säkerhetsväst klass 1???

Buck

Trådstartare
är det lönt tror ni? jag har gärna väst vid uteritt och i terrängen, ev ngn hoppträning. men har inga planer på att tävla fälttävlan, ev bara startfälttävlan och hubertus jakter = klass 3 väst behövs inte då det är utom tävlan.

saken är den att jag idag provade världens bekvämaste väst, följer svanken perfekt (har mycket svank vilket ställer till problem med västar.)och det känns knappt att man har den på sig. den var såklart klass 1, fanns i klass 3 också men den var såklart tjockare, också bekväm men inte lika bekväm som klass 1an.

är det lönt att köpa en säkerhets väst som man aldrig kommer att få använda i tävlingssammanhang(även om jag inte har väst på hopptävling så är det ju trevligt att ha möjligheten). kostar ju ändå ca 2000kr... klass 3 kostar bara 300 mer men klass 1am var ju så mycket smidigare och bekvämare :nailbiting:.

är det värt att köpa en klass 1 väst? (vill ha många svar innan söndag då jag ska tillbaka till affären :nailbiting:)
velar mellan att jag har en väst som fungerar men där kardborren är knappt fungerbar, + att passformen är lite sisådär. sen är jag arbetslös + har en london resa inbokad + att jag behöver en dressyr sadel men det är inget viktigt.:banghead::banghead::banghead: dvs det går inte riktigt ihop det här.. har pengar till det men undrar om jag verkligen ska köpa en väst som är "mindre säker, men som jag kommer att använda mer antagligen... hälp mig!!!
 
Sv: säkerhetsväst klass 1???

Men varför öht köpa en väst som har lägsta skyddsnivå och som inte alls rekommenderas för den sortens ridning som du sysslar med?

Jag skulle satsa på att hitta en klass 3 väst som var bekväm, och lägga pengarna på den i stället. Har själv en nivå 3 som jag glömmer att jag har på mig, så det är inte så att klass 3 = obekväm, per automatik.
 
Sv: säkerhetsväst klass 1???

Jag har en engelsk fälttävlansväst jag köpte på 80talet och hittade härom året en exakt likadan av samma märke i nyskick som jag givetvis köpte.

Den är godkänd på motsvarande lokalnivå men inte längre klassad ens kl1 här.

Denna väst är den enda som passar mej pga mina skador och jag har åkt av med min gamla och den räddade mej då från svåra skador.
När jag frågade läkarna som tog hand om mej sa dom att den bästa västen är den som är så bekväm att man alltid har den och aldrig glömmer den för den inte är bekväm. .

Enligt dom är en väst man glömmer och som mest bara hänger en urusel väst oavsett klassning.

Jag har haft min väst på hopptävlingar, dressyrtävlingar och terränghoppningar utan att någon ens ifrågasätt klassning eller frågat efter ev klassning.....
Men så är jag en medelålders tant om det nu spelar någon roll hur mycket över 18 man är ;)
 
Sv: säkerhetsväst klass 1???

Använder inte väst på tävling och tänker inte tävla fälttävlan =behöver ingen väst godkänt på tävling. Så är endast träning och hemmaridning där jag har väst. Har sällan väst i nuläget då den behöver ligga ute i stekande sol en timme för att mjukna till och då är det ändå för varmt att ha väst. På vintern är den stenhård och väldigt obekväm så då använder jag ju den inte.

Tänker bara att det vore toppen med en väst som man faktiskt trivs med året om och kan ha under vinterjackan utan att behöva ha XXL i storlek på den.

Har funderat på att ha rygg skydd istället för väst då mina västar är så varma och obekväma..
 
Sv: säkerhetsväst klass 1???

Tänker också lite hur det är om man har en klass 1 väst på tävling, är ju bättre än inget. Och klagar ngn så är det ju bara att ta av den, om de nu tycker att det är så mycket säkrare att rida utan än med en klass 1 väst :p
 
Sv: säkerhetsväst klass 1???

Om alternativet är att du rider utan väst är den ju klart bättre :) Men menar du att du får tävla utan väst men inte med en klass 1? Låter inte direkt rimligt...
 
Sv: säkerhetsväst klass 1???

Tycker du ska satsa på den västen som du trivs bäst med och därmed använder.

Själv har jag en Tipperary Phoenix, ej godkänd för fälttävlan eller ponnytävling i Sverige (vet inte vad den motsvarar för klass heller. Den är godkänd för tävling utomlands och tydligen väldigt populär), men för mig som är över 18 och alldeles för feg för fälttävlan spelar det ingen roll, huvudsaken är att den används.
Min förra väst har hängt med i ca 13 år nu, och den är inte direkt utsliten om man säger så... Nya västen däremot har suttit på ALLA ridturer sedan jag köpte den. Den är så bekväm att jag glömmer ta av mig den efteråt, man blir inte ens överhettad nu när det är varmt ute :love:
 
Sv: säkerhetsväst klass 1???

Jag har dels en Caldene som tyvärr är för tung men i övrigt sitter den jättebra.

Dom 2 jag använder är av märket Robin.
Jag blir svettig i dom men inget jag märker förrän jag tagit av mej västen. Men så är jag en sådan person som svettas mycket när det är varmt. Och jag måste tyvärr ha en skjorta eller något annat med långa ärmar eftersom jag inte ska utsättas för solen och då blir det nog extra varmt och svettigt vid ridning ;)
 
Sv: säkerhetsväst klass 1???

Är ju bara klass 3 som är godkänt för tävling, men man måste ju inte ha väst i hoppning..
 
Sv: säkerhetsväst klass 1???

Men eftersom det finns så många olika godkända västar kan inte alla funktionärer hålla reda på vilka som är godkända och vilka som inte är det.
Speciellt som det inte är obligatoriskt med väst om du är över 18, om det inte gäller fälttävlan :D
 
Sv: säkerhetsväst klass 1???

Jo men gäller inte det bara ryttare under 18 (i hoppning då), dvs när det finns krav på att man ska ha säkerhetsväst?
 
Sv: säkerhetsväst klass 1???

Fälttävlans terrängmoment kräver klass 3 godkänd väst även om man är över 18...
 
Sv: säkerhetsväst klass 1???

Jag skrev ju att det var i hoppning. Det jag menar är att kravet på klass 3 borde väl endast gälla när säkerhetsväst är ett krav? TS pratar om att hon skulle behöva ta av sig västen och rida utan eftersom den inte är klass 3.
 
Sv: säkerhetsväst klass 1???

Exakt.
Reglerna är sådana att det är "bättre" att rida utan än att rida med lägre klassning :mad:
 
Sv: säkerhetsväst klass 1???

Vad är det för väst du tittat på? Varför är de så dyra? Har en väst, ingen aning om vilken klass och den ligger i pappas källare sen 2008 eller 09(?)...Mkt nytta där med andra ord ;). Innan använde jag den faktiskt vid inridning och hoppning. Men så obekväm att den störde nog mer än hjälpte. Är för snål för att köpa en väst för massa pengar. Skulle det bli en säkerhetsväst får det bli klass 1 annars får det va, behöver inte ockupera fler källare än jag redan gör.
 
Senast ändrad:
Sv: säkerhetsväst klass 1???

Är en Dainese, är från ett motorcykel företag :D.

Består av 5kantiga block istället för de mer traditionella 4kantiga, böjlig både åt sidorna och framåt/ bakåt. bara dragkedja fram men sitter slimmat ^_^. Och det bästa av allt är att den följer svanken, dvs den ger stöd och förhoppningsvis inte kasar upp i språnget och petar fram hjälmen (vilket alla andra västar gjort på mig)..
 
Sv: säkerhetsväst klass 1???

Jag hade inte känt mig trygg med nått som bara är halvbra, men om du har provat allt och alternativet är ingen väst alls så är det ju bättre med denna! :)
 
Sv: säkerhetsväst klass 1???

Använder inte väst på tävling och tänker inte tävla fälttävlan =behöver ingen väst godkänt på tävling. Så är endast träning och hemmaridning där jag har väst.

De flesta tränare vill att man har godkänd väst på terrängträning. Har faktiskt aldrig varit med om annat.
Att ha en sämre väst fast man "bara tränar" verkar inte vara så genomtänkt. Tycker du ska leta vidare!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Är kanske bara jakthundsägare som drabbas, men jag känner ändå att informationen bör spridas. Idag är det så att Agria erbjuder...
Svar
15
· Visningar
2 235
Senast: fryckan
·
Utrustning Jag rider nu med en Racesafe väst klass 3 och är hyggligt nöjd, innan det hade jag en Racesafe klass 2 (lite äldre modell). Den tidigare...
Svar
12
· Visningar
5 707
Senast: Vala
·
C
Fälttävlan Hejsan alla fälttävlans älskare=) Jag har ett väldigt stort problem. Jag rider i dag normalt fall i min racesafe säkerhetsväst klass...
Svar
11
· Visningar
2 283
Hoppning Börkjar att bli trött på att tävla i skåne. Alltid stora starfält med väldigt dåliga prispengar. Och så dessa ändringar av startlistor...
Svar
2
· Visningar
866
Senast: Fannih
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp