Säkerhetsvästar

Cattis_E

Trådstartare
Eftersom jag bantat mig ur min väst så här den för stor när jag inte har mycket kläder under.
Den lär ju inte skydda lika bra och framförallt har jag fått problemet att den slår i sadeln hela tiden.

Den jag har är level 3 väst med hexagonplattor som i princip är den enda väst jag trivts med.
Kan dock inte hitta den någonstans just nu så att jag kan prova en mindre.
Överhuvudtaget känns utbudet på västar väldigt skralt i de butiker jag kollat, borde inte marknaden för västar bli större och större och kanske därför ge fler modeller/märken?

Har haft en förut med fyrkantiga plattor och den trivdes jag aldrig i så jag känner mig väldigt tveksam där då jag tror jag kommer känna mig låst och inte vilja använda den eftersom det var vad jag gjorde då.

Vad har ni för sorts västar och vad är för och nackdelen med dem?
Väst med kolsyrepatron skulle antagligen klatiga jag utlösa av misstag då och då så jag får köpa nya patroner i onödan...
 
Jag har en RaceSafe för det gick att få med kort rygg. Men den är väl som många västar lite stel särskilt när den är kall. Har annars inget att anmärka på den :)
 
Jag har en airowear men tycker inte den är speciellt bekväm. När den är riktigt varm är den väl okej men inte annars. Funderat på att byta ut den mot en kompardell crossväst istället men förstår ju att den inte skyddar lika bra, men kanske i alla fall bättre än ingen alls.. Eller en väst man känner sig stel och obekväm i.
Har även funderat på airbag-väst men är lite rädd att den smäller högt och skrämmer hästen när den löser ut.🤔
 
Jag har en airowear men tycker inte den är speciellt bekväm. När den är riktigt varm är den väl okej men inte annars. Funderat på att byta ut den mot en kompardell crossväst istället men förstår ju att den inte skyddar lika bra, men kanske i alla fall bättre än ingen alls.. Eller en väst man känner sig stel och obekväm i.
Har även funderat på airbag-väst men är lite rädd att den smäller högt och skrämmer hästen när den löser ut.🤔
De jag sett lösa ut på horseshow tycker jag att vad jag minns inte har låtit hörbart från femte raden. En gång landade personen precis innanför sargen där jag satt..
 
Jag har en airowear men tycker inte den är speciellt bekväm. När den är riktigt varm är den väl okej men inte annars. Funderat på att byta ut den mot en kompardell crossväst istället men förstår ju att den inte skyddar lika bra, men kanske i alla fall bättre än ingen alls.. Eller en väst man känner sig stel och obekväm i.
Har även funderat på airbag-väst men är lite rädd att den smäller högt och skrämmer hästen när den löser ut.🤔
Jag har komperdells ryggskydd. Det är ju just ett ryggskydd och inte en säkerhetsväst men det är just ett ryggskydd och ger därmed inte samma skydd som en lvl 3 säkerhetsväst. Däremot är passformen riktigt bra, den är tunnare osv. För mig som ridit i 30+ år utan säkerhetsväst har det varit svårt att vänja mig vid 'riktiga' säkerhetsvästar utan de tenderar att inte följa med upp på hästryggen. Ryggskyddet använder jag faktiskt. Det ser jag som en stor vinst.
 
Och nu har jag köpt en komperdellväst. Inte ryggskydd alltså utan väst. Provade, funderade, provade mer. Provade både airowear och racesafe också. Trivdes inte i någon av de andra.
Nu återstår att prova, fundera och prova mera hemma. Finns ju öppet köp så..
 

Liknande trådar

Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 034
Senast: JennyLz
·
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
2 865
Senast: Kiwifrukt
·
L
Träning Tänkte höra mig för om någon här kan hjälpa mig lite med ett bekymmer. Har ett Kbl-sto 5 år som det inte går så lysande att rida. Att...
Svar
1
· Visningar
919
Senast: Falkenrally
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 448

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Boräntorna
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vilka poddar lyssnar du på?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp