Säkerhetsstigbyglar, vilka rekommenderar ni?

tommygun94

Trådstartare
Jag är ute efter ett par stigbyglar till nya sadeln. Och självfallet ska det vara säkerhetsstigbyglar för min del!
Jag avskyr och kommer aldrig att använda dessa med gummisnodd igen då jag fastat i de vid ett tillfälle förr. Hästen var mycket hetsig och blev stressad när jag flög av och låg kvar på marken med foten fortfarande vid hans mage. Han sprang inte iväg men han trampade runt med bakhovarna alldeles för nära mitt huvud.
Jag låg på marken och räknade minuter tills någon i ridhuset kunde komma fram och hjälpa mig, knappt så någon därinne vågade andas då hästen var på gränsen till att explodera och då skulle skena iväg med mig släpandes, ett scenario som alla närvarande helst skulle slippa.
Tack och lov så lyckades någon komma fram efter många och långa minuter och tog hästen medan en annan tjej kom och hjälpte mig lös ur stigbygeln.
Kom ur detta med endast en öm handled (blev trampad), men jag vågar inte ens tänka på hur illa det kunde gått! :(

Så nu till frågan, vilka är de absolut säkraste stigbyglarna out there? Är öppen för förslag, allt utom de med gummisnodd som sagt.
Vilka har ni prövat, har dom funkat för er och förhindrat att ni fastnat? :)

Egentligen skulle jag vilja säga att de måste vara billiga då budgeten är tight men säkerheten kan jag inte sätta pris på, det är för viktigt för att snåla med! :)
 
Sv: Säkerhetsstigbyglar, vilka rekommenderar ni?

Antagligen var de stigbyflar du fastnade i för små för dig, tur att u klarade dig ändå!!!
Men trots detta är de just de jag rekommenderar!
 

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 722
Senast: lillamy73
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
4 898
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 203
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 668

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp