Sälja häst man nyss köpt? *lååång*

M

miomio

Usch, sitter i ett moraliskt dilemma känner jag.
Köpte en fantastiskt trevlig häst i höstas, hon är mysig och gosig.
En snygg och trevlig häst.
Har potential att bli väldigt trevlig som ridhäst också med träning.
MEN jag har tappat sugen helt.
Har jättemycket planer, eller har haft, men jag har haft en enormt jobbig höst på det personliga planet och nu känner jag mig helt uttömd.
Min inre styrka som jag hade behövt för att verkligen klara av den här psykiskt starka damen finns inte för tillfället.
Har blivit lite rädd för henne och det känns inte kul längre.

Vet inte vad jag ska göra faktiskt.
Ägaren sålde hästen till mig därför att h*n trodde att jag skulle ha hästen "livet ut", vilket också var tanken. Trodde att jag köpt mig drömhästen, eller jag vet inte, tror att det är min drömhäst och med hjälp från tränare kan det också gå åt det hållet. Men som det känns idag, när ekonomin har rasat, vilket den har gjort av olika anledningar i höst, inte bara hästköp, känns allt bara väldigt väldigt jobbigt.

Skulle vilja sluta helt och hållet.
Har känt mer och mer sista åren att det inte är kul längre.
Jag kommer ingenstans i min ridning, och har inte råd att åka till diverse tränare, trodde i mitt stilla sinne att jag skulle ha råd med det den här gången, men tydligen så var så inte fallet. :smirk:

Hur skulle ni ha gjort?
Skulle ni ha haft kvar hästen ett tag till, jag både vill och inte vill, och se om lusten kommer tillbaka när man lär känna hästen mer?
Eller skulle ni sälja, börja samla på frimärken eller nått istället... :smirk:
Har en gammal ponny också, den kommer jag inte att sälja, ska få sluta sina dagar med mig.
Jag måste ju därför också ha något som sällskap till ponnyn, som i stort sett bara är sällskap numer... så jag måste ha sällskap åt sällskapet så att säga....

Har dåligt samvete nu också för att jag inte hinner med ponnyn.
Har försökt hittat någon som kan hjälpa mig, men har inte hittat någon lämplig, bara nån förälder som frågar om deras barn kan få komma och rida.
(alltså att jag ska leda runt deras barn i skogen) och det är INTE den hjälpen jag behöver....

*suck*

Tog bort min förra häst i våras och jag saknar den så jag håller på att dö.
Saknar komunikationen och den trygghet jag kände när vi var ute.
Visste att jag alltid var helt trygg där, det är jag inte längre...

Kanske bara ovant med ny häst, har bara haft henne i *funderar* 3 månader.

Bara långt och flummigt... vill nog mest skriva av mig...
 
Sv: Sälja häst man nyss köpt? *lååång*

Ungefär så kände jag också den här tiden förra året, 3 månader efter att jag köpt min häst. Har även hört flera som sagt att efter 3-4månader kommer den "värsta" tiden, många hästar testar som mest då. I mitt fall berodde mycket på att vi, framför allt hästen inte trivdes i stallet. När jag bytte stall blev det sakta men säkert bättre och nu är jag mig själv evigt tacksam för att jag inte gjorde slag i saken och sålde henne.

För mig var dock aldrig ekonomin ett problem, men som sagt jag är glad att jag har henne kvar.
 
Sv: Sälja häst man nyss köpt? *lååång*

Ja hon testar mig maximalt... kanske är det så då, att det är nu det jobbiga tiden kommer..
 
Sv: Sälja häst man nyss köpt? *lååång*

Åååh, vad jobbigt!
Tror Du att det kan vända? Kan Du komma på fötter ekonomiskt och få mer lust till ridningen?
I så fall skulle Du ju kunna lämna hästen på foder. Då finns den ju ändå kvar OM Du mår bättre.....
Ponnyn är ju svårare, men en liten minishettis som inte är så dyr i drift?

Hoppas det löser sig.

Kram....
 
Sv: Sälja häst man nyss köpt? *lååång*

Jag förstår vad du menar, jag har varit lite i samma sits. min häst skadade sig och jag köpte en ny häst som jag trodde skulle passa mig fin fint.. efter några månader så kände jag inte alls för att rida denna häst utan ville bara rida min gamla där jag var trygg och trivdes.
jag behöll hästen ändå, idag har jag haft honom i 2år och jag ångrar inte att jag hade kvar honom, han är jättemysig och duktig. idag skulle jag inte ens fundera på att göra mig av med honom.
dock var pengar inget problem, men om du ska köpa en sällskapshäst till så går det ju åt pengar ändå.

hade jag varit dig så skulle jag ha kvar hästen och ge den en chans och bestämma sig sen.
 
Sv: Sälja häst man nyss köpt? *lååång*

Det är ju bra att du inser att det inte går ihop iaf. Innan det (förhoppningsvis) gått alldeles för långt.
Eftersom du ändå behöver ett sällskap till ponnyn kanske du kan köpa mer av en hobbyhäst som "går" att träna mer sporadiskt och inte är så krävande?

Tycker iofs det låter lite knasigt att sälja EN häst för att man inte har råd, men i slutändan ha lika många hästar ändå :p Är ju oftast månadskostnaderna som kostar i längden, och i princip lika mycket jobb?
 
Sv: Sälja häst man nyss köpt? *lååång*

Kan du inte engagera dig i hästen i den mån den behöver så bör du inte ha kvar den. För hästens skull. Prata med förra ägaren och säg som det är, kanske vill h*n köpa tillbaka den då.

Jag har själv haft en tung period och nu, ca 2,5 år senare har jag fortfarande problem med ångest. Ibland kommer jag omöjligt till stallet, jag gråter hysteriskt, får ångestattacker och beter mig rent ut sagt fördjävligt. Inte alls länge sen satt jag utanför hästhagen och bölade rent ut sagt med tårarna sprutande, en häst i ena handen och grinden liggande på marken... Dessa dagar är det INTE roligt att ha häst. Man är dum, skriker av frstration och har varken förståelse eller tålamod när man är mitt i ångesten. Som tur är har jag starka värderingar och ger mig såklart inte på min häst.

Jag har alltid varit duktigast på ridskolan, haft hand om de svåraste hästarna, alltid lyckats, varit otroligt mån om att allt ska vara pos för hästen och allt ska göras i lugn och ro. Jag är inte tillbaka där än kan jag säga. Min häst har tappat förtroendet för mig och jag går baklänges när det gäller en del saker. Men jag tror att jag kommer tillbaka till slut.

Och det är anledningen till varför jag inte givit upp de gånger då jag ärligt talat undrat varför jag ens har häst.

Efter långa svåra perioder går dt sen fort framåt, för att sen backa lite.. Sen går det jättemycket framåt, och så hamnar man i en svacka. Det är en lång väg att ta sig men när man väl är på rätt väg vet man att det är värt det.


Så frågan är, vart tror du att du är påväg? Är detta du måste bearbeta själv, är det ngn ide att ställa av hästen och släppa på lösdrifte ett tag eller är det bättre att sälja? Lämna ut på foder?

Ngt jag har lärt mig är att man ska inte tvinga sig ut till stallet när man inte vill. Däremot måste man försöka jobba med att bli av med oviljan. Planera uteritt med en god vän, planera träning med en tränare, planera en bana ni ska hoppa och när. Det bästa är att planera MED någon annan i mitt fall. Men det är kanske olika.

Frågan är vad du har för tankar kring detta. Bara du kan avgöra vad som är rätt. Lycka till och pm:a gärna om du vill ha lite push då och då. :D Det kan vi alla behöva.
 
Sv: Sälja häst man nyss köpt? *lååång*

Förstår precis hur du känner, har vart diverse problem med stall och stallbyte för min häst så ibland känner man bara inte att man orkar..och ibland undrar man om man tagit sig vatten över huvudet. När jag fick min häst vart hon skadad nästan direkt och stod i 8 månader, och det tär på en, speciellt om man själv inte mår bra. Det är lätt att göra förhastade saker och ångra sig sedan, när man inte mår bra. Men du kanske skulle kunna hitta fodervärd/medryttare till dina hästar, så kan du kanske få det lite lättare ekonomiskt samt att du kan få mer tid för att ta hand om dig själv! Det är nog bra att tänka ut ordentligt vad man vill innan man gör något :) Du kommer ju endå ha kvar ponnyn, så då skulle jag även ha kvar den andra hästen, fast somsagt skaffa medryttare/fodervärd så du kan få avlastning. Det går att hitta bra människor som kan hjälpa en med sin äst, gäller bara att ha lite tålamod och leta ordentligt :D Lycka till
 
Sv: Sälja häst man nyss köpt? *lååång*

Ja det kommer att vända ekonomiskt, inte till 100% men det kommer bli väldigt mycket bättre, har varit mycket sjukskriven under hösten och jag tror att jag inte kommer att behöva vara det väldigt mycket mer så i det fallet kommer det att bli bättre..
 
Sv: Sälja häst man nyss köpt? *lååång*

Förra ägaren vill men kan inte köpa tillbaka, gjorde h*n klart från början, därför var h*n så glad över att jag var en sådan som köpte häst för att behålla...
 
Sv: Sälja häst man nyss köpt? *lååång*

Grejjen är den att det inte är direkt en lättriden häst, jag menar inte att jag på något sätt är så bra att ingen annan skulle kunna rida henne, men eftersom jag inte litar 100% på henne själv och vad hon kan göra vet jag itne vem jag vågar släppa upp på henne av de som ev skulle kunna vara intresserade att vara medryttare på henne.

Ponnyn.. har försökt i flera år men det kommer bara okunniga mammor och pappor som sagt som försöker få gratis ponnyridning.
 
Sv: Sälja häst man nyss köpt? *lååång*

Jag vet exakt hur du känner dig, fast min svacka kom 6 månader efter jag köpt min första häst.
Vi kom ingenstans, alla andra köpte sina superfina hästar och för mig gick det bara utför.
Så i 2 månader så lunkade jag bara ut i skogen, orkade inte ta för mig något annat och faktist så fungerade det!
Ridlusten kom tillbaks och jag tog hjälp av en tränare som är uppstallad på gården.

Alla kommer att ha svackor, eller har. Jag har perioder då hästskrället bara skulle kunna fara och flyga. Men på något sätt så måste man vara envis och ta sig ur problemet, du kommer hitta tryggheten med den här hästen också, dina ekonomiska bekymmer kommer också att lösa sig ganska snart och då kan du ju börja med att ta ut en tränare en gång i månaden till å börja med eller nåt, jag red inte ofta i början.. Hade helt enkelt inte råd.

Tänk om du sumpar den här hästen, din drömhäst?
Tänk om du ångrar dig sen?
Du kommer aldrig kunna förlåta dig själv.

Ge hästen en chans, ge dig själv en chans, lunka ut i skogen, gör lätta saker i dressyren.
Ta inte allt så seriöst, allting löser sig.

Och med ponnyn så börja annonsera ut och kräv svar från 13 år eller äldre typ, annonsera på ridskolan i närheten (om det finns någon) det finns tusentals tjejer som skulle dö för att få rida din ponny.
 
Sv: Sälja häst man nyss köpt? *lååång*

Ja, det kommer ofta en testperiod efter en kort tids ägande. Vi råkade ut för samma sak. Hade jätteproblem vid uppsittningen och fick ta hjälp för att komma upp på hästryggen under en period.

Hästen hade tendenser att sticka iväg för minsta lilla krav eller fara och var allmänt "hög" i huvudet. Jag är inte speciellt rädd av mig, men en period hade jag ont i magen innan jag skulle rida och hans andre ryttare red knappt alls.

Vi drog ner på kraftfodret och jag bet ihop och fortsatte med hjälp av tränare och envishet. I början av sommaren åkte vi iväg på en 5-dagarskurs med bl a terrängträning. Efter den lossnade allt totalt! Hästen blev bättre och bättre ju mer han fick arbeta och lära sig. Jag tror att han var understimulerad. Numera är hästen tillfreds, positiv och fantastisk att ha att göra med! För vår del kan det säkert ha med saken att göra att hästen haft 5-6 olika flyttar under loppet av ett halvår (importhäst). Ge inte upp, det kan mycket väl vara värt mödan! :banana: Men hjälp av tränare är nödvändigt tycker jag.
 
Senast ändrad:
Sv: Sälja häst man nyss köpt? *lååång*

Skaffa en delfodervärd. Så kan ni dela på kostnaderna och ansvaret för hästen. Kanske fodervärden kan hjälpa dig att träna i gång hästen om det är en duktig en.
 
Sv: Sälja häst man nyss köpt? *lååång*

Det är bara du som kan veta vad som är rätt.
Köpte själv ett sto ett år i nov, såldes i april pga graviditet, transportköp & helt enkelt brist på personkemi mellan oss.
Har lite dåligt samvete men det är bättre att hon kom till en ägare där hon aktiveras & uppskattas mer, & så känner jag ägaren så jag vet att hon har det bra.
Visst kan det tyckas oansvarigt att sälja en häst man nyss köpt men passar det inte så är det många ggr snällare än att låta hästen gå & drälla.
 
Sv: Sälja häst man nyss köpt? *lååång*

Känner igen mig i vissa delar av vad som redan sagts i trådem, själv har jag tills väldigt nyligen haft för många hästar, mitt ena sto har fått 2 avkommor hos mig och dessa har hunnit bli 3 och 4 år nu.

Mamman och 4 åringen har jag sedan ett tag tillbaka bestämt mig för att sälja, hur svårt det än är både med mamman som jag haft i 13 år och avkomman som ju är min lilla "bäbis" men jag kände under denna höst att jag verkligen rent ut sagt "kräktes" på all tid det tog med hästarna (har även en 4:e häst som är min tävlingshäst och som jag stormtrivs med:)) kändes som det enda jag gjorde var att mocka, fodra och ta ut och in och det roliga - ridning o träning/tävling, fick nästarn komma i andra hand. Jag hade funderat väldigt länge på försäljning men har dragit mig för det eftersom det är svårt att hitta köpare som man är nöjd med.

Dock slutade nu det hela med att 4 åringen är såld till en helt underbar familj, det var helt klart "rätt" köpare och jag är bara jätteglad över att det blev dem och saknar inte hästen alls konstigt nog.
Och min ångest och oro över hästeriet släppte nästan helt.

Innan hon var såld kände jag mig näst intill beredd att göra ett uppehåll med hästar helt då jag var så trött på allting men tack vare försäljningen och minskning av arbetsbörda för mig så släppte trycket och jag känner mig nu glad och inspirerad att fortsätta med mina numera 2 tävlingshästar och hoppas också mamman ska få komma till ett nytt bra hem snart men det är ju inte lika "desperat" situation med ett äldre sto som ändå inte kan ridas (hon är T-märkt) som med en häst som behöver aktiveras.

Mitt råd till dig, om vi bortser från ekonomin, skulle vara att sälja om situationen känns övermäktig rent mentalt.
Om magkänslan säger dig att du och hästen inte passar ihop så kan ju ingen, varken du eller säljaren, göra något åt situationen mer än att lösa den på bästa sätt för hästen om du förstår hur jag menar.

Klart det känns dumt både för en själv, hästen och säljaren om man känner att man vill sälja en häst som man just köpt men om jag vore säljaren skulle jag uppskatta om den nya ägaren insåg ifall något inte fungerade bra och gjorde något bra av situationen för hästens skull.

Om själva ridningen/hanteringen av hästen är det största problemet, att det känns jobbigt om den är svår och så kanske det kunde bara en idé att hitta någon som kan hjälpa dig med detta? Ofta tappar man intresset totalt om man blir rädd eller känner sig osäker inför sin egen häst, det är ju inte kul när det bli så... Men kommer man över det kan ju själva intresset komma tillbaka och man inser kanske att det var bara där skon klämde?

Oj oj, blev kanske lite långt svar :angel:, ber om ursäkt, hoppas jag höll mig till saken, upptäckte att jag vimsade iväg med en massa annat också...:o

Hoppas din magkänsla infinner sig och talar om vad som blir bäst, den brukar ju göra det....

Lycka till!!!
 
Sv: Sälja häst man nyss köpt? *lååång*

Jobbigt.
Jag hade samma problem när jag köpte min häst. Ibörjan gick allt bra, men sen började allt krångla, hästen visade hälta som vägrrade gå över, 3 månader senare hittades problemet och allt såg ut att bli bra, sen blev jag sjuk. Hamnade på sjukhus till och från i 6 månader, förlorade jobbet pga min sjukdom. Det var då jag insåg att jag inte kunde ha min häst kvar, men då jag kände att jag hittat min drömhäst valde jag att hitta en som tog hand om min häst i ett år tills jag kommit på fötter och förhoppningsvis blivit frisk.

Nu kommer snart min älskling hem igen efter 1 år hos världens bästa fodervärd som tagit hand om min häst så bra som det går. Jag hoppas bara att inte min reumatism stoppar mig denna gång =)


Kanske vore något för dig att hitta någon som vill ta din häst på foder ett tag? eller bara hjälpa dig et par dagar i veckan med henne tills det känns lite bättre?
 
Sv: Sälja häst man nyss köpt? *lååång*

Vi drog ner på kraftfodret och jag bet ihop och fortsatte med hjälp av tränare och envishet. I början av sommaren åkte vi iväg på en 5-dagarskurs med bl a terrängträning. Efter den lossnade allt totalt! Hästen blev bättre och bättre ju mer han fick arbeta och lära sig. Jag tror att han var understimulerad. Numera är hästen tillfreds, positiv och fantastisk att ha att göra med!

Det där med understimulerad tror jag ibland stämmer, men framförallt så låter det kanon med ett sånt läger för att stärka banden mellan häst och ryttare! :)
Som en westernkurs jag var med på (är själv inte westernryttare) som ridmässigt inte kändes som att det gav mycket, men det var bra med lite folk som åskådare, lite variation från vardagen och lite annorlunda träningssätt så att hästen dels får mer mental variation (blir trött i huvet! ;) kan fungera med en lång uteritt också på nya vägar) och dels så brukar man lära känna hästen lite bättre och få bättre kontakt.

Så att åka på en träningssemester t ex ta med hästen till en duktig tränare (vissa tar ju emot hästar för uppstallning) över en helg eller ett veckoslut med lite intensivträning tror jag kan vara kanon! Om man nu har råd..
 
Sv: Sälja häst man nyss köpt? *lååång*

OM jag säljer hästen så har jag nya planer nu, vi har en större skogsplätt till vårat hus, en dröm har alltid varit att ha hästarna hemma, enklare också, ponnyn, som har fånghistoria skulle kunna trivas bra i skogen tror jag, MEN kan man ha en ponny (givetvis inte ensam, skulle försöka få tag på kompis -fångshettis skulle ju funka fint i skogen misstänker jag!-) bara i skogen?
Alltså, det finns ingen "ängsmark" öht i så fall, ligghall skulle självklart byggas och det finns ju massa skydd i skogen också, mycket träd.
Vad tror ni?

Har inte bestämt mig än, eller om det "bara" hade varit att lämna tillbaka hästen hade jag gjort det direkt, men nu måste jag väl i så fall sälja, och det känns jobbigare, kan ju inte ens visa hästen fina kvaliteter eftersom vi bråkar så mycket just nu... men det är en kanonhäst, egentligen...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
571
Senast: valy
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 149
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 828
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 736
Senast: Sootie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp