Sälja, avliva eller kämpa på...?

Fast hon visste ju från förra äg att den kunde vara komplicerad. Då får man väl vara beredd på att söka hjälp den dag det blir jobbigt också.
Förra äg var ju tydlig med detta.
Om jag köper en häst som jag får reda på är känslig kan jag ju inte bara den dagen känsligheten blir ett problem avliva den ( om det inte leder till uppenbar fara dvs), utan söka hjälp och ge det en chans. Genom hela livet med hästar kommer man råka på problem så är det o ha djur....

Man får som djurägare vara beredd ta sitt ansvar för djurets väl och ve. Döda hästar lider inte.

Jo man kan "bara avliva" en gammal travare som inte fungerar som eller är tillfreds med livet som sällskapshäst. Allrahelst när man räddat den från avlivning pga sitt beteende, den uppvisar högst oönskat beteende för en sällskapshäst och det är en häst som marknaden är död för. Då kan man verkligen humant avliva den.
 
Man får som djurägare vara beredd ta sitt ansvar för djurets väl och ve. Döda hästar lider inte.

Jo man kan "bara avliva" en gammal travare som inte fungerar som eller är tillfreds med livet som sällskapshäst. Allrahelst när man räddat den från avlivning pga sitt beteende, den uppvisar högst oönskat beteende för en sällskapshäst och det är en häst som marknaden är död för. Då kan man verkligen humant avliva den.
Alltså jag förstår inte..... vad då inte tillfreds med livet som sällskapshäst? TS skriver ju att den fungerar fint med hennes häst, busar i hagen. Att stegra sig för man ev är pigg eller har dåligt invant beteende när den leds betyder inte att hästen är tillfreds med livet. Mkt konstig koppling.
 
Inget, det var bara en allmän fråga då du såpass starkt argumenterar emot att ta bort den, att du kanske visste personer som skulle vilja göra det jobb som krävs etc. Det är ju milt sagt svårt hitta sådana
Jag vet inte din erfarenhet av hästar men att hästar stegrar , vägrar att gå osv är inget ovanligt, det kommer hända alla för eller senare. Sen vad beteendet beror på är olika men jag har svårt och se att man inte borde ge det en chans och på kuppen kära sug något.
 
Jag vet inte din erfarenhet av hästar men att hästar stegrar , vägrar att gå osv är inget ovanligt, det kommer hända alla för eller senare. Sen vad beteendet beror på är olika men jag har svårt och se att man inte borde ge det en chans och på kuppen kära sug något.

Jag måste haft en otrolig tur genom alla år och hästar då. Unghästar (främst hingstar) brukar ha någon sådan period ja. Men vuxna hästar som inte uppför sig vänligt och trevligt vid bashantering (eller för all del annan hantering) nej. Då ska de vara konvalescenter på boxvila eller pyttehage. Det kan vissa bli väl överenergiska av.

Skulle någon av mina vuxna hästar börja stegra sig eller vägra gå skulle jag boka tid på kliniken direkt.

Så jag delar inte din syn att de flesta hästar någon gång stegrar eller vägrar gå. Och det finns eg ingen anledning, är hästen tillfreds så är det mindre ansträngning gå även om de hellre skulle göra något annat, än att stegra etc

Så jag anser att TS häst inte verkar tillfreds med hur det är - sen om det beror på ont, överenergiska, uttråkning, temperament eller något annat, det går inte svara på såhär.

Om jag sökte en okomplicerad sällskapshäst och får hem en som inte fungerar som det och som över tid inte blir bättre utan värre så tror jag ärligt inte att jag skulle känna "wow vad roligt att lära mig något". Hela anledningen skaffa en okomplicerad sällskapshäst är nog att man inte har tid och/eller lust att träna fler hästar

I en idealisk värld skulle ts bara kunna hitta ett annat hem. Alla hästar passar inte med alla människor och omvänt. Men tyvärr är hästen en sådan det är ytterst svårt hitta nytt vettigt hem till.
 
Jag måste haft en otrolig tur genom alla år och hästar då. Unghästar (främst hingstar) brukar ha någon sådan period ja. Men vuxna hästar som inte uppför sig vänligt och trevligt vid bashantering (eller för all del annan hantering) nej. Då ska de vara konvalescenter på boxvila eller pyttehage. Det kan vissa bli väl överenergiska av.

Skulle någon av mina vuxna hästar börja stegra sig eller vägra gå skulle jag boka tid på kliniken direkt.

Så jag delar inte din syn att de flesta hästar någon gång stegrar eller vägrar gå. Och det finns eg ingen anledning, är hästen tillfreds så är det mindre ansträngning gå även om de hellre skulle göra något annat, än att stegra etc

Så jag anser att TS häst inte verkar tillfreds med hur det är - sen om det beror på ont, överenergiska, uttråkning, temperament eller något annat, det går inte svara på såhär.

Om jag sökte en okomplicerad sällskapshäst och får hem en som inte fungerar som det och som över tid inte blir bättre utan värre så tror jag ärligt inte att jag skulle känna "wow vad roligt att lära mig något". Hela anledningen skaffa en okomplicerad sällskapshäst är nog att man inte har tid och/eller lust att träna fler hästar

I en idealisk värld skulle ts bara kunna hitta ett annat hem. Alla hästar passar inte med alla människor och omvänt. Men tyvärr är hästen en sådan det är ytterst svårt hitta nytt vettigt hem till.
Ursäkta var inte tillräckligt tydlig. Jag menade inte att det händer alka hästar utan alla ägare/medryttare/ ryttare osv nån gång gör eller senare. Behöver inte alls betyda att en häst har ont. Du har ju själv upplevt det av olika anledningar och nånstans på vägen lärt dig hantera det eftersom merparten av dina hästar inte gör det.
Sen visste ts att det inte var en okomplicerad häst och då går man ta tag i det utifrån det. Då skulle hon skaffat en som inte hade den historiken. Men hör man ett val måste man sen också handla efter detta val tycker jag. Sen har allt sin gräns men jag upplever inte detta som en bristningsgräns....

Sen skriver TS själv att hon inte upplever att hästen blivit värre....

Jag tycker själv att jag har lärt mig häst bäst genom att hantera olika individer helt klart. Efter jobbat/tävlat hanterat i runda slänga sammantaget flera hundra hästar vet jag hur lite ändring i hantering kan göra den busigaste häst snäll och den snällaste häst ”elak”
 
Ursäkta var inte tillräckligt tydlig. Jag menade inte att det händer alka hästar utan alla ägare/medryttare/ ryttare osv nån gång gör eller senare. Behöver inte alls betyda att en häst har ont. Du har ju själv upplevt det av olika anledningar och nånstans på vägen lärt dig hantera det eftersom merparten av dina hästar inte gör det.
Sen visste ts att det inte var en okomplicerad häst och då går man ta tag i det utifrån det. Då skulle hon skaffat en som inte hade den historiken. Men hör man ett val måste man sen också handla efter detta val tycker jag. Sen har allt sin gräns men jag upplever inte detta som en bristningsgräns....

Sen skriver TS själv att hon inte upplever att hästen blivit värre....

Jag tycker själv att jag har lärt mig häst bäst genom att hantera olika individer helt klart. Efter jobbat/tävlat hanterat i runda slänga sammantaget flera hundra hästar vet jag hur lite ändring i hantering kan göra den busigaste häst snäll och den snällaste häst ”elak”

Fast hur menar du nu? Om jag inte haft en enda vuxen häst (exkl boxvilekonvalescenter) som vägrat gå eller hållit på och rest sig när man ska leda. Varför skulle jag drabbas av det förr eller senare (om det var så du menade). Eller menar du att alla hästägare förr eller senare träffar en häst de inte riktigt reder ut eller inte riktigt blev som de tänkt sig och behöver mer jobb?

Oaktat vilket så har ju TS letat och önskar en foglig, lättsam sällskapshäst och har inte tid/ork jobba med problemet. Varför då sitta och skriva att TS ska göra just det?

Man kan tycka vad man vill om hur mycket man ska riskera, hur mycket man ska anstränga sig etc etc. Men det bestämmer personen själv. Huvudsaken är att man tar sitt djurägaransvar. Ett sätt att göra det är att välja att humant avliva en häst som annars skulle bli en vandringspokal

Av det ts skriver finns inte heller de yttre omständigheter som sannolikt krävs för att ev få bukt med problemet. En liten vinterhage, en redan överenergisk häst, ingen ridbana/paddock etc.

Jag har ingen aning hur jag skulle gjort i TS sits, men jag kan inte anse det är oansvarigt att ta bort hästen.
 
Fast hur menar du nu? Om jag inte haft en enda vuxen häst (exkl boxvilekonvalescenter) som vägrat gå eller hållit på och rest sig när man ska leda. Varför skulle jag drabbas av det förr eller senare (om det var så du menade). Eller menar du att alla hästägare förr eller senare träffar en häst de inte riktigt reder ut eller inte riktigt blev som de tänkt sig och behöver mer jobb?

Oaktat vilket så har ju TS letat och önskar en foglig, lättsam sällskapshäst och har inte tid/ork jobba med problemet. Varför då sitta och skriva att TS ska göra just det?

Man kan tycka vad man vill om hur mycket man ska riskera, hur mycket man ska anstränga sig etc etc. Men det bestämmer personen själv. Huvudsaken är att man tar sitt djurägaransvar. Ett sätt att göra det är att välja att humant avliva en häst som annars skulle bli en vandringspokal

Av det ts skriver finns inte heller de yttre omständigheter som sannolikt krävs för att ev få bukt med problemet. En liten vinterhage, en redan överenergisk häst, ingen ridbana/paddock etc.

Jag har ingen aning hur jag skulle gjort i TS sits, men jag kan inte anse det är oansvarigt att ta bort hästen.
Tack gör diskussionen . Men jag slutar här vi har alldeles för olika erfarenheter och syn på hästlivet😊
 
Tack gör diskussionen . Men jag slutar här vi har alldeles för olika erfarenheter och syn på hästlivet😊

Håller med dig så länge ägaren fixar det. För så oöverstigligt är ju faktiskt inte problemet för att inte kunna lösas ganska enkelt. Om man har hjälp av någon kunnig och vettig om man inte klurar ut det själv. Om det förändras till det sämre så får man ta ny ställning då.
 
Håller med dig så länge ägaren fixar det. För så oöverstigligt är ju faktiskt inte problemet för att inte kunna lösas ganska enkelt. Om man har hjälp av någon kunnig och vettig om man inte klurar ut det själv. Om det förändras till det sämre så får man ta ny ställning då.

Om det är så enkelt, varför inte ge några förslag?

Ditt svar är inte särskilt trevligt - du säger, lite inlindat, att både TS och tidigare ägare varken är särskilt kunniga eller vettiga eftersom de inte kunnat fixa det här "lilla" problemet.
 
Om det är så enkelt, varför inte ge några förslag?

Ditt svar är inte särskilt trevligt - du säger, lite inlindat, att både TS och tidigare ägare varken är särskilt kunniga eller vettiga eftersom de inte kunnat fixa det här "lilla" problemet.

Då har du missförstått. Som jag skrev, så är det bra om den person man tar hjälp av är både vettig och kunnig. Alltså, inte vilken självutnämnd expert som helst.

Nej, jag ser inte problemet som särskilt stort. Det betyder inte att det inte är ett problem. Det jag menar är att med rätt stöd så går det att få hjälp med att komma till rätta med det. Det är alltså inte ett så stort problem att det är bortkastad tid att lösa det, men det innebär förstås att även ägaren har ett intresse av att vara med och lösa det.

Jag tror det är bättre att någon lär ut känslan för vad man ska göra i vilket ögonblick som ser häst och människa tillsammans. Men ska jag skriva något allmänt så blir det Tänk Framåt. En häst som står på bakbenen vill man ska börja tänka framåt, istället för uppåt.
 
Då har du missförstått. Som jag skrev, så är det bra om den person man tar hjälp av är både vettig och kunnig. Alltså, inte vilken självutnämnd expert som helst.

Nej, jag ser inte problemet som särskilt stort. Det betyder inte att det inte är ett problem. Det jag menar är att med rätt stöd så går det att få hjälp med att komma till rätta med det. Det är alltså inte ett så stort problem att det är bortkastad tid att lösa det, men det innebär förstås att även ägaren har ett intresse av att vara med och lösa det.

Jag tror det är bättre att någon lär ut känslan för vad man ska göra i vilket ögonblick som ser häst och människa tillsammans. Men ska jag skriva något allmänt så blir det Tänk Framåt. En häst som står på bakbenen vill man ska börja tänka framåt, istället för uppåt.

Men TS har ju klart och tydligt i tråden sagt att tid och ork för att lösa problemet inte finns.

Då blir det ju enormt hypotetiskt och helt utan intresse för TS diskutera hur problemet kan lösas?

Och det är det jag tycker bör respekteras här. TS vill ha en okomplicerad sällskapshäst. Hästen är inte det. TS har inte tid/ork/lust försöka lösa det. Då finns två val - avliva eller hitta nytt hem.
 
Om det är så enkelt, varför inte ge några förslag?

Ditt svar är inte särskilt trevligt - du säger, lite inlindat, att både TS och tidigare ägare varken är särskilt kunniga eller vettiga eftersom de inte kunnat fixa det här "lilla" problemet.

Jag ber om ursäkt om jag uttryckte mig otydligt! Menade inte att vara otrevlig.
 
Men TS har ju klart och tydligt i tråden sagt att tid och ork för att lösa problemet inte finns.

Då blir det ju enormt hypotetiskt och helt utan intresse för TS diskutera hur problemet kan lösas?

Och det är det jag tycker bör respekteras här. TS vill ha en okomplicerad sällskapshäst. Hästen är inte det. TS har inte tid/ork/lust försöka lösa det. Då finns två val - avliva eller hitta nytt hem.

Hur krävande arbetsinsatsen är kan bara ägaren veta vad hen tycker om. Annars skulle väl inte frågan ställts som den gjorde från början, eller hur?
Så värst komplicerad verkar hästen ju inte vara, men den verkar inte motsvara förväntningarna på den. Och utifrån det är det kanske snällare mot den om den får avlivas.
 
Hur krävande arbetsinsatsen är kan bara ägaren veta vad hen tycker om. Annars skulle väl inte frågan ställts som den gjorde från början, eller hur?
Så värst komplicerad verkar hästen ju inte vara, men den verkar inte motsvara förväntningarna på den. Och utifrån det är det kanske snällare mot den om den får avlivas.

Citat TS första inlägg:
"Tyvärr så har jag som inte energi eller tid att "fixa" det här beteendet!"

Jag tycker hela första inlägget genomsyras av att det blev inte som tänkt och hästen är inte vad TS söker. Kombinerat med vissa kval över om det verkligen är okej ta bort en tioåring eller ej.

Jag ser noll och intet frågor om hur hen kan jobba med det

Och då är man ju på avliva eller hitta byt hem. Och då det är svårt finna nytt kunnigt hem till en fd travare som dessutom inte för dagen iaf är okomplicerad så anser jag inte ts behöver ha minsta dåligt samvete valet blir avlivning.
 
Beror på vad hästen tidigare är van att göra enligt min erfarenhet. Är den van att till exempel träna hårt då blir de ju en jätte omställning att helt plötsligt mesta dels bara gå i hage. Mina varmblod är ibland inte så roliga alla gånger att hantera när de fått stå pga av vila kan vara en miljon orsaker till de. Men iallafall de blir rastlösa, inte elaka men påtalar att nu är de tråkigt .. Och jag förstår dem de är vana att träna hårt, är arbetsmyror och älskar sitt jobb. Att plötsligt bli av med en av någon anledning kan göra dem frustrerade.
Men sen är jag också sådan att en död häst lider inte av vad som händer sen. Hårt men sant, tagit bort en häst pga av att hon aldrig hade kunnat säljas vidare pga av sitt temperament.
 
Tycker inte det är konstigt om du avlivar hästen. Du gjorde ett försök men det funkar ju inte, då är det bättre med avlivning så som föregående ägare också tänkte.
Det kan säkert vara överskottsenergi, eller så är det någon skada. Vem vet. Oavsett så är det ju inte bra för varken hästen eller er om det fortsätter såhär. Jag har full förståelse för att man varken vill utreda eller problemlösa i din situation.
 
Hej!
Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först:

Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en lugn trygg häst, gärna äldre, som ska vara lätthanterlig och ta lite turer i skogen. Det är jättesvårt(!) att hitta hästar med dessa kvaliteér!
Av en slump fick jag höra talas om ett varmblod inte långt ifrån mig som skulle slaktas. Ringe och pratade med ägaren och beskrev vad jag sökte. Hon beskrev hästen som speciell, men snäll och vi bestämde att jag skulle ta honom på foder för senare köp.

Hästen är superfin och var trevlig, men han har lite ideér, särskilt i ridningen. Skulle säga att han är väldigt egen, kan bestämma sig för att han absolut inte vill gå någonstans och då står han! Man får hoppa av och leda för att få honom att gå fram. Han hade också en period då han vägrade att bli fångad i hagen vid insläpp. Upplevde honom överlag som väldigt.. Bestämd. Aldrig elak, men väldigt "ranghög" om man kan beskriva det så. Min sambo var ute och ledde honom då vi nyss skaffat honom och gjorde lite ledarskapsövningar (ska tillägga att min sambo inte är en "hästmännsika") och då märkte man att han (hästen) blir arg och försökte "sparka" honom med frambenen. Då min sambo blev rädd så märks det att hästen gärna untnyttjar det.

Trots detta så gick hästen så väldigt bra ihop med min häst! Jag tänkte väldigt mkt fram och tillbaka om jag skulle köpa eller ej.. Att han inte går så bra att rida tycker jag inte är ett jätteproblem, då det är sällskapet till min häst jag var ute efter (i detta skede, hade egentligen velat ha en ridbar häst men..) Hade honom över sommaren, och bestämde mig att trots allt köpa honom.

Men... Han har blivit väldigt jobbig att hantera nu. I sommras kunde jag fara ut å rida honom och "det värsta" han gjorde var att bara stanna å inte ville gå. Nu har han börjat stegra när man rider honom. Eftersom han rids så sällan så kan jag förstå om han har uppdämd energi osv, och som jag skrev förrut, han ska främst vara sällskapshäst, så ridturer är mer för hans skull, så han ska få röra på sig och se nått annat än hagen.

Nu på senaste så har han även börjat bli jobbig att hantera från marken.. Han är väldigt lätt i fram och reser sig gärna. Han "siktar" inte på en, som att han reser sig för att skada en, utan är mer bus/frustration för att man tex går lite för sakta.
Nu vågar jag inte låta någon annan hantera honom, utan leder honom alltid till o från hagen själv tex.
Men detta är inte nått jag vill ha hos en sällskapshäst..

Tyvärr så har jag som inte energi eller tid att "fixa" det här beteendet! Han är i grund å botten en väldigt lugn och trevlig häst, men för att få bort detta beteende så kommer jag nog måsta lägga mkt tid på det! Märker även att det blir "dippar" så fort någon annan har hanterat honom, så då blir han värre även med mig.

Förra ägaren skulle egentligen avliva för att han var "så speciell" och nu går jag nästan i tankarna på samma..
Hur skulle ni ha gjort? Tankar...

Jag känner att jag absolut kan ha honom ett tag till, inte så att jag har bråttom å bli av med honom, men samtidigt så vill jag att min medryttare och sambo iaf ska kuna hantera honom!

Ska tilläggas att han är väldigt stor också, vilket såklart gör det lite värre. Jag är absolut inte rädd för honom, och säger till honom ordentligt om han håller på och börja resa sig då jag leder honom (och då slutar han för den gången iaf), utan det är mer att jag som känner att jag inte har tid och energi på att "fixa" det här då han som ändå mest ska gå som sällskap..

Förra ägaren var väldigt tydlig med att hon inte ville att han skulle säljas vidare och bli en vandringspokal, vilket jag ju inte heller vill.

Det känns som allt blev som så fel bara, jag skulle ha litat på min magkänsla och lämnat tillbaka efter att fodertiden var över, men eftersom han inte var så knepig då med undantag i ridningen (som jag tänkte inte spelar så stor roll) så köpte jag ändå.

Ska tilläggas att han är 10 år, så inte gammal. Han står på lösdrift i en stor hage tillsammans med 1 häst.
Låter som lite av en enmanshäst som kan bli riktigt trevlig med konsekvent hantering och träning och att den får ur energi och får arbeta. Dock om du redan nu bestämt dig för att du inte orkar "fixa" "problemet" så är det ju egentligen en ickefråga, för utan arbete så blir inte en sådan häst trevlig.

Det är inte så svårt att hitta hästmänniskor som är säkra i sin hantering och är konsekventa.
 
Låter som lite av en enmanshäst som kan bli riktigt trevlig med konsekvent hantering och träning och att den får ur energi och får arbeta. Dock om du redan nu bestämt dig för att du inte orkar "fixa" "problemet" så är det ju egentligen en ickefråga, för utan arbete så blir inte en sådan häst trevlig.

Det är inte så svårt att hitta hästmänniskor som är säkra i sin hantering och är konsekventa.

Hur många av dem vill ha en fd travare?

Ska man utgå från den här tråden borde inte tränarna behöva avliva en enda travare som inte passar på banan utan det borde gå finfint hitta hem åt dem. Allihopa. Ändå är det allt annat än lätt ens om de skänks bort..
 
Hur många av dem vill ha en fd travare?

Ska man utgå från den här tråden borde inte tränarna behöva avliva en enda travare som inte passar på banan utan det borde gå finfint hitta hem åt dem. Allihopa. Ändå är det allt annat än lätt ens om de skänks bort..
Nej som du är inne på alla passar inte för livet efter tävlingskarriären och en del fungerar alldeles utmärkt. Jag funderar redan på nu hur min farbrors liv ska se ut den dagen han inte vill tävla mera, vad vi ska göra osv. Vet bara att han aldrig ska säljas.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 070
Senast: Sirap
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
727
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 582
Senast: co-SMAD4
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
12
· Visningar
1 468
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp