Sälja föl, sto eller båda?

Sofie_B

Trådstartare
Jag ska försöka hålla det här så kort som möjligt. Jag bestlutade mig för att ta föl på mitt sto då hon inte riktigt passade i de största klasserna. Det är en superfin häst med all kapacitet i världen och världens bästa inställning, men tyvärr så har hon blivit väldigt illa behandlad i Tyskland och är extremt rädd för män i samband med hinder, vilket gör att hon inte klarar av vissa framhoppningar. Det kom jag aldrig till rätta med utan det var alltid ett lotteri, vilket gjorde att jag ledsnade. Det kostar ändå väldigt mycket att tävla på den nivån.

Hon är -01 e. Lansing ue. Contender och har gått 145 internationellt. Placering 140. Inga strålande resultat.

Jag betäckte efter mycket om och men med Casall Ask. Hon tog sig på första och såhär långt har allting gått enligt planen.

Tanken var att jag skulle satsa på karriären men livet utan hästar blev för tråkigt så lite hastigt och lustigt gick jag och köpte mig min drömhäst.

Jag hittade honom väldigt billigt pga av lite mindre grejer som är lätt att åtgärda och jag är så säker man kan vara när dom bara har hoppat 1 m på att han kommer gå svår klass.

Dock så medförde det här att alla mina pengar går till hästarna och jag har inte råd att göra något mer än leva och rida typ. Det är nästan på nivån om jag har råd att äta tre falukorvsskivor eller måste nöja mig med två.. Min sambo är jättesnäll och vill att vi ska behålla fölet och stoet. Han tjänar bättre än mig och kan tänka sig att betala för våra resor och dylikt. Det känns dock inte riktigt juste känner jag och vill nog klara mig på egen hand.

Så nu står jag i valet och kvalet.. Det var visst en del saker som jag inte la så stor vikt vid;

1. Idag går det att köpa sjukt fina hästar för inga pengar alls om man är lite slug och vet vad man kan rå i land och inte. Jag har räknat ut att när fölisen är tre och jag kan skapa mig någon sånär uppfattning om det är en bra häst, om den ens passar mig, om den kan hoppa, om den vill hoppa etc så kommer den att ha kostat lika mycket som den här kostade mig att köpa och då vet jag att det är min drömhäst. Tidigare har jag bara köpt dyra(re) hästar, dvs slängt pengarna i sjön tydligen.. Och det är om fölisen ens lever tills dess och inte blir sjuk eller något.

2. Man får typ inget betalt för fölston? Jag pratade med en man som hade varit i Tyskland och betäckt sitt sto och skulle köpa med sig ett avelssto hem. Stoet hade gått 160 internationellt och han skulle köpa det betäckt och klart (frågade dock inte vilken hingst, men det var med all säkerhet en rätt dyr hingst). Han skulle ge 60' för stoet betäckt och klart. Är stona så billiga?! Då får jag ju inget betalt för min..

Så nu vet jag inte. Ska jag sälja? Ska jag behålla och vänta? Om jag vill sälja, när är det bäst att sälja? Nu direkt och sälja dom som en "package deal" och direkt kapa kostnaderna? Vänta tills hon har fölat och sälja då? Behålla fölungen och sälja mamman? Kan jag ens få något betalt för henne?

Åh, hjälp mig!

(och förlåt för att det blev långt ändå.. svårt att hålla sig kort när det är så mycket man vill få ur sig!)
 
Sv: Sälja föl, sto eller båda?

Rent krasst...

Du får inte mkt betalt för en häst (oavsett) idag.

Marknaden är relativt stendöd.

Så mitt råd är ... Prova. Sätt ut stoet till salu. För det priset du kan tänka dej sälja henne för (dräktig om hon är det) ...

Antingen så får du ju henne såld eller så står du med 2 (snart 3) hästar oavsett du vill eller inte.
 
Sv: Sälja föl, sto eller båda?

Ja, så är det ju definitivt! Och inte är det någon katastrof heller, men jag tänker rent generellt, när är det som mest "tacksamt" att sälja? Med föl i magen, med föl vid sidan eller var för sig? Om man tar kostnaderna att ha dom i åtanke (vilket är ungefär 2000 kr i månaden så länge fölisen är i magen eller går med mamma).
 
Sv: Sälja föl, sto eller båda?

Vet folk som GETT bort ston för bli av med dem tyvärr. Så är en skitmarknad. Särskilt för avelsston har jag märkt. Det står still nästan.

Föl i magen är nog lättare än på sidan. Då är det nog bättre skilt åt. Men är den i magen bör allt vara betalt och klart så som fölavgifter mm.
 
Sv: Sälja föl, sto eller båda?

Usch då, det låter inte så hoppfullt..

Allting är betalt och klart, så nu återstår bara att se vad som ploppar ut. Hur mycket tror du att man skulle kunna få om man säljer dom tillsammans på ett ungefär? Jag förstår ju att det som alltid är beroende av om man hittar rätt köpare, men något slags marknadsvärde? Jag såg att föl som hade ungefär motsvarande stam låg på annons för 50.000-70.000, så då tänker jag att man borde få ungefär lika mycket för dom tillsammans, men jag kanske helt är ute och snurrar?
 
Sv: Sälja föl, sto eller båda?

Hur pass beroende är du av pengarna du i sådana fall får om du säljer sto, med eller utan föl? Jag vet inte vad som är mest effektivt men tänker att det kanske är bättre att lägga sig lite lägre men hitta rätt köpare! Än att kanske lägga ut för högt och inte få nån köpare alls! Och jag menar inte något skampris utan 5-10,000kr lägre än vad du tänkt! Jag är absolut ingen expert på köp o sälj men så tänke jag:)
 
Sv: Sälja föl, sto eller båda?

Om jag skulle titta på ett sto för avel, skulle jag betala mer för ett sto med ett levande (!) föl vid sidan än ett sto med ett ofött föl i magen. Mycket kan hända innan det är dags att föla.
Men självklart skulle jag betala mer för ett dräktigt avelssto än ett odräktigt avelssto.
Och givetvis betalar man mer för föl+sto än för dem enskilt, med fölet mer värt än avelsstoet. (beroende på stoet, men de är oftast klassade som "avelsston" av en anledning, dvs ej till ridning/träning/tävling)

T.ex: betala för ett föl, eller betala för ett föl som kanske inte ens föds levande.

Så känner jag, min helt personliga åsikt. :)
 
Sv: Sälja föl, sto eller båda?

Hur pass beroende är du av pengarna du i sådana fall får om du säljer sto, med eller utan föl? Jag vet inte vad som är mest effektivt men tänker att det kanske är bättre att lägga sig lite lägre men hitta rätt köpare! Än att kanske lägga ut för högt och inte få nån köpare alls! Och jag menar inte något skampris utan 5-10,000kr lägre än vad du tänkt! Jag är absolut ingen expert på köp o sälj men så tänke jag:)

Inte särskilt egentligen, det är mer att månadskonstnaderna är så himla höga just nu. Sen tycker jag jättemycket om den här hästen och jag tror verkligen att hon kan få många och fina föl så det vore roligt om hon kom till någon som ville ta fina hingstar på henne.

Ett alternativ är ju att behålla fölet och sälja henne som tävlingshäst. Dock billigt såklart eftersom hon inte är igång nu, men det fanns ingen annan anledning att jag tog henne ur sporten än att jag inte ville kånka land och rike runt och ha 8 fel i 140. Men för någon annan kan ju det vara drömmen, hon är väldigt snäll och hoppar allt och så.

Åh, jag hatar att sälja hästar, helst skulle jag vilja samla på dom!
 
Sv: Sälja föl, sto eller båda?

Om jag skulle titta på ett sto för avel, skulle jag betala mer för ett sto med ett levande (!) föl vid sidan än ett sto med ett ofött föl i magen. Mycket kan hända innan det är dags att föla.
Men självklart skulle jag betala mer för ett dräktigt avelssto än ett odräktigt avelssto.
Och givetvis betalar man mer för föl+sto än för dem enskilt, med fölet mer värt än avelsstoet. (beroende på stoet, men de är oftast klassade som "avelsston" av en anledning, dvs ej till ridning/träning/tävling)

T.ex: betala för ett föl, eller betala för ett föl som kanske inte ens föds levande.

Så känner jag, min helt personliga åsikt. :)

Jo, jag förstår ju det.. Men hur mycket mer? För jag menar om jag behåller henne nu tills det hon har fölat så har hon kostat mig 14000 ex. kostnader kring fölning (som jag inte har någon aning om hur mycket mer det blir?). Skulle du betala ungefär så mycket mer, ännu mer eller mindre?

Hur mycket betalar man för ett dräktigt avelssto? Ungefär vad man tycker att stoet är värd+avgifterna för det som ligger i magen?
 
Sv: Sälja föl, sto eller båda?

Låter precis som den sortens häst jag skulle leta efter om jag haft möjlighet att hålla fler nu. Först att ha som tävlingshäst och sen ta ett par föl senare. Drömma kan man ju...

I en drömvärld skulle du kunna ta vad du tycker stoet är värd+kostnaderna för fostret+lite till? Men alla som håller på med avel vet att det är svårt att tjäna något på det.
Köper man ett föl betalar man bara för fölet, och avgör själv om man vill betala det uppfödaren begär. Jag (som är fattig och snål, märk väl) skulle aldrig "chansa bort" 60k på ett föl. Helt omöjligt att veta vad jag betalar för, när jag kan köpa en treåring för samma peng.

Om jag ska köpa ett dräktigt sto skulle jag gladeligen betala för vad fölet kostade att tillverka, jag må vara fattig och snål, men jag anser ändå inte att någon ska betala för ett föl ÅT mig. Då tar jag ju samma risk som vilken uppfödare som helst, att det inte blir något föl trots allt. Inte mer än skäligt.

Däremot skulle jag nog inte betala 14k extra bara på fölet för dina kostnader att hålla stoet, stoet ska ju hållas oavsett om hon har föl i magen eller ej, men absolut en slant extra för de extra kostnader det medför med själva dräktigheten. (selentillskott, extra foder osv) Men egentligen SKA du kunna ta betalt för det med. (Kan du säkert också, beroende på köpare. Man sätter ju det pris man vill ha, och inkludera det om du vill i priset så får du se om du får napp helt enkelt)

Du har ett sto med trevlig stam och egna meriter (placering i 140 är ju inte fy skam), dräktig med topphingst, säg att du visar ungen och den får fin bedömning, kanske för fölauktionen så kan du ju få en bra slant för den. (Dock inte av mig, jag har inte den sortens pengar ;) )
Sälj stoet som rid/tävlingshäst, finns säkert många som mig men med större plånbok som har råd. Eller låna ut henne?

Observera gärna att jag skulle vilja betala 100k minst för ett föl, jag tycker uppfödare ska ha ordentligt betalt för jobbet de gör och de fina avkommorna de får fram, men min verklighet och många andras verklighet ser inte ut så. Folk har inte råd, därför är det svårt att få betalt.

Men alltså, ridbart avelssto "i sina bästa år" med placeringar 140 men lite speciell? Gud, ta betalt för det! Stoet bör du kunna få en bra slant för, speciellt om du kan tänka dig gå ner lite i pris. Hon har ju avelsvärde också.

Ett föl med den stammen hade jag behållit själv och sett hur den utvecklades. :sneaky:


Annars: Kolla på marknaden vad folk begär för ston/föl/dräktiga ston. Marknaden är ju som sagt inte den bästa.
 
Senast ändrad:
Sv: Sälja föl, sto eller båda?

Låter precis som den sortens häst jag skulle leta efter om jag haft möjlighet att hålla fler nu. Först att ha som tävlingshäst och sen ta ett par föl senare. Drömma kan man ju...

I en drömvärld skulle du kunna ta vad du tycker stoet är värd+kostnaderna för fostret+lite till? Men alla som håller på med avel vet att det är svårt att tjäna något på det.
Köper man ett föl betalar man bara för fölet, och avgör själv om man vill betala det uppfödaren begär. Jag (som är fattig och snål, märk väl) skulle aldrig "chansa bort" 60k på ett föl. Helt omöjligt att veta vad jag betalar för, när jag kan köpa en treåring för samma peng.

Om jag ska köpa ett dräktigt sto skulle jag gladeligen betala för vad fölet kostade att tillverka, jag må vara fattig och snål, men jag anser ändå inte att någon ska betala för ett föl ÅT mig. Då tar jag ju samma risk som vilken uppfödare som helst, att det inte blir något föl trots allt. Inte mer än skäligt.

Däremot skulle jag nog inte betala 14k extra bara på fölet för dina kostnader att hålla stoet, stoet ska ju hållas oavsett om hon har föl i magen eller ej, men absolut en slant extra för de extra kostnader det medför med själva dräktigheten. (selentillskott, extra foder osv) Men egentligen SKA du kunna ta betalt för det med. (Kan du säkert också, beroende på köpare. Man sätter ju det pris man vill ha, och inkludera det om du vill i priset så får du se om du får napp helt enkelt)

Du har ett sto med trevlig stam och egna meriter (placering i 140 är ju inte fy skam), dräktig med topphingst, säg att du visar ungen och den får fin bedömning, kanske för fölauktionen så kan du ju få en bra slant för den. (Dock inte av mig, jag har inte den sortens pengar ;) )
Sälj stoet som rid/tävlingshäst, finns säkert många som mig men med större plånbok som har råd. Eller låna ut henne?

Observera gärna att jag skulle vilja betala 100k minst för ett föl, jag tycker uppfödare ska ha ordentligt betalt för jobbet de gör och de fina avkommorna de får fram, men min verklighet och många andras verklighet ser inte ut så. Folk har inte råd, därför är det svårt att få betalt.

Men alltså, ridbart avelssto "i sina bästa år" med placeringar 140 men lite speciell? Gud, ta betalt för det! Stoet bör du kunna få en bra slant för, speciellt om du kan tänka dig gå ner lite i pris. Hon har ju avelsvärde också.

Ett föl med den stammen hade jag behållit själv och sett hur den utvecklades. :sneaky:


Annars: Kolla på marknaden vad folk begär för ston/föl/dräktiga ston. Marknaden är ju som sagt inte den bästa.

Mycket bra synpunkter, tack för det!

Tanken har ju varit hela tiden att jag ska behålla fölet själv och sen betäcka om och behålla nästa också och sen sälja. Jag har ju valt hingst efter vad jag tror ska bli en bra häst för mig och det skulle vara jättekul att se vad det blir. Mamman är ju som sagt kanonfin och om inte hon såg spöken i var och varannan man skulle hon nog gå både en och två decimeter högre än vad hon har gjort.

Eftersom det aldrig har varit några hållbarhetsproblem med henne så har hon säkert ett par bra tävlingsår kvar på tävlingsbanan även om man sätter igång henne i den här åldern. Men hur känsligt är det där med dräktiga ston, man måste vänta ett tag efter att dom har fölat med att rida igång dom va?

Äh, egentligen borde jag väl sitta lugnt i båten eftersom det inte är något problem just nu. Jag har ju råd, det är bara att det inte blir några pengar över. Men sen å andra sidan så tänker jag att jag är så himla kräsen med vilka hästar jag verkligen faller för och tänk om fölungen inte hör dit?

Och apropå det där du säger om att du lika gärna kan köpa en treåring för 60 000 som en fölunge, det är helt sjukt. HELT SJUKT! Jag har alltid köpt äldre hästar och hade ingen aning om att uppfödarna får så dåligt betalt för sina hästar.

Tur att man älskar dom så, för någon bra affär, det är hästskrällena inte..
 
Sv: Sälja föl, sto eller båda?

Har ALDRIG betalat mer än 50 000 kr för en häst ... Och då var ändå många jag köpt i åldern 3-5 år. Har de vart äldre har jag (vi) aldrig betalat mer än 25 000 kr. (nu räknar jag förvisso from 1987 ;) )

Och då pratar jag svenska halvblod med ok till lite mer än ok stam ;)
Sista inköpet förvisso (med riktigt bra stam) direkt av uppfödare i Holland.
 
Sv: Sälja föl, sto eller båda?

Väldigt olika när folk brukar sätta igång stona efter fölning, de flesta brukar inte börja förren fölet är iaf 2 månader om jag förstått det rätt. Vissa tidigare, vissa senare.

Du kan ju titta på resultatet på elitfölauktionen, dressyrungarna får de en vettig slant för, hoppfölen är det sämre med. Och det är ELITföl.

Håll i åtanke, mina synpunkter är från någon som aldrig haft något överflöd av pengar. Den dyraste hästen jag köpt kostade 30k, jag MÅSTE leta efter "projekthästar" och "oridbara monster" (eller oinridna unghästar/föl för den delen) för det är vad jag har råd med. Men man kan hitta guldkorn där med, och jag har aldrig varit missnöjd. Pengar finns, bara inte i sådana summor. Och jag misstänker att det är lika för många.

Som med allt annat som kan säljas: Det är inte värt mer än någon är beredd att betala.

Om fölungen senare visar sig inte falla dig i smaken, rid in den och sälj. Det är alltid gambling att hålla på med avel, men bara man har råd så är det klart värt det...

Och vissa kan få vettigt betalt för sina uppfödningar, (Var och provjobbade hos en uppfödare med ca 100 hästar på gården. Under veckan jag var där åkte 9. INGEN slumpades bort.) men marknaden är sämre än den varit på lääänge (någonsin?), det är inte rätt tid att vara uppfödare om man vill tjäna pengar på det.
 
Sv: Sälja föl, sto eller båda?

Det är lite sorgligt att läsa faktiskt. Det är verkligen trist att fina hästar slumpas bort för inga pengar, skitsynd för uppfödarna/säljarna. Men säker kul för köparna
 
Sv: Sälja föl, sto eller båda?

Det är en sån häst jag letar efter. Det finns inga sådana till salu i Sverige, jag tittar nu i England och där ligger en sån häst på runt 35 000 kr, dock är de hästarna runt 15 år.


Jag skulle behållt stoet och sedan sålt det när fölet är avvant och fortsättningsvis behållt fölet.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 444
Senast: Hedinn
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 514
Senast: Masse
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 024
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 470
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Västeråsträffstråden
  • Drop-in-vigsel

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp