Säkerhetsstigbyglar

Fiorano

Trådstartare
Har fått ett par jättesnygga Ophena A av min snälla mams. Nu efter att ha ridit I dom i knappt två månader kan jag inte komma över hur stumma dom känns att rida I. Finns noll dämpning, hela stigbygeln är i metall. Blev otrolig skillnad när jag satt upp i annan sadel med helt vanliga stigbyglar med gummiplatta. Kändes som att ha foten på moln! Så Ophena kommer jag nog allt skicka tillbaka på deras nöjdhetsgaranti..

Vilka mer dressyrsleek säkerhetsstigbyglar finns på marknaden? Som då förstås har dämpning. Har klämt på Acavallo men upplevde även dom som stumma.
 
Har fått ett par jättesnygga Ophena A av min snälla mams. Nu efter att ha ridit I dom i knappt två månader kan jag inte komma över hur stumma dom känns att rida I. Finns noll dämpning, hela stigbygeln är i metall. Blev otrolig skillnad när jag satt upp i annan sadel med helt vanliga stigbyglar med gummiplatta. Kändes som att ha foten på moln! Så Ophena kommer jag nog allt skicka tillbaka på deras nöjdhetsgaranti..

Vilka mer dressyrsleek säkerhetsstigbyglar finns på marknaden? Som då förstås har dämpning. Har klämt på Acavallo men upplevde även dom som stumma.
Jag älskar freejump Air som går att få vinklad. Känslan med vinkeln är som Sprengers avlastande för knäna, men den breda fotplattan med svikt ger känsla av att stå på marken, går inte att tippa i dessa. Utvilande även efter längre turer.
 
Jag har bytt från Acavallo till Sprenger Bow balance. De räknas väl tekniskt sett till säkerhetsstigbyglar iom att de flexar och foten har mindre risk att fastna. Mina söndriga knän avgudar dem, kan tom rida med korta stigläder i hoppsadel utan att mina knän värker satan. Första gången jag provade dem (på en provridning) hade jag jättesvårt med att de var så fjädrande, men nu har jag vant mig.

Haft Ophena S ett tag men skickade tillbaka dem, tyckte de var lite läskiga att rida med 😅
 
Jag har ett par som heter Rid up. Där lossnar hela stigbygeln om du ramlar av, så du inte kan fastna och bli hängande.
 
Har tittat på Rid up men blir inte klok på tekniken. Kan man verkligen lita på att de löser ut i alla lägen? Vad tror du? Krävs det en viss vinkel mot stiglädret tex?
 
Så fort de kommer i ett läge som indikerar en avramling så löser de ut. Med de inte sagt att de löser ut för minsta lilla. De har även en rejält räfflad platta så foten sitter rejält utan att halka. Personligen är jag supernöjd.
 
Har haft Bow Balace i många år och har varit mer än nöjd med dem men över tid har jag funderat mer och mer på en säkerhetstigbygel som faktiskt löser ut. Till slut beställde jag TECH STIRRUPS - Venice Dressage Plus, som är en säkerhetsstigbygel med svikt, från Tyskland (hittade inte i dressyrvarianten i Sverige) och är så otroligt nöjd med dem! De var inte billiga men de är värda varje krona med ett dåligt knä och kass rygg, med dem jag känner mig otroligt mycket säkrare än förut även om jag inte varit på väg av någon häst på över tio år.

https://www.techstirrups.com/prodotti/venice-dressage-plus/
https://schockemoehle.net/en/horse/saddles-co./stirrups/tech-stirrups-venice-dressage-plus
 
Har fått ett par jättesnygga Ophena A av min snälla mams. Nu efter att ha ridit I dom i knappt två månader kan jag inte komma över hur stumma dom känns att rida I. Finns noll dämpning, hela stigbygeln är i metall. Blev otrolig skillnad när jag satt upp i annan sadel med helt vanliga stigbyglar med gummiplatta. Kändes som att ha foten på moln! Så Ophena kommer jag nog allt skicka tillbaka på deras nöjdhetsgaranti..

Vilka mer dressyrsleek säkerhetsstigbyglar finns på marknaden? Som då förstås har dämpning. Har klämt på Acavallo men upplevde även dom som stumma.
Mountain Horse SCS3 (med plattorna utbytta mot helt vanliga)
 
Har haft Bow Balace i många år och har varit mer än nöjd med dem men över tid har jag funderat mer och mer på en säkerhetstigbygel som faktiskt löser ut. Till slut beställde jag TECH STIRRUPS - Venice Dressage Plus, som är en säkerhetsstigbygel med svikt, från Tyskland (hittade inte i dressyrvarianten i Sverige) och är så otroligt nöjd med dem! De var inte billiga men de är värda varje krona med ett dåligt knä och kass rygg, med dem jag känner mig otroligt mycket säkrare än förut även om jag inte varit på väg av någon häst på över tio år.

https://www.techstirrups.com/prodotti/venice-dressage-plus/
https://schockemoehle.net/en/horse/saddles-co./stirrups/tech-stirrups-venice-dressage-plus
är det inte dressyr varianten dom har på Hööks? https://www.hooks.se/hast/hastutrus...r/stigbyglar-venice-young-evo-tech-stirrups-7
 
Jag har haft Bow Balance i många år och tycker att dom är jättesköna på alla sätt och vis. Men när jag började rida unghäst ville jag ha något som var mer en uttalad säkerhetsstigbygel, och bytte till Venice. Det finns olika varianter, jag har Venice Plus Evo Tech. Det finns "vanliga" Evo men Plus är den som har en bred fotplatta med svikt. Mycket mycket nöjd med dom och dom känns dessutom supersäkra. Och snygga är dom också, jag har svart/silver.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är ute efter ett par stigbyglar till nya sadeln. Och självfallet ska det vara säkerhetsstigbyglar för min del! Jag avskyr och...
Svar
2
· Visningar
1 438
Senast: remmis
·
Avel Jag har senaste tiden plöjt igenom hästannonser ganska frekvent, och eftersom jag sitter hemma med krossad fot i högläge ft, gör jag...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 787
Senast: Masse
·
Western Hejsan! Undrar om det finns någon sorts säkerhetsstigbyglar som man kan sätta på westernsadeln. Jag har en som jag rider i för jag...
Svar
7
· Visningar
1 544
Senast: AnneS
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat
  • Inredningstråden, del 2

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp