Sälja eller betäcka - med vad?

Sv: Sälja eller betäcka - med vad?

För att få en guling bör du nästan betäcka med en fuxhingst.

Jag personligen gillar Belamour 1151, hade det inte varit för Canterbury endast finns i Sverige iår, hade jag betäckt mitt kimberley,Cabochon, Legaat sto med honom istället. Jag hoppas han finns kvar nästa år. :crazy:

Sen har du även bruna Kilroy X som är anglo om du inte är noga med att avla halvblodsrent, men vill ha en mindre hingst med bra ridbarhet & meriter i msv dress.
Han finns i skåne just nu på semin & är supertrevlig (Har träffat honom).
Han är godkänd i mecklenburg om jag inte är helt fel ute. Du får googla efter stuteriet eller så pm:ar jag länk.
Han lämnar supertrevliga hästar med bra lynne.

Finns massor intressanta hingstar :d

Highcruiser kanske? Han har hög dräktighetsprocent & stammen är inte illa inkl egna meriter. En del fullblod på mödernet. Men då minskar chansen till en guling tyvärr.
 
Sv: Sälja eller betäcka - med vad?

Har du hittat på Don Henrico? Jag tycker att han är väldigt prisvärd dessutom. Flyinge tar in.
 
Sv: Sälja eller betäcka - med vad?

Luxus CML blev nyligen godkänd på prov i Oldenburger förbundet, han har tillstånd till 20 ston.
Sabino fux :d
 
Sv: Sälja eller betäcka - med vad?

För att få en guling bör du nästan betäcka med en fuxhingst.

Jag personligen gillar Belamour 1151, hade det inte varit för Canterbury endast finns i Sverige iår, hade jag betäckt mitt kimberley,Cabochon, Legaat sto med honom istället. Jag hoppas han finns kvar nästa år. :crazy:

Sen har du även bruna Kilroy X som är anglo om du inte är noga med att avla halvblodsrent, men vill ha en mindre hingst med bra ridbarhet & meriter i msv dress.
Han finns i skåne just nu på semin & är supertrevlig (Har träffat honom).
Han är godkänd i mecklenburg om jag inte är helt fel ute. Du får googla efter stuteriet eller så pm:ar jag länk.
Han lämnar supertrevliga hästar med bra lynne.

Finns massor intressanta hingstar :d

Highcruiser kanske? Han har hög dräktighetsprocent & stammen är inte illa inkl egna meriter. En del fullblod på mödernet. Men då minskar chansen till en guling tyvärr.

Nä, nu är du lite fel ute. Det är lika stor chans att få gult med vilken färg som helst. Däremot just isabell är ju störst chans med en fux. Men gult är ju inte bara isabell.
 
Sv: Sälja eller betäcka - med vad?

Nä, nu är du lite fel ute. Det är lika stor chans att få gult med vilken färg som helst. Däremot just isabell är ju störst chans med en fux. Men gult är ju inte bara isabell.

Det var det jag skrev, men jag drog det i stora drag utan att specificera färganlagen.
Ts vill ha en gul el isabell, då är en fuxhingst att föredra, för att maximera procenten att det blir önskvärd färg.
Vill man ha större säkerhet får man gå bak & kolla färganlagen längre bak på både sto & hingst för att maximera optimalt.

Jag är inte så insatt, men jag vet att man ska välja fux till ett gult/isabell om man vill ha gul/isabell avkomma.
Finns en jättebra bok om hästens färgenetik som jag inte minns titeln på.
 
Sv: Sälja eller betäcka - med vad?

Det var det jag skrev, men jag drog det i stora drag utan att specificera färganlagen.
Ts vill ha en gul el isabell, då är en fuxhingst att föredra, för att maximera procenten att det blir önskvärd färg.
Vill man ha större säkerhet får man gå bak & kolla färganlagen längre bak på både sto & hingst för att maximera optimalt.

Jag är inte så insatt, men jag vet att man ska välja fux till ett gult/isabell om man vill ha gul/isabell avkomma.
Finns en jättebra bok om hästens färgenetik som jag inte minns titeln på.

Nej, gulanlaget nedärvs alltid till 50 % om stoet är gult, det spelar ingen roll vilken färg hingsten har.

Däremot inverkar ju gulanlaget på olika sätt, så där kan man ju styra lite.

Kortfattat ger gult på brun grundfärg gulbrun (som Bernstein), och gult på fux ger isabell. Gult på svart ger gulsvart.

Isabell + fux ger 50 % fux, 50 % isabell.
 
Sv: Sälja eller betäcka - med vad?

För att få en guling bör du nästan betäcka med en fuxhingst.

Friskriver mig själv direkt: Jag är väldigt dålig på färggenetik!

Men i mitt fall har det blivit följande: Förra märren var gulbrun (e:Bernstein) (utan fuxanlag tror jag...), betäckt med 3 fuxhingstar = 3 bruna avkommor (och de är verkligen BARA bruna), sen betäckt med brun hingst = 1 gul avkomma

Ny märr: Brun (utan fuxanlag vad jag vet) betäckt med gulbrun hingst (Ravell) = gul avkomma.

Om sto nr 1 hade funnits kvar hade jag letat efter en brun hingst till henne för att få gul avkomma.

Jag har försökt läsa "färgboken" för att förstå men somnar bara.....
 
Sv: Sälja eller betäcka - med vad?

Du hade bara otur med sto nummer 1. Att det inte blev en gul med fuxhingst hade inte med fuxfärgen att göra :)
 
Sv: Sälja eller betäcka - med vad?

Den där boken kan jag nästan utantill så genetiken har jag koll på, tack :)

Gult är det 50% chans till oavsett, drömmen är ett isabellsto men även om det blir ett gulbrunt sto så kan det ju bli isabellavkommor därav i sin tur, så det är viktigare att hingsten passar än att det är en fux! Sedan så vill jag nog helst undvika skimmel, då "försvinner" ju färgen. Och så kan det ju bli gulsvart, samma där, kan ge gula avkommor men det gula brukar synas ganksa dåligt på svarta så då blir det kanske svårt att veta om där verkligen är något utan att gentesta.

Och om man skulle missa det gula så är jag inte speciellt fötjust i fuxar :angel: Om de inte är läckert mörka som Floricello :love: Undrar hur den i isabellvariant skulle se ut? :d

Men om vi nu lämnar färgaveln därhän :o så är andra önskemål på hingsten:

*Tre jämna bra gångarter (inga 7or)
*Som främst känneteckans av mjukhet och lösgjordhet, dock inga "slappa bakben"
*Hög ridbarhet, ffa en bra mun
*Gärna mindre modell, alt ädel och väl ihopkommen - inga slagskepp!
*Bra hoppning/viss del hopplinjer är också ett plus.

Eftersom hon inte är exteriörbedömd så har jag inte full koll på den biten, men efter vad jag kan se bör dessa svagheter undvikas:

*Kort hals
*Tendens till överbyggd
*Rak hasvinkel
 
Sv: Sälja eller betäcka - med vad?

Jag föreslår 2 Trakehnerhingstar: Connery, han har höga index på exteriör och gångarter. Han har också flera duktiga avkommor i Fälttävlan bla hannoveranaren Charlie Weld , vinnare i Unghäst-VM i Frankrike 2009.

Även Herzensdieb kan ha det du söker.
 
Sv: Sälja eller betäcka - med vad?

Beror väl på om du vill ha en svensk hingst men Hermes är ju en mkt trevlig hingst. Ej så stor, bra gångarter och hoppar även okej och har ett mkt trevligt temp. Har sett honom sen har var liten (har haft mina ston hos uppfödarna/ägarna) och hade gärna betäckt med honom själv om jag hade haft ett passande sto. Har själv använt Rambo tidigare så mina ston har varit efter honom och mitt nuvarande sto har Rambo som morfar så det blir lite för nära....
Ett annat sto jag hade var en halvsyster (u:Nicea) till Hermes och hon är en mkt trevligt litet sto så den linjen gillar jag väldigt mycket.
 
Sv: Sälja eller betäcka - med vad?

Jag har blivit lite förtjust i Edward som Flyinge tar in. Han ser otroligt elegant ut och är multitalang och som bonus en härlig fuxfärg. Kanske han kunde passa ditt sto?
 
Sv: Sälja eller betäcka - med vad?

Vill minnas att jag reagerade över att han var åt det överbyggda hållet när jag såg honom på hingstvisningen, blev lite besviken då jag inte förväntat mig det.
 
Sv: Sälja eller betäcka - med vad?

Vill minnas att jag reagerade över att han var åt det överbyggda hållet när jag såg honom på hingstvisningen, blev lite besviken då jag inte förväntat mig det.

Åh så typiskt! Men bra att få höra om det från någon som sett honom live. Jag hade starka funderingar på att använda honom nästa år för jag var så förtjust i typen. Men överbyggd är inget för mig....
 
Sv: Sälja eller betäcka - med vad?

Tycker du beskriver Don Schufroblodet.
Jag hade kollat på DR eller Skovens Rafael. Båda med snygg fuxfärg dessutom ;)
 
Sv: Sälja eller betäcka - med vad?

Och jag hade kikat på Corlensky G och Canterbury här i landet. Fast det kanske är liiiite tråkigt att få en gul som sedan skimlar av. ;) Canterbury är avkommeprövad.

Herzensdieb och Shoting Star om jag tittar på andra sidan pölen. H har ju riktigt bra dräktighet och har lämnat dubbeltalanger. SS är riktigt fin han också.
 
Sv: Sälja eller betäcka - med vad?

Tack för alla tips, känner inte att jag blir så mycket klokare direkt dock :crazy:

Har iaf varit på "Unga Uppfödare" - kurs i helgen - blev inte mindre sugen på föl direkt :p

Enligt föreläsaren i ämnet stoselektion klarade hon iaf kraven för att vara "önskvärd" i avel, inte med så stor marginal men iaf...
(Bedömd med klass I / plac Msv / Blup 120)

Känner mig för osäker i dagsläget så tror mer att det lutar åt betäckning nästa år än detta - men det är ju inte fel att spåna iaf, så man slipper känna sig så stressad när det blir dags :idea:

Funderar på om jag ska ta och visa henne på sommarpremiering om hon hinner bli frisk och någorlunda snygg tills dess, bara för att ha lite mer att gå på eftersom avkomman inte heller är bedömd. Nu är hon iaf på plats hemma i hagen!
 
Sv: Sälja eller betäcka - med vad?

Men hennes avkomma är väl bedömd? El var det inte den som gick på treårs?
 

Liknande trådar

Gnägg Jag ska sälja en häst jag rider sen en tid tillbaka och har filmat en hel del av hantering som t.ex. lastning, uppsittning, hovslagare...
2
Svar
31
· Visningar
3 037
Senast: AW
·
Övr. Hund Idag ställde jag ut min egenuppfödda valp Peggy på hennes första utställning och min första sedan januari 2020. Peggy har hunnit bli 6...
Svar
4
· Visningar
869
Kropp & Själ Alltså jag håller på att bli galen på mig själv... Lång historia kort, jag röker inte, dricker inte kaffe och nästan ingen alkohol. Men...
2
Svar
30
· Visningar
2 499
Senast: durachiny
·
Dressyr Jag ska sälja min ponny då vi inte kommer överens, hon har blivit klart bättre med tiden men hon är inte min typ av häst. Jag tycker om...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 730

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp