Sälja häst med misstänkt headshaking syndrom

PixieFlixie

Trådstartare
Jag vill bara skriva av mig och är det någon som har bra tips vad jag ska ta mig till så skriv gärna. Inga elaka kommentarer då jag redan mår dåligt som det är
Har ett sto på 9 år, irish cob. Super snäll och mysig köpte henne 2a september 2021. Jag har funderat på att sälja henne sen i januari, då jag mått psykiskt dåligt av allt ansvar, all tid(minsta problemet) och alla pengar. Vi får inte ihop ekonomin med alla höjda priser på allt. Men jag har kämpat på, men nu börjar psyket säga ifrån på allvar.
Hon har betett sig lite konstigt vid ridning, slängt med huvudet och knäppt av I nacken den senaste tiden, Så vi åkte till veterinär idag som kollat munnen, gjort böjprov och kollat igenom henne men hittar ingenting. Men hon kunde misstänka headshaking symptom.
Vad ska jag göra? Hur ska jag kunna sälja henne nu? Vem vill ha en häst med headshaking???
Jag får panik, jag kan inte behålla henne!!
 
Mitt sto som har headshaking funkar toppen som sällskap men går inte rida eller aktivera på något sätt.
Det finns ju en del behandlingar också att prova men kostar såklart pengar och jag vet inte om försäkringen tar sånt. Kan ju vara värt att kolla upp.
En avkomma till mitt förra sto hade också headshaking. Hon opererades och gick 140 hoppning sedan och har nu själv fått fina avkommor.
Vissa funkar bra med nosnät på vid ridning eller sådan kompressionshuva/stresshuva.

Kan du inte kosta på behandling så prova att sälja billigt och var ärlig med problemet. Får du inte sålt och måste bli av med henne så är enda alternativet att avliva. Vet inte hur svåra problem hon har men tänker att veterinär antagligen kan döma ut om hon har såna problem att hon inte går att rida och även har problem när hon går i hagen och i stallet, då får du ut på försäkringen. Men man kan så klart avliva utan att få hästen utdömd men då får du inget på försäkringen.
 
Jag vill bara skriva av mig och är det någon som har bra tips vad jag ska ta mig till så skriv gärna. Inga elaka kommentarer då jag redan mår dåligt som det är
Har ett sto på 9 år, irish cob. Super snäll och mysig köpte henne 2a september 2021. Jag har funderat på att sälja henne sen i januari, då jag mått psykiskt dåligt av allt ansvar, all tid(minsta problemet) och alla pengar. Vi får inte ihop ekonomin med alla höjda priser på allt. Men jag har kämpat på, men nu börjar psyket säga ifrån på allvar.
Hon har betett sig lite konstigt vid ridning, slängt med huvudet och knäppt av I nacken den senaste tiden, Så vi åkte till veterinär idag som kollat munnen, gjort böjprov och kollat igenom henne men hittar ingenting. Men hon kunde misstänka headshaking symptom.
Vad ska jag göra? Hur ska jag kunna sälja henne nu? Vem vill ha en häst med headshaking???
Jag får panik, jag kan inte behålla henne!!
Låter som att det kan vara din ridning? Kan vara därför inga problem hittas, har du testat att rida för tränare eller låtit någon annan rida? Man ska inte vara för snabb med att leta fel.
 
Låter som att det kan vara din ridning? Kan vara därför inga problem hittas, har du testat att rida för tränare eller låtit någon annan rida? Man ska inte vara för snabb med att leta fel.
Jag är inte för snabb med att leta fel. Detta har pågått ett tag, och hon beter sig likadant med andra ryttare
 
Nej det gör hon inte, hon kan som knäppa av I nacken/rycka till nån gång
Det låter som min med headshaking. Men hon rycker och drar in nosen hela tiden om jag longerar och även om hon springer lös i hagen. Blir även väldigt stressad om jag arbetar henne, springer fortare och fortare som för att komma undan obehaget.
Har du provat med nosnät?
Har veterinären föreslagit någon behandling?
 
Vad tror veterinären att det beror på? Som tidigare skrivit är ju headshakingsyndrom just ett symptom, inte en sjukdom i sig och det kan ha väldigt många olika orsaker. Det kan bero på problem i nacken, ryggen eller halskotpelaren, allergi mot pollen, obehag av solljus (vilket i sig kan bero på ögonproblem hos endel) och en hel uppsjö andra orsaker. Vad du ska göra nu beror ju på vad problemet beror på.

Jag har haft en häst med väldigt gravt headshakingsyndrom och det är helt vidrigt. Hon kunde kasta med huvudet (shaka) tills hon gick omkull. Hon drog med mulen i marken så hon var blodig också upp, bakåt mot ryggen. Att rida var såklart omöjligt, jag hade blivit helt nockad. I hennes fall trodde veterinären på problem i nacken. Gissningsvis hade hon gått omkull någon gång i sitt liv och fått en skada på halskotpelaren som gjorde att en nerv kom i kläm och gjorde så ont. Det här är så längesedan att möjligheten att scinta och därmed upptäcka var skadan var inte fanns utan det var gissningar från veterinären. Hon bet ihop och gnisslade tänder så hårt, gissningsvis pga svår huvudvärk, att hon slet ner sina tänder helt och kunde inte tugga hö längre utan levde sin sista tid på betfor.

Varför jag berättar det här är för att du ska veta att ibland finns det inget att göra. I efterhand önskade jag att veterinärerna inte hade gett mig så stort hopp utan att jag hade avslutat hennes lidande tidigare. Samtidigt finns det hästar som bara behöver nosnät eller där medicinering av olika slag kan hjälpa bra och hästen kan ha ett bra liv ändå.

Så mitt råd är att diskutera med veterinären vad det kan bero på, hur illa det är och därifrån ta beslut. Kanske kan hon få ett toppenliv med rätt hjälp/behandling, kanske är det bästa för henne att slippa helt.

Önskar dig all lycka till :heart
 
På in klubb hade de en lektionsponny med headshaking syndrome.

Ponnyn funkade bra om den hade en flyweil i nosgrimman. Flärparna Som hängde över nos och hosrygg höll henne från att vifta med huvudet. Med flyweilen var hon symptomfri och verkade må utmärkt.

Har ingen aning om vadr skakandet var symptom på.
 
Det finns en nerv bakom öronen som kan komma ikläm av nackstycket på tränset. Anatomiskt nackstycke alt, gel eller fårskinn under. Kan vara värt att kolla. Min häst blir väldigt irriterad speciellt höger sida om det klämmer.
 
Jag är inte för snabb med att leta fel. Detta har pågått ett tag, och hon beter sig likadant med andra ryttare
Min erfarenhet är att hästar som är för svaga i sin balans blir sådär. När de blir stärkta i bakkärran kommer huvudet också att lugna ner sig. Därför hon är bättre i longeringen, för hon behöver inte balansera någonting mer än sig själv.

Ett sätt att testa är att använda en gramantygel när man rider. Den ger stabilitet och hjälper hästen att hitta balansen. Det är ingen lösning på problemet, men använder du en graman och hästen skakar mindre eller inte alls på huvudet så vet man att det är balansen som är problemet. En graman spänner ju inte fast huvudet, så hästen kan skaka på huvudet om den vill.
 
Min erfarenhet är att hästar som är för svaga i sin balans blir sådär. När de blir stärkta i bakkärran kommer huvudet också att lugna ner sig. Därför hon är bättre i longeringen, för hon behöver inte balansera någonting mer än sig själv.

Ett sätt att testa är att använda en gramantygel när man rider. Den ger stabilitet och hjälper hästen att hitta balansen. Det är ingen lösning på problemet, men använder du en graman och hästen skakar mindre eller inte alls på huvudet så vet man att det är balansen som är problemet. En graman spänner ju inte fast huvudet, så hästen kan skaka på huvudet om den vill.
Huruvida en graman spänner fast huvudet eller inte beror väl ändå på hur hårt man drar i den? Vi har ingen aning om utbildningsnivå på häst eller ryttare. Den kan ju lika väl resa sig rakt upp om nån fixerar huvudet? Tänk om den skakar huvudet pga problem med rygg eller nacke?

Problemet kan säkert vara styrka, balans eller både och. Men då sätter man upp en välbalanserad, duktig ryttare som kan hjälpa hästen hitta sin egen balans. En gramantygel kan ju helt rubba hästens balans och förvärra allt. Det kan bli farligt.
 
Jag vill bara skriva av mig och är det någon som har bra tips vad jag ska ta mig till så skriv gärna. Inga elaka kommentarer då jag redan mår dåligt som det är
Har ett sto på 9 år, irish cob. Super snäll och mysig köpte henne 2a september 2021. Jag har funderat på att sälja henne sen i januari, då jag mått psykiskt dåligt av allt ansvar, all tid(minsta problemet) och alla pengar. Vi får inte ihop ekonomin med alla höjda priser på allt. Men jag har kämpat på, men nu börjar psyket säga ifrån på allvar.
Hon har betett sig lite konstigt vid ridning, slängt med huvudet och knäppt av I nacken den senaste tiden, Så vi åkte till veterinär idag som kollat munnen, gjort böjprov och kollat igenom henne men hittar ingenting. Men hon kunde misstänka headshaking symptom.
Vad ska jag göra? Hur ska jag kunna sälja henne nu? Vem vill ha en häst med headshaking???
Jag får panik, jag kan inte behålla henne!!
Har du provat rida bettlöst?
 
Jag vill bara skriva av mig och är det någon som har bra tips vad jag ska ta mig till så skriv gärna. Inga elaka kommentarer då jag redan mår dåligt som det är
Har ett sto på 9 år, irish cob. Super snäll och mysig köpte henne 2a september 2021. Jag har funderat på att sälja henne sen i januari, då jag mått psykiskt dåligt av allt ansvar, all tid(minsta problemet) och alla pengar. Vi får inte ihop ekonomin med alla höjda priser på allt. Men jag har kämpat på, men nu börjar psyket säga ifrån på allvar.
Hon har betett sig lite konstigt vid ridning, slängt med huvudet och knäppt av I nacken den senaste tiden, Så vi åkte till veterinär idag som kollat munnen, gjort böjprov och kollat igenom henne men hittar ingenting. Men hon kunde misstänka headshaking symptom.
Vad ska jag göra? Hur ska jag kunna sälja henne nu? Vem vill ha en häst med headshaking???
Jag får panik, jag kan inte behålla henne!!

Det är klart att du kan sälja hästen, så länge du upplyser köparen om problemet. Däremot får du räkna med att det kommer att påverka priset.

Testa nosnät och testa att även ha flughuva med nosnät i hagen och se vad som händer. Ha också lite koll på om besvären påverkas av väderleken. Det kan ju vara så att din häst är pollenkänslig till exempel.
 
Den kan ju lika väl resa sig rakt upp om nån fixerar huvudet?
Det ska nog mycket till om en irish cob ska lyckas resa sig för att den är inspänd för hårt. Snarare tvärtom kommer en gramantygel att förhindra just det eftersom en sådan tung häst inte får kraften när den inte kan röra huvudet ordentligt.

Tänk om den skakar huvudet pga problem med rygg eller nacke?
Veterinären hittade ju inga fel på den.
 
Det ska nog mycket till om en irish cob ska lyckas resa sig för att den är inspänd för hårt. Snarare tvärtom kommer en gramantygel att förhindra just det eftersom en sådan tung häst inte får kraften när den inte kan röra huvudet ordentligt.


Veterinären hittade ju inga fel på den.
Gramantygel kräver rätt användning och kan man inte själv rida hästen i balans ska man definitivt inte använda sig av en graman. Jag kan inte se varför en irish cob inte skulle kunna resa sig med en graman heller? Lite panik, kanske smärta och det går fort även för en tung häst.

Ingenstans står det att hästen har röntgat halskotpelarna, ryggen eller gjort en scint.
Min häst är halt till o från men vi hittar heller inget fel. Ska jag rida på som vanligt och utgå ifrån att den inte har ont, bara för att vi inte hittar något?

Kl*
För att utesluta balas/styrkeproblem hade jag låtit en duktig ryttare rida hästar några veckor för att se om det bli bättre. Alternativt fortsätta utreda med veterinär orsaken till varför den grejer med huvudet. Har man tur kan man ju hitta något hjälpmedel som lindrar obehaget för hästen, typ nosnät.

Att sälja den går säkert utmärkt, men det är väl en fråga om pris.
 

Liknande trådar

Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 010
Senast: pews1972
·
Kropp & Själ ...jag tror att min livsgåta kan vara nära en lösning!! :bump: Skrev lite om min problematik i en "värkgrupp" på facebook och fick just...
Svar
16
· Visningar
4 297
Senast: GotAsecret
·
Hästvård Jag vet att det finns liknande trådar men hittar inget som ger svar på mina frågor. Från att gå stadigt i form så började min häst i...
Svar
11
· Visningar
1 516
Senast: clusia
·
M
Hästmänniskan Usch, sitter i ett moraliskt dilemma känner jag. Köpte en fantastiskt trevlig häst i höstas, hon är mysig och gosig. En snygg och...
Svar
18
· Visningar
3 795
Senast: miomio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp