Säkraste ihopsläppet?

finapina

Trådstartare
Hej, era smartaste tips vid ihopsläpp av 2 hästar? Åtminstone den ena är rätt bossig. Ta av bak-skor, gör ni det? Benskydd? Ihopsläpp med eller utan mat?Bekanta sig i hagar bredvid varandra först samt stå i boxar bredvid varann nattetid?Tacksam för svar🙂
 
Gå i hagarna bredvid varandra i minst en vecka (och gärna bli bekanta i stallet om det finns möjlighet till det). Har aldrig tagit av skor för ihopsläpp men inga brodd bak och ev skydd och boots beroende på häst.

Stor hage som inte blir trång. Båda hästarna ska ha bekantat sig innan med hagen.

Jag tror felet man oftast gör är att stressa fram ihopsläpp. Ofta när det kommer en ny häst ska den in i hagen redan första/andra dagen. Det är ju bäddat för skador då. I de fall som jag följt mina egna tips här har det alltid varit odramatiskt.
 
Gå i hagarna bredvid varandra i minst en vecka (och gärna bli bekanta i stallet om det finns möjlighet till det). Har aldrig tagit av skor för ihopsläpp men inga brodd bak och ev skydd och boots beroende på häst.

Stor hage som inte blir trång. Båda hästarna ska ha bekantat sig innan med hagen.

Jag tror felet man oftast gör är att stressa fram ihopsläpp. Ofta när det kommer en ny häst ska den in i hagen redan första/andra dagen. Det är ju bäddat för skador då. I de fall som jag följt mina egna tips här har det alltid varit odramatiskt.
Håller verkligen med om allt! Vi gör alltid ungefär så som du skriver och vi brukar aldrig ha problem.
 
Hej, era smartaste tips vid ihopsläpp av 2 hästar? Åtminstone den ena är rätt bossig. Ta av bak-skor, gör ni det? Benskydd? Ihopsläpp med eller utan mat?Bekanta sig i hagar bredvid varandra först samt stå i boxar bredvid varann nattetid?Tacksam för svar🙂
Med tidig varning för långt inlägg så vill jag återge hur sommarens ihopsläpp när jag flyttade min häst gick till...

Tidigare har jag varit av åsikten "släpp ihop dem så löser det sig". Tills detta ihopsläpp. På plats fanns tre hästar (två ston och en valack) och min ranghöga men gamla valack skulle in i flocken. Vi lät honom gå med den andra valacken några dagar, gick promenader ihop, lät dem stå på gången ihop, och visst fanns det lite spänning mellan dem men det fungerade fint. Så vi släppte ihop dem, allihop. Och själva helvetet bröt loss. Den andre valacken gick till fullskalig attack och jag är övertygad att han hade sparkat ihjäl min häst om chans hade getts, nu flydde han hals över huvud och vi lyckade som tur var gränsa av dem på varsin sida av en smalare passage i den stora hagen.

Efter detta gick min häst själv i en månad med de andra hästarna på andra sidan staketet. Ett av stona flyttade. Då fick min häst gå med det andra stoet i en månad, den andra valacken gick själv. De gick hela tiden i hagarna som gränsade till varandra och de kunde nå varandra. Varje chans vi fick gick vi (båda valackarna alltså, för det var ju där problemet låg, så att säga) promenader/red ihop, grejade med de två samtidigt, släppte ihop de två i en annan hage korta stunder osv.

Mer än två månader efter att jag flyttat dit kände vi att spänningen hade lagt sig så mycket att vi kunde släppa ihop dem alla tre igen, och då gick det faktiskt bra.

Så, summa summarum - stressa inte fram ihopsläpp! Det är viktigare än de små anpassningarna gällande skor, skydd och mat man gör i stunden. Ett benskydd hjälper föga mot en häst som verkligen bestämt sig för att den andra hästen ska tillintetgöras.

Låt dem lära känna varandra på avstånd genom angränsande hagar, ridpass ihop, kanske sova i boxar bredvid varandra osv innan ni släpper ihop dem.
 
Beror på hur hästarna är. Min häst är alltid högst i rang i alla konstettationer han varit i och sköter det snyggt.
Släpper in honom direkt med nya hästar och först så ignorerar han dom och kollar igenom hagen med de andra hästarna bakom sig.
Är det någon häst som vill flytta på honom flyttar han sig lite. Efter några dagar lyder alla hästar hans minsta vink utan att det varit något drama.
Så är bara hästarna vettiga litar jag på att han sköter det själv.
Men å andra sidan skulle jag inte vilja ha honom i en hage där någon häst inte är vettig och trevlig.
 
Vi har gjort olika men efter att en av våra valacker gav sig på en annan valack som bodde en period hos oss har vi blivit väldigt mycket mera försiktiga. De slutade med operation då hästen fick ett lednära sår efter brodd som blev infekterat. Hästen som blev skadad har idag cirka 70 procent av sin normala kapacitet i benet och kommer alltid ha en rörelsestörning. Så jag är väldigt vaksam på vilka vi släpper ihop med varandra. Hästarna kände varandra sedan tidigare och den som blev skadad är ingen sån som härjar om mat osv utan håller sig på sin kant så länge de är lugnt i hagen. De blev jäkligt tragiskt och onödigt i de här fallet. Har också slutat släppa ihop blandflockar de funkar sällan iaf inte hos oss. Går bra sto vallack men inte sto vallack vallack osv. De har oftast slutat i bråk mellan hästarna.
 
Med tidig varning för långt inlägg så vill jag återge hur sommarens ihopsläpp när jag flyttade min häst gick till...

Tidigare har jag varit av åsikten "släpp ihop dem så löser det sig". Tills detta ihopsläpp. På plats fanns tre hästar (två ston och en valack) och min ranghöga men gamla valack skulle in i flocken. Vi lät honom gå med den andra valacken några dagar, gick promenader ihop, lät dem stå på gången ihop, och visst fanns det lite spänning mellan dem men det fungerade fint. Så vi släppte ihop dem, allihop. Och själva helvetet bröt loss. Den andre valacken gick till fullskalig attack och jag är övertygad att han hade sparkat ihjäl min häst om chans hade getts, nu flydde han hals över huvud och vi lyckade som tur var gränsa av dem på varsin sida av en smalare passage i den stora hagen.

Efter detta gick min häst själv i en månad med de andra hästarna på andra sidan staketet. Ett av stona flyttade. Då fick min häst gå med det andra stoet i en månad, den andra valacken gick själv. De gick hela tiden i hagarna som gränsade till varandra och de kunde nå varandra. Varje chans vi fick gick vi (båda valackarna alltså, för det var ju där problemet låg, så att säga) promenader/red ihop, grejade med de två samtidigt, släppte ihop de två i en annan hage korta stunder osv.

Mer än två månader efter att jag flyttat dit kände vi att spänningen hade lagt sig så mycket att vi kunde släppa ihop dem alla tre igen, och då gick det faktiskt bra.

Så, summa summarum - stressa inte fram ihopsläpp! Det är viktigare än de små anpassningarna gällande skor, skydd och mat man gör i stunden. Ett benskydd hjälper föga mot en häst som verkligen bestämt sig för att den andra hästen ska tillintetgöras.

Låt dem lära känna varandra på avstånd genom angränsande hagar, ridpass ihop, kanske sova i boxar bredvid varandra osv innan ni släpper ihop dem.

Du tror inte att det kan ha berott på att den andra valacken tänkte att din valack skulle ta hans ston?
 
Du tror inte att det kan ha berott på att den andra valacken tänkte att din valack skulle ta hans ston?
Jo, hundraprocentigt! Jag uttryckte mig nog otydligt om något annat tolkades in.
Vår strategi gick delvis ut på att bryta band mellan stona och den andra valacken, låta min valack och stona få en mer avslappnad samvaro (så att "nyhetens behag" la sig) och även låta valackarna upptäcka att de var rätt ok sällskap för varandra. Så vi arbetade så att säga från flera fronter för att just avdramatisera sto-valack-dynamiken.
 
Hej, era smartaste tips vid ihopsläpp av 2 hästar? Åtminstone den ena är rätt bossig. Ta av bak-skor, gör ni det? Benskydd? Ihopsläpp med eller utan mat?Bekanta sig i hagar bredvid varandra först samt stå i boxar bredvid varann nattetid?Tacksam för svar🙂
Tycker det brukar vara minst risk för friktion om hästarna arbetat ihop. Dvs ridna eller promenerade ihop så pass länge att de blir naturligt trötta upprepade ggr. Då brukar de ha bondat ngt.
Jättebra med boxar/hagar bredvid. Men jobbarkompisar brukar vara väldigt okomplicerat att släppa ihop.
 
Är det vuxna hästar så rid eller kör ut tillsammans några gånger så hästarna kan känna av varandra under kontroll och låt nya hästen få den nya hemmastall lukten.

Sedan blir det för mig olika beroende på situationen. När min och en annan skulle gå på samma bete och betet var nytt för båda våra så blev det att vi red runt hagen och sedan släppte, detta 2 vettigt valecker.
Medan om ny kommer hem till mina så vill jag förbereda mer då nya ska in i redan befintliga flock.
Så allt beror på hur förutsättningarna är vid tillfället.
 
Om båda hästarna går att rida ( eller köra tömköra, leda) så ta ut dem en runda ihop- Ju längre destu bättre. Gärna flera gånger om du har möjlighet - så brukar ihopsläppandet gå lugnare

( inser att jag upprepar- men det är ett sjukt bra sätt)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 758
Senast: Stereo
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 048
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839
Foder & Strö Hej, jag har sökt svar på min fråga i forumet men hittat mestadels gamla svar. Så nu frågar jag själv.🙂Bajsätande hästar??? Orsaker? Har...
Svar
8
· Visningar
1 046
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp