Sälja eller behålla.

Moa092

Trådstartare
Hej!
Jag har ett ”problem”. Min C-ponny valack är jag igentligen för lång för då jag är 173cm och väger runt 54kg.. problemet är att jag inte kan sälja honom till något mer än sällskap, detta då ingen annan än jag i dagsläget klarar av att rida honom. Han reser sig och försöker få av alla som rider honom, medans med mig springer han glad och lycklig, öronen spikade framåt och allting är så roligt.. han är en duktig hopphäst som gått höga klasser i hoppning så känns jättesynd att sälja honom som projekt för 20k... och han är inte gammal heller utan 11 år. Vet inte vad jag ska göra, sälja honom trots allt eller behålla och rida på även fast längden inte är den bästa. Han är en starkt uppbyggd häst och ganska viktbärande. Jag rider utöver honom unghästar som sällan har alla fyra hovar på marknivå så balans finns.
skulle ni säga att det är ok att tävla en ponny med min längd eller är det big nono? Jag vill ju inte sälja honom till någon som inte klarar av honom, som säljer honom vidare och att han blir en vandringspokal...han har det stressigt med nya människor och att flytta är det värsta han vet..enligt min ET samt vet så tar han inte skada av att jag rider honom, stämmer det?
Vad ska jag göra? Vad hade ni gjort i min situation?
vill också meddela att jag inte tänkt tävla 120 utan Max 1m.
testat medryttare osv men ingen som velat komma tillbaka efter första gången..
Tack på förhand
 
Hur hög är ponnyn? Lite skillnad på 131cm och 140cm, men det verkar inte vara några problem. Hellre en lite lång men balanserad än optimal längd och obalanserad. Vikten är ju inga problem :)
 
Det finns inga ponnys eller hästar som bara kan ridas av en enda person även om man kanske gärna vill tro det för att den är svår. Det svåra är att hitta ngn tillräckligt liten person som kan och vågar. Är ponnyn kollad så den är ok av veterinär? Hade skrivit en väldigt ärlig annons och varit tydlig med vad det är för typ av ponny sen får du helt enkelt välja vem som ev köper ponnyn. Våga säga nej och våga avbryta provridningen om det inte känns bra. Ev foder innan köp kan också vara en bra grej.
 
Om han är duktig tävlingsponny finns det kanske nån erfaren ungdom som är intresserad? Tänk mer tävlingsryttare än medryttare. Kanske kan ha ut honom på foder till ungdom som är van vid svårare ponnys och som är tävlingsintresserad? Om du hittar rätt person.

Men om du inte är för tung för honom så varför inte fortsätta rida honom?
 
Jag slutade rida min C-ponny annat än för promenadridning och kortare pass på banan och lät honom bli körponny till största delen istället när jag var runt decimetern kortare än dig @Moa092 eftersom jag var tydligt för lång för honom. Ponnyn var av det lite rejälare slaget och runt 137 i mkh.
Rida kan du säkert göra om du inte är tyngre men att ha planer på att tävlingshoppa upp mot metern känns tyvärr inte som en bra ide. Vill du ha kvar ponnyn så skulle jag försöka få den inkörd så länge den inte är bakskygg eftersom du antagligen inte är färdigvuxen om du är ung nog att tävla plus att det helt klart ökar värdet på den om du vill sälja. Många hästar som är knepiga i ridningen men inte bakskygga är betydligt mer okomplicerade att köra än att rida.

Annars säger jag som många innan, det är antagligen inga större problem att hitta en duktig tävlingsryttare som klarar av den så länge ponnyn är välhoppande och inte protesterar pga smärta.
 
Får försöka hitta någon som klarar av honom då, jag är färdigvuxen men fortfarande för lång för honom ju🙂 Han är maxad C
 
Det finns inga ponnys eller hästar som bara kan ridas av en enda person även om man kanske gärna vill tro det för att den är svår. Det svåra är att hitta ngn tillräckligt liten person som kan och vågar. Är ponnyn kollad så den är ok av veterinär? Hade skrivit en väldigt ärlig annons och varit tydlig med vad det är för typ av ponny sen får du helt enkelt välja vem som ev köper ponnyn. Våga säga nej och våga avbryta provridningen om det inte känns bra. Ev foder innan köp kan också vara en bra grej.
Självklart kan fler rida honom, men problemet är att folk inte hör av dig när jag berättar om hans problem, och ingen medryttare vill komma tillbaka... men har en tjej som lät bra som ska börja rida honom förhoppningsvis..
 
Självklart kan fler rida honom, men problemet är att folk inte hör av dig när jag berättar om hans problem, och ingen medryttare vill komma tillbaka... men har en tjej som lät bra som ska börja rida honom förhoppningsvis..

Jag är lika lång som du men väger mer, jag kan sätta mig på en maxad c ponny/liten d utan att tveka (kanske inte nu dock då jag gått en del i vikt sista året). Under 2015 och 2016 så tvekade jag inte på att sitta upp på en c ponny runt 134-136 för kortare rundor, han var då en rejält grov modell. Under 2010 red jag även en liten c då de ville ha upp en tuffare ryttare som vågade gå på lite för att testa var problemen egentligen satt.

Men då vägde jag betydligt mindre än 2015-2016, var van att rida hästar på elitnivå (topp inom dressyr) och var i absolut toppform. Då hade jag slutade växa sedan länge.

Jag hoppas du hittar rätt beslut för dig och ponnyn :heart
 
Får försöka hitta någon som klarar av honom då, jag är färdigvuxen men fortfarande för lång för honom ju🙂 Han är maxad C
För lång har jag svårt att tro, jag är 176 och väger lite mer än vad du gör och har ridit C-ponny för inte så längesen, även hoppat en C-ponny utan problem på en ridlektion. Så länge du har bra egen balans och inte väger för mycket ser jag inget problem med längden.
 
Vikten lär inte vara några problem, längden beror mest på hur hästen är byggd (ädel eller grov). Hoppade med en tjej som var i din längd med sin fjordkorsning utan problem, var precis utanför att kvala in till GP ponny så kan inte störst domarna nämnvärt men märktes att ju längre ryttaren blev ju mer koll på överblivet för ett bra språng över hindret.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 716
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 232
Senast: TinyWiny
·
  • Omröstning
Hästmänniskan Hej! Hoppas ni orkar läsa mitt långa inlägg men behöver verkligen ERAN hjälp! Jag har för ca 7 månader sen köpt min första häst, jag...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 822
Senast: Iszka
·
Gnägg Hej! Tyvärr så är det så att älskade hästen måste fortsätta vidare till ett annat hem pga att vi kommer att flytta hem från Dubai till...
Svar
8
· Visningar
2 230
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp