Sälja eller ha kvar och fortsätta kämpa?

Tilde789

Trådstartare
Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar.

Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge era åsikter.

Ridit större delen av mitt liv, är 22 idag men hade uppehåll med hästar på ca 7-8 år och började igen 2019 på ridskola. Har utöver ridskolan i stort sett bara skogsmullat med hästen jag köpte 2020, men insåg att jag egentligen vill mer med min ridning. Tycker om att hoppa och min största dröm är att komma iväg på träning och lättare tävling. Är förövrigt ingen tuff ryttare och känner att jag lätt blir osäker, även hopprädd i grunden men älskar att hoppa med rätt häst och på ridskolan. Så tänkte att en läromästare av allround skulle vara perfekt att börja karriären med.

Köpte ett 14 årigt sto för ca 6 månader sedan som inte alls var enligt annons eller provridning när hon kom hem, troligtvis sederad när vi var där. Omöjlig i hanteringen, kunde inte stå uppställd utan panik och sparkar, går ej att lasta och kräver sedering vid hovis, men rätt snäll att rida när jag väl vågade mig upp. Nu efter många månaders kämpade så går hon att hantera ganska bra, så pass att jag kan sadla på o rida varje dag om så önskas. Kan fortfarande ej skos utan sedering eller lasta. I ridningen så funkar det sådär, hon har enorma gångarter och hoppar otroligt stort, så pass stort att jag knappt vågar trava över ett kryss på 30 cm. Hon kan även tjorva vid galoppfattningar, antingen luftsprång eller nån bakutspark, detta har gjort mig rädd att galoppera henne samt att när vi väl får galopp så är den så otroligt stor att jag inte kan sitta ner överhuvudtaget. Ser superfint ut när en kompis suttit upp och ridit som har betydligt mer vana än mig. Går i tankarna att sälja henne vidare och leta något lite mindre som kanske passar mig bättre men är samtidigt rädd att jag går miste om en sån otroligt fin häst som jag kanske bara behöver rida in mig på? Men känner att jag blivit mer osäker i min ridning sen jag började rida henne (trots inget allvarligt som hänt) men vet som sagt inte om det kan bero på att jag inte är van med hennes gångarter ännu eller att hon helt enkelt är för mycket häst för vart jag är i min ridning just nu.:/
 
Har du någon som kan hjälpa dig på backen? Nu menar jag tränare. kan annars vara värt att ta flera träningar med korta intervaller för att se om du får ihop det. Din kompis som hade mer ridvana kan hon hjälpa dig något mer?

Vi passar inte med alla hästar.

Det ska vara roligt och lätt att gå till stallet pyssla med hästen och rida. Det är inget misslyckande.

Jag skulle nog sälja och skaffa annat som hade passat mig bättre.

Kanske till och med ta hjälp av ett försäljningstall/tränare/beridare för försäljning för att kunna visa hästen på bästa sätt.

Vi håller på med hästar för att det är roligt. Visst lite ups and downs har vi alltid men överlag så ska det vara kul och man ska inte behöva vara rädd.
 
Har du någon som kan hjälpa dig på backen? Nu menar jag tränare. kan annars vara värt att ta flera träningar med korta intervaller för att se om du får ihop det. Din kompis som hade mer ridvana kan hon hjälpa dig något mer?

Vi passar inte med alla hästar.

Det ska vara roligt och lätt att gå till stallet pyssla med hästen och rida. Det är inget misslyckande.

Jag skulle nog sälja och skaffa annat som hade passat mig bättre.

Kanske till och med ta hjälp av ett försäljningstall/tränare/beridare för försäljning för att kunna visa hästen på bästa sätt.

Vi håller på med hästar för att det är roligt. Visst lite ups and downs har vi alltid men överlag så ska det vara kul och man ska inte behöva vara rädd.
Tack för ditt svar. Det här hästköpet har varit mestadels tårar och inte så mycket glädje, vissa stunder har jag knappt velat åka dit med tanke på att jag blev grundlurad från första början av säljaren. Finns också en känsla/rädsla av att det aldrig kommer att kännas helt 100 oavsett med tanke på den enormt stora besvikelsen som blev. Även om det mesta funkar såå mycket bättre nu så gnager känslan ”det var egentligen inte det här du skulle ha”.

Har fått lite hjälp från marken och då känns det aningen bättre. Har även en träning inbokad om ca 1 vecka med en tränare som kommer ut till oss.
 
Sälj! Det ska vara roligt att ha häst och det där låter inte roligt.. Har också gjort en sådan där resa och sålde inte och visst, efter ca 5 år hade jag roligt igen och fick ha det länge, men de där 5 åren var ju egentligen inte värda att kasta bort. Lycka till!
 
Tack för ditt svar. Det här hästköpet har varit mestadels tårar och inte så mycket glädje, vissa stunder har jag knappt velat åka dit med tanke på att jag blev grundlurad från första början av säljaren. Finns också en känsla/rädsla av att det aldrig kommer att kännas helt 100 oavsett med tanke på den enormt stora besvikelsen som blev. Även om det mesta funkar såå mycket bättre nu så gnager känslan ”det var egentligen inte det här du skulle ha”.

Har fått lite hjälp från marken och då känns det aningen bättre. Har även en träning inbokad om ca 1 vecka med en tränare som kommer ut till oss.
Jag har en lite liknande historia och har till sist accepterat att jag måste sälja och gå vidare. Min ligger ute till salu nu och när jag tittar på filmen är jag nästan beredd att avblåsa, för filmen visar den häst jag ville ha. Men så tänker jag till och kommer ihåg varför han står hos försäljare. Han är inte rätt häst för mig, men han kan vara precis rätt för någon annan. Själv ska jag ta ett år med en lugn och trygg hyrhäst.
 
Jag hade sålt och köpt en mindre och enklare häst. Snäll, stabil, mild, enkla gångarter. Inget flashigt.

Köp hellre en häst du "växer ur" än en du måste växa i, för det är inte så säkert att du kommer kunna utvecklas särskilt mycket när hästen är för svår. Hög risk att göra sig illa också.

Gå innan man kan springa, och så vidare.
 
En del av hästens beteende låter som andra hästköp som ibland kommit upp i trådar på Buke någon månad efter köpet. Om du köper en ny häst så se till att du har vettig hjälp från backen med hanteringen i början. Det är inte ovanligt att allt är skitläskigt för hästen innan den landat i sin nya miljö. Ofta kan det dröja någon vecka innan beteendet bryter ut på riktigt efter ankomsten till nya stallet. Det kan förstås gå helt problemfritt, men hellre vara lite förberedd för att kunna hantera det direkt om det behövs.

Det borde getts info om problemet med hovslagare innan köpet av förra ägaren. Här kan det finnas andra problem dolda att börja nysta i t.ex. smärta, låsningar med balansproblem osv.

Vad gäller ridningen så låter det som att du behöver en häst med mindre gångarter. Ta hjälp av någon kunnig som kan hjälpa dig att se och gärna känna på, om den nya hästen passar dig. Generellt så är markbundna gångarter att föredra för oss hobbyryttare, för vi har nog med att hålla koll på allt annat.

Vill du behålla nuvarande häst så tror jag det enklaste är om du kan ta ut en tränare till stallet och tränar upp din bålstabilitet och följsamhet. Kanske behövs det någon som hoppar hästen åt dig ett tag innan du gör det själv. Om det är så att man behöver plocka bort udden ur hoppningen så att hästen bara hoppar så mycket som behövs. Sen behöver du eventuellt jobba lite på din sits över hindret om hästen hoppar genom kroppen och med ryggen. Då känns det som ett stort hopp, men kombinerat med t.ex. ett alltför framkastat överliv så hamnar ryttaren i obalans.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
1 995
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 798
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 315
Senast: animalasia
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 071
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp