SÄLJA häst= problem? ponny= lätt ?

P

ponny19

har sålt några ponnier och hästar genom åren. inte i stor mängd ( 2-3 st per år)
ponnierna har det alltid gått smidigt med. ofta ungponnier som gått ungponnyklasser. hört av nöjda föräldrar och sett bra resultat på tävlingar.
Är noga med grundhanteringen så att även barn ska kunna hantera dem lätt.

Hästarna som varit unghästar el mindre utbildade har det ofta dykt upp problem med: inte så mkt pga hästarna utan pga ryttarna.
Är noga med all fakta samt vet bes alltid vid försäljning, önskas klinik bes har jag gjort detta samt även röntgad de dyrare.

Problemen som uppstår efter köp har varit enligt följande:

Välutbildat större sto som såldes som dressyr/promenad häst. efter ca ett halvår började hästen bli för pigg och kunde ta glädjesprång ibland. ryttaren red bara 1 till 2 dagar i veckan. vilken häst är då inte lite för pigg? dock var köparen trevlig, valde att sälja hästen vidare.

unghäst med mängder av felfria rundor i avd B. lite svårriden. köparna provred 2 ggr. blev problem efter ett tag. började stanna på tävlingar. köparna blev riktigt sura då jag påpekade att det krävdes ordentlig träning på unghästen.

billig tävlingshäst som hade haft småskador tidigare i livet. såldes som allroundhäst med full info om tidigare skador. efter 3 månader med elit satsning( mkt träningar och tävlingar) fick hästen kotledsinflammation och de ville häva köpet. tur att man skriver ordentligt kontrakt! hästen vad jag vet såldes som läromästare till en ung tjej och går nu lättare klasser med bra resultat.

Fint avelssto med bra härstamning. såldes till avel el ridning. dock endast sparsamt riden pga tidigare avel. spänd att rida och behöver en rutinerad ryttare. var tydlig redan i annons. köptes osedd. självklart vet bes.
nya ägaren klarade inte av henne och skylde på mig.

Har folk för bråttom med sina hästköp? el tror man att man är bättre ryttare än vad man egentligen är?
Och dessa lite billigare hästar: alla verkar tro att de kan göra en OS häst av vad som helst. går inte det är det fel på hästen el säljaren. Om man nu har köpt en billigare häst med tidigare problem el outbildad får man väl stå sitt kast.

Nej i framtiden om jag ska sälja något får det bli ponnier igen. där finns föräldrar som dämpar impulshandlingen och vill kolla igenom allt innan köp. de kommer ofta flera ggr och provrider, tar med tränare el visar film för tränare.
 
Sv: SÄLJA häst= problem? ponny= lätt ?

De som köper storhäst tror nog tyvärr allt för ofta att de är mycket duktigare än vad de egentligen är och därför köper för svåra hästar. Och blir arga när det inte går som de vill. Då är det lättare att skylla på säljaren än att ta tag i sina egna problem. Det syns allt för ofta.
Ponnyryttare har nästan alltid föräldrar med sig. Föräldrar är i regel mer kritiska och har mer koll på vad de egentligen köper, de vill ju inte att deras barn ska bli besvikna. När det är någon annan som ska ha hästen så blir det lättare att säga nej och att verkligen våga fråga allt. Det är ju väldigt enkelt att bli blixtförälskad i en häst och då spelar det ingen roll att den var ordentligt halt för ett år sen.
 
Sv: SÄLJA häst= problem? ponny= lätt ?

Jag tror att många storhäst köpare har missat i prisutvecklingen och verkligen tror att man kan få felfria individer för tävling m m utan att de kostar något. Har ju funnits en hel del trådar här om att det letas efter hästar i 30 000 - 40 000 kr klassen. Där man är så förvånad över att de inte hittar hästar som är hela, rena, välutbildade tävlingshästar.
Precis som chira skriver så är nog ponnyföräldrarna mer medvetna om vad de köper och vad de får för pengarna.
 
Sv: SÄLJA häst= problem? ponny= lätt ?

känner igen det som TS skriver. har sålt några ponnys samt stora hästar.det har nästan alltid varit något problem med hästköparna medan det gått bra med ponnyköparna.
tror att många vuxna lever i en svarta hingsten värld. den billigaste hästen måste ju kunna bli en stjärna med just mig som ryttare!!
Haft folk som ringde när jag själv hade en häst till salu som inte var lättriden. stod i annonsen och jag var tydlig på telefon. Men alla fastnade för bilder och hennes kapacitet. Men när de väl provade så fick man höra: Jag vill ha en färdig häst el det blir nog för svårt för mig osv. Nu fick hon en bra ägare med tillgång till bra tränare till slut.
Folk ser och hör bara det de vill. typ riden mkt kapacitet osv. de köper hästen( gärna osedd) för att sedan upptäcka att hästen med kapacitet var precis lika svår som säljare berättat. att sedan hästen kostat endast 25 000 kr får dem inte att inse att det inte är tal om någon nybörjarhäst som hoppar 120 klasser med lösa tyglar.
det finns många lurare bland säljarna men för hästarna skull hade det varit bra om köparna också tog sitt fulla ansvar!!!
 
Sv: SÄLJA häst= problem? ponny= lätt ?

Jag håller också med Chira, ponnyföräldrarna är väl lite rädda om sina pengar och vill ha något prisvärt som ungarna kan njuta av i flera år
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 700
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 437
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 096
Senast: __sofia__
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 067
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp