Säkerhetsväst - passform?! Vad är egentligen rätt?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Har precis införskaffat en ny väst, en Racesafe :love:

Innan dess hade jag en Outlyne, som jag bokstavligen H A T A D E...
Den satt rent utsagt skitdåligt på mig tycker jag! :mad:

Men så till min fundering.

Min Outlyne, som var i vuxen S (M?) med extra lång rygg, var professionellt utprovad i butik, och passformen var som följande:
- Var så lång i ryggen att jag överhuvudtaget inte kunde sitta ner i en allround eller dressyrsadel. I en hoppsadel kunde jag sitta, men då åkte den upp till i höjd med bakhuvudet på mig.
- I midjan var den så stor att jag med lätthet hade kunnat få in en tennisboll mellan den och kroppen...
- ...Men över bysten var den så tajt att jag nästan fick svårt att andas.
- Dessutom fick jag skavsår kring revben, svank och axlar av den.
- Överlag kände jag mig mycket begränsad när jag använde den.

Den var alltså professionellt utprovad, och "så skulle en väst sitta".

Sen fick jag för ett tag sen bara för mig att själv leka "utprovare" och prova en Racesafe, då de ju är populära och verkar bra.
Sagt och gjort, jag åkte till en butik och provade några storlekar. Fastnade för barn XL med normal rygg.
Idag köpte jag mig även en egen, i ovan nämnda storlek :love:
Denne sitter som följande:
- Går ungefär 1-2 cm nedanför nedersta revbenet ("plattorna", alltså inte bara tyget!), i ryggen går den till mitten-nedre delen av svanken, ungefär 1 dm ovanför svanskotan. Jag skulle utan problem kunna sitta i vilken sadel som helst utan att den åker upp eller stör.
- Överhuvudtaget så är den "jämn" på bredden. Lagom i midjan och lagom över bysten. Jag kan både i "halsen" och i "underkant" få in ungefär 2 fingrar, men inte mer.
- Har visserligen inte ridit i den än ;) Men den satt väldigt skönt när jag provade!

Men enligt butiken där jag provade de första, så skulle jag absolut inte ha barn XL med normal rygg, då den var alldeles på tok för kort i ryggen och fram, och det skulle t.om. kunna skada mig.

(Hm...Det roliga är bara att t.om. såhär på rak arm kan nämna åtminstone 2 avramlingar, där jag fått "smällar" i nacken och samtidigt burit min gamla väst, medan jag ramlat av utan väst på ungefär samma sätt, och endast fått något enstaka blåmärke i nedre delen av ryggen :angel: :grin:)

Jag kan dock mitt i allt detta nämna att jag har lite "klurigare" kroppsform, då jag har väldigt lång rygg, breda höfter, smal midja och (i förhållande) stor byst. Så det är väl inte helt "enkelt" att prova ut en väst till mig, antar jag...

(Ok, egentligen har jag väl redan svarat på mina egna frågor, men vill ändå ha det bekräftat)
Men ni som har mer erfarenhet av västar än mig, hur ska egentligen en väst sitta? Och vilken av mina två sitter enligt beskrivningarna ovan bäst och säkrast? Outlynen eller Racesafen? :)
 
en väst ska sitta bekvämt, den ska inte åka upp om du så står och vevar med armarna och dansar hula hula samtidigt, den ska skydda revbenen och gå så långt ner på ryggen den kan utan att ta i sadeln när du sitter i.

jag hade en väst som åkte upp i varje språng hästen tog, den satt lagom tight men hade inte rätt passform ändå, den skjöt också fram hjälmen i pannan när vi hoppade. men gick bra om man inte kröp ihop så mycket över hinderna.
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd....540/464560_10151138376213366_1457355746_o.jpg resåren gick också upp hela tiden och så

Nuvarande sitter bättre och jag märker inte ens av att jag har den när jag rider. https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd...._=1425190427_dbe0e5d171bdefd1d7737edcd1d1ea02
Det enda jag hade önskat vore annorlunda med denna är att den lämnar ett glapp i ryggen pga min svank. Men är nog få som är så pass följsamma och mina tidigare västar var värre.

Avskyr själv västar som kniper om halsen på en, det är största anledningen till att jag inte använde väst förrens 17 års åldern. min racesafe är perfekt i halsen ^_^ härligt att kunna andas.
Är västen inte bekväm så använder man den inte, jag använde sällan mina gamla men nuvarande har jag Alltid ^_^
 
Den gamla låter inte speciellt bra O_o
Först och främst lär man ju trivas i sin väst så den bli använd! Helst ner ett par fingrar under revbenen och så lång som möjligt men lämna en handsbredd fri till sadeln. Den får ju inte ta i sadeln när du rider. Och ska inte åka upp.

Jag ser också ut så som du beskriver. Har en racesafe Child xl med lång rygg. Glömmer bort den när jag har den på och så ska det vara med en passande väst tycker jag!
 
vad är det förresten för skillnad mellan child XL och vuxen S? min passar men har snörningen på det innersta och det ger inte så mycket utrymme för fin justering.
 
vad är det förresten för skillnad mellan child XL och vuxen S? min passar men har snörningen på det innersta och det ger inte så mycket utrymme för fin justering.

Barnvästen i XL är mindre än vuxen S. Gissar att barnvästen även är kortare vilket man ju kan kompensera med en med extra lång rygg.
 
Barnvästen i XL är mindre än vuxen S. Gissar att barnvästen även är kortare vilket man ju kan kompensera med en med extra lång rygg.
får prova en då ^_^, men misstänker att jag har för lång överkropp för en sån.
 
vad är det förresten för skillnad mellan child XL och vuxen S? min passar men har snörningen på det innersta och det ger inte så mycket utrymme för fin justering.

Just i mitt fall var det ju olika märken ;)
Men annars är vuxen S betydligt bredare och "större" på alla ledder än barn XL!
 
  • Gilla
Reactions: Io
Usch och fy, sålde min Racesafe. Tror jag hade Child XL. Men den var så tajt vid armarna, så små hål sas. Man fick inte in armarna intill kroppen. Sen hade jag nog för mkt svank för att den skulle passa min kropp, den satt sådär.
Tanken var att köpa en Outline istället, men de är ju så dyra. Använder min jättegamla från Börjes nu, jäkligt sliten och tyget är söndrigt men den är väldigt skön!:)
 
Outlynen var ju uppenbarligen i fel storlek, då är det ju inte konstigt att den var obekväm.
Uppenbarligen träffade du på en klåpare när du köpte din väst.
Min väst är egentligen för kort, men den provades ut för att rida i en dressyrsadel med djupt säte.
Nästa gång ska jag ha en längre väst men då kommer den såklart inte funka i dressyrsadeln men skydda destå bättre i hoppningen/terrängen om jag ramlar av.
För mig är det det viktiga. Jag tycker inte västen behövs i dressyr.
 
är runt 168cm och 99% av alla Ttröjor är för korta :p

menade racesafe såklart, då det är det jag har.
Samma tröjproblem här, allt flaggar snyggt i magen. Min racesafe Child xl long var den enda som räckte till på längden då när jag köpte min för några år sedan.
 
Lånar tråden lite. Jag avskyr säkerhetsvästar, har inte ridit med det på minst 10 år och innan dess var det nåt i stil med 5 gånger för att mamma ville...

Men, nu har jag en unghäst igen och jag inser att det kanske är smart att ha väst en period. Vilken modell är smidigast? Jag klarar inte den orörliga känslan som en hård väst ger, något mellanting måste finnas?

Är det jättedumt att ha typ motorcross skydd istället?
991350_Black-Grey_v01.jpg
 
Lånar tråden lite. Jag avskyr säkerhetsvästar, har inte ridit med det på minst 10 år och innan dess var det nåt i stil med 5 gånger för att mamma ville...

Men, nu har jag en unghäst igen och jag inser att det kanske är smart att ha väst en period. Vilken modell är smidigast? Jag klarar inte den orörliga känslan som en hård väst ger, något mellanting måste finnas?

Är det jättedumt att ha typ motorcross skydd istället?
991350_Black-Grey_v01.jpg
Den skyddar ju lite men det dumma med dem är ju att axlarna/nyckelbenen inte har ngt skydd.
Men kan tipsa om dainese, deras klass 1 väst är verkligen :love: super mjuk och följsam, följer svanken och känns mer som en dunväst i jämförelse med vanliga säkerhets västar. Och en klass 1 väst är ju säkrare än ingt ;), kan nog jämföras med snäppet bättre än ett mc skydd.
 
Den skyddar ju lite men det dumma med dem är ju att axlarna/nyckelbenen inte har ngt skydd.
Men kan tipsa om dainese, deras klass 1 väst är verkligen :love: super mjuk och följsam, följer svanken och känns mer som en dunväst i jämförelse med vanliga säkerhets västar. Och en klass 1 väst är ju säkrare än ingt ;), kan nog jämföras med snäppet bättre än ett mc skydd.
Och en Dainese klass 1 är precis vad jag har köpt nu, tack för tipset @Buck :)

Provade igenom ganska många varianter, hela Hööks utbud och ett gäng till, men jag hade med största sannolikhet inte använt den hårda varianten mer än ett par gånger.
Jag hade inte tänkt hoppa terräng ändå.
 
Och en Dainese klass 1 är precis vad jag har köpt nu, tack för tipset @Buck :)

Provade igenom ganska många varianter, hela Hööks utbud och ett gäng till, men jag hade med största sannolikhet inte använt den hårda varianten mer än ett par gånger.
Jag hade inte tänkt hoppa terräng ändå.
Provade den i Falsterbo och om det inte vore för att det är dumt att ge sig ut på terrängbanan i en sån och att den är ganska dyr, så hade jag köpt en sån :love: fick en racesafe i julklapp som duger finfint nu, märker inte att jag har på den men det är ett stort glapp mellan rygg och västen pga min svank.
 
Provade den i Falsterbo och om det inte vore för att det är dumt att ge sig ut på terrängbanan i en sån och att den är ganska dyr, så hade jag köpt en sån :love: fick en racesafe i julklapp som duger finfint nu, märker inte att jag har på den men det är ett stort glapp mellan rygg och västen pga min svank.
Jag köpte min begagnad för 500 pix:angel:
 

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver tips på säkerhetsvästar som passar till långa smala, men "kurviga" tonårstjejer. Dottern har nu provat i stort sett alla...
Svar
1
· Visningar
469
Senast: MimmiNO
·
Utrustning Hej var och provade säkerhetsvästar med 6-åringen ikväll och vi hittade ingen som passade riktigt bra. Har tidigare haft Aerowear Reiver...
Svar
2
· Visningar
873
Senast: Maartinaaw
·
Hästvård Hej! Jag har en 13 årig SWB valack som jag köpte för snart 2 år sedan som min satsning mot medelsvår dressyr. Direkt ifrån början när...
2
Svar
37
· Visningar
8 886
Senast: Bregen
·
Utrustning Hej! Jag letar säkerhetsväst eftersom att det är krav på att man ska ha det på ett ridläger jag ska på i sommar. Jag har inte ridit med...
Svar
15
· Visningar
1 797
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp