Säktforskning...?

M

MaLu

Måste man köpa stamböckerna, eller finns de att få tag i nån annan stans? Bibliotek kanske? Eller nån sida på nätet där man kan ställa frågor?

Jag skulle ev. vilja släktforska på mitt sto som jag tror har en relativt känd bakgrund. :)

mvh/malu
 
Det är lite olika, beroende på vilken ras ditt sto har. En hel del finns ute på nätet, bl a hela shetlandsponnyregistret/stamboken, dessutom finns det en hel del privata sidor. Dock får man vara lite försiktig i tillförlitligheten i dessa uppgifter. Rasföreingarna hjälper ofta gärna till om du har frågor.
Stamböcker finns att köpa hos de olika rasföreingarna och de går ofta att låna via biblioteken.
Hlsn Helena
 
Ok, tack. Ska ta mig en titt på biblioteket.

Hästen är svenskt halvblod. Hur mycket kostar en stambok? Har för mig att de är rätt dyra...
 
Ok, jag behövde inte släpa mig iväg till biblioteket. Började söka lite på nätet och nu har jag hittat jättemycket!! Jag måste nog lämna datorn nu... :D
 
Du kan gå in på del mars hemsida. De har stamtavlor på halvblod och fullblod och även andra hästar.

Gå in på länkar och så söker du på del mar så borde du hitta dit.
 
Härligt! :D

Kan du svara på det här då? :) Jag undrar över ett sto, Caravalla 6414, gammelmormor till mitt sto. Om man nu säger gammelmormor om hästar :smirk: Hennes mor och far, eller mer?
 
Man brukar mera säga typ mormorsmor eller farfarsfar :)

Caravalla 6414 var fux med bläs, vit underläpp och 3 vita fötter, 158 cm. Hon föddes 1959 hos Artur Jönsson, Barkerstorp säteri, Smedby, som ägde henne till 1965. Därefter ägdes hon av Håkan och Mari-Ann Barkevall, Öbbestorps gård, Ljungbyholm.
Hon var e:Hanau 346 u:Concordia 3891 e:Tröste Dich u:Corsoca 2764 e:Sieger - Corsänger - Carolus - Oliphant - Graman.

Hennes stam finns garanterat på Del Mar http://www.pedigreequery.com/allbreed/
 
Mormor heter Corsica - inte Corsoca (ledsen, kunde inte låta bli att bli lite petig :smirk:).

Stofamiljen är i alla fall (20).

Susanne
 
Det är helt OK :D Fingrarna slinter på tangenterna ibland :o

Det viktigaste med släktforskning är ju att det blir rätt!
 
Tack! Vad roligt, beskrivningen på Caravalla låter precis som min pålla! :)

Alla ston i grupp 20 har namn som börjar på C, kul kul. :D

/malu
 
Mm, jag tror det ska vara så. Så om jag tar föl efter mitt sto, och fölisen är ett sto, måste hon heta nått på C då?...

Kommer ett sto undan min pålla automatiskt i stogrupp 20 eller hur funkar det där? Måste hingsten ha några uppfyllda krav också?

//malu
 
Stofamiljen är bara stonas och deras döttrars "angelägenhet".
Hingstar/valackar kan bara tillhöra en stofamilj, men aldrig föra den vidare - precis som ett sto aldrig kan föra vidare en hingstlinje...
Så en stofamilj lever vidare genom ett sto, hennes döttrar och deras döttrar osv.
Så ja, din hästs framtida föl kommer automatiskt att tillhöra stofamilj (20), oavsett kön. Men det är alltså bara om din häst får ett stoföl som familjen kan leva vidare...

Vissa av dessa stofamiljer har blivit numrerade - men det finns många, många fler familjer. Jag är inte säker varför vissa familjer fick nummer, men tror att det "beror" på antalet tävlingshästar.
Som sagt, är inte alls säker på vilka kriterierna för numreringen är/var.

Blev du nåt klokare? :confused: Är rätt trött så därför blev det kanske lite svamligt svar :smirk:

Och nej, du behöver inte ge den eventuella fölisen nåt C-namn. Det väljer du helt själv, men visst kan det vara roligt att följa "traditionen".
 
Tack tack, det var ungefär vad jag trodde.

Är också trött nu, har ju suttit och letat hästar hela dagen! hehe. Godnatt godnatt. Imorgon kommer jag säkert med fler frågor när jag hakar upp mig. :)

/maria
 
Jag har haft en sköthäst som är släkt med din! Caravalla var Sunshines (f. 1994 e. Eldorado ox-Cavalotti 664.) morfars mormor!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
9 005
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa Hur länge smittar det? Att dom inte ska träffa andra hundar förstår jag, men om jag förstått det rätt så smittar det om hon springer...
Svar
3
· Visningar
333
Senast: movi
·
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 167
Senast: TinyWiny
·
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
1 940

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp