Sälja dräktigt sto

H

Helan

Hur gör ni, eller hur skulle ni göra?
Jag har ett dräktigt halvblodssto som ska föla den 8 maj. Om det blir ett stoföl behåller jag det, blir det ett hingstföl säljer jag troligen (jag vill fortsätta avla framöver, lättare med sto då). Tanken är att stoet ska säljas då jag inte kan rida henne så pass mycket som jag önskar pga skada. Om hon ska fortsätta som avelssto (vilket jag kommer att sälja henne som) så antar jag att den nya ägaren gärna vill betäcka på en gång, på fölbrunsten eller senare samma år. Jag vill för allt i världen inte missa fölningen eller den första föltiden:love: Så att låta henne flytta nu är uteslutet. Finns det nån som sålt ett sto och låtit henne gå kvar i sitt eget stall tills fölet är avvant, och samtidigt låtit den nya ägaren betäcka hästen, och sen låta stoet (nu dräktigt) flytta till nya ägaren när fölungen är 6-8 månader? Eller ska jag vänta tills fölet är avvant och sälja stoet då och låta den nya ägaren vänta till nästa års brunst? Eller sälja både sto och hingstföl tillsammans vid 3-4 månaders ålder?
Känner mig oviss, jag vill inte ens sälja stoet men det blir för fullt i stallet och för tomt i plånboken (har 4 höätare).
 
Sv: Sälja dräktigt sto

Då jag ska minska ngt på antalet avelsston har jag i år sålt ett av dem. Hon fölade hos mig (jag behåller fölet) och stoet står kvar här tills fölet kan vänjas av. Köparen bekostade betäckning i år men jag körde till seminstation och deb. milkostnad. Alla kostnader för att hålla stoet fram till avvänjning står jag för. Var bara noga med att skriva in vad du och en ev köpare kommit överens om i ett kontrakt. Särskilt vad som gäller vid en ev. skada. Köparen bör absolut hålla stoet försäkrat.
 
Sv: Sälja dräktigt sto

Då jag ska minska ngt på antalet avelsston har jag i år sålt ett av dem. Hon fölade hos mig (jag behåller fölet) och stoet står kvar här tills fölet kan vänjas av. Köparen bekostade betäckning i år men jag körde till seminstation och deb. milkostnad. Alla kostnader för att hålla stoet fram till avvänjning står jag för. Var bara noga med att skriva in vad du och en ev köpare kommit överens om i ett kontrakt. Särskilt vad som gäller vid en ev. skada. Köparen bör absolut hålla stoet försäkrat.

Så hade jag också gjort om jag sålt ett avelssto som varit dräktigt, precis som du beskriver är det också viktigt med ett skrivet kontrakt i fall att något oförutsett skulle hända.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 878
Senast: Freazer
·
Avel Mitt sto ska föla månadsskiftet juni/juli och jobbar på logistiken nu. Är bara ett dräktigt sto på gården så vill ta in ett till så...
Svar
2
· Visningar
750
Senast: Mia_R
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 065
Avel Hejsan! Jag har googlat runt och runt som en tok men blir verkligen inte klok för står olika precis överallt. Så tänkte jag provar...
Svar
6
· Visningar
842
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp