Sälja eller inte?

Sryoqwe

Trådstartare
Har en ponny som jag haft ungefär ett halvår, köpt som främst hopponny och för att starta lite dressyr samt fälttävlan. Ponnyn har gått mycket i hoppning och fälttävlan och har mycket kapacitet där, helt okej i dressyren men ingen topponny där. Men så blev jag dålig några dagar efter att han köptes och kommer antagligen inte kunna hoppa på någon högre nivå. Har också märkt att jag inte tycker att det är roligt att hoppa några högre höjder, kan vara roligt att hoppa lite någon gång ibland men inte mer än så.

Ponnyn har utvecklats rejält i dressyren sedan han kom och för en mer hoppglad ryttare är det nog bara att börja igen, tror inte att det tar lång tid innan han är tillbaka på högre nivå än förut. Han älskar att hoppa och det är något jag tycker att han ska få göra.

Men vi klickar inte riktigt i dressyren. Jag föredrar också att rida storhäst om det är dressyr som gäller, vilket det nu är.

Men så har jag haft honom så kort tid att jag är lite tveksam till att sälja. Flytta lär han dock få göra oavsett då jag kommer flytta, skillnaden blir ju ryttarbyte eller inte.

Så nu frågar jag er, vad hade ni gjort? Fortsatt kämpa vidare med ponnyn eller bytt till en mer dressyrinriktad storhäst? Jag är 16 år och har en storhäst sedan inman så det blir inte nytt, men till vilken nivå hon håller för vet jag inte. Tid och möjlighet finns till två hästar.
 
I och med att du har varit sjuk/skadad, känner du att du har fått möjlighet att rida ponnyn så pass mycket att du känner att det är osannolikt att ni någonsin kommer att klicka i dressyren?
 
I och med att du har varit sjuk/skadad, känner du att du har fått möjlighet att rida ponnyn så pass mycket att du känner att det är osannolikt att ni någonsin kommer att klicka i dressyren?
Osannolikt ja, omöjligt nej. Har ridit en hel del även om det blev någon månads uppehåll och mest ut (inte bara rakt fram på fria tyglar, utan vi har dressyrat ute). Vi gör alla rörelser upp till ungefär lätt a så det är ju inte heller det att det inte funkar som är problemet.
Tror dock att jag jämför honom en hel del med min andra, en storhäst med stora, luftiga gångarter och ett helt annat grundtemprament och det blir inte rättvist.
 
Sälj, det låter som en ponny du skulle kunna hitta ett bra hem för och få skäligt betalt. Att jobba på ridningen och utbildningen är en sak, och såklart kan man växa ihop men de bästa teamen är de där det finns personkemi mellan häst och ryttare. Jag har dessutom inte fått intrycket av dig att du säljer innan du bildat dig en uppfattning eller har orealistiska förväntningar om att den perfekta hästen ska falla dig i knät, utan känns det inte helt 100% personlighetsmässigt så tycker jag du ska lita på magkänslan.
 
Osannolikt ja, omöjligt nej. Har ridit en hel del även om det blev någon månads uppehåll och mest ut (inte bara rakt fram på fria tyglar, utan vi har dressyrat ute). Vi gör alla rörelser upp till ungefär lätt a så det är ju inte heller det att det inte funkar som är problemet.
Tror dock att jag jämför honom en hel del med min andra, en storhäst med stora, luftiga gångarter och ett helt annat grundtemprament och det blir inte rättvist.
Det är ju bra, då har du haft möjlighet att känna efter!

I och med det tycker jag inte att det är något konstigt om du funderar på att sälja, snarare klokt. Du föredrar helt enkelt en annan typ av häst mer. Inget fel i det.
 
Sälj, det låter som en ponny du skulle kunna hitta ett bra hem för och få skäligt betalt. Att jobba på ridningen och utbildningen är en sak, och såklart kan man växa ihop men de bästa teamen är de där det finns personkemi mellan häst och ryttare. Jag har dessutom inte fått intrycket av dig att du säljer innan du bildat dig en uppfattning eller har orealistiska förväntningar om att den perfekta hästen ska falla dig i knät, utan känns det inte helt 100% personlighetsmässigt så tycker jag du ska lita på magkänslan.
Tack för svar!
Nej, jag har inte några problem med att det finns att göra och förväntar mig inte att nästa häst skulle vara uran några som helst problem. Men jag vill att känslan finns för hästen och det känner jag tyvärr inte att det gör med denna ponny. Han har ju som sagt utvecklats mycket, även det som var problem innan funkar utan konstigheter nu. Men känslan är desamma.

Tycker bara att jag haft de senaste två (ej inräknat storhästen, henne har jag haft nästan fem år) så kort tid. Ett halvår med en och 1,5 år med islänningen. Vill bara inte sälja för snabbt heller. Men jag behöver ha klart med hästbyte till hösten, kommer ha svårt för att sälja då (flyttar fem timmar bort).

Tänker nog mest högt nu, men det fick bli i svaret till dig :)
Det är ju bra, då har du haft möjlighet att känna efter!

I och med det tycker jag inte att det är något konstigt om du funderar på att sälja, snarare klokt. Du föredrar helt enkelt en annan typ av häst mer. Inget fel i det.
Tack för svar! Underlättar att läsa vad andra tycker och att jag kanske inte tänker så fel.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 022
Senast: Sirap
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 867
Senast: Valle
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 444
Senast: Hedinn
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 750
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp