Sälja, avliva eller kämpa på...?

Hmm 0.5ha hage, räknas det som liten? 🤔
Anledningen att jag menar på att avliva "sen" är att jag har bara dessa 2 hästar och behöver tex tid att skaffa en annan häst som sällskap innan.
Sen är han inte så pass farlig att jag känner att det inte är hanterbart. Men ändå såpass att jag inte vill låta någon annan hantera honom. Det kan jag leva med ett tag medan jag letar en annan häst 😊
Tja, det är ju bara 20x25 m, 5000 kvm? Min villatomt är på 3000 kvm, den är lagom åt ett par shettisar men inte mer.Mina ridhästar har över 2 ha + vindskydd + foderhäck, kuperat och buskage.
 
Tja, det är ju bara 20x25 m, 5000 kvm? Min villatomt är på 3000 kvm, den är lagom åt ett par shettisar men inte mer.Mina ridhästar har över 2 ha + vindskydd + foderhäck, kuperat och buskage.

Det är ju härligt att du kan ha så väldigt stora vinterhagar till dina 😊
Där jag bor så är det här den största vinterhagen som finns, och jag själv tycker den ser väldigt stor ut.

Men inlägget handlade inte om hurvida mina hagar är super stora eller ej, utan om hur jag ska göra med min sällskapshäst som jag inte trivs med..
 
Angående att han kan ha ont så är det ju självklart en möjlighet. Men jag ser inte att han blivit värre, utan han stegrade en gång med min medryttare, som blev rädd, å nu har han börjat göra det ibland då jag leder honom till hagen på morgonen tex (men slutar direkt jag säger till honom). Jag ser inget samband med att det är smärta och vill inte dra ut en veterinär med så vaga grunder och vill inte heller ta in honom till klinik och göra en helkroppsundersökning, särskilt när jag ändå är i tankarna att ta bort honom inom en snar framtid.
Han är pigg och fräsch i hagen, springer och busar mkt. Så om det nu skulle vara skada så är det inget som påverkar honom nämnbart.

Jag känner att jag har fått nog på fötterna nu för att ta ett beslut, tack för alla svar!
 
Angående att han kan ha ont så är det ju självklart en möjlighet. Men jag ser inte att han blivit värre, utan han stegrade en gång med min medryttare, som blev rädd, å nu har han börjat göra det ibland då jag leder honom till hagen på morgonen tex (men slutar direkt jag säger till honom). Jag ser inget samband med att det är smärta och vill inte dra ut en veterinär med så vaga grunder och vill inte heller ta in honom till klinik och göra en helkroppsundersökning, särskilt när jag ändå är i tankarna att ta bort honom inom en snar framtid.
Han är pigg och fräsch i hagen, springer och busar mkt. Så om det nu skulle vara skada så är det inget som påverkar honom nämnbart.

Jag känner att jag har fått nog på fötterna nu för att ta ett beslut, tack för alla svar!
Jag säger inte ATT den har ont, men väldigt många hästar går runt och har ont för att ägaren inte förstår signaler på smärta. Min häst blev plötsligt VIDRIG att hantera under konvalescensen. Typ, gick inte att gå med alls, skulle bara glo och stegra. Nästa åb hade han blivit jättemycket värre, gick inte ens att böja för han hade så ont. Rörde sig ändå "normalt" mot busigt i hagen, som han gick själv i. Blev snäll igen när behandling tagit.

Att hästen inte funkar i vardagen är inte "vaga grunder" utan ett ganska bra läge att utreda. Sen kan många bli rätt mycket snabbare och bättre på att läsa dem, om det "bara" skulle röra att hästen är ouppfostrad är det lättare att "häva" ett ivägfarande/stegring redan vid hästens tanke jmf med när den hunnit ta sats och är högst uppe i stegringen. Många märker inte att det är på gång förrän hästen redan agerat ut och det är då det blir farligt.
 
Tycker det är synd att man avlivar för att en häst är övertaggad och stegrar nångång.
En sak om en häst blir riktigt farlig men de flesta hästar kan bli farliga med ”fel” behandling.
Vi har ju ett ansvar som ägare att jobba med hästarna om det går snett vare sig det är en sällskapshäst eller tävlingshäst osv...
Ett ex vi hade en inackorderingshäst dom betedde sig som din. Han var pain in the as att leda. Det blev kedja över nosen, tränad i ett system om hur man blir ledd. Han blev mkt bättre även om han föll tillbaka lite ibland speciellt om han var pigg speciellt om äg ledde honom. Men inte avlivades han. Han var bara en pigg häst som hanterats fel.
Hoppas du ger den lite längre tid.Lycka till hur du än väljer att göra 😊
 
Hmm 0.5ha hage, räknas det som liten? 🤔
Anledningen att jag menar på att avliva "sen" är att jag har bara dessa 2 hästar och behöver tex tid att skaffa en annan häst som sällskap innan.
Sen är han inte så pass farlig att jag känner att det inte är hanterbart. Men ändå såpass att jag inte vill låta någon annan hantera honom. Det kan jag leva med ett tag medan jag letar en annan häst 😊

Ja jag tycker ett halvt hektar är litet för två hästar. Men ffa på att hästen ger uttryck för överenergi även nu i större hage, dvs att det finns risk han blir värre.

Dvs ett halvt hektar kan funka jättebra, men jag är tveksam det kommer förbättra något för just den hästen och rädd dina problem med honom istället ökar.
 
Tycker det är synd att man avlivar för att en häst är övertaggad och stegrar nångång.
En sak om en häst blir riktigt farlig men de flesta hästar kan bli farliga med ”fel” behandling.
Vi har ju ett ansvar som ägare att jobba med hästarna om det går snett vare sig det är en sällskapshäst eller tävlingshäst osv...
Ett ex vi hade en inackorderingshäst dom betedde sig som din. Han var pain in the as att leda. Det blev kedja över nosen, tränad i ett system om hur man blir ledd. Han blev mkt bättre även om han föll tillbaka lite ibland speciellt om han var pigg speciellt om äg ledde honom. Men inte avlivades han. Han var bara en pigg häst som hanterats fel.
Hoppas du ger den lite längre tid.Lycka till hur du än väljer att göra 😊

Värt att komma ihåg är kanske att hästen skulle avlivas redan hos förra ägaren pga sitt temperament. Dvs det är knappast bara överenergi av tillfällig art. Däremot lär än mer uppdämd energi förvärra.
 
Värt att komma ihåg är kanske att hästen skulle avlivas redan hos förra ägaren pga sitt temperament. Dvs det är knappast bara överenergi av tillfällig art. Däremot lär än mer uppdämd energi förvärra.
Nuvarande äg säger att hästen stegrat en gång med medryttaren som blev rädd och att den nu gjort det/ försökt med henne men hon upplever inte det blir värre. Det är kanske så hästen gör när den har mkt energi, därav kräver van hästmänniska. Det kan vara just det hästen gjorde hos förra hästägaren.
Jag har stött på många stökiga hästar men det ska ta mkt för att jag skulle överväga avlivning för att hästen ibland är svår att leda. Många hästar skulle ryka då....
 
Nuvarande äg säger att hästen stegrat en gång med medryttaren som blev rädd och att den nu gjort det/ försökt med henne men hon upplever inte det blir värre. Det är kanske så hästen gör när den har mkt energi, därav kräver van hästmänniska. Det kan vara just det hästen gjorde hos förra hästägaren.
Jag har stött på många stökiga hästar men det ska ta mkt för att jag skulle överväga avlivning för att hästen ibland är svår att leda. Många hästar skulle ryka då....

Läs trådstarten igen och vad TS beskriver där...

Hur många är intresserad av en sådan häst tänker du?
 
@Karoliten

Hästens förra ägare gjorde ju just detta: i stället för att slakta sålde hen till någon som kunde ge hästen ett livslångt hem.

Det fungerade inte trots att båda trodde det. Hur tycker du TS ska göra för att vara säker på att nästa ägare klarar det? Och vad tror du hästens fd ägare ska tänka?

Och jag håller med @Alexandra_W : hur många ( erfarna och kunniga) är intresserade av köp?
 
@Karoliten

Hästens förra ägare gjorde ju just detta: i stället för att slakta sålde hen till någon som kunde ge hästen ett livslångt hem.

Det fungerade inte trots att båda trodde det. Hur tycker du TS ska göra för att vara säker på att nästa ägare klarar det? Och vad tror du hästens fd ägare ska tänka?

Och jag håller med @Alexandra_W : hur många ( erfarna och kunniga) är intresserade av köp?
Jag har aldrig skrivit att nuvarande äg ska sälja vidare hästen.
Jag menar att om man stöter på problem med sin häst får man ta hjälp och lära sig hantera hästen. Det gäller ju allt inom hästägandet vare sig det är en sällskapshäst eller tävlingshäst.
Ta hjälp , lära sig nått nytt. Fungerar det inte eller det eskalerar kan man ta bort.
Risken med att inte ta hjälp och faktiskt lära sig nått nytt är att även om du köper en ”snäll” häst kan liknande problem uppstå och då har du fortfarande ingen kunskap i att hantera liknande problem.
Jag har mer än en gång upplevt tex snälla hästar uppträda helt annorlunda med andra äg just för de helt enkelt inte är vana vid den typen av häst.
 
Jag har aldrig skrivit att nuvarande äg ska sälja vidare hästen.
Jag menar att om man stöter på problem med sin häst får man ta hjälp och lära sig hantera hästen. Det gäller ju allt inom hästägandet vare sig det är en sällskapshäst eller tävlingshäst.
Ta hjälp , lära sig nått nytt. Fungerar det inte eller det eskalerar kan man ta bort.
Risken med att inte ta hjälp och faktiskt lära sig nått nytt är att även om du köper en ”snäll” häst kan liknande problem uppstå och då har du fortfarande ingen kunskap i att hantera liknande problem.
Jag har mer än en gång upplevt tex snälla hästar uppträda helt annorlunda med andra äg just för de helt enkelt inte är vana vid den typen av häst.

Ts ville ha en enkel, okomplicerad sällskapshäst

Varför ska hon hålla på att traggla med en häst som inte är det för att den kanske eventuellt ska bli det?

Det här ÄR ingen snäll häst i okunniga händer. Den har krånglat i sitt förra hem med.

Jag kan faktiskt förstå ts fullt ut.
 
Ts ville ha en enkel, okomplicerad sällskapshäst

Varför ska hon hålla på att traggla med en häst som inte är det för att den kanske eventuellt ska bli det?

Det här ÄR ingen snäll häst i okunniga händer. Den har krånglat i sitt förra hem med.

Jag kan faktiskt förstå ts fullt ut.
Fast hon visste ju från förra äg att den kunde vara komplicerad. Då får man väl vara beredd på att söka hjälp den dag det blir jobbigt också.
Förra äg var ju tydlig med detta.
Om jag köper en häst som jag får reda på är känslig kan jag ju inte bara den dagen känsligheten blir ett problem avliva den ( om det inte leder till uppenbar fara dvs), utan söka hjälp och ge det en chans. Genom hela livet med hästar kommer man råka på problem så är det o ha djur....
 
Nä jag har tillräckligt med hästar o vet ingen just nu som letar sällskapshäst , vet inte riktigt vad det har med det hela o göra

Inget, det var bara en allmän fråga då du såpass starkt argumenterar emot att ta bort den, att du kanske visste personer som skulle vilja göra det jobb som krävs etc. Det är ju milt sagt svårt hitta sådana
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 060
Senast: Sirap
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
727
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 582
Senast: co-SMAD4
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
12
· Visningar
1 466
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp