säkerhetsväst klass 1???

Sv: säkerhetsväst klass 1???

Har ju kvar gamla klass 3 västen om terräng tränaren inte godkänner den nya. Men ska som sagt klämma mer på klass 3 västen på söndag när jag åker till Falsterbo igen, reagerade bara direkt på de större axel skydden, avskyr sånt och är nog mycket därför jag inte använder väst så ofta. Tycket inte om när det går upp vid halsen så, trauma sen jag ramlade ur ett träd och fastnade med halsduken som barn. Får nästan klaustrofobi :rofl:. Är lite därför klass 1 västen var så härlig, den hade inte lika tjocka axlar.
 
Sv: säkerhetsväst klass 1???

Jag har dels en Caldene som tyvärr är för tung men i övrigt sitter den jättebra.

Dom 2 jag använder är av märket Robin.
Jag blir svettig i dom men inget jag märker förrän jag tagit av mej västen. Men så är jag en sådan person som svettas mycket när det är varmt. Och jag måste tyvärr ha en skjorta eller något annat med långa ärmar eftersom jag inte ska utsättas för solen och då blir det nog extra varmt och svettigt vid ridning ;)

Hur kommer det sig att vi ryttare inte vill bli svettiga i vår utrustning. Gubbens cross-skydd luktar inte viol direkt men det skiter han i. Det är ett världsligt problem skulle Karlsson på taket ha sagt... ;-)
Så svettas och va glad...
 
Sv: säkerhetsväst klass 1???

är också en sån som svettas mycket när jag rider, är alltid genomblöt efter ett pass i säkerhetsvästen även om det ska vara en sån som är välventilerad.
 
Sv: säkerhetsväst klass 1???

Minns när sambon åkte enduro. .....

Dom kläderna luktade inte mumma precis ;)

Men det har blivit lite bättre sen jag slutade jobba och därmed inte behöver duscha 3-4 ggr/dag.....
 
Sv: säkerhetsväst klass 1???

Jag tycker det är dumt att köpa en väst som ändå är dyr men inte godkänd för tävling, så jag hade inte köpt den.
Tänk om det visar sig att du visst skulle vilja tävla fälttävlan så måste du köpa en till ny väst...
Det är dumsnålt..
Sen går det alldeles utmärkt att vänja sig vid säkerhetsvästar bara man vill och visst är en del bekvämare än andra.
Jag har en Outlyne och den formade sig fort efter kroppen och känns inte att man har på sig och är godkänd.
Men man måste ju använda den lite innan den format sig ordentligt.

Att använda mc skydd är bara dumt, de är inte alls gjorda för att skydda på samma sätt som en säkerhetsväst eftersom man faller helt olika och mc skydd kan istället skada då så det skulle jag då rakt inte satsa på.
 
Sv: säkerhetsväst klass 1???

Så om alternativet är ingen väst alls så är det fortfarande onödigt med klass 1 väst?

Förövrigt litar jag inte på att klass 3:orna är så mkt bättre.
 
Sv: säkerhetsväst klass 1???

av vad jag hört är det mer eller mindre bara axlarna som är tjockare på klass 3 västar. i övrigt är de ungefär lika tjocka.
 
Sv: säkerhetsväst klass 1???

Så om alternativet är ingen väst alls så är det fortfarande onödigt med klass 1 väst?

Förövrigt litar jag inte på att klass 3:orna är så mkt bättre.

Nej men jag är helt övertygad om att det finns en passande klass 3 väst till TS ;)

Så jag kommer vara kärringgrinig och lobba för att hon har en bra och bekväm klass 3 väst istället för något som är sämre.

Jag gillar inte när det tummas på säkerheten.
 
Sv: säkerhetsväst klass 1???

är bra att du är kärringgrinig ^_^, hade någon frågat mig om råd så hade jag också sagt att en klass 3 väst är alltid det bästa och att det är bra att ha en godkänd väst om man får för sig att börja tävla osv.

men nu när man själv funderar så tummar man ju gärna på säkerheten för att få det lite bekvämare...
 
Sv: säkerhetsväst klass 1???

Jag har en Racesafe nu, den fungerar helt ok, ffa på sommaren när det är varmare och den formar sig bättre. Men jag blir också störd av att den är så pass tjock vid axlarna och armhålorna samt längs sidorna. Jag kan inte riktigt har armarna intill sidorna när jag rider, utan det känns klumpigt.

Jag har också testat Dainese västen och den är minst sagt helt fantastisk! Klass I sitter som en smäck och man kan böja sig hur som helst och den är super smidig. Jag är också ganska svankig, men också smal, vilket gör att en klumpig väst känns som, ja jag vet inte, men lika bred som hela jag är.

Klass III på Dainesen var jag inte heller lika nöjd med. För klumpig vid axlarna och armarna.
 
Sv: säkerhetsväst klass 1???

Är nyfiken på hur det gick!

Om jag ville ha väst alltid så skulle jag köpt en klass 1 om jag upplevde sådan skillnad som du gör. Dvs att jag annars ridit utan. Däremot hade jag sagt till mig själv på skarpen och faktiskt lagt ut pengarna på en ny klass 3 väst om jag hittat någon som passat eller om jag börjat ägna mig åt aktiviteter som kräver godkänd väst. Inte snålat och använt västar som inte riktigt passat bara för att jag redan lagt ut pengarna på klass 1 västen alltså.

Ang terrängträning så hoppas jag verkligen kravet är att ha en väst som är godkänd för tävling!
 
Sv: säkerhetsväst klass 1???

blir ingen väst, får köpa en klass 3 väst när nuvarande är helt kaputt. förhoppningsvis har jag mer pengar då också.:p
 
Sv: säkerhetsväst klass 1???

Tycker du ska satsa på den västen som du trivs bäst med och därmed använder.

Själv har jag en Tipperary Phoenix, ej godkänd för fälttävlan eller ponnytävling i Sverige (vet inte vad den motsvarar för klass heller. Den är godkänd för tävling utomlands och tydligen väldigt populär), men för mig som är över 18 och alldeles för feg för fälttävlan spelar det ingen roll, huvudsaken är att den används.
Min förra väst har hängt med i ca 13 år nu, och den är inte direkt utsliten om man säger så... Nya västen däremot har suttit på ALLA ridturer sedan jag köpte den. Den är så bekväm att jag glömmer ta av mig den efteråt, man blir inte ens överhettad nu när det är varmt ute :love:

Vart har du köpt din Tipperary väst? Finns det någon återförsäljare i Sverige?
 
Sv: säkerhetsväst klass 1???

Skulle vilja prova en dainese men den verkar man vara kunna beställa. Tycker säkerhetsvästar är så fula men just den har dragkedja, verkar smidigare.
 
Sv: säkerhetsväst klass 1???

Jag har seriöst världens hårdaste och klumpigaste väst jag haft, det är level 3.
Men just när jag tagit på mig den och värmt upp så är den sån, sen när jag rider tänker jag aldrig på det, det är som ett myggbett tänker man inte på att det kliar så kliar det inte.
Så jag skulle hellre valt helt godkänd. Annars kan man ju lika väl rida utan..
 
Sv: säkerhetsväst klass 1???

Den är inte godkänd för tex fälttävlan. Det är väl inte samma sak som att den inte är godkänd alls? Det är ju utifrån svenska TR. Dainese har klass 1 västen det pratas om här.
 
Sv: säkerhetsväst klass 1???

Tripperary lät annars lite intressant. Googlade på den och den såg hyfsat smidig ut. Med dragkedja och inte sådana där karborrknäppning. Lite samma stuk som dainese. Tävlar inte fälttävlan så för min del är det lugnt med att inte behöva en klass trea :). Buck borde kanske ändå satsa på en trea i klass då hon hoppar mycket och inte har nån väst nu. Helt kaputt. När vet man att en säkerhetsväst är helt kaputt?
 
Sv: säkerhetsväst klass 1???

när t ex kardborren inte går att stänga längre, den blivit t ex sned i plattorna, när mössen ätit upp den för att den bara ligger i ett hörn i stallet år ut och år in :p. inte för att allt detta gäller min nuvarande, men kardborren ä verkligen kass.
terrc3a4ng-corina.jpg

såhär ser min nuvarande ut, om man sen tänker på att jag har väldigt mycket svank så den inte ligger emot ryggen utan bara bryggar mellan rumpa och skulderblad så är den inte direkt perfekt.

börjar fundera på att leta upp ngn begagnad race safe eller outlyne, de är ändå hyfsat bra på mig ändå. även om de itne följer svanken optimalt så blir det bättre än nuvarande åtminstone.
 
Senast ändrad:
Sv: säkerhetsväst klass 1???

Jag har en Pikeur och den är rätt svankig. Sitter bra an på mig som själv är svankig. Rätt skön med :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Är kanske bara jakthundsägare som drabbas, men jag känner ändå att informationen bör spridas. Idag är det så att Agria erbjuder...
Svar
15
· Visningar
2 231
Senast: fryckan
·
Utrustning Jag rider nu med en Racesafe väst klass 3 och är hyggligt nöjd, innan det hade jag en Racesafe klass 2 (lite äldre modell). Den tidigare...
Svar
12
· Visningar
5 698
Senast: Vala
·
C
Fälttävlan Hejsan alla fälttävlans älskare=) Jag har ett väldigt stort problem. Jag rider i dag normalt fall i min racesafe säkerhetsväst klass...
Svar
11
· Visningar
2 281
Hoppning Börkjar att bli trött på att tävla i skåne. Alltid stora starfält med väldigt dåliga prispengar. Och så dessa ändringar av startlistor...
Svar
2
· Visningar
861
Senast: Fannih
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp