Sälja, avliva eller kämpa på...?

Pantertanten

Trådstartare
Hej!
Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först:

Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en lugn trygg häst, gärna äldre, som ska vara lätthanterlig och ta lite turer i skogen. Det är jättesvårt(!) att hitta hästar med dessa kvaliteér!
Av en slump fick jag höra talas om ett varmblod inte långt ifrån mig som skulle slaktas. Ringe och pratade med ägaren och beskrev vad jag sökte. Hon beskrev hästen som speciell, men snäll och vi bestämde att jag skulle ta honom på foder för senare köp.

Hästen är superfin och var trevlig, men han har lite ideér, särskilt i ridningen. Skulle säga att han är väldigt egen, kan bestämma sig för att han absolut inte vill gå någonstans och då står han! Man får hoppa av och leda för att få honom att gå fram. Han hade också en period då han vägrade att bli fångad i hagen vid insläpp. Upplevde honom överlag som väldigt.. Bestämd. Aldrig elak, men väldigt "ranghög" om man kan beskriva det så. Min sambo var ute och ledde honom då vi nyss skaffat honom och gjorde lite ledarskapsövningar (ska tillägga att min sambo inte är en "hästmännsika") och då märkte man att han (hästen) blir arg och försökte "sparka" honom med frambenen. Då min sambo blev rädd så märks det att hästen gärna untnyttjar det.

Trots detta så gick hästen så väldigt bra ihop med min häst! Jag tänkte väldigt mkt fram och tillbaka om jag skulle köpa eller ej.. Att han inte går så bra att rida tycker jag inte är ett jätteproblem, då det är sällskapet till min häst jag var ute efter (i detta skede, hade egentligen velat ha en ridbar häst men..) Hade honom över sommaren, och bestämde mig att trots allt köpa honom.

Men... Han har blivit väldigt jobbig att hantera nu. I sommras kunde jag fara ut å rida honom och "det värsta" han gjorde var att bara stanna å inte ville gå. Nu har han börjat stegra när man rider honom. Eftersom han rids så sällan så kan jag förstå om han har uppdämd energi osv, och som jag skrev förrut, han ska främst vara sällskapshäst, så ridturer är mer för hans skull, så han ska få röra på sig och se nått annat än hagen.

Nu på senaste så har han även börjat bli jobbig att hantera från marken.. Han är väldigt lätt i fram och reser sig gärna. Han "siktar" inte på en, som att han reser sig för att skada en, utan är mer bus/frustration för att man tex går lite för sakta.
Nu vågar jag inte låta någon annan hantera honom, utan leder honom alltid till o från hagen själv tex.
Men detta är inte nått jag vill ha hos en sällskapshäst..

Tyvärr så har jag som inte energi eller tid att "fixa" det här beteendet! Han är i grund å botten en väldigt lugn och trevlig häst, men för att få bort detta beteende så kommer jag nog måsta lägga mkt tid på det! Märker även att det blir "dippar" så fort någon annan har hanterat honom, så då blir han värre även med mig.

Förra ägaren skulle egentligen avliva för att han var "så speciell" och nu går jag nästan i tankarna på samma..
Hur skulle ni ha gjort? Tankar...

Jag känner att jag absolut kan ha honom ett tag till, inte så att jag har bråttom å bli av med honom, men samtidigt så vill jag att min medryttare och sambo iaf ska kuna hantera honom!

Ska tilläggas att han är väldigt stor också, vilket såklart gör det lite värre. Jag är absolut inte rädd för honom, och säger till honom ordentligt om han håller på och börja resa sig då jag leder honom (och då slutar han för den gången iaf), utan det är mer att jag som känner att jag inte har tid och energi på att "fixa" det här då han som ändå mest ska gå som sällskap..

Förra ägaren var väldigt tydlig med att hon inte ville att han skulle säljas vidare och bli en vandringspokal, vilket jag ju inte heller vill.

Det känns som allt blev som så fel bara, jag skulle ha litat på min magkänsla och lämnat tillbaka efter att fodertiden var över, men eftersom han inte var så knepig då med undantag i ridningen (som jag tänkte inte spelar så stor roll) så köpte jag ändå.

Ska tilläggas att han är 10 år, så inte gammal. Han står på lösdrift i en stor hage tillsammans med 1 häst.
 
Ska tillägga att jag haft hästen i ca 6 månader, köpte honom för bara någon månad sedan.
Om ev slakt eller försäljning blir aktuellt så är det tidigast nästa vår/sommar, om det inte eskalerar och han blir ännu knepigare i hanteringen än han är nu.
 
Låter mest som en häst som behöver bli av med energi i mina öron. Har ni tillgång till skrittmaskin ? Lösgaloppera, promenera , handhäst, longera. Kolla över foderstaten. Får han kraftfoder?
Skulle prova nått sånt först
 
Ä
Ska tillägga att jag haft hästen i ca 6 månader, köpte honom för bara någon månad sedan.
Om ev slakt eller försäljning blir aktuellt så är det tidigast nästa vår/sommar, om det inte eskalerar och han blir ännu knepigare i hanteringen än han är nu.
Eftersom du ändå skall behålla honom fram till vår/sommar så behöver du nog hitta ngt sätt att underlätta hanteringen så ingen olycka händer.

Kvarstår problemen att endast du kan hantera osv hade jag tagit bort hästen, inte sålt.
 
Låter mest som en häst som behöver bli av med energi i mina öron. Har ni tillgång till skrittmaskin ? Lösgaloppera, promenera , handhäst, longera. Kolla över foderstaten. Får han kraftfoder?
Skulle prova nått sånt först

Jag tror både ja och nej. Jag tror att det han gör med mig är för att han behöver göra av med energi. Han brukar alltid skärpa sig direkt jag säger till han, och oftast sköta sig resten av promenaden (Obs, från marken! Från ryggen har jag inte provat så mkt, då jag som sagt inte har honom som ridhäst).
Problemet är väl mer för andra.. Han skrämmer min medrytare och min sambo vågar inte hantera honom. Det började med att han stegrae då min medryttare var ute och gick promenad med honom, och efter det har han börjat göra det även med mig ibland. Jag tror det är för att hon visade att hon blev rädd(?) kanske och då märker han att "han kan". Stegra har han bara gjort senaste månaden kanske, inte de andra 5 månader jag haft honom. Dock har han visat ovilja att göra saker tex på andra sätt :)

Inte tillgång till varken paddock, ridhus eller skrittmaskin tyvärr.

Problemet är ju också att om det är överenergi så passar han ju kanske inte så bra som sällskapshäst..? Sen i ridning så måste jag erkänna att jag är helt enekelt inte sugen att rida en häst som stegrar. Jag är inte speciellt rädd, men jag förstår riskerna det innebär och han är ca 170 hög, höll nästan på att stegra över med mig senast.
Om jag måste lägga jättemkt tid på att få ur honom all denna energi så blir det ju inte sällskapshäst, utan mer som en till "första häst". Det hade kunnat funka om vem som helst hade kunnat rida honom, men som det är nu går han inte att rida, och bara jag i min närhet vågar hantera honom, så kan inte tex rida ut med medryttaren.

Så det är ju lite av en ond cirkel tyvärr...
 
Jag vill bara tillägga här att han nog inte är speciellt svårhanterlig för en hästvan, orädd människa som har tid och energi att lägga ner på hans "olater".
Han har blivit otroligt mkt enklare för mig att hantera ju längre jag lärt känna honom. Han lyssnar jättebra på kroppspråk.
Men han verkar verkligen vilja ta över direkt han känner att det "går", å det är det som är lite av problemet, skulle vilja ha en lite "mjukare" sällskapshäst som tex min medryttares hästvana kompis kan rida ut på - och det är jag tyvärr helt säker på att denna häst aldrig kommer att bli.

Så mkt av problemet är ju kanske att han inte passar just mig, å särskilt nu då han börjat stegra vilket gör att folk i min närhet blir rädd för honom. Min medryttare tycker tex att det är ganska obehagligt att hämta min häst i hagen nu, då den andra kan komma och "jaga på" min häst lite då han blir avunds och vill med.

Så jag är lite kluven.. Hna är absolut en enmanshäst som kräver lång tid och förtroende för sin människa för att funka bra. Men helt ärligt så vet jag ju inte hur bra han skulle kunna funka i ridning å så heller då jag ju bara haft han som sällskap å tagit enstaka skritturer i skogen 🙈

Det är svårt, men det lutar mkt åt att leta efter en älde häst å ha som sällskap som är snäll och foglig och avliva den här senare istället för att sälja honom vidare..
Känns som att hans personlighet verkligen gör att han har potential att bli en "vandringspokal" å då ska jag ha det på mitt samvete..
 
Hur är hagarna? Jag upplever generellt sett att hon hästarna har en större yta med stimulerande terräng så blir de stimulerade till den grad att de inte blir besvärliga av att vila. Men det kanske bara är jag.
 
Det är ren idioti att ens försöka sig på några "ledarskapsövningar" när man själv inte är hästvan. Jag skulle för övrigt bli skitförbannad om någon försökte sig på med sånna dumheter med mina hästar. Konsekvent hantering så lär sig hästen vad som förväntas av den, det är klart att om han lär sig att gå upp på bakbenen och slita sig så kan han göra som han vill. Longerlina så du inte tappar honom, handskar och ridhjälm när du leder. Befäst NEJ.

Du ville ha en sällskapshäst, låt honom vara sällskapshäst och gå i hagen och sen så får du ta bort honom när du lessnat istället för att dumpa problemet på någon annan.
 
Försöker svar alla samtidigt istället för en och en :)

Han får typ en dl kraftfoder som jag blötlägger för att få i honom salt och mineraler, det är allt. Annars går dom på fri tillgång med slowfeednät.

Just nu går de fortfarande i en stor sommarhage med varierat dungar och öppet, ca 1.5ha stor.
Kommer ta upp dom till vinterhagen snart som är ca 0.6ha stor och tyvärr ingen rolig terräng alls. Det är sandhage med ett stort vindskydd på 63kvm. Ska slänga in lite träd å grenar till dom så dom har att göra hade jag tänkt..

Hästen är inte kollad för smärta. Men låter konstigt om det skulle vara smärta, vi gör ju inget... Han går ju bara till o från hagen :) Och han blir såklart visiterad dagligen, för "uppenbara" skador iaf.

Jag håller med att man inte ska hålla på med ledarskapsövningar om man inte här hästvan. Samtidigt så måste man ju börja testa nån gång... Min andra häst skulle tex ALDRIG reagera som den här gjorde för att nån gjorde övningar med han. Ska tilläggas att övningarna var vanliga "gå fint i grimskaft med mig" övningar.

Men nu har jag ju sett hur det kan gå om någon lite mindre hästvan, eller har lätt att bli rädd, får hantera honom. Så nu hanterar jag honom alltid själv!

I mitt hjärta känns det ända rätta att ta bort honom då/om jag hittar en häst som passar bättre. För som ni skriver vill man inte dumpa över problemet på nån och att det ev händer något. Synd dock på en så ung och fin häst, tror verkligen han har potential om någon orädd och hästvan skulle ge honom tid.. :)
 
Som någon nämnde tidigare så kan det vara bra att kolla upp så hästen inte har ont. de låter som hästen blir sämre å sämre i sitt beteende, vilket kan vara hästen sätt att markera att den har ont. Smärtan kan sitta i stortsett vart som helst, munnen, ryggen, benen.

Kan det inte vara skönt att utesluta smärta om hästen inte ska avlivas å särskilt innan avlivning?
hästen kanske är en jättetrevlig individ när den inte har ont? :)
 
Hästen är inte kollad för smärta. Men låter konstigt om det skulle vara smärta, vi gör ju inget... Han går ju bara till o från hagen :) Och han blir såklart visiterad dagligen, för "uppenbara" skador iaf.
En häst kan ju ha ont även om den inte rids, hästar är väldigt bra på att dölja att de har ont annars hade de aldrig överlevt i det vilda.

Om du ska behålla så hade jag nog undersökt för att kunna utesluta ev smärta.
 
Varför skriver du om avliva sen, eller avliva om alt när något hänt?

Situationen är farlig, du är inte tillfreds med den och hästen verkar inte tillfreds. Varför ska ni utmana ödet med att se om ni klarar er genom vintern i liten hage utan att det händer en olycka?
 
Jag kan inte låta bli att tycka att det känns konstigt att avliva en så pass ung häst p g a överskottsenergi eller eventuellt något fysiskt problem som inte är utrett. Vad är det som säger att hästen inte skulle kunna fungera utmärkt hos någon som vill motionera den och som är bra på hästhantering (om det visar sig att den INTE har några fysiska fel)? Varför är det nödvändigtvis bättre att avliva en 10-årig häst än att sälja den till rätt person? Det låter inte som en omöjlig häst i mina öron.
 
Jag kan inte låta bli att tycka att det känns konstigt att avliva en så pass ung häst p g a överskottsenergi eller eventuellt något fysiskt problem som inte är utrett. Vad är det som säger att hästen inte skulle kunna fungera utmärkt hos någon som vill motionera den och som är bra på hästhantering (om det visar sig att den INTE har några fysiska fel)? Varför är det nödvändigtvis bättre att avliva en 10-årig häst än att sälja den till rätt person? Det låter inte som en omöjlig häst i mina öron.

Problemet är väl att denna "rätt person" lär vara extremt svårfunnen. Däremot kommer lycksökare knappast att saknas.

Det finns tretton på dussinet snälla och lätthanterliga varmblodstravare liksom.
 
Jag kan inte låta bli att tycka att det känns konstigt att avliva en så pass ung häst p g a överskottsenergi eller eventuellt något fysiskt problem som inte är utrett. Vad är det som säger att hästen inte skulle kunna fungera utmärkt hos någon som vill motionera den och som är bra på hästhantering (om det visar sig att den INTE har några fysiska fel)? Varför är det nödvändigtvis bättre att avliva en 10-årig häst än att sälja den till rätt person? Det låter inte som en omöjlig häst i mina öron.

Jag håller med om att han absolut kan funka hos någon annan! Men hur hittar man dessa personer? Sen har jag även hans förra ägares ord i bagaget som ju faktiskt skulle avliva honom pga att han var knepig innan jag köpte.. hon ville absolut inte att jag skulle sälja vidare.
Det är svårt. Jag vill helst inte avliva. Men jag vill inte ha på mitt samvete om man får reda på att han får flytta runt en massa heller
 
Senast ändrad:
Varför skriver du om avliva sen, eller avliva om alt när något hänt?

Situationen är farlig, du är inte tillfreds med den och hästen verkar inte tillfreds. Varför ska ni utmana ödet med att se om ni klarar er genom vintern i liten hage utan att det händer en olycka?

Hmm 0.5ha hage, räknas det som liten? 🤔
Anledningen att jag menar på att avliva "sen" är att jag har bara dessa 2 hästar och behöver tex tid att skaffa en annan häst som sällskap innan.
Sen är han inte så pass farlig att jag känner att det inte är hanterbart. Men ändå såpass att jag inte vill låta någon annan hantera honom. Det kan jag leva med ett tag medan jag letar en annan häst 😊
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
693
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 533
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
571
Senast: valy
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 279
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp