Sälja begagnad bil?

Hittarinte

Trådstartare
Jag ska sälja min bil, nästan 10 år gammal och värd kanske 75 tkr. Ingen vits att gå via bilfirma, så det är antingen Blocket/Market Place eller nån "säljer-din-bil-service".

Är det nån som testat dessa tjänster, vilken metod hade ni valt?
 
Jag har sålt två och köpt en via Tradera. Betydligt billigare bilar iofs men det har varit sjukt smidiga affärer, utan att behöva ha kontakt med en massa spekulanter.
 
Killen ska sälja sin bil som är inom samma ålder och prisspann, vill inte hans syster ha bilen har jag en stark misstanke om att det blir blocket. Där har han sålt saker tidigare utan problem.
 
Den enda erfarenheten jag har av tjänsterna är att när man väl kommer dit så har de ändrat priset och man får mindre för bilen än de först sagt. Men å andra sidan så är det flera nu som skriver att de har prisgaranti så det kanske är så numer.
 
Blocket funkar fint. Två brasklappar bara. Först och främst, visa inget regnummer eller gatunamn, eller ge på annat sätt möjlighet för kreti och pleti att komma på oanmält besök när som helst på dygnet för att titta på bilen. Sedan, var beredd på gott om skambud och suspekta bytesförslag mm. Fördelen med Blocket är att du kan radera de mailen direkt utan att besvara dem.

Att sälja fordon på Blocket är bland det mer desillusionerade man kan hitta på imho, är man bara beredd på det så funkar det fint. :)
 
Blocket funkar fint. Två brasklappar bara. Först och främst, visa inget regnummer eller gatunamn, eller ge på annat sätt möjlighet för kreti och pleti att komma på oanmält besök när som helst på dygnet för att titta på bilen. Sedan, var beredd på gott om skambud och suspekta bytesförslag mm. Fördelen med Blocket är att du kan radera de mailen direkt utan att besvara dem.

Att sälja fordon på Blocket är bland det mer desillusionerade man kan hitta på imho, är man bara beredd på det så funkar det fint. :)
Jag brukar skriva att prutare inte behöver höra av sig. Det minskar samtalen markant!
 
Sålde bil via blocket, mycket billigare bil än din men jösses jag blev helt nerringd/mailad. Såldes snabbt.
 
Blocket funkar fint. Två brasklappar bara. Först och främst, visa inget regnummer eller gatunamn, eller ge på annat sätt möjlighet för kreti och pleti att komma på oanmält besök när som helst på dygnet för att titta på bilen. Sedan, var beredd på gott om skambud och suspekta bytesförslag mm. Fördelen med Blocket är att du kan radera de mailen direkt utan att besvara dem.

Att sälja fordon på Blocket är bland det mer desillusionerade man kan hitta på imho, är man bara beredd på det så funkar det fint. :)
Men om man döljer regnummer tappar man många av de seriösa spekulanterna som vill kunna kolla upp bilens historik.

Men med det sagt så har jag själv en bil ute på blocket och det tog ju inte många minuter innan någon hade kollat upp mig via regnumret och ringde med sitt oregistrerade kontantkort. Jag svarade inte eftersom jag hatar gränslösa människor och personen ringde igen tio gånger de närmsta fem minuterna... Många bud fick jag också, på 28-40k för bilen som ligger ute för 50k och är billigast på blocket av sin modell... Och alla möjliga andra idioter som messade och ville byta, skulle betala in handpenning på en gång, komma ända från Danmark, komma på en gång fast det var mitt i natten osv... Vanliga seriösa spekulanter var det glest mellan.
 
Jag har sålt bil via Kvarndammen. Fungerade jättesmidigt men visst är det en osäkerhet när det är auktion, man vet ju inte riktigt vad man får betalt och KVD ska ha en liten bit av kakan också. Men jag gillar att de går igenom bilen noggrant och skriver ut minsta lilla repa i annonsen så att köparen kan aldrig komma och säga att det funnits något man försökt dölja, och all kontakt sker ju via KVD så jag hade ingen kontakt med köparen. Slutade dessutom med att jag fick bättre betalt via KVD än vad bilfirman där jag köpte min nya bil bjöd så jag är mer än nöjd.

Sålde bil privat via Blocket för många år sedan och aldrig mer...
 
Den enda erfarenheten jag har av tjänsterna är att när man väl kommer dit så har de ändrat priset och man får mindre för bilen än de först sagt. Men å andra sidan så är det flera nu som skriver att de har prisgaranti så det kanske är så numer.
Vet inte heller nu hur det fungerar med prisgarantin men innan de började med det så fick en kollega till mig ett erbjudande om att få 45.000:- för en gammal Peugeot av viköperdinbil, när han kom till deras station så var bilen plötsligt bara värd 9.000:-
 
jag väljer aktivt bort de som inte visar regnumret. Tror att det är någonting lurt med den bilen eftersom de inte vill att jag kollar upp den.
Det är ju absolut en nackdel, empiriskt har det dock visat sig att det oftast finns tillräckligt med seriösa köpare kvar även efter den andel som dissar anonymiserade annonser.
 
Vi sålde en bil via en bilfirma som säljer mot provision. Vi lämnade bilen till dem. Sedan snyggar de till bilen, ställer i sin bilhall och sköter allt kring försäljningen. Sedan tar de provision på försäljningen. Hur smidigt som helst! Finns några sådana firmor.
 
Den enda erfarenheten jag har av tjänsterna är att när man väl kommer dit så har de ändrat priset och man får mindre för bilen än de först sagt. Men å andra sidan så är det flera nu som skriver att de har prisgaranti så det kanske är så numer.
Det är vår erfarenhet med! Och en rejält kraftig prissänkning, trots att bilen var precis det vi skrev vid nätvärderingen. Vi fick flera gånger summan vi blev erbjudna där när vi sålde privat på blocket, och fort gick det också.
 
Jag ska sälja min bil, nästan 10 år gammal och värd kanske 75 tkr. Ingen vits att gå via bilfirma, så det är antingen Blocket/Market Place eller nån "säljer-din-bil-service".

Är det nån som testat dessa tjänster, vilken metod hade ni valt?
Sålt två bilar via blocket. Den ena i mycket låg prisklass (tror jag la ut den för typ 15.000kr) och den andra för 30.000 kr.
Jag har inte haft problem med att folk ringer eller sms:ar. Regnumret har varit synligt på bilderna men jag har inte haft mitt telefonnummer i annonsen utan allt gick via blockets meddelandetjänst.

Var såklart mycket skambud men det är bara att ignorera.

Rekommenderar betalning via swish så att du ser att du får pengarna direkt. Banköverföring kan avbrytas i efterhand så det ska du inte gå med på. Gör också ägarbytet på plats via transportstyrelsens hemsida (bank-ID krävs) så att inte du riskerar böter, trängselskatt osv för att den nya ägaren vägrar registrera sig som ägare.

Samt skriv avtal, finns gratis mallar för detta att ladda ned/skriva av.
 
Jag har sålt både bilar och husvagn i den prisklassen på Blocket. Självklart visar jag reggnr så folk kan slå upp fordonet för att få info. Annars får man hundra tusen onödiga frågor där den första är vilket reggnr den har.
Jag sätter inte ut mitt telenr utan tar första kontakten i Blockets meddelandefunktion. Seriösa byter jag nummer med isf.
När jag sålde husvagnen fick jag nära hundra förfrågningar så jag var väldigt tacksam över att jag inte satte ut mitt nummer.
Jag förtydligade i annonsen att jag endast svarade på meddelande och inte samtal samt att priset inte var prutbart.

Det har alltid gått smidigt via Blocket.
 

Liknande trådar

Fordon Jag ska sälja min citroen och enligt blocket är den värd 10 000 kronor. Om jag däremot kollar på biluppgifter.se så hamnar priset på 19...
2
Svar
30
· Visningar
1 531
Senast: mars
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 598
Senast: ako
·
Kropp & Själ Jag är 22 år gammal och har varit sjukskriven i 4 år. Kraschade med ork, har fortfarande inte fått någon tydlig diagnos men läkarna...
2
Svar
36
· Visningar
4 043
Senast: MiaMia
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
955
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inredningstråden, del 2
  • Tjockistråden 3
  • Dammigt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp