Sälja häst - evighetsgöra?

break_a_leg

Trådstartare
Jag ska varken sälja eller köpa häst nu, men läser ju annonssidorna ibland ändå. Det finns en annons där hästen har varit till salu i väldigt många månader, och jag vet att hästen ifråga redan är ersatt med en ny.

Prismässigt är hästen numera nere i ungefär hälften av ursprungsbudet...Hur länge kan man som hästägare hålla på att försöka sälja? Vad gör man om ingen vill köpa, slumpar bort den?

Hur reagerar ni på dylika annonser, där priset går ned hela tiden? (Eller är det bara jag som lägger märke till sådant?)
 
Sv: Sälja häst - evighetsgöra?

Till skillnad från dig så ska jag ju både sälja och köpa ;) så jag är flitig läsare av annons sidorna. Läser med fördel "köpes" först för jag känner att jag inte kan köpa på mig ytterligare en häst förren min egen blivit såld. Jag hade köpare till min och även hittat en häst jag skulle köpa men jag har lärt mig nu att inte lita på "folk" som påstår sig vilja köpa. Min häst besiktigades och efter det ändrade köparen sig av olika anledningar (?).
Nu står jag med en häst som inte jag får rida och han tycker livet är SKIT rent ut sagt. Saluannonsen gör honom inte rättvisa och jag VET ju vilken fin häst han är när han är igång och jag kan förstå att folk som kommer och tittar på honom blir lite "besvikna" för han har tappat muskler och är lite tunn över ryggen och när han kommer ut under ryttare har han "glömt" det han kan :smirk: .
Men jag VET att han är väl värd sitt pris och därför vill jag inte slumpa bort honom heller ju! Samtidigt som jag har full förståelse för köparen som ser en häst som ser ut som "kom och hjälp mig att dö" Nej riktigt så illa är det inte ;) .

Svår sits, vad gör man slumpar bort eller håller priset man vet att hästen faktiskt mer än väl är värd?
Så min reaktion till annonser som bara ligger och ligger i all oändlighet är lite ambivalent, det kan ju vara en häst som ägaren tror är värd ngt den inte är värd och det kan vara en som min. Värd priset men som inte kommer riktigt till sin rätt just då men med lite jobb blir lika fin som förr :D .

Svårt är det.
 
Sv: Sälja häst - evighetsgöra?

Har precis sjäv sålt en ponny, tyckte att jag fick annonsera länge.Visst många svar fick jag men de flesta var mest intr av foton.De som var här och tittade gjorde i stort sett bara att titta.Vilket inte gjorde ponnyn rättvis på något sätt. Men till sist kom den rätta spekulanten som gjorde en grundlig "titt" och det kom fram mer kunskaper hos hästen än vad tom jag visste om, så klart köpte de henne.Men jag håller med om att många spekulanter inte ger en häst chansen m,en samtidigt väldigt svårt för spekulanten.Hade man kanske erbjudit prov 1 månad så hade man kanske fått hästen såld fortare och hästen hade hunnit visa lite av sina goda sidor.Man kan inte göra mer än att tala om vad hästen har för kunskaper och allt runt omkring.Sen ligger ju intresset hos köparen.
 
Sv: Sälja häst - evighetsgöra?

Att hästen förmodligen är mkt sämre än vad säljaren vill inse, så ser jag på dessa annonser.
 
Sv: Sälja häst - evighetsgöra?

Det är hopplöst att sälja en häst som inte är i kondition.
Det spelar ingen roll hur bra den är när den är på topp.
Det finns så mycket hästar att välja bland, så varför välja en som först innebär en massa arbete?

Om jag var i din sits, så skulle jag lämna ut på prov alt. foder.
Eller om du kan hitta en duktig medryttare.
 
Sv: Sälja häst - evighetsgöra?

Skulle ALDRIG lämna ifrån mig en häst på prov. Har sett och hört allt för många galenpannor och deras attityd gör att jag blir mörkrädd banne mig. Tänker inte sätta mig i den sitsen att jag riskerar få tillbaka en häst med diverse skador och konvalecenser bara för att man inte behagar rida hästen på det sätt som sig bör OM jag hittat en medryttare hade jag juuuuublat :bow: , finns det någon häääär :angel: som vill rida häst 7 dagar i veckan, inget ridhus bara skooog?

Sen kan jag tycka att det är inte många hästar man varit och tittat på som inte behöver jobbas med, de flesta jag vati och tittat på (5 st bara den sista månaden) går med avknäppt nacke och drar sig fram utan bakben. Då jobbar jag hellre upp kondisen på en korrekt riden häst som stått avställd. I "vårt" fall rör det sig om kanske 1 månads ridning på "lagom" nivå.
 
Sv: Sälja häst - evighetsgöra?

har du försökt hitta medryttare? Du kan ju testa.
Någon måsste det ju finnas som kan rida en häst ca 6 dgr/v i skogen och träna. Du behöver ju inte ta betalt (om nu medryttaren är där för att ge hästen kondis o få den såld) Har man tur kannske medryttaren köper ;)
 
Sv: Sälja häst - evighetsgöra?

Har haft ute annons där jag beskrev honom och udanbad underåriga då det är en stor, stark gosse vi talar om.
4 ringde, 2 var 14 år och den 3 var 13, den 4 hade bett mamma ringa :eek: :rofl: .
Det enda jag begär är en tuff ryttare med mjuk hand och en tydlig vilja, tydligen finns dom inte här i mina trakter ;) .
 
Sv: Sälja häst - evighetsgöra?

Själv om jag kollar på annonser och ser att en häst varit ute väldigt länge så skulle inte jag orka ringa på den... känns som det skulle vara nå fel eller att hästen inte är det den sägs vara eftersom ingen köpt den...
 
Sv: Sälja häst - evighetsgöra?

när man ser annonser som varit ute länge och priset bara går ner hela tiden börjar man ju undra om det är något fel på hästen.

Men låter hästen ändå bra och den egentligen är fullt frisk och inget fel på så är det ju ett ypperligt tillfälle att få en bra häst för lite pengar alls.


Men det är ett helvete att sälja. Finns så mycket bra hästar till salu nu. Av olika skäl har det slutat med att jag valt att behålla min ponny ett tag till.
 
Sv: Sälja häst - evighetsgöra?

Min reaktion är att säljaren är hemma blind å lagt ett högre pris än vad hästen marknadsmässigt är värd. :smirk:
Klart jag skrattar för mej själv när jag ser knappt inridna islandshästar(valacker) som säljarna ska ha 90 000 för :angel:
Jag skulle inte tveka på en häst som varit på annons flera månader å priset sänkts, skulle bara vänta ut säljaren tills priset enligt mej blev rätt.
Sedan ska man försöka annonsera på olika ställen, om man bara annonserar på ett ställe så kanske inte den rätta köparen ser annonsen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sälja häst - evighetsgöra?

kristel skrev:
Skulle ALDRIG lämna ifrån mig en häst på prov. Har sett och hört allt för många galenpannor och deras attityd gör att jag blir mörkrädd banne mig. Tänker inte sätta mig i den sitsen att jag riskerar få tillbaka en häst med diverse skador och konvalecenser bara för att man inte behagar rida hästen på det sätt som sig bör
Jo, det är en stor risk.
Men hur länge kan du vänta på att få hästen såld?
Den blir ju inte bättre med tiden direkt.


kristel skrev:
Då jobbar jag hellre upp kondisen på en korrekt riden häst som stått avställd. I "vårt" fall rör det sig om kanske 1 månads ridning på "lagom" nivå.
Visst, men många tänker inte så.
De vill rida nu, på en gång, med detsamma.
Och den egna nya hästen skall gå bra på en gång.
 
Sv: Sälja häst - evighetsgöra?

kristel skrev:
Har haft ute annons där jag beskrev honom och udanbad underåriga då det är en stor, stark gosse vi talar om.
4 ringde, 2 var 14 år och den 3 var 13, den 4 hade bett mamma ringa :eek: :rofl: .
Det enda jag begär är en tuff ryttare med mjuk hand och en tydlig vilja, tydligen finns dom inte här i mina trakter ;) .
Underskatta inte 14-åringarna.
Jag har haft 2 bra som kunnat rida de tuffaste och starkaste hästarna.
Den ena red Nordsvensken på ett utmärkt vis från det att hon var 12 år.
Man får titta på varje ryttare för sig.
Vissa är stora och starka och duktiga tidigt.
Fördelen för dig är ju att du kan vara med och instruera.
Så att de liksom rider "åt dig".
 
Sv: Sälja häst - evighetsgöra?

Visst är det så att det inte blir bättre med tiden men min "konvalecens" blir ju kortare för varje dag och då kommer ju även tömkörning och körning att komma igång igen. Skickar hellre iväg på tillridning och lägger pengarna på det. Jag känner ingen panik av att inte bli av med honom på stört, tack o lov :D
 
Sv: Sälja häst - evighetsgöra?

Men Inte_Ung, inte kan jag hiva upp en 14:is på en 178 cm stor häst på över 700 kg, som stått ett tag, med gott samvete.
Det sätter "mamma genen" i mig stopp för ;) .
 
Sv: Sälja häst - evighetsgöra?

Sälja häst är svårt! Om hästen är för billig blir folk mistänksamma för det. Nyss sålde jag en unghäst som hade varit till salu i ett år, det var absolut inget fel på honom, tvärtom så är han snygg, trevlig och väldigt välhanterad. Intresset var ändå minst sagt svalt, de enstaka mail som kom var ofta från 11- 12 åringar som undrade om han var en bra nybörjarhäst?! Sedan ringde och skrev en del spekulanter som bodde 50- 100 mil härifrån, det slutade naturligvis alltid med att de hittade en häst på närmare håll. Tillslut HÖJDE jag priset på honom, för att vi hade lagt ner så mycket pengar och arbete. DÅ började seriösa spekulanter ringa, och nu är han såld till en supertrevlig familj. :D
 
Sv: Sälja häst - evighetsgöra?

Kan bara ta en häst jag har till salu som exempel, började att sätta ut annons på honom i början på förra sommaren pga att jag har för många tävlingshästar uppe i klasserna och detta är den som jag personligen går sämst ihop med även om han klart är en av de bästa (men som sagt kemin skall stämma också) fick några svar från långväga (vilket det nästan alltid är när man bor här nere i Skåne) dock hade jag maximal otur de närmsta veckorna efter och båda mina bästa tävlingshästar skadade sig och alltså var borta från tävling varav den ena eventuellt för gott. Bestämde mig då för att vänta och sälja honom när jag nu tvärtom hade ont om hästar i de klasserna. Under sommarmånaderna på tävlingarna fick jag flera förfrågningar på att sälja honom och bestämde med dem att höra av mig när jag bestämt mig för att sälja. Nu drog tillfrisknandet av de andra + att jag mer och mer började trivas bättre med denna att jag avvaktade ganska länge med att åter gå ut med honom. När jag väl bestämt mig igen så hade samtliga av dessa redan hittat annan häst dock sa flera av dem synd att du inte hörde av dig tidigare för din var klart mkt mer intressant.
Så ut med annons igen, har haft några och provat honom och alla har varit lika förtjusta i honom, de tränare som varit med har varit mkt förtjusta i honom och lik förbaskat har han inte blivit såld. Alltid har det varit något han fallit på även om jag vet att det nästan alltid har varit att de velat mellan honom och en häst till.
Känns lite som om antingen har han för mkt kapacitet? Hört från som vill ha en häst att tävla max 130 med... Eller så har han inte startat 140,150 ännu - hört från dem som verkligen vill ha kapaciteten till att hoppa svår klass. Han funkar kanon även med en liten junior - där har han fallit på att han känns stor när de kommer direkt från ponny (170cm dock ingenting att "rida" ihop) Prismässigt ligger han billigt jämfört med andra annonser (då utgår jag inte från kapaciteten utan endast hans faktiska tävlingsresultat med placering i 130 pga att han endast tävlat hoppning i 1,5 år så har han ännu ej startat högre även om han enkelt skuttar över en 140 bana på träning). Att han sedan dessutom har 3 klockrena kanonbra gångarter och tidigare är tävlad dressyr bör ju inte sänka honom eller att han är världens mest okomplicerade häst att hantera och rida. Så min förbaskade annons trillar in med jämna mellanrum, nu vill jag bli av med honom men kommer som sagt inte att skänka bort honom för det det gäller bara att rätt köpare dyker upp så blir han såld direkt så trött på alla dessa långväga samtal som aldrig leder ens till att de kommer ner och tittar.
 
Sv: Sälja häst - evighetsgöra?

Det beror på 14-åringen det.
En som jag hade här förut hade jag inte tvekat en sekund om att kasta upp.
Men den var ju litet speciell, men det finns det nog flera som är.
 
Sv: Sälja häst - evighetsgöra?

Inte_Ung skrev:
En som jag hade här förut hade jag inte tvekat en sekund om att kasta upp.
Sätt den på tåget så ska den få ett projekt att rida :D .
 
Sv: Sälja häst - evighetsgöra?

Jag vet inte. Jag har sänkt pris på en häst för att få fler intressenter=större chans att hitta ett bra hem. Det är ett veritabelt helvete att sälja hästar, många är ute efter en "snäll" häst som är 100% trafiksäker, kan stå lös i stallgången och aldrig rör sig utom på kommando. Köp en trähäst, är min tanke. Få är intresserade av stam, utbildningsståndpunkt etc.
Eva
 

Liknande trådar

Gnägg Tycker det känns som att priserna droppar och många ligger ute på annons läääänge, stämmer min iakttagelse? Framför allt många unga...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 546
Senast: SiZo
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 514
Senast: kma
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 691
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 269

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp