Sälja fonder

Crash

Trådstartare
Vänder mig till er kloka bukefalister om råd :)

Jag fick ärva en hel den pengar i fonder efter min farfar. Jag har inte brytt mig så mycket det innan mer än att det känns tryggt att ha dem där "in case of" liksom.

Nu har "in case of" inträffat och jag vill sälja fonderna. Jag har googlat och kommit fram till att jag får betala en del vinstskatt, men iom att jag har ärvt fonderna så är väl alltihopa en vinst? :eek: Hur fungerar det?! Kommer det som en saftig restskatt på deklarationen sen? Planen är att sälja alla fonder och sätta in pengarna på ett kapitalkonto, men om jag gör 100% vinst på fonderna så blir det ju liksom skatt av alltihop! Jag känner mig helt vilsen! Nån som har erfarenhet av att sälja fonder (även o-ärvda fonder) HJÄÄÄLP :banghead:
 
Sv: Sälja fonder

Vänder mig till er kloka bukefalister om råd :)

Jag fick ärva en hel den pengar i fonder efter min farfar. Jag har inte brytt mig så mycket det innan mer än att det känns tryggt att ha dem där "in case of" liksom.

Nu har "in case of" inträffat och jag vill sälja fonderna. Jag har googlat och kommit fram till att jag får betala en del vinstskatt, men iom att jag har ärvt fonderna så är väl alltihopa en vinst? :eek: Hur fungerar det?! Kommer det som en saftig restskatt på deklarationen sen? Planen är att sälja alla fonder och sätta in pengarna på ett kapitalkonto, men om jag gör 100% vinst på fonderna så blir det ju liksom skatt av alltihop! Jag känner mig helt vilsen! Nån som har erfarenhet av att sälja fonder (även o-ärvda fonder) HJÄÄÄLP :banghead:

du riskerar som max att skatta bort 30%

Lite beroende på ingångsvärdet osv.
 
Sv: Sälja fonder

alltså ingångsvärdet för vad min farfar köpte fonderna för? Vad händer om han köpte dem för mer än vad dem är värda idag?
 
Sv: Sälja fonder

Ja du får skatta på dem. Tänk också på att om du har t ex CSN-lån räknar de försäljningen av fonderna som en inkomst och du kan därmed riskera att få minskat belopp. Andra typer av bidrag kan också påverkas (bostadsbidrag mm).
 
Sv: Sälja fonder

typiskt! Jag går på csn och får ju inget alls nu när terminen snart tar slut... bla därför jag tänkte sälja fonderna
 
Sv: Sälja fonder

Kolla CSN:s hemsida, där finns reglerna. Det beror lite på hur stor summa du får ut nämligen.
 
Sv: Sälja fonder

Inte riktigt svar på din fråga, men när det gäller marknadsnoterade aktier så får man använda schablonmetoden för att beräkna anskaffningsvärdet om man inte känner till det, det gäller även om man ärvt aktierna. Vet inte om det gäller även fonder - ring Skatteverket och fråga.
 
Sv: Sälja fonder

Inte riktigt svar på din fråga, men när det gäller marknadsnoterade aktier så får man använda schablonmetoden för att beräkna anskaffningsvärdet om man inte känner till det, det gäller även om man ärvt aktierna. Vet inte om det gäller även fonder - ring Skatteverket och fråga.

det finns en annan möjlighet.

att du lånar med dem som säkerhet,
då påverkar det inte...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp