Sälja gammal guldring?

Texaz

Trådstartare
Har en gammal guldring som jag tänkt sälja. Fått av avlägsen släkting för länge sen och den är ful, enligt mig, samt för tung för mig:crazy:

Funderar nu vart jag bäst vänder mig för att sälja den. Har ju tidigare sålt via Guldbrev, men då den här är med stenar så kanske inte det är optimalt? Vet dock inte VAD för slags stenar det är, kan ju vara något helt värdelöst....

Är det guldsmedsaffärerna som värderar, eller var ska jag vända mig???
 
Sv: Sälja gammal guldring?

Ja, en riktig guldsmedsaffär. Här i Göteborg finns det flera som dessutom köper guld för kontanter på en gång, så man slipper använda sig av guldbrev. Ni borde ju ha någonting liknande i Dalarna.
 
Sv: Sälja gammal guldring?

Jag har varit hos guldsmed.
Beroende på vilken tidsperiod den är från, vad det är för stenar och vad du vill ha för den hade jag värderat både hos guldsmed och auktionsfirma :)
 
Sv: Sälja gammal guldring?

Gör om den till en egen personlig ring?

Är den tung så kan ju guldet som blir "över" finansiera själva arbetet.

:D
 
Sv: Sälja gammal guldring?

Jo, fast liten ort....Kan ju inte vara värt att sitta och kuska runt??? Eller?:confused:
 
Sv: Sälja gammal guldring?

Du går till en riktig guldsmedsaffär. Där värderas ringen och du får skriva på ett papper att du sålt den och du får pengarna i handen.
 
Sv: Sälja gammal guldring?

Ja, men går det att värdera på alla guldaffärer??

Ska ringa och kolla iaf:idea:
 
Sv: Sälja gammal guldring?

Före jul när jag kollade var det mycket sämre betalt att sälja till en guldsmedsaffär än att skicka med guldbrev, jag hade förlorat 150 kr/gram om jag sålt det i stan!

Likadant för pojkvännen som kollade i en annan stad för någon månad sedan.
Den firman jag skickade till tog emot med både stenar och pärlor och tog inget extra för att ta loss dessa. Läs det finstilta och kolla på Pricerunner eller liknande innan du beställer brevet bara så blir det nog bra.

/Keb
 
Sv: Sälja gammal guldring?

Alla guldsmedsaffärer tar inte emot skrotguld.- Det kallas det när man säljer sådär. Hovjuveleraren tex här i GBG på flådiga Avenyn tog då inte emot. Så då fick jag springa runt lite, och vipps så hittade jag en. 6000:- rakt i handen för nåt man inte ens köpt från början. Men då när jag sålde låg guldpriset enormt högt. Tror jag hade 2 guldringar, nåt halsband. Vet ej i dag vad det ligger på.
 
Sv: Sälja gammal guldring?

Hej!

Jag har själv använt mig av guldadam när jag sålt guld tidigare. Funkade hur bra som helst och hade bra betyg på Trustpilot.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sälja gammal guldring?

Värderar dom även stenarna?

Har förstått att många struntar i dem, och tänk OM de har ett värde????
 
Sv: Sälja gammal guldring?

Kollat med Guldsmeden, och nej, diamanterna (ja det var visst en del såna...) får jag inget för:(....

Är det dumt att strunta i dom, eller har dom något värde???

Hos affären skulle jag få 170:-/g, kikar jag på nätföretagen ska jag få 280:-....

Hos affären tar dom ur stenarna, men frågan är om deras värde är såå stort???
 
Sv: Sälja gammal guldring?

Jag hade tagit ut stenarna hos guldsmeden och sedan sålt ringen hos nätföretaget.
 
Sv: Sälja gammal guldring?

Men du, hur ser ringen ut och hur mycket väger den? Det är ingen ring som har något affektionsvärde för någon i släkten, så att någon i släkten vill köpa den av dig?

Ibland säljs riktigt dyra guldgrejer på Tradera för mycket mer än skrotvärdet. Speciellt ifall de är fina. Visa bild på den så kanske vi är intresserade här på Buke! :D
 
Sv: Sälja gammal guldring?

Det är viktigt att du kollar exakt vad du får, för många närföretag skyltar med ett pris men betalar ett annat.

Själv gick jag till en butik när jag sålde min. Guldadam har kanske en butik där du bor ? Ring dem annars och fråga och få ett bra intryck. Det är mitt tips.
 
Sv: Sälja gammal guldring?

Funderat på att få den värderad och testa lyckan på auktionsfirma?
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 097
Senast: Sirap
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 718
Senast: lundsbo
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 993
Senast: Mabuse
·
Hemmet Nu vänder jag mig till allvetande Buke igen. :up: Jag har en servis som jag fått i gåva genom åren som jag aldrig använt som bara står...
Svar
12
· Visningar
1 360
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp