Säkerhetsväst luft

Fredag

Trådstartare
Jag bröt ryggen för några månader sedan. Det gick bra, jag hade tur och är snart uppe på hästryggen igen.
MEN, man inser ju att marginalerna är små och även om jag brukar använda väst när jag rider unghäst så är jag generellt dålig på det.
Så jag behöver köpa mig en bra väst som man inte blir varm i och som skyddar bra.
Jag bor dumt till och har många mil till välsorterade ridsportsbutiker, dvs får nog köpa på nätet och prova hemma, så vill gärna träffa så rätt som möjligt direkt.
Min tanke går åt de uppblåsbara västarna och jag vet att jag läste nyligen om en väst som inte låter en massa när den löser ut, vad kan det ha varit för en modell? Hittar tyvärr inte.
Annars blir jag lite sugen på Airbag Vest Freejump som ser otroligt smidig ut.
Vad har ni för erfarenheter och tips?

 
Jag bröt ryggen för några månader sedan. Det gick bra, jag hade tur och är snart uppe på hästryggen igen.
MEN, man inser ju att marginalerna är små och även om jag brukar använda väst när jag rider unghäst så är jag generellt dålig på det.
Så jag behöver köpa mig en bra väst som man inte blir varm i och som skyddar bra.
Jag bor dumt till och har många mil till välsorterade ridsportsbutiker, dvs får nog köpa på nätet och prova hemma, så vill gärna träffa så rätt som möjligt direkt.
Min tanke går åt de uppblåsbara västarna och jag vet att jag läste nyligen om en väst som inte låter en massa när den löser ut, vad kan det ha varit för en modell? Hittar tyvärr inte.
Annars blir jag lite sugen på Airbag Vest Freejump som ser otroligt smidig ut.
Vad har ni för erfarenheter och tips?

Jag gillar freejumps väst. Har inte ramlat av med den ännu, men den är ju som ett vanligt plagg så den stör inte och det känns bra att ha den ifall att olyckan skulle vara framme.
 
Jag gillar freejumps väst. Har inte ramlat av med den ännu, men den är ju som ett vanligt plagg så den stör inte och det känns bra att ha den ifall att olyckan skulle vara framme.
Kanon!
Hur är den under armarna, sitter den högt upp i armhålorna? Ser lite så ut.
 
Hur har man de uppblåsbara västarna på vintern när man har tjock vinterjacka? Kan man ha samma storlek som på sommaren när man bara har en tunn tröja? Eller måste man ha några storlekar större för att den ska passa över vinterjackan?
 
Hur har man de uppblåsbara västarna på vintern när man har tjock vinterjacka? Kan man ha samma storlek som på sommaren när man bara har en tunn tröja? Eller måste man ha några storlekar större för att den ska passa över vinterjackan?
Just denna ska man ha bara över en tunn tröja, så på vintern under jackan (eller tävlingskavajen).
 
Jag gillar freejumps väst. Har inte ramlat av med den ännu, men den är ju som ett vanligt plagg så den stör inte och det känns bra att ha den ifall att olyckan skulle vara framme.
Fick min freejump i veckan, tycker det är riktigt skönt att man inte ska ha den utanpå utan tätt inpå kroppen. Har superkoll än så länge och har inte råkat hoppa av utan att koppla ur remmen. Men måste beställa fler patroner ifall att haha.
Jag glömmer att jag har den på när jag rider. Har en komperdellväst klass 2 sen tidigare
 
Jag har en helite luftväst och älskar den. Den låter förvisso när den löser ut, men min häst har inte reagerat särskilt starkt på det. Är jättedålig på att använda säkerhetsväst då jag tycker de är obekväma, men luftvästarna är ju bara som att typ ha en reflexväst eller liknande utanpå kläderna. Har den jämt när jag rider numer och det är så skönt med den tryggheten. Har löst ut min 3 gånger vid avramlingar sedan jag köpte den, så det känns som att inköpet lönat sig.
 
Fick min freejump i veckan, tycker det är riktigt skönt att man inte ska ha den utanpå utan tätt inpå kroppen. Har superkoll än så länge och har inte råkat hoppa av utan att koppla ur remmen. Men måste beställa fler patroner ifall att haha.
Jag glömmer att jag har den på när jag rider. Har en komperdellväst klass 2 sen tidigare
Gahhh... Har inte ens tänkt tanken! Jisses, det kommer man ju att lyckas med lite för ofta känner jag...
 
Det blir kanske lite trångt? 🤣

Jag som använder väst vid uteritter och har en rejäl vinterjacka på mig. Hur funkar det om västen försöker blåsa upp sig under den? Det kan ju inte bli lika bra effekt? Eller är de västarna gjorda för ridhusryttare samt ridning på sommaren?
 
Jag har en väst från BoT,den ska alltid sitta ytterst. Jag har tyckt att min sitter väldigt löst när jag har den så som den enligt instruktionerna ska sitta. Men när en vän nyligen åkte av och västen löste ut,insåg jag varför,den blir STOR!Hade absolut inte funkat att ha tex en jacka utanpå.
 
Ja, det är samma med min Helite, den blir enorm när det löser ut så skulle inte gå att ha kläder ovanpå. Men den från freejump verkar ju vara ett lite annat koncept, antar att den kanske inte blåses upp lika mycket?
 
Ja, det är samma med min Helite, den blir enorm när det löser ut så skulle inte gå att ha kläder ovanpå. Men den från freejump verkar ju vara ett lite annat koncept, antar att den kanske inte blåses upp lika mycket?
Denna bild är på Hööks hemsida, inte särskilt "diskret" när den blåser upp.
1664303398297.png
 
Men då måste man ha stora kläder? 🙈 spricker de inte?😂 Jag vill iallafall att kavajen ska sitta lite snärt och inte få plats med sådär mkt luft 😆
Det ser klart ut som risk för att knapparna i kavajen riskerar flyga i landningen, men tröjor är det nog enklare med.
 

Liknande trådar

Utrustning Efter en olycka för 2 veckor sedan måste jag byta ut både hjälm och väst. Hjälmen tog en stor smäll. Och västen klipptes sönder av...
2
Svar
29
· Visningar
3 047
Senast: Wilfa
·
Utrustning För några dagar sedan ramlade jag av min häst och bröt armen. Trots att jag skadade mig ordentligt så inser jag ändå att det kunde ha...
Svar
4
· Visningar
818
Senast: Cinzia
·
Utrustning Eftersom jag häromdagen insett att både västen och hjälmen har väl många år på nacken så gjorde jag en raid i stadens ridsportsbutiker...
2
Svar
23
· Visningar
2 573
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Jag hade JÄMT säkerhetsväst när jag var yngre,oavsett om jag skulle lulla runt på ridbanan,ut i skogen, eller ut på en kort skrittvända...
2
Svar
27
· Visningar
10 106
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp