Säkerhetsstigbyglar

Jag vet att jag läst och sett jättebra bilder på varför man inte ska ha krämpan nerfälld (det kan ge tryck där det inte ska vara tryck, den designades för att vara uppfälld) men kan inte hitta det nu.
Min förra sadel hade en öppen krämpa så det var aldrig några problem men vet en sadelmakare som förespråkade att man hellre hade den utfälld då nästan ingen ryttare såg till att den var välsmord och därför blev den farlig
 
Men samtidigt, om man har krämpan nedfälld, ska inte lädret släppa då även om man fastnar? *trivs förbaskat bra med mina sprenger, sviktar så himla fint*
Menar du stigläderkrämpan som man fäster stiglädret i?
Min häst fastnade i nåt när hon tappade mej i skogen så stiglädret lossnade, krämpan fälldes ner som den skulle.(Har aldrig smort eller på nåt sätt gjort något med dem)

Sen har jag hört från en sadelmakare att man aldrig ska ha den nerfälld då den faktiskt kan störa hästen i ryggen riktigt mycket.
 
Menar du stigläderkrämpan som man fäster stiglädret i?
Min häst fastnade i nåt när hon tappade mej i skogen så stiglädret lossnade, krämpan fälldes ner som den skulle.(Har aldrig smort eller på nåt sätt gjort något med dem)

Sen har jag hört från en sadelmakare att man aldrig ska ha den nerfälld då den faktiskt kan störa hästen i ryggen riktigt mycket.
Syftet med krämp-låset är att förhindra att stiglädrena glider av krämpan om man hoppar höga hinder eller klättrar uppför branta backar.

Ska man fälla upp låset så måste man se till att smörja låset om det behövs så att det löser ut lätt. Då är det ju ett icke-problem.
Har skiten stelnat för att den aldrig kontrollerats eller smorts och inte fäller ut i akut situation - då blir det ett problem.

bra att ha i åtanke när man smörjer sadeln lite grundligare några gånger per år att vicka på krämp-låset.
 
Har exakt samma problem. Har provridit Arena nu i veckan men jag kan-verkligen-inte-tycka-om-dem. Stela och noll flex för knän och anklar.
Samtidigt som jag red ut idag och min häst gör en 90-gradare och drar rakt ut i skogen av åsynen av en fågel 5 meter framför oss :angel: Jag inser varje dag att det är en ren tur att jag inte åkt i backen, men den dagen kommer kanske och den dagen vill jag inte sitta fast. Min häst har inte en hjärna som tänker innan den agerar. På ridbanan sätter jag henne i arbete men ute i skogen är det en helt annan sak, det är som att rida på en bomb. Hade jag haft flera sadlar hade jag haft mina gummisnoddsbyglar på uterittssadeln men jag är en lat människa och rider i samma för jag orkar inte stå och mecka...
Tack för ditt svar!
Ja, gummisnoddar funkar ju alltid men de har smala fotplattor och flexar inte, som Sprengers. Finns det nån bygel som har ”allt”?
 
Jag är nyfiken på Ophena stigbyglarna som är öppna och magnetiska. Tycker de verkar bra, bortsett från att man inte får tävla dressyr med dem vad jag vet. Någon som testat eller har dessa?

Ophena_4R2A1304-920x518.jpg
 
Jag är nyfiken på Ophena stigbyglarna som är öppna och magnetiska. Tycker de verkar bra, bortsett från att man inte får tävla dressyr med dem vad jag vet. Någon som testat eller har dessa?

Ophena_4R2A1304-920x518.jpg
Jag har dem sen ca ett halvår tillbaka och är mycket nöjd.
Har inte testat att trilla av, men jag har svårt att se något sätt man skulle kunna fastna.

Bytte från ett par billiga ledade stigbyglar. Hade ledade för att mina knän tyckte bättre om dem. Knäna är lika nöjda med Ophena som med de ledade.
 
Jag har dem sen ca ett halvår tillbaka och är mycket nöjd.
Har inte testat att trilla av, men jag har svårt att se något sätt man skulle kunna fastna.

Bytte från ett par billiga ledade stigbyglar. Hade ledade för att mina knän tyckte bättre om dem. Knäna är lika nöjda med Ophena som med de ledade.

Är det inte lättare att råka tappa dem och därför komma ur balans och öka risken för att trilla av?

Jag rider bara ut och under snabba galopper är det lite jobbigt att råka tappa en stigbyglar om hästen hoppar/rycker till.
 
Är det inte lättare att råka tappa dem och därför komma ur balans och öka risken för att trilla av?

Jag rider bara ut och under snabba galopper är det lite jobbigt att råka tappa en stigbyglar om hästen hoppar/rycker till.
De är magnetiska, och man har en magnetisk sula i skorna som gör att stigbyglarna magnetiskt kopplar till skorna. Dvs det stigbyglarna sitter ordentligt på foten utan att man tappar dem när man rider, men de lossnar direkt när man trillar av.

Jag har dock inte dem själv, utan har bara kollat en hel del på dem (och önskat att jag var rikare ;) )
 
De är magnetiska, och man har en magnetisk sula i skorna som gör att stigbyglarna magnetiskt kopplar till skorna. Dvs det stigbyglarna sitter ordentligt på foten utan att man tappar dem när man rider, men de lossnar direkt när man trillar av.

Jag har dock inte dem själv, utan har bara kollat en hel del på dem (och önskat att jag var rikare ;) )

Låter ju toppen!
 
Jag har dem sen ca ett halvår tillbaka och är mycket nöjd.
Har inte testat att trilla av, men jag har svårt att se något sätt man skulle kunna fastna.

Bytte från ett par billiga ledade stigbyglar. Hade ledade för att mina knän tyckte bättre om dem. Knäna är lika nöjda med Ophena som med de ledade.
Åh, dessa är jag nyfiken på! Det jag har funderat på är - hur gör man när man faktiskt vill släppa stigbygeln? Alltså t ex när man ska sitta av?
 
Är det inte lättare att råka tappa dem och därför komma ur balans och öka risken för att trilla av?

Jag rider bara ut och under snabba galopper är det lite jobbigt att råka tappa en stigbyglar om hästen hoppar/rycker till.
Det är snarare så att det är betydligt svårare att tappa dem än med vanliga stigbyglar. Ibland på nivån att det kan bli en nackdel, för du får inte samma feedback om du drar upp skänklarna som en vanlig stigbygel hade gett.

Har man ridskor/stövlar med för tjock sula kan megnetkraften minska, men då får man nog har rejält kraftig sula. Mina fungerar med vinterridstövlar såväl som ridskor & vanliga stövlar.
 
Ah, det såg ju smidigt ut! :) Funkar det lika enkelt i praktiken? Tänker att ibland kan åtminstone jag få lite bråttom av och då vill man ju inte riskera att inte lyckas släppa stigbyglarna.
Antingen tillta tån nedåt eller vinkla foten i sidled och sen lyfta.
Jag tycker det fungerar bra. Tog lite träning att få in tekniken. Har dock inte testat att komma ur dem fort, min häst står lugnt och snällt när jag ska av.
 
Antingen tillta tån nedåt eller vinkla foten i sidled och sen lyfta. Jag tycker det fungerar bra. Tog lite träning att få in tekniken. Har dock inte testat att komma ur dem fort, min häst står lugnt och snällt när jag ska av.

Vart har du köpt dina? Hittar inte direkt nån svensk sida att beställa ifrån, men letar kanske dåligt? (PMa man kanske inte får skriva ut här)
 
Vart har du köpt dina? Hittar inte direkt nån svensk sida att beställa ifrån, men letar kanske dåligt? (PMa man kanske inte får skriva ut här)
Stigbyglarna är från ett svenskt företag och skickas från Sverige, men webshopen de har är internationell på engelska - det går att byta så man får priserna i SEK etc.
 
Lägger till en följdfråga i tråden -
Om man trivs med Sprenger Bow Balance just för avlastningen i knäna - men vill ha nåt säkrare som löser ut (t ex - Acavallo Arena-varianterna) - vilken hade ni valt?
Jag har Acavallo och trivs med dem men provade FlexOn och de var grymma. Där har du viss flex samtidigt som de har en bred platta med supergrepp. Nackdelen är väl priset men funderar ändå på ett par till hoppsadeln.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 463
Senast: Sirap
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 670
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 167
Senast: dobbis
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 498
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp