Säkerhetsväst

M

modig tabac

Efter livliga diskutioner med dotter o sambo har jag fått ge mig o börja med väst. Det är vidrigt varmt och stelt. Kommer bara att använda den i skogsridning, men ändå.
Min dotter använder ALLTID väst och hjälm, hon har använt det sedan hon började rida för 17 år sen, jag använder hjälm och har alltid gjort det.
Men visst, saken är ju till för säkerhets skull, och jag har alltid förespråkat säkerhet. Så nu står jag där utan argument. Väst på! Har inte råkat ut för nån olycka sedan 1992 då en häst stegrade sig och ramlade över mig, men ändå, en olycka kan alltid ske. Jag har redan ramlat av mina 100 gånger så jag kan rida, eller?
Hur har ni det med ert västanvändande, i vårt stall är det bara min dotter och nu då jag?
 
Sv: Säkerhetsväst

På ridskolan där jag håller till har i princip alla under 20 väst! Att resten inte har beror nog mest på att det är egentligen inte så längesen det blev vanligt med västen.

I stallet där jag har min häst å andra sidan är det bara jag som har väst, de andra fyra rider utan. Kan även här bero på att vi började rida för så längesen att ingen hade väst då, men även på att de flesta andra "bara" skogsmulleridit de senaste åren.
 
Sv: Säkerhetsväst

Jag använder alltid väst. En gång tänkte jag strunta i den eftersom jag bara skulle rida ett lugnt dressyrpass inne, men så råkade jag ta på mig den och orkade inte ta av den. Just det lugna dressyrpasset valde min häst att snubbla och nästan gå omkull, vilket ledde till att jag flög över huvudet på henne. Efter det köper jag inte längre argument som lite lugn dressyr, det kan hända saker ändå.
 
Sv: Säkerhetsväst

Efter ett längre uppehåll från hästarna och med 2 unghästar som ska ridas in så står säkerhetsväst högst upp på min handlingslista just nu.
Min stallkamrat köpte precis en väst - en av dom billigare på marknaden.
Jag undrar hur mycket den kommer att bli använd då den är EXTREMT tung och klumpig ?!!! Har sett henne i den 1 gång sen den köptes.
Nej - jag tror det gäller att lägga ngr kronor mer och köpa nåt mer smidigt så att västen verkligen används.
 
Sv: Säkerhetsväst

Vi använder alltid väst, dottern och jag. Det tog dock ett år innan jag själv köpte en, men nu vågar jag inte rida utan, det är väl då det kommer att hända något rejält. :crazy:
Vi båda rider 1-2 pass per vecka på ridskola.
Ska dock köpa mig en smidigare "sköldpaddsväst" snarast. Kanske man kan fynda på Hästmässan nästa vecka?
 
Sv: Säkerhetsväst

Någon som kan rekomendera en bra säkerhetsväst till mina barn? Köpte Granngårdens gamla modell (den blå) till den yngsta, men jag tycker inte att den sitter bra fast den är utprovad och passande.
 
Sv: Säkerhetsväst

Jag har aldrig ALDRIG använt säkerhets väst. Jag tävlar både i hoppning och dressyr på hög nivå, har tre hästar som jag håller på med varje dag. ( har inte tävlat det här året, dragit mej eftersom man måste ha säkerhetsväst)
har alltid varit så orädd och tänkt " vad är det värsta som kan hända liksom, typ inget"

Har helt ändrat min inställning nu.

I måndags red jag min häst som jag har haft i 5 år , har ridit in han och känner han utan och innan. Men ändå ramlade jag av, och lyckades rammla slå illa att jag slog i ryggen så jag kanske inte kan rida på ett halvår.! :cry:
är jätteledsen, har gråtit floder..
tkr verkligen säkerhetsvästen är en bra idé.
 
Sv: Säkerhetsväst

Använder alltid väst vid skogsridning, hoppning och ridning av "osäkra" hästar. Visst är den obekväm i början men man får prova ett antal västar och se vilken man tycker bäst om. När man använder den så formar den sig efter kroppen också. Tror jag skulle trilla av i rena förskräckelsen om jag inte använder väst i skogen.
 
Sv: Säkerhetsväst

jag rider inte på ridskola utan har egen häst, när jag red ponny och det var tillåtet att rida utan i hoppningen red jag med väst endast i terrängen. nu när jag har häst och jag måste ha väst i hopp så har jag västen i hoppningen och terrängen.
 
Sv: Säkerhetsväst

Efter en ofrivillig avsittning 2001 rider jag alltid med väst. Jag har suttit upp några gånger utan och jag känner mig naken, det är hemskt!

Jag har en RaceSafe, den är mjuk och faktiskt inte överdrivet dyr. Jag trivs bra i den.

Min gamla, lite hårdare väst (shires), har min sambo av någon anledning valt att adoptera.
 
Sv: Säkerhetsväst

Jag har alltid väst! Skulle inte falla mig in att rida utan, se dock till att ordna en välsittande modell och inget rep i grenen!
Jag har ngn slags tjejmodell som är lite kurvig och den passar mig bra.
 
Sv: Säkerhetsväst

Snälla Sar, vilken väst har du? Jag tycker nämligen att alla västar jag provat varit just för lite kurviga... känns som om de är gjorda för män. Så jag vill gärna ha tips om västar som kan passa en kvinna med byst.

Tillbaks till tråden. Jag rider alltid med väst och hjälm. Kör med hjälm men inte väst av någon anledning. Vare sig väst eller hjälm i stallet, kan slänga på hjälmen innan jag tar in den lite livliga hingsten men inte när jag hanterar andra hästar.

Efter att ha vurpat av ett par gången och slagit mig i ryggslutet har jag insett hur oerhört lätt hänt det vore att skada sig så att man blev förlamad eller något. Därför har jag väst även om det är lite obekvämt och varmt.
 
Sv: Säkerhetsväst

Eftersom jag skaffade väst nästan direkt när jag började rida har jag vant mig vid den. Det är bara precis när jag sätter på den som den känns lite klumpig. Enda nackdelen är att det blir rätt varmt under västen. Men det är det värt för chansen att undvika åtminstone en del skador. En väst skyddar ju inte mot allt.
 
Sv: Säkerhetsväst

Jag kan kolla ikväll för att se märket men den är grön och har lite utbuktingar för brösten.
 
Sv: Säkerhetsväst

Använder väst vid uteritter, hoppning och i terrängen. Dressyren känns smidigare utan, dessutom tycker jag att jag blir väldigt varm i den vid dressyrpass. Har en Race Safe 2000. Kan tillägga att jag använder västen mycket mer nu sedan jag köpte den här = bekvämare! :)
 
Sv: Säkerhetsväst

Gillar inte att rida med väst . Speciellt inte min som är väldigt "kantig". Själv tkr jag att den är för stor men vi blev rekomenderade den när vi skulle köpa och jag tyckte att den kändes OK när jag provade men den mindre storleken var mkt skönare men eftersom den kändes OK så gick jag med på att köpa den storleken.. När jag väl skulle rida med västen så var den värdelös men alla sa abar att jag skulle vänja mej.. -.-' Nu så har jag lånat en annan väst av en jag känner några gånger och den kan jag tänka mej om jag nu är tvungen att ha väst och det är jag nu när jag är junior och ska börja tävla i höst.. Använder nästan bara väst när jag ska rida i terrängen.. Vet att jag borde bli bättre på det men men..
 

Liknande trådar

Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 105
Senast: JennyLz
·
Utrustning Har en säkerhetsväst som varit med några år. Har varit med vid några avramlingar, dock inga särskilt farliga och den har inte blivit...
Svar
2
· Visningar
494
Senast: Andromedae
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 199
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Diskuterade säkerhetsvästar häromdagen och det där med att i princip alla (hopp-)ungdomar slänger västen längst in i garderoben och...
7 8 9
Svar
173
· Visningar
14 055

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Löss
  • Fjordingtråden

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp