Sälja begagnade möbler hopplöst?

Jag tror på lokala facebook annonser annonsgrupper mer än blocket (jag bor i Australien så vi har inte just blocket men motsvarande "gumtree"). Folk tittar inte längre därom det inte är för begagnad bil typ.
Har du talat om var möblerna finns?
Jag kollar inte efter saker på FB, men ibland i tidningen eller blocket. Många har endast ett telefonnummer, dvs mobil, och talar inte om var de finns. Då tvingas man söka på telefonnumret och får då veta att möblerna finns 12 mil bort. Eller att det är hemligt nummer. I vilket fall som så är det ett extra arbete att själv behöva ta reda på var möblerna finns, det kan hämma en impulsköpare.
Det är extra viktigt att veta var just möbler finns då de ofta är jobbiga att flytta. Har man inte släp, eller ens dragkrok, kanske liten bil, då blir det mycket meck med att få hem dem. Jämfört tex med att köpa en beg dator, den tar man bara i väskan.
Jag har talat om var möblerna finns, både stad och vilken stadsdel de finns i vilket borde räcka som precision tycker jag.
.
Jag tror på lokala facebook annonser annonsgrupper mer än blocket (jag bor i Australien så vi har inte just blocket men motsvarande "gumtree"). Folk tittar inte längre därom det inte är för begagnad bil typ.

Jag har även lagt upp annonsen i 5 lokala köp- och säljgrupper på Facebook. Fast jag tycker dessa är helt hopplösa, i de flesta kommer mer än 30 annonser per dag och då försvinner ju annonsen rätt snabbt i flödet. När man lägger upp på marketplace så kan man välja de köp- och säljgrupper man är med i så att det publiceras även där.
 
Jag tror att mycket beror på när man lägger ut sin annons. Jag har sålt en del möbler som ingen först varit intresserad av för att några veckor senare bli dränkt i svar.

Det kan ju vara helt fel tid på året också, jag upplever att det är mycket mer ruljans på annonser när det inte är direkt efter jul och nyår, eller för slaskigt ute för att vara jobbigare att flytta saker som man inte vill få blöta och skitiga.

I övrigt verkar det främst vara Facebook folk annonserar på nu tyvärr. Och möbler måste ofta vara "rätt" om det inte är hemskt billigt. Folk verkar hellre köpa nytt av lågprisgrejer än begagnat.

Händer det inget på ett dygn på Facebook brukar jag ta bort annonsen och göra ett nytt försök en vecka senare. Då kan det plötsligt vara flera intresserade. "Rätt användare" måste vara in på köp- och säljsidan inom ett par timmar efter varan läggs upp. Jag la upp en speciell lampa till ett bra pris. Helt dött. Tog bort annonsen och la upp den igen en vecka senare. Såld på någon timme. Och billiga grejer går iväg snabbt. Ibland har jag lagt ut en vara lite dyrare och då kan det dröja länge innan någon hör av sig.

Och kanske gärna skriva om de går att montera ned för lättare kunna flyttas.
Kanske då går bra att ta med även i liten bil och bära en bit.

Ja kanske det är fel tid på året, tyvärr har jag ingenstans att förvara det på i väntan på att det få sålt. Kanske bättre att ta bort annonsen och lägga ut om en vecka igen och göra så några gånger tills jag får det sålt om det inte finns något omedelbart intresse. Jag lade ut det även på blocket men där verkar aktiviteten vara låg numera antar att gratisalternativ är mer attraktiva att lägga sin annons på. Ja kanske en bra ide att skriva med att de går att montera av benen på bordet också.
 
Möbler säljer bäst i flyttider.
Precis som att bostäder är lättast att hyra ut då.
Det är bäst på hösten precis innan alla skolor börjar och en liten uppgång i samband med Jul-lovet.
Däremellan så händer inte så mycket.
 
Jag har försökt bli av med några möbler nu sen 3-4 månader. Inget intresse trots att det skänks bort. Hopplöst, möblerna går att använda och tycker det är onödigt att slänga men lutar åt det!
Det är litet knepigt i coronatider.
Förut så brukade jag hämta bra grejor med släp för framtida bruk. Jag har bra plats för sådan förvaring och hyr ibland ut möblerat. Men nu så känns det inte så bra att åka runt och hämta saker i folks hem.
Det kan nog spela roll.
Jag tror att det blir en stor efterfrågan i sommar när vaccineringen har kommit en bit på väg och det uppdämda behovet av att flytta och möblera om skall tillgodoses.
 
Det är litet knepigt i coronatider.
Förut så brukade jag hämta bra grejor med släp för framtida bruk. Jag har bra plats för sådan förvaring och hyr ibland ut möblerat. Men nu så känns det inte så bra att åka runt och hämta saker i folks hem.
Det kan nog spela roll.
Jag tror att det blir en stor efterfrågan i sommar när vaccineringen har kommit en bit på väg och det uppdämda behovet av att flytta och möblera om skall tillgodoses.

Instämmer plus att blir den en sommar igen då det inte går att ha traditionella auktioner kommer folk att dammsuga Blocket etc.
 
Har för tillfället tagit bort annonsen får försöka igen om ett tag helt enkelt. Annonsen hade 190 visningar på FB så folk har ju uppenbarligen varit inne och tittat på den men möblerna kanske inte tilltalar folk jag vet inte. Men men inte mycket att göra åt det just nu.

Har ni någon "TaTillVara" på tippen eller finns det någon annan organisation som tar emot möbler? 😊

Det finns en container man kan ställa saker, tror det är Björk och frihet som har den.
 
Har för tillfället tagit bort annonsen får försöka igen om ett tag helt enkelt. Annonsen hade 190 visningar på FB så folk har ju uppenbarligen varit inne och tittat på den men möblerna kanske inte tilltalar folk jag vet inte. Men men inte mycket att göra åt det just nu.
Alltså, grejen är väl att de flesta söker efter ett köksbord som tilltalar dem, inte bara "ett köksbord, vilket som helst". Så det handlar ju mycket om att rätt person söker efter köksbord just när din annons ligger ute.

Lägg ut annonsen igen framåt slutet av månaden, när nästa barnbidrag (20e), lön, pension, studiemedel etc betalas ut...
 
Alltså, grejen är väl att de flesta söker efter ett köksbord som tilltalar dem, inte bara "ett köksbord, vilket som helst". Så det handlar ju mycket om att rätt person söker efter köksbord just när din annons ligger ute.

Lägg ut annonsen igen framåt slutet av månaden, när nästa barnbidrag (20e), lön, pension, studiemedel etc betalas ut...
Jag är i vanliga fall intresserad av vilket köksbord som helst. I ett tomt hus så behövs det bord att sitta vid och äta eller jobba. Men just nu så ligger allt sådant nere p.g.a. covid-19.
 
Priset är kanske för högt?
Har reflekterat över några annonser på möbler jag sett, att priserna är relativt höga. Om man nu vill bli av med möblerna, som det ibland står i annonserna att man behöver bli, så är ett mycket lågt pris eller gratis betydligt vettigare, kan jag tycka.

Själv är jag på jakt efter några möbler, inga dyra fancy saker alls utan billigt, så billigt det går eftersom det... bara är möbler, och ändå kan priserna ligga lite väl högt. Tex som den slitna skruttiga tv-bänken jag såg för flera hundralappar. Jisses, inte värd det alls. Men visst, det är ju så inne att måla om sina möbler och det kanske gör att en del säljare tror att just DERAS skit är värd mer trots skavanker och liknande.

Sedan finns det ju möbler som faktiskt är värd pengar, men det är inte det jag menar.

Mitt andra problem just nu är att jag inte har någon som kan köra just nu i pandemitiderna, annars är jag absolut en person som köper begagnat, och ofta även "vilket som helst" av det jag behöver, eftersom det också är billigast/gratis samt fyller funktionen. Har inga som helst problem med begagnade saker.
 
Priset är kanske för högt?
Har reflekterat över några annonser på möbler jag sett, att priserna är relativt höga. Om man nu vill bli av med möblerna, som det ibland står i annonserna att man behöver bli, så är ett mycket lågt pris eller gratis betydligt vettigare, kan jag tycka.

Själv är jag på jakt efter några möbler, inga dyra fancy saker alls utan billigt, så billigt det går eftersom det... bara är möbler, och ändå kan priserna ligga lite väl högt. Tex som den slitna skruttiga tv-bänken jag såg för flera hundralappar. Jisses, inte värd det alls. Men visst, det är ju så inne att måla om sina möbler och det kanske gör att en del säljare tror att just DERAS skit är värd mer trots skavanker och liknande.

Sedan finns det ju möbler som faktiskt är värd pengar, men det är inte det jag menar.

Mitt andra problem just nu är att jag inte har någon som kan köra just nu i pandemitiderna, annars är jag absolut en person som köper begagnat, och ofta även "vilket som helst" av det jag behöver, eftersom det också är billigast/gratis samt fyller funktionen. Har inga som helst problem med begagnade saker.
Jag har också koll på möbelannonser, och jösses vilka överpriser många försöker med! Ikeas fakefanérmöbler med hål, fläckar och repor säljs för nästan nypris med kommentaren "bara att slipa", TV-apparater med trasig bild för flera tusen ("går att byta glaset", "bara ränder på ena sidan" osv), soffor med fläckar och kattriv för tusentals kronor osv osv... Det spelar ingen roll vad soffan kostade ny för tio år sedan...

Massiva trämöbler är väl en sak, men rangliga köksstolar för många hundra styck? Nätack...
 
Priset är kanske för högt?
Har reflekterat över några annonser på möbler jag sett, att priserna är relativt höga. Om man nu vill bli av med möblerna, som det ibland står i annonserna att man behöver bli, så är ett mycket lågt pris eller gratis betydligt vettigare, kan jag tycka.

Själv är jag på jakt efter några möbler, inga dyra fancy saker alls utan billigt, så billigt det går eftersom det... bara är möbler, och ändå kan priserna ligga lite väl högt. Tex som den slitna skruttiga tv-bänken jag såg för flera hundralappar. Jisses, inte värd det alls. Men visst, det är ju så inne att måla om sina möbler och det kanske gör att en del säljare tror att just DERAS skit är värd mer trots skavanker och liknande.

Sedan finns det ju möbler som faktiskt är värd pengar, men det är inte det jag menar.

Mitt andra problem just nu är att jag inte har någon som kan köra just nu i pandemitiderna, annars är jag absolut en person som köper begagnat, och ofta även "vilket som helst" av det jag behöver, eftersom det också är billigast/gratis samt fyller funktionen. Har inga som helst problem med begagnade saker.

Jag hade sänkt priset tre gånger sen annonsen kom ut. 400 kronor för ett felfritt bord utan repor eller märken i trä låg klart under alla andra annonser både på FB och blocket. 600 kronor totalt om man ville ha fyra stolar till också, de är felfria klädda stolar med tvättbart överdrag. Jag lade ut dem för 900 kronor totalt från början vilket jag inte uppfattade som något överpris när jag jämförde med andra annonser. Bordet kan rymma upp till 6 personer då det har uppfällbar klaff också.
 
Jag är i vanliga fall intresserad av vilket köksbord som helst. I ett tomt hus så behövs det bord att sitta vid och äta eller jobba. Men just nu så ligger allt sådant nere p.g.a. covid-19.

Jag har tydligt låtit det framgå i annonsen att betalning kan göras med Swish och att jag sen kan sätta ut det i trappen så man inte behöver mötas alls om man önskar med tanke på Corona.
 
Jag har också koll på möbelannonser, och jösses vilka överpriser många försöker med! Ikeas fakefanérmöbler med hål, fläckar och repor säljs för nästan nypris med kommentaren "bara att slipa", TV-apparater med trasig bild för flera tusen ("går att byta glaset", "bara ränder på ena sidan" osv), soffor med fläckar och kattriv för tusentals kronor osv osv... Det spelar ingen roll vad soffan kostade ny för tio år sedan...

Massiva trämöbler är väl en sak, men rangliga köksstolar för många hundra styck? Nätack...
Ja precis, när man ser en ranglig TV-bänk som det liksom inte finns något värde i, förutom värdet i hur jävla ful och skabbig den är nu, och så ser man priset som inte passar till möbeln. Eller en TV bänk (japp en av sakerna jag är i behov av nu) från just IKEA eller Jysk där jag vet priset ny där säljarens pris inte ligger långt under och texten "som ny". Visst, men den ÄR inte ny och priset kan inte vara så nära nypris om den inte just hämtades från JYSK/IKEA liksom. Speciellt inte när de också i annonsen skriver "måste bort senast söndag annars åker den på tippen". Okej, varför inte skänka bort den, om du ändå ska slänga den?

Jag älskar Billy bokhyllor och behöver givetvis fler sådana vid tillfälle. En gång skrattade jag högt rakt ut av en annons där priset låg på nåstan på pricken det jag nyss sett på IKEAS hemsidan, skiljde inte många kronor där inte. Meeen, till säljarens försvar (eh, enligt denne då, antar jag) så hade den skrivit i annonsen "denna färgen säljs inte på IKEA i dag längre". Nä, men såatte, hellre då en ny från IKEA!

Eller den som hade målat och tapetserat sina Billy bokhyllor så de såg jättehemska och skrikiga ut och personen ville ha en hel del för dem. Jag skrek nästan rakt ut vid det tillfälelt av förfäran för att de var förstörda, de stackars Billysarna!
 
Jag hade sänkt priset tre gånger sen annonsen kom ut. 400 kronor för ett felfritt bord utan repor eller märken i trä låg klart under alla andra annonser både på FB och blocket. 600 kronor totalt om man ville ha fyra stolar till också, de är felfria klädda stolar med tvättbart överdrag. Jag lade ut dem för 900 kronor totalt från början vilket jag inte uppfattade som något överpris när jag jämförde med andra annonser. Bordet kan rymma upp till 6 personer då det har uppfällbar klaff också.
Låter perfekt ju! Bor du mitt ute i ödemarken så det är svårt för folk att komma och hämta?
 
Jag hade sänkt priset tre gånger sen annonsen kom ut. 400 kronor för ett felfritt bord utan repor eller märken i trä låg klart under alla andra annonser både på FB och blocket. 600 kronor totalt om man ville ha fyra stolar till också, de är felfria klädda stolar med tvättbart överdrag. Jag lade ut dem för 900 kronor totalt från början vilket jag inte uppfattade som något överpris när jag jämförde med andra annonser. Bordet kan rymma upp till 6 personer då det har uppfällbar klaff också.
En fundering kan ju vara att bord och stolar kanske inte är så lättsålt eftersom man ofta har det en längre tid än andra möbler? Tror jag.
Har du försökt sälja stolarna för sig? Jag var på jakt efter vanliga stolar för ett tag sedan, men det är ju inte det lättaste att hitta. Inte jättemånga annonser till rätt pris, vanliga enkla stolar som passar här. Men så såg jag en vän som la ut på sin FB sida om att hon skänkte bort 4 vanliga köksstolar så de tog jag emot. Jag har redan ett bord, kommer aldrig byta ut det, älskar det högt, men stolarna till bordet har gått hädan en efter en med åren så stolar behövde jag ju bara.
 
Jag har tydligt låtit det framgå i annonsen att betalning kan göras med Swish och att jag sen kan sätta ut det i trappen så man inte behöver mötas alls om man önskar med tanke på Corona.
Men det är nog flera än jag som helt har lagt ner hämtande av möbler p.g.a. corona.
Jag tittar inte ens efter möbler just nu.
Inte alls.
Om många gör så blir marknaden trög.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp