Sälja eller behålla föl?

cello

Trådstartare
God kväll!
Jag har fått två russföl i år (mina första föl). Har redan några som är intresserade av stofölet och det är ju jättekul! Men skulle behöva lite råd!

Om vi nu tänker att jag kommer vilja fortsätta med uppfödning - är det bäst att sälja dem som föl? Eller behålla tills de är 3? Om de skulle bli godkända/få diplom är det ju bra för mina ston..

Ffa stoet ser ut att kunna bli rätt fin och en del av mig skulle vilja behålla henne och se vad det kan bli av henne. Men, jag vill (borde) samtidigt inte samla för mkt.. 😇

Tycker också det känns så svårt med pris. Föl verkar ligga runt 10 000, och det känns lågt tycker jag. Räknar såklart inte med att gå plus, men får man verkligen inte mer?

Och, hur fasen kan man sälja över huvud taget? 😭 Har sålt en häst jag hade över en sommar och där var tanken från början att hon skulle säljas vidare. Bara det var ju fruktansvärt, vågar inte tänka på hur det känns med föl som man varit med från första början!
 
God kväll!
Jag har fått två russföl i år (mina första föl). Har redan några som är intresserade av stofölet och det är ju jättekul! Men skulle behöva lite råd!

Om vi nu tänker att jag kommer vilja fortsätta med uppfödning - är det bäst att sälja dem som föl? Eller behålla tills de är 3? Om de skulle bli godkända/få diplom är det ju bra för mina ston..

Ffa stoet ser ut att kunna bli rätt fin och en del av mig skulle vilja behålla henne och se vad det kan bli av henne. Men, jag vill (borde) samtidigt inte samla för mkt.. 😇

Tycker också det känns så svårt med pris. Föl verkar ligga runt 10 000, och det känns lågt tycker jag. Räknar såklart inte med att gå plus, men får man verkligen inte mer?

Och, hur fasen kan man sälja över huvud taget? 😭 Har sålt en häst jag hade över en sommar och där var tanken från början att hon skulle säljas vidare. Bara det var ju fruktansvärt, vågar inte tänka på hur det känns med föl som man varit med från första början!
Priser på russföl kan jag inte men generellt tror jag priset inte är så högt för ponnyföl. Sålde en ettårig welsh mountain valack och fick alldeles för dåligt betalt tycker jag själv. Jag sålde ett halvblodsföl som jag fick ok betalt för, det jag hade honom ute för.
Om du vill fortsätta med avel - är det inte dumt att sälja ett stoföl ?
Jag fick själv två hingstföl i år och de ska behållas. Jag anser att det jobb jag har lagt ner på dem inkluderat all oro ! det kan jag aldrig få betalt för i pengar- samt att jag verkligen vill kunna påverka deras framtid så mycket som möjligt. Har man väl sålt dem så vet man aldrig hur det blir- de blir kanske inte ens inridna ?
Samtidigt är det ju så att vill man hålla på med avel så måste man ju sälja - om man inte ska samla på sig alldeles för många hästar.
Jättesvårt och några råd kan jag egentligen inte ge- mer än att tipsa om att du kanske ska behålla stofölet. Allt beror ju på vad man har för planer med sina hästar.
 
Priser på russföl kan jag inte men generellt tror jag priset inte är så högt för ponnyföl. Sålde en ettårig welsh mountain valack och fick alldeles för dåligt betalt tycker jag själv. Jag sålde ett halvblodsföl som jag fick ok betalt för, det jag hade honom ute för.
Om du vill fortsätta med avel - är det inte dumt att sälja ett stoföl ?
Jag fick själv två hingstföl i år och de ska behållas. Jag anser att det jobb jag har lagt ner på dem inkluderat all oro ! det kan jag aldrig få betalt för i pengar- samt att jag verkligen vill kunna påverka deras framtid så mycket som möjligt. Har man väl sålt dem så vet man aldrig hur det blir- de blir kanske inte ens inridna ?
Samtidigt är det ju så att vill man hålla på med avel så måste man ju sälja - om man inte ska samla på sig alldeles för många hästar.
Jättesvårt och några råd kan jag egentligen inte ge- mer än att tipsa om att du kanske ska behålla stofölet. Allt beror ju på vad man har för planer med sina hästar.
Tack för svar :)
Ja allt beror väl lite på hur jag vill göra framöver. Det hade kunnat vara kul att behålla de små ett par år och se vad det blir av dem. Och att sen sälja dem som inridna/inkörda - kanske känns lättare att släppa dem då. Om de skulle hamna fel som unga och oinridna kan det ju bli så himla fel.

Men, om vi ska fortsätta få föl blir det ju snabbt många hästar om alla ska stanna några år. 😇
 
God kväll!
Jag har fått två russföl i år (mina första föl). Har redan några som är intresserade av stofölet och det är ju jättekul! Men skulle behöva lite råd!

Om vi nu tänker att jag kommer vilja fortsätta med uppfödning - är det bäst att sälja dem som föl? Eller behålla tills de är 3? Om de skulle bli godkända/få diplom är det ju bra för mina ston..

Ffa stoet ser ut att kunna bli rätt fin och en del av mig skulle vilja behålla henne och se vad det kan bli av henne. Men, jag vill (borde) samtidigt inte samla för mkt.. 😇

Tycker också det känns så svårt med pris. Föl verkar ligga runt 10 000, och det känns lågt tycker jag. Räknar såklart inte med att gå plus, men får man verkligen inte mer?

Och, hur fasen kan man sälja över huvud taget? 😭 Har sålt en häst jag hade över en sommar och där var tanken från början att hon skulle säljas vidare. Bara det var ju fruktansvärt, vågar inte tänka på hur det känns med föl som man varit med från första början!

Sälj hingsten och behåll stoet om du vill fortsätta att avla. :)
 
Sälj så fort det går. Om du tänker ekonomiskt, alltså. Får du 10 för fölet nu, så är det bättre än att få 20.000 när den är 3 år och kostat dig 40.000 i mat/vaccinationer/hovvård/försäkring/veterinärvård.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 472
Senast: Fiorano
·
  • Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och...
2
Svar
27
· Visningar
2 953
Senast: Yeah but
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 709
Senast: lundsbo
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
2 913
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp