Sälja eller behålla utrustning?

ufot

Trådstartare
Hästen är såld och av olika skäl kommer jag inte att köpa ny häst på ett par år.

Nu är frågan, ska jag sälja eller behålla utrustningen?

Det enda av egentligt värde är två sadlar, värda ca 10 000 kr styck. Båda sadlarna kommer troligtvis att passa den häst jag köper om ett par år.

Hur ska jag göra med övrig utrustning? Strykkappor (BoT), täcken (billiga) osv... Allt detta kommer troligtvis att passa den nya hästen.

Jag kan inte tvätta täckena hemma och kostnaden för tvätt överstiger värdet på täckena... De är nu nedpackade i plastlådor med lock.

Hur förvarar man utrustning bäst? Tänker främst på sadlarna. Jag har i nuläget ingen möjlighet att sätta upp sadelhängare.
 
Jag har precis sålt min häst och är i samma sits som du, har dock egen sadelkammare så inga problem med förvaring. Behåller det mesta av mina dyrare grejer, träns, favorittäcken, skydd osv. Men har sålt av mycket täcken, schabrak, överflödiga lädergrejer, lite pälsglans och sånt som jag inte behöver spara i flera år. Har en sadel som nog är värd närmare 20' som jag behåller, hänger i min låsta sadelkammare. Kommer hålla några plusgrader i den under vintern.

Jag har alltså en komplett utrustning kvar, men det är riktigt fina kvalitetsgrejer som inte blir omoderna.
 
Är på väg att sälja min häst också och jag vill helst sälja med hans sadel som han tycker om eftersom han är rätt kinkig med sadlar. Tänker spara mina dyra träns, de schabrak jag är mest fäst vid och sälja resten som ändå inte kommer lukta bra eller ha något större värde för mig sen om/när jag tänker köpa häst om 5-10 år
 
Det kostar ju en del att köpa även billiga saker om det är mkt som ska inhandlas. Jag hade sparat saker som du tänker kommer till användning med de flesta hästar, men rensat bort sånt som är väldigt slitet och trist kanske.
Definitivt spara dyrare saker.
 
Jag har/hade sparat.

Sålt nåt kanske om man vill ha in en slant. Eller rensat helt enkelt.

Har läder som varit nerpackat i många år (20+) som har håller sej jättefint.
 
Jag har bara sålt mina sadlar. För de kommer nog inte passa min nästa häst. Men resten har jag sparat...
 
Köpte ganska omgående häst efter min ponny gick bort men insåg ganska snabbt att min nya inte kunde ha någonting knappt så fått sälja av massor förutom några saker jag har av sentimentala själ.
 
Jag har ingen häst just nu men planerar att köpa häst igen "någon gång". Jag har rensat ut och sålt en del men har sparat mycket - mycket pga det är fina kvalitetssaker som jag för det första gillar och vill ha, men också för att jag förlorar mycket på att sälja och sen köpa igen liksom.
 
Hästen är såld och av olika skäl kommer jag inte att köpa ny häst på ett par år.

Nu är frågan, ska jag sälja eller behålla utrustningen?

Det enda av egentligt värde är två sadlar, värda ca 10 000 kr styck. Båda sadlarna kommer troligtvis att passa den häst jag köper om ett par år.

Hur ska jag göra med övrig utrustning? Strykkappor (BoT), täcken (billiga) osv... Allt detta kommer troligtvis att passa den nya hästen.

Jag kan inte tvätta täckena hemma och kostnaden för tvätt överstiger värdet på täckena... De är nu nedpackade i plastlådor med lock.

Hur förvarar man utrustning bäst? Tänker främst på sadlarna. Jag har i nuläget ingen möjlighet att sätta upp sadelhängare.
Varför tror du att dina sadlar kommer att passa eventuell ny häst? Jag hade inte sparat otvättade täcken utan lagt pengar på tvätt. Andra grejer hade jag rengjort noga och lagt i lådor. Läder måste hänga luftigt och torrt, annars möglar det.
 
När min häst fick springa vidare på de gröna änglarna, lämnade jag in sadlarna till en sadelutprovare som sålde dom åt mig. Då även om jag skulle skaffa ny häst är det inte säkert dom passar, däremot har jag valt att behålla ett träns, då det med största sannolikhet skulle kunna passa eventuell framtida häst.

Resten av utrustningen försöker jag sälja av, benskydd, lindor, täcken, bett m.m.
 
Jag är i lite samma läge och just sadlar är ju något som (nästan) garanterat inte passar nästa häst, även om bommen är utbytbar - så de åker (när jag orkar annonsera ut dem).
Resten sparar jag faktiskt.
 

Liknande trådar

Utrustning Då jag ska bli hästägare igen behöver jag självklart en ny sadel också (maxpris 20 000). Jag ska självklart ta hjälp av sadelutprovare...
Svar
6
· Visningar
939
Senast: ufot
·
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 705
Senast: Verdandi
·
Hästmänniskan Jag funderar i nuläget (eller ja, till sommaren) på att sälja min nuvarande häst då jag kommit fram till att hon nog inte är min typ av...
Svar
14
· Visningar
2 250
Senast: __sofia__
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 650

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp