Säkerhetsväst

M

Moppe

Igår på träningen så trillade jag av och än en gång så tänkte jag att jag borde ha säkerhetsväst när jag rider min ena häst, hon har ett väldans humör.
Men vilken väst ska man ha? Jag vill ju ha en som är kraftig och tåler mycket. Har förstått att det finns en massa olika klasser, men hur fungerar det? :confused:
/Mia
 
Skulle rekomendera Zippa
har aldrig provat den men vet många som är jättenöjda
 
ok....
*klass 3... den "starkaste" av säkerhetsvästar...används av typ fälttävlansfolk...är ofta rätt stel...men d bättre och dyrare märkena brukar vara mjukare.
*klass 2...helt lagom för vanlig ridning...skyddar och är oftast mycke mjukare och mer följsam...

TIPS
* använd västen NÄRA kroppen..endast t-shirt under. ingen jacka för då skyddar den inte som den ska...
* se till att den passar ordentligt, sätt dig ner på en stol när du provar...tar den i bak så e den förstor och kommer att ta i i sadeln, åka upp och inte skydda som den ska...den får heller inte vara för kort fram...ska sluta precis under revbenen...
många av oss e olika långa fram och bak...om du oxå e sån så kolla om du kan få köpa en fram och en bakdel i olika strolekar...
* förvara den inte där d blir minus grader då skydds plattorna i fyser och kan spricka i fall du trillar av...d tar ett tag innan du värmer upp den med din kroppsvärme.
*d flesta västar e stela ibörjan och det är en vanesak...men fuska inte utan rid med västen varje gång...bäst e om du verkligen "svettas" in den...låter äckligt men d funkar...

Lycka till

:banana:Charlie :banana:
 
Hej! själv har jag en roping country wear med dragkedja fram. Jättebekväm men lite knölig ibland :smirk:...Nackdelarna är att tyget inte går att ta av utan man får fukta ställerna där den har blivit smutsig och tvätta med tvål eller handtvättmedel. Dragkedjan är jättebra om man har brådis, men om man sitter av och den fastnar i framvalvet (jag fattar inte hur jag lyckas med det :o) med den så kan sömmen brevid dragkedjan gå upp...det har hänt nån gång när man har haft ghymkana som den har fastnat...den är ganska hård och man känner sig...*hrm*...lite mer osmidig än vad man brukar vara i den :crazy:(inte för att man är säkskilt smidig...:smirk:) Min är klass tre. Rekomenderas till de som hoppar och rider typ fälttävlan å sånt...klass två är nog mer dressyrväst eller vad man ska kalla det. klass ett är för jockeys som typ stötdämpning av fall...skyddar ingenting om man blir trampad på :crazy:
 

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver tips på säkerhetsvästar som passar till långa smala, men "kurviga" tonårstjejer. Dottern har nu provat i stort sett alla...
Svar
1
· Visningar
480
Senast: MimmiNO
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 096
Senast: JennyLz
·
Utrustning Har en säkerhetsväst som varit med några år. Har varit med vid några avramlingar, dock inga särskilt farliga och den har inte blivit...
Svar
2
· Visningar
494
Senast: Andromedae
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 489
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp