Säkerhetsväst till barn

Kristall10

Trådstartare
Min dotter behöver en ny säkerhetsväst. Men hittills har de vi provat inte passat henne. Hon är väldigt smal men lång så alla vi provat blir för vida.
Den enda som sitter bra är Hööks egna väst (crw). Men då är det en panel på insidan av dragkedjan som liksom inte ryms där egentligen och viker sig så att kanten trycker rakt in i bröstkorgen på dottern.
Är det fel på västen eller ska det vara så? Se bild. Jag ska lämna igen den nästa gång jag åker till en stad med hööksbutik men tänker att om den är felsydd så kan jag beställa en likadan så hon hinner få den före jag hinner lämna igen den jag nu köpt.
Någon som har några andra tips på västar som är väldigt justerbara i midjan eller av en smalare modell?
 

Bifogade filer

  • 5DB2DA87-D22C-41A9-A622-CFC7D6572C71.jpeg
    5DB2DA87-D22C-41A9-A622-CFC7D6572C71.jpeg
    216,3 KB · Visningar: 50
Racesafe går att skräddarsy i storlek, själv har jag en Child XL tall, short back= anpassad med längre framstycke för att täcka revbenen, men kortare rygg än ordinarie XL. (Jag har väldigt kort midja, så en väst som är lagom i rygglängd hamnar ovanför revbenskanten i fram annars.) På en smalt byggd ungdom hade förmodligen en motsvarande modifikation att både framstycke och bakstycke är förlängt, så man kan gå ner i storlek på omkretsen. Min är av modellen Provent, som är det "minst överhettande" jag hittat av klass-3-västar. (Har ett ryggskydd från komperdell att jämföra med.) Racesafe är helt klart mest prisvärt att beställa från England. Om ni ska till Gbg horseshow så brukar de även vara där så man kan få bra hjälp med alla storlekar (och provsitta i sadel). Tror jag sparade mer än en tusenlapp på att köpa den där.

Även Outlyne går att anpassa i breddled, de har ungdomsstorlekar i "slim". Tror även komperdell har något liknande för sin klass 3. Både Outlyne och komperdell är ju ansedda som väldigt bekväma västar. Det materialet blir något mjukare än min Provent, men är å andra sidan varmare. Outlyne är hyfsat lätt att få tag på begagnad eftersom den sålt så mycket. Även Champion och Dianese kan vara värda att prova, men jag vet inte hur deras storlekstabeller ser ut om ordinarie storlek inte funkar. Senaste modellerna från dessa märken lever upp till BETA 3 även med 2018 års krav, vilket är ett snäpp tuffare än EN 13158.

Den där panelen under dragkedjan måste finnas där om västen ska vara klass 3, men det ställer ju lite högre krav på passning för att inte bli tjorvigt.
 
Min dotter är extremt lång och smal, 125 cm och väger 16 kg. Hon har Jacksonväst och den passar lika bra på henne som på lillasyster som är 105 cm och väger 17 kg.
 
@Sassy och @Sonja82 Tack för era tips! Att skräddarsy låter ju så klart som det allra bästa alternativet för att få det hon behöver. Men det känns alldeles för dyrt att lägga ut de pengarna på en väst till ett barn som växer så det knakar. Inte alls säkert att den passar om ett år.
Men jag ska titta på de övriga märken ni nämner och se om något av de kan vara ett alternativ till dottern.
 
Jag har en med liknande panel på insidan för skydd där dragkedjan sitter. Min panel sitter perfekt i mellanrummet. Den där ser felsydd ut.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver tips på säkerhetsvästar som passar till långa smala, men "kurviga" tonårstjejer. Dottern har nu provat i stort sett alla...
Svar
1
· Visningar
480
Senast: MimmiNO
·
Utrustning Jag har två små barn med stl 104 resp 110 cl. Den större av dem har 52 cm runt bröstet och 46 cm i midjan och hittills har jag bara...
Svar
8
· Visningar
9 623
Senast: caballus
·
Utrustning Det är bara att konstatera att jag inte är skapt efter måttabellerna :cry: Har letat febrilt efter en bra säkerhetsväst för max 1500...
Svar
2
· Visningar
3 786
Senast: Account
·
Utrustning Jag hade JÄMT säkerhetsväst när jag var yngre,oavsett om jag skulle lulla runt på ridbanan,ut i skogen, eller ut på en kort skrittvända...
2
Svar
27
· Visningar
10 106
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp