Säkerhetsväst

Sv: Säkerhetsväst

jag hatar säkerhetsvästar, köpte en till 208 pga. de nya (urdumma och löjliga! -folk ska få bestämma om de ska ha väst själva!) och den använder jag bara vid hopptävlingar aldrig annars
 
Sv: Säkerhetsväst

Jag köpte en väst efter ett fall med sjukskrivning och elände. Den var billig, (Granngårdens) och sitter inte fantastiskt, men numera skulle jag inte rida utan.

Har trillat av en gång till efter det, såklart var det just den gången jag INTE hade västen på mig, och det var den läxan jag behövde. Funderar på att köpa en ny, dyrare och bättre passform dock, för att inte ha väst är totalt uteslutet för mig nu.

Vill också gärna veta vilken modell Sar har! :)
 
Sv: Säkerhetsväst

Har ingen väst, men funderar på att skaffa och ha vid hoppning och uteritt. Tycker dock att de jag provat innan är så stela och jag får svårt med min sits. Jag brukar också instiktivt rulla ihop mig när jag faller av, och funderar över om västen kommer att hindra detta så att jag faller "hårdare" och slår mig mera pga det.
Har även hört från ett par olika tränare att man kan ha svårt att sitta rätt med väst, en tränare (dressyr) säger rent ut att man gärna får rida med väst för henne, men att hon då inte kommer att försöka korrigera sitsen, då det enligt henne är lönlöst då ryttaren "sitter fast".

Är det olika med olika västar? Finns det västar som tillåter ryttaren att röra sig så att man kan korrigera sitsen och vara följsam?

Och vad exakt är det västen skyddar mot? (inser plötsligt att jag inte vet det...)
Ryggmärgsskador? Skyddar inre organ? Hjälper den om man blir trampad eller får hästen över sig? Vad är tanken bakom?
 
Sv: Säkerhetsväst

Och vad exakt är det västen skyddar mot? (inser plötsligt att jag inte vet det...)
Ryggmärgsskador? Skyddar inre organ? Hjälper den om man blir trampad eller får hästen över sig? Vad är tanken bakom?

Vad jag har förstått så ska de dämpa kraften i fall och tramp, men det är ju inget super-skydd, mest "kudde i rumpan" men det kan vara just den "kudden" som hindrar frakturer m.m.
De ska altså dämpa och fördela tryck.
 
Sv: Säkerhetsväst

Jag rider aldrig mest väst. Funderar på att köpa en nu när jag har åkt av tösen två gånger på två månader och båda gångerna haft skapligt rejäla skrapsår på ryggen. Börjar förstå att jag kanske haft mest tur de här gångerna och inte landat på någon sten eller så. Fast har ändå svårt att tänka mig att jag kommer använda de n i sommarvärmen!
 
Sv: Säkerhetsväst

Hej.
Där jag rider så har nästan alla det vid hoppning och uteritt, endel till och men vid dressyr. Och det har varit välbehövligt för många.
MVH Elin
 
Sv: Säkerhetsväst

Jag rider alltid med väst ty annars får jag gräsligt ont i ryggen, tycker också det är skönt att bysten håller sej på ett å samma ställe .:bump::bump:
 
Sv: Säkerhetsväst

Jag rider alltid med väst ty annars får jag gräsligt ont i ryggen, tycker också det är skönt att bysten håller sej på ett å samma ställe .:bump::bump:

KL

Västen kommer på nån gång ibland när det känns extra riskabelt, t ex långritt med många hästar. Men oftast inte, och det beror främst på att det är så himla obekvämt och VARMT. Men håller med dig, Ylva, har inte tänkt på det tidigare men den är verkligen en fantastisk bysthållare :laugh:.
 
Sv: Säkerhetsväst

Rider alltid med väst, har en racesafe och den känns inte det minsta klumpig eller obekväm.

Någongång rider jag utan, mest på dressyrträningarna, dumt egentligen man kan ju faktiskt trilla i backen där också om det vill sig illa. ;)
 
Sv: Säkerhetsväst

*lite kl*
Nån som vet var man kan få tag på en bra smidig väst om man har stor byst, (det vill säga jättestora tex e-i,h kupa. )
 
Sv: Säkerhetsväst

jag använder inte väst. mamma var så rar och köpte en till mig när jag fyllde 16, är 20 idag men jag har bara använt den några få gånger, mest för att jag inte kan lita på hur bra jag kan röra mig i den, känner mig fruktansvärt osmidig och tycker inte jag kn rida avslappnat, säkert en vanesak men jag vande mig aldrig.. vilket jag an tycka är jobbigt i vissa lägen då jag verkligen kan se att den hade gjort stor nytta.
 
Sv: Säkerhetsväst

Jag har alltid envisats med att inte ha väst. Dels för det är fruktansvärt obehagligt, känns verkligen inte som man får kontakt med hästen. Men det var innan jag föll av. . Jäklar vad ont det gjorde, landade på ryggen - utan väst. Tappade luften fick rejält ont. Så nu, rider jag nästan alltid med väst efteresom jag hoppar och kör terräng mycket. Skippar helst västen på dressyrpass när man rider på bana.

Jag råder alla därute att använda väst! Inte för revbenens skull, utan för skulle man ramla av och få en sten i ryggraden blir det inte kul.. Kanske aldrig mer kan rida då.. Iaf , jag fick mig en tankeställare när jag ramlade av.
 
Sv: Säkerhetsväst

Har alltid anävnt väst fram tills för ett par år sedan. Vet hur idiotiskt det är att inte ha väst, men som dressyrryttare känns den så i vägen, så nu är det bara i terrängen jag använder den.

Vösten har bokstavligen talat räddat mitt liv, för (tror det var) fyra år sedan. Jag ramlade av och satt fast i stigbygeln. Min ponny sprang över mig i cirklar ett bra tag innan jag lossade, och jag hade hovmärken över hela bröstkorgen (även på hjälmen och i ansiktet). Hos doktorn sa de att om jag inte haft väst hade jag inte kommit ur olyckan med enbart skrapsår, blåmärken och svullnader. Kanske bör nämnas att det var div hoppning jag ramlade av, även om det inte var i anslutning till ett hinder..
 
Sv: Säkerhetsväst

knapp
Lärt mig rida i väst så ja den är på till 99%. Rider på ridskola och skulle vilja påstå att de flesta har en väst men bara runt hälften använder den regelbundet. Många som bara har den vid hoppning och uteritt.

Den procenten av ridtillfällen där västen inte är på är framförallt när jag rider fram/av skötisen och när jag vid kortare vändor ut till landet blir uppslängd på nån polle.
 
Sv: Säkerhetsväst

Jag har ALLTID VÄST! Visst i början eller om västen inte är formad efter en så kan det vara lite stelt till en början men VÄSTEN har räddat mig många gånger när jag har ramlat av och andra olyckstillfällen och när jag var med om en olycka så sa dom att om jag inte hade använt väst så hade jag minst brytit reben och nyckelbenet. Så jag är taksam att mamma har tvingat mig att använda väst.(9år.) För annars så kanske jag inte kunde ha skrivit detta. Det vet man inte. Visst att det blir varmt men hälldre det än att kanske inte få vackna upp i morgon. Och jag tycker själv att det är skönt att ha det jag känner mig extra skyddad. Visst att det kanske känns stelt innan man är van men det är inget större problem för mig för utom att jag knappt kommer upp utan en pall på hästen. Men det är värt det tycker jag.
jag själv tycker att det ska vara lag på att ha väst igentligen tänk hur många liv som kunde ha räddats. Men det är omöjligt att göra det. Visst har folk dött även fast dom har haft säkerhetsväst men men allaskydd ska användas.
 
Sv: Säkerhetsväst

Jag använder endast Väst när jag hopptränar min ponny. Jag känner honom så väl och har i princip ridit in honom och utbildat honom själv. Så om han skulle få för sig att hitta på något bus så vet jag vad han gör i så fall. Jag använder det inte för att jag känner mig helt säker på honom. När en av mina ponny dressyr ryttare tränar honom ibland ( hon ska nu tävla honom då jag är 20) så åker dock västen på henne, men det är för att jag tycker att hon skall ha det, om något skulle hända henne.
Detta tycker jag är upp till var och en, samt hur säker man känner sig på hästryggen. Och nu pratar jag om till vardags.

//Mikaela
 
Sv: Säkerhetsväst

Har alltid väst, undantag om man hoppar upp och rider barbacka till/från hagen men annars i 99% av alla ridturer.
Ett tips om ni inte gillar att rida i västen, köp en begagnad. Den har förmodligen hunnit mjuka upp sig med den förra ägaren, och med västar är det inte som men hjälmar att skyddet minskar.
En annan sak man kan göra är att gå omkring med västen hemma. Låter kanske dumt, men sitter du och myser i soffan eller framför datorn, varför inte? (det är också för att mjuka upp den om ingen förstod det..)

Till er som aldrig använt väst men ska börja:
Dra åt västen hårdare än du tror, så hårt du kan nästan. Då sitter den mkt bättre, testa får du se!
Första gångerna du har den, när den fortfarande är lite hård, rid en säker häst. Ingen bråkig häst eller unghäst alltså! Anledningen är attt du inte vant dig än och då är det större risk att du ramlar av innan du hittat balansen i västen. Ingen bra erfarenhet för en unghäst, eller bråkig häst! ("jippi, jag vann!")
 
Sv: Säkerhetsväst

när jag rider på ridskola rider jag aldrig med väst, vet inte varför. Inte ens vid hoppning. På min medryttarhäst rider jag med väst oftast. Fast inte när jag rider barbacka(?) Ibland händer det att jag struntar i väst i skogen typ, eller när det är varmt!
 
Sv: Säkerhetsväst

Jag är en periodare. Använde som tur var väst när jag red in min förra unghäst, annars hade jag haft en mkt skadad axel än vad jag har (jag har/hade en sådan som går ner över axlar och överarmar).

Och det får väl bli en ny när räkan ska ridas in. Pallar inte med att ha på marken även om det kanske eg är mer motiverat, jobbar ju mycket på töm och så.
 
Sv: Säkerhetsväst

Efter livliga diskutioner med dotter o sambo har jag fått ge mig o börja med väst. Det är vidrigt varmt och stelt. Kommer bara att använda den i skogsridning, men ändå.
Min dotter använder ALLTID väst och hjälm, hon har använt det sedan hon började rida för 17 år sen, jag använder hjälm och har alltid gjort det.
Men visst, saken är ju till för säkerhets skull, och jag har alltid förespråkat säkerhet. Så nu står jag där utan argument. Väst på! Har inte råkat ut för nån olycka sedan 1992 då en häst stegrade sig och ramlade över mig, men ändå, en olycka kan alltid ske. Jag har redan ramlat av mina 100 gånger så jag kan rida, eller?
Hur har ni det med ert västanvändande, i vårt stall är det bara min dotter och nu då jag?

Äger en väst som jag använder när det är terränghoppning på ridskolan, eftersom det är ett krav. Använder den också när jag har en bråkig häst på banhoppning. Rider min medryttarhäst för det mesta utan väst. :o Det e nog ganska korkat egentligen eftersom han är väldigt nervös av sig. Ramlat av ett antal gånger men har dock aldrig gjort mej illa. Att jag inte använder den så mycket på min medryttarhäst beror på att jag hatar att ha väst. Den e klumpig å jobbig. Dessutom orkar jag inte släpa den mellan stallen hela tiden...
 

Liknande trådar

Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 105
Senast: JennyLz
·
Utrustning Har en säkerhetsväst som varit med några år. Har varit med vid några avramlingar, dock inga särskilt farliga och den har inte blivit...
Svar
2
· Visningar
495
Senast: Andromedae
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 203
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Diskuterade säkerhetsvästar häromdagen och det där med att i princip alla (hopp-)ungdomar slänger västen längst in i garderoben och...
7 8 9
Svar
173
· Visningar
14 055

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Brexz
  • Ingen fart på agilitytävling
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp