Sälja gåvor?

Blyger

Trådstartare
Kära Bukelena Ribbing, jag har en fråga.

Vi har fått mängder av kläder till vårt barn. Mängder! Fantastiskt generöst av vänner (och släkt). Det mesta har varit begagnat (från vänner).

Som de flesta vet växer små barn fort.
Vi har ingen med barn på gång att ge vidare till och ingen möjlighet att förvara det som inte längre passar.

Så, vad gör man?
Det finns en marknad för att sälja barnkläder, men vad säger Bukelena Ribbing om det?
Dela pengarna? Skänka till välgörenhet? Ta allt själv?
Annat förslag?
 
Jag ger bort en hel del kläder till en släkting. Faktiskt skulle jag bli lite stött om släktingen sålde kläderna efteråt. Men om jag inte visste om det skulle jag inte lida av det.

Jag skulle bli glad om de skänks vidare, antingen direkt eller via en organisation som skänker eller säljer.

Men du äger kläderna och gör precis vad du vill med dem.
 
Barnkläder;

Jag sålde 🙈
Inte allt, en liten del sparade jag för att kanske ge bort till andra närstående.
Endel skänktes till välgörenhet nä r vi var klara med det. Men mycket såldes.

Jag var kluven, verkligen. Men jag ser hellre att det används än ligger i en låda gud vet hur länge.
 
Svarar flera :)
Jag säljer/ger bort kläderna beroende på skick. Känns som folk vet att barnkläder är en förbrukningsvara.

Kanske testar att sälja ändå, i alla fall typ overallerna.

Jag hade haft svårt att sälja något som jag fått. Hade hellre lämnat till välgörenhet eller secondhand.

Känner lite samma, därav min tanke att dela pengarna - vännerna har det inte jättebra ställt.

Jag ger bort en hel del kläder till en släkting. Faktiskt skulle jag bli lite stött om släktingen sålde kläderna efteråt. Men om jag inte visste om det skulle jag inte lida av det.

Jag skulle bli glad om de skänks vidare, antingen direkt eller via en organisation som skänker eller säljer.

Men du äger kläderna och gör precis vad du vill med dem.

Kanske ska prata med dem innan. Vi erbjöd oss att betala för kläderna (såklart). De själva bara la allt i källaren där det låg i flera år, tills vårt barn kom.

Barnkläder;

Jag sålde 🙈
Inte allt, en liten del sparade jag för att kanske ge bort till andra närstående.
Endel skänktes till välgörenhet nä r vi var klara med det. Men mycket såldes.

Jag var kluven, verkligen. Men jag ser hellre att det används än ligger i en låda gud vet hur länge.

Inte bara jag som tänker så då :angel:
 
Du kanske kan fråga? Typ "Vi har ingen användning för kläderna längre, vill ni ha tillbaka dom eller ska jag sälja?"

De vill inte ha tillbaka men snyggt sätt att fråga på :up:

Jag hade antingen gjort som @Energi föreslog eller sålt direkt, köpt annat till barnet som det behöver för pengarna. På så vis får ju barnet en ”ny present” av samma personer igen.

Eller köpa något till deras barn också? :idea:
 
Vi har fått mängder av kläder av en bekant i takt med att hennes barn växt ur. Båda mina killar har använt det så mycket har ju varit uttjänt när de varit klara med det och en del har jag lämnat i en Myrorna-container. En liten del har jag dock sålt utan att ha dåligt samvete över det. Det har inte inbringat några stora summor och innebär ju en del besvär med att gå igenom, fota, annonsera, stämma träff med och möta upp köpare (vi bor avsides så hem till oss vill ingen åka :grin:)...

Jag tänker att det är just besväret man vill slippa om man ger bort istället för att försöka sälja. Samt att alla föräldrar är väl medvetna om att kläder blir urväxta och då vill man gärna bli av med det för att göra plats till annat.
 
@Ja88 ja, precis så, det är ju inte 'bara' att sälja utan även en del jobb.
:) än så länge är det babykläder för oss och de slits ju inte.
 
Jag säljer utan något dåligt samvete alls, men så är det kläder vi fått nya i present. Jag har just sålt av en del och fått pengar till en vinteroverall till nästa säsong på rean. Begagnade kläder som man fått gratis är kanske lite mer känsligt att sälja. Det hade jag kanske inte pratat vitt och brett om, men förmodligen gjort via tradera eller så, om det är i bra skick fortfarande.

Min mamma hade sparat massor av kläder från när vi var små. Kläder som legat i 30år i en kartong har inte åldrats med värdighet. Det mesta var fläckigt och alla resårband helt slut. Bättre det kommer till användning och glädjer någon annan.
 
Har sålt sånt som är urvuxet, en del har vi gett bort och en del har vi skänkt. Men mesta säljs, tycker inte det är fel. När jag ger bort kläder/leksaker så förutsätter jag att det kommer säljas/skänkas/ges bort när det är för litet/barnet tröttnat.
 
Presenter säljer jag! Begagnade kläder frågar jag först om givaren vill ha tillbaka, om inte så säljer jag! Vi har lånat ut möbler (barnsängar, skötbord,etc.) och skulle bli rätt irriterad om dessa såldes vidare utan att fråga först. Jag tar gärna tillbaka o säljer själv, är ju ändå rätt mkt pengar...
 
Presenter säljer jag! Begagnade kläder frågar jag först om givaren vill ha tillbaka, om inte så säljer jag! Vi har lånat ut möbler (barnsängar, skötbord,etc.) och skulle bli rätt irriterad om dessa såldes vidare utan att fråga först. Jag tar gärna tillbaka o säljer själv, är ju ändå rätt mkt pengar...
Men det är väl ändå rätt avgörande skillnad på att låna ut och ge bort? :confused: Klart man inte säljer något som man fått låna.
 
Men det är väl ändå rätt avgörande skillnad på att låna ut och ge bort? :confused: Klart man inte säljer något som man fått låna.
Kanske? Jag har nog dock inte varit särskilt tydlig med att sängen är ett lån utan räknar nog med att (kanske fel av mig, återstår att se..) få den tillbaka när den inte längre används :)
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Är som jag nämnt i någon annan tråd inne i en rensningsfas hemma och har en del fina saker som jag vill bli av med. Jag skänker mycket...
Svar
18
· Visningar
1 510
Senast: YorkWann
·
Övr. Barn Den senaste tiden har jag tänkt en hel del på min barndom, bland annat pga några diskussioner jag haft med min mamma. Jag kommer inte...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
11 693
Senast: Bri
·
Skola & Jobb Det här stör mig lite just nu. Ok, jag har inget alls emot barns försäljning av Majblommor om våren, det är en slags tradition till och...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
15 637
Övr. Barn Vi har fått massor av kläder till lillen, både nya och begagnade, och nu börjar vi kunna rensa ut dom minsta storlekarna. Vi har haft...
Svar
15
· Visningar
2 755
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp