Sälja häst osedd

Sryoqwe

Trådstartare
Vad finns det för nackdelar med det?

Vi förutsätter då att hemmet är bra, men hur fungerar det? Tänker att ett djur kan ju ändra sig, kan köparna ångra sig när kontrakt är skrivet och uppfyllt?
Hästen är bara en hobbyhäst och besiktning kommer göras. Har ingen specifik som vill köpa så, men har fått frågan om det är möjligt.

Hur tänker ni med det? Jag hade inte velat köpa häst osett, men sälja?
 
Jag hade nog inte haft några problem med att sälja så, bara ha ett bra kontrakt så alla parter vet vad som gäller. Förutsatt att allt annat känns bra med ev köpare osv såklart.
 
Jag hade nog inte haft några problem med att sälja så, bara ha ett bra kontrakt så alla parter vet vad som gäller. Förutsatt att allt annat känns bra med ev köpare osv såklart.
Det var min första tanke, men tänkte om jag missat något. Det skulle användas transportfirma som köparen står för.

Vill ju att hästen har det bra, men vill helst inte få tillbaka henne (varför jag skulle få det vet jag inte) när hon är såld
 
Mina 4 sista har jag köpt osedda, jag har frågat säljaren om det känns ok för dem.
De tyska hästarna fick jag betala innan de ställdes på lastbilen, men då hade jag en referens som okejade affären.

Den danska betalade jag nog också i samma veva som han lastades. Alla hade besiktigats och fått friskintyg för resan.

Om jag skulle sälja skulle jag nog gå på magkänslan och så skulle jag googla köparen i möjligaste mån.

Om köparen ångrar sig efter kontraktet är påskrivet så beror det på vad som står i kontraktet.
Om de inte än riktigt nöjda med hästen de köpt osedd så är min tankegång att det är köparens problem.
 
Om köparen ångrar sig efter kontraktet är påskrivet så beror det på vad som står i kontraktet.
Om de inte än riktigt nöjda med hästen de köpt osedd så är min tankegång att det är köparens problem.
Det är ju det här jag oroar mig för, och resonerar som dig. Jag beskriver ju hästen så som jag uppfattar henne och försöker vara objektivt, men hur någon annan uppfattar henne vet jag inte
 
Det är ju det här jag oroar mig för, och resonerar som dig. Jag beskriver ju hästen så som jag uppfattar henne och försöker vara objektivt, men hur någon annan uppfattar henne vet jag inte
Hade nog inte litat på någon som köper en häst dom ska ha som aktiv ridhäst osedd, det är stor risk det blir fel. Att köpa unghästar som inte är inridna ännu osv är en annan sak.
 
Hmm. Intressant fråga!

Hade du själv köpt en häst som din, osedd?

Om det känns som om du beskrivit hästen rättvist och en film styrker det du berättar, hade du chansat och köpt på samma sätt?

Om du skulle kunna gjort det, så tycker jag att det är rimligt att kunna acceptera att någon föreslår det.

Jag hade dock, som övriga, ändå velat bilda mig en uppfattning om köparen och affären skall kännas bra.
 
Har köpt hästar osedda men skulle själv inte sälja osedd. Jag vill se ryttaren rida och hantera hästen så jag vet om det kan vara en bra match eller inte. Vem som helst får inte köpa mina hästar, jag väljer köpare.

Tillägg. Mina köp har gått till som så att jag har lagt handpenning på hästen (10-15%). Om jag skulle ångra mig har säljaren fått behålla handpenningen och går hästen inte igenom besiktningen får jag tillbaka handpenningen.
 
Hmm. Intressant fråga!

Hade du själv köpt en häst som din, osedd?

Om det känns som om du beskrivit hästen rättvist och en film styrker det du berättar, hade du chansat och köpt på samma sätt?

Om du skulle kunna gjort det, så tycker jag att det är rimligt att kunna acceptera att någon föreslår det.

Jag hade dock, som övriga, ändå velat bilda mig en uppfattning om köparen och affären skall kännas bra.
Jag hade nog inte gjort det, för personkemin är viktig för mig. Men jag vet att hästen fungerar med de flesta.

När jag köpte henne provred jag en gång, och fick helt fel bild. Då kändes hon osäker, försiktig men framåt. Även feltränad (sitta och dra i munnen och sparka på sidorna, samt jaga för att hon skulle galoppera), så jag tänkte att hon nog är mer samarbetsvillig än hon verkade just då. Nu är hon en stabil, säker häst med egen vilja, men som går att rida och inte bara åka. Men det har tagit en del tid och arbete att få henne sådan, jag känner tyvärr att vi inte fungerar ihop helt.

Men jag har märkt att man kan få en felaktig bild av hästen även om man provrider, så jag förstår att man väljer att inte provrida också. Alla är ju inte så kräsna med personkemin som jag heller, och det behöver ju inte vara fel.

Det finns filmer och köparen kan få fler om hen ber om det.
 
Det finns inget som är speciellt med att sälja hästen osedd jämfört med att köparen tittar på, provrider/kör, är med på besiktningen osv. och hämtar hästen själv. Säljaren har upplysningsplikt och köparen har undersökningsplikt om säljaren inte är näringsidkare. Ett bra kontrakt ska skrivas och betalning bör ske innan risken övergår till köparen, dvs. innan hästen går på transporten. Dvs. precis som vanligt.

Att häva ett köp för att hästen inte är som man trodde lär bli svårt. Jag hade dock undvikit att sätta mig i den situationen själv just eftersom olika människor beskriver och lägger in så otroligt olika saker i ord och risken är större att köparen klagar på ditten och datten och även om hen egentligen inte har något att komma med så blir det trots allt en jobbig situation att köparen inte är nöjd.

Jag har tittat på ett otal hästar där säljaren har beskrivit hästen med ord som jag i verkligheten sedan inte alls tycker stämmer men det betyder ju inte alltid att säljaren ljuger utan att man lägger olika saker i orden.
 
Vad finns det för nackdelar med det?
/…/
Hur tänker ni med det? Jag hade inte velat köpa häst osett, men sälja?
Jag har sålt mängder med hästar och ponnyer osedda. Oftast har man ju redan en relation med köparen sedan innan, att de tex köpt tidigare, köpet går via en tränare eller man på annat sätt är vänner/bekanta.

När jag har sålt så har det gått till på ungefär liknande sätt som annars, minus provridningen då förstås. Men veterinärbesiktning etc. Är det tex amerikanska köpare vill de gärna att man skickar röntgenbilder etc till deras egen veterinär, så sådana där köp brukar dra ut på tiden om det är lite dyrare hästar.

Det viktiga ifall man säljer till privatperson som inte är väldigt hästvan är väl att ha bra videos, att visa hur hästen är i trafik, hur den är i stallet, hur den är att lasta etc. Det blir ju stor skillnad att sälja till en familj som köper sin andra ponny, än någon som handlar eller via en tränare.
 
Jag har både köpt och sålt hästar osedda och har inga problem med det. När jag sålt häst osedd har jag då fått film på ryttaren när den rider och har även fått bilder på stallet mm och mycket information har givits från båda håll för att det ska bli så bra som möjligt. Det har även stått med i kontraktet att hästen köps osedd. Har funkat hur bra som helst.
Även när jag själv köpt hästar osedda. Då har jag gjort samma sak, dvs skickat filmer och bilder och säljaren har då kunnat avgöra om den vill sälja till mig och jag har fått många filmer på hästen i alla möjliga situationer.
Jag kan känna att de gånger jag köpt häst osedd har blivit bättre för då är båda parter mer noga med att delge och fråga efter så mycket info som möjligt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 984
Senast: WBanna
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
298
Senast: liiinnea
·
Hemmet Vi ska renovera två badrum, ett som är befintligt idag och ett som ”inte finns”, det är en toalett idag som ska byggas ut så det ryms...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
5 316
Senast: sthu
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 281
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp