Säkerhetsstigbyglar

Taraxacum

Trådstartare
Efter dagens skentur i skogen börjar jag fundera på att köpa ett par nya och förhoppningsvis säkrare stigbyglar. Det enda som gjorde att jag inte slängde mig av hästen i farten var att ena stigbygeln glidit en bit in på foten och jag kunde inte skaka loss den. Nu slutade allt bra, jag fick tillslut stopp på hästen. Men, min fundering till er är: vilken stigbygeln tycker ni är säkrast?

Jag är livrädd för att fastna och i värsta fall släpas efter hästen vid en avramling. Jag har nu stigbygeln med gummisnodd på utsidan.

:nailbiting:
 
De är ju inte så vackra, men skaffade själv freejumps dels för att de är säkra och har en bred platta med väldigt bra grepp, dvs svårare att halka fram med foten.
 
Efter dagens skentur i skogen börjar jag fundera på att köpa ett par nya och förhoppningsvis säkrare stigbyglar. Det enda som gjorde att jag inte slängde mig av hästen i farten var att ena stigbygeln glidit en bit in på foten och jag kunde inte skaka loss den. Nu slutade allt bra, jag fick tillslut stopp på hästen. Men, min fundering till er är: vilken stigbygeln tycker ni är säkrast?

Jag är livrädd för att fastna och i värsta fall släpas efter hästen vid en avramling. Jag har nu stigbygeln med gummisnodd på utsidan.

:nailbiting:

Distansstigbyglar med korg är de oslagbart säkraste. Går bara inte att fastna. Samt att man har mycket stöd när man behöver det.

Eller så skaffar du ett par tåkappor och sätter på vanliga stigbyglar. Anna Hassö rider fälttävlan i sådana.
 
Distansstigbyglar med korg är de oslagbart säkraste. Går bara inte att fastna. Samt att man har mycket stöd när man behöver det.

Eller så skaffar du ett par tåkappor och sätter på vanliga stigbyglar. Anna Hassö rider fälttävlan i sådana.

Håller med, det känns tryggt med tåkappor.
 
Tack för era svar!

Jag har tittat på Orphena och freejump och är sugen på att köpa Orphena. De kostar ju en slant, men det är det värt om man kan undvika en allvarlig olycka.

☀️
 
Tack för era svar!

Jag har tittat på Orphena och freejump och är sugen på att köpa Orphena. De kostar ju en slant, men det är det värt om man kan undvika en allvarlig olycka.


Jag är väldigt nöjd med mina, haft dem sedan de kom ut på marknaden för ett år sedan ungefär :)
 
Jag är väldigt nöjd med mina Acavallo Arena. Bred och skön fotplatta. Dessutom kostar de inte skjortan.
 
Har också Acavallo Arena. Jättesköna med bra grepp och då min förra häst hade en förkärlek för att kasta av mig i tid och otid sattes de verkligen på prov 😊
 
Delvis tack vare denna tråden har jag precis köpt ett par Acavallo Arena :angel: Har inte hunnit inviga dem än, men de har gjort ett bra första intryck! Känns rejäla, ser ut att vara väldigt bra grepp i plattan, och säkerhetsfunktionen kan jag tänka mig fungerar mycket bra! Ska bli roligt att testa. :D
 

Liknande trådar

Utrustning Hallå! Efter att ha sett en tjej fastna i en vanlig stigbygel och blivit släpad efter sin häst känns det som om det är dags att kosta...
2
Svar
21
· Visningar
6 849
Senast: Blyger
·
Utrustning Jag är ute efter ett par stigbyglar till nya sadeln. Och självfallet ska det vara säkerhetsstigbyglar för min del! Jag avskyr och...
Svar
2
· Visningar
1 438
Senast: remmis
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 537
Senast: cassiopeja
·
Gnägg Att hästlivet är riskabelt är ingen nyhet. Men hur mycket får man vara med om egentligen? Har vissa tur och ser knappt en fluga dö under...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
13 169
Senast: Lala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp