Säkerhetsstigbyglar

Calvaro

Trådstartare
Det finns ju en hel djungel av olika varianter ute på marknaden. Vilka tycker ni är bra? Pris spelar inte så stor roll utan det är säkerheten som är viktigast.....alltså vilka fungerar bäst?
 
Jag har två olika sorter. Några där stigbygeln är svängd på utsidan så att foten inte fastnar som dom kan göra när stigbygeln är rak där, de fungerar bra.
Har även ett par med snodd på, har inte fått äran att testa hur dom fungerar än, men man kan ju alltid hoppas att de fungerar som de ska.. :crazy:

Dom med snodd tycker jag dock verkar absolut säkrast. Om man skulle glida för långt in med foten i dom svängda så hjälper ju sväkgningen föga kanske.
Snodden släpper väl alltid.
Hoppas jag :crazy:

Finns ju även sådana som öppnas utåt vid tryck åt sidan, men jag hörde av en försäljare att de hade haft klagomål på dom då dom kunde öppna sig om ryttarens fot tryckte lätt utåt vid ridning och inte bara vid avtrillning.
 
Jag rider bara med Sprenger stigbyglar. De är de bästa jag vet och nu vill jag aldig ha några andra på mina sadlar.
 
De "bästa" anser jag vara de med gummisnodd, eller "Kwick-out" de som öppnar sig vid stort tryck på utsidan.
Har bägge sorterna och båda har löst ut när de ska, de senare aldrig av annan anledning. Så för mig har de inte löst ut av att man t.ex. suttit upp klumpigt. Vet ett par av äldre modell som blev slitna och öppnade sig när man satt upp men det löste man då genom att byta sida så man hade den på den sidan man inte satt upp. Den öppnade sig däremot aldrig vid vanlig ridning.
En nackdel med dem kan dock vara att de gnisslar...

Sprengers böjliga stigbyglar är också bättre än hlet raka, men där kan man ha otur och fastna.

Sådana med böjd utsida är också bättr eän raka, men jag upplevde dem som vingliga när man red, alltså mindre stabila, utsidan vickade på nåt sätt :confused: så dem sålde jag...

Jag skulle rekommendera dig att köpa Kwick-out och i andra hand sådana med gummisnodd.
De är ungefär likvärdiga, men de med gummisnodd är ju lite "fulare" än de andra... :)
 
Okej nu vet jag lite mera. Tack för alla snabba svar!
Tycker att det är ganska otroligt egentligen att det inte har kommit fram mera säkerhetsprodukter för ridsporten. Det händer ju ganska otäcka saker titt som tätt...
 
Jag rider också bara i Sprengers säkerhetsstigbyglar. Jag ahr de på båda mina sadlar och kommer aldrig sätta fötterna i några andra ;)
 
Jag använder australiensiska säkerhetsstigbyglar, d v s såna som har svängd utsida.

Min erfarenhet av såna med snodd är att den delen där man har foten töjer sig nedåt och börjar hänga. Fast de kanske var av dålig kvalitet... :o
 
Jag rider i stigbyglar som har som en extra del, strax innanför den övre delen av sigbygeln lixom, som när tån slår emot den delen- så öppnas hela stigbygeln åt alla håll..om inte hela underdelen trillar av= omöjligt att fastna! :idea:Har ej hittat varken bild eller info om denna stigbygel på nätet men den är ju väldigt säker onekligen.. hm, ska nog ta reda på vad den heter.. :)

Sprenger verkar ju för bra för att vara sanna!! *vill ha* När man har råd så kanske! :D


:banana: :banana:
 
om du köper såna med snodd i sidan, kom ihåg att byta ut den ibland för annars spricker den efter ett tag. fick jag erfara när jag var ute och travade i skogen en dag..livsfarligt :crazy:
 
Och tänkt också på att stigbyglar med snodd och "snörskor" inte är särskilt säkert ihop. Det är lätt att fastna med snöret i den ligga piggen som snodden sitter på om man skulle ramla av...
 
Jag har Sprenger - dyra men superbra.
Den som är svängd på ena sidan, man kan lika gärna glida in med foten istället för ur och fastna. En med gummiband på ena sidan, den har jag sett massor som inte håller, utan går sönder i metallen o kan skada både ryttare o häst med de vassa kanterna som blir när den gått av.
 
Kan någon förklara hur Sprengers stigbyglar fungerar eller finns det någon bild någonstans. Jag hittar bara pris.
 
Bäst är de helgjutna stigbyglar med tåhätta som finns på Hü & Hott. De är helgjutna i ett stycke och har dessutom ordentliga gumminabbar på fotplattan så att man inte tappar dem så lätt.
 
Jag har sprenger eller spencer... ni vet dem där som är böjbara... funkar bra... fast jag har faktiskt fastnat i dem en gång... så d e inte så säkra... men sköna....
 
nu måste jag bar komentera. jag rider själv med spregners böjbara sitgbygalr och trivs jättebra med dem... men.. vad är det för speiell säkerhet med dem? det är ju nästan som att rida med vanliga stigbyglar utan med massa säkerhetsfunkrioner. enda skillnaden är ju att dessa är ledade. men annars är ju de nästan lika dana. man kan ju lika lätt fastna i sånna sitgbyglar. tycker jag iallafall!!
 
Jag har australiensiska säkerhetsbyglar och de funkar utmärkt, har aldrig fastnat. De med snodd har jag däremot fastnat i en gång men det var nog bara otur i oturen för snodden släppte inte, däremot funkade stigläderkrampan som den skulle och hela lädret lossnade från sadeln istället. :)
 
Finns det ingen som kan förklara hur Sprengers stigbyglar fungerar säkerhetsmässigt??
 
jo de undrar ja åxå :) jag använder sånna men jag tycker då inte att de är speciellt säkra så som alla påstår. bara förbaskat sköna att rida med!!!! :love:
 

Liknande trådar

Utrustning Har fått ett par jättesnygga Ophena A av min snälla mams. Nu efter att ha ridit I dom i knappt två månader kan jag inte komma över hur...
Svar
14
· Visningar
1 704
Senast: AW
·
Hundhälsa Jag har en hund som inte vill äta, jag tycker att jag har testat en massa olika foder och toppingar men ingenting duger. Tänkte därför...
2
Svar
33
· Visningar
1 821
Senast: Kivina
·
Hundhälsa Har läst runt lite och det verkar som det vanligaste är att man byter från valpfoder till vuxenfoder kring året, eller "när hunden vuxit...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
5 557
Senast: Dentaku
·
Utrustning Känner mig lite omodern nu, men har börjat fundera på att köpa thermoridbyxor som komplement till de riktigt kalla dagarna. Jag går i...
2
Svar
22
· Visningar
1 294
Senast: Buongusto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hiss och diss del 5
  • Varför finns Israel?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp