sälja häst problem

Har man inte alla papper klara innan försäljningen så kan man ordna det efteråt. Det brukar sällan vara några problem. Annars ska man ha fixat det innan. Att be en köpare vänta två veckor med att hämta hästen är att vara krånglig. Köparen ska inte behöva vänta för att du har valt att sälja utan att ha alla papper i ordning.
Om du tvingar köparen vänta två veckor så finns risken att denna drar sig ur köpet. Sen bör ju hästen besiktigas om också eftersom en besiktning endast gäller 7 dagar framåt och mycket kan hända en häst under två veckor. Den kostnaden bör ju absolut du stå för eftersom du inte vill leverera hästen inom besiktningstidens giltighet pga av att du inte haft koll på alla papper.

Jag hade som köpare valt att inte köpa häst av dig. Hela grejen känns väldigt onödigt krånglig och jag gillar inte krångel.
 
Han reg i sif . Han är islandshäst

Ja, det kan säkert krångla till saken. SIF är väl inte det allra minst krångliga rasförbundet.

Men om du nu vill backa ur affären och inte sälja till köparen som avtalat.
Hur avser du då göra med kostnaden för veterinärbesiktning???
 
Det är min häst inte hennes hon har ej köpt honom ej bet HP inga avtal mellan oss finns hon vill komma hämta åka betala då

Fast ett avtal finns väl ändå?
Ni avtalade att köparen skulle betala besiktning (stavas med s) och om hästen går igenom var ni eniga om att köp skulle ske.
Det är ett (muntligt) avtal.

Du har rimligen rätt att ångra dig, men då måste du självklart göra köparen skadeslös genom att betala besiktningen och alla köparens kostnader kring affären. Jag tycker - men det är inte självklart att lagen tycker samma - att du då ska ersätta köparen för resekostnader för provridning och så vidare också, eftersom du beter dig ganska illa på flera punkter.
 
Har hästen ett hästpass så är hästen också reggad.. bara tuta och tävla på.
Och har ju köpt en häst som inge pass har och inte är reggad är de du som är oseriös som inte uppgav detta innan provridningen.

Låt köparen köpa hästen och dra isf av för vad det kostar att regga hästen och skaffa pass(om den nu inte har detta)
Hur svårt kan de va??

Jag sålde ett föl där pappret från hingsten slarvats bort i flytt och där man behövde ta DNA test från hingsten och lysa papprena för att få regga fölet.
Denna kostnad för detta drog jag givetvis av från köpesumman och denna infon lades fram redan innan folk kom för att se fölet.

De lönar sig alltid att vara ärlig när man säljer saker och djur.. finns alltid köpare för alla hästar iaf=)
 
Jag vill ju sälja utan strul . La ut intresse koll och de gick för fort först sa hon oktober skulle vi byta häst med varann sen ångrar hon o vill köpa istället direkt. Så om vi slulle bytt så skulle ja stå ut med o vänta tills okt men hon kan ej vänta 2 veckor. hämta när papper är klart. Jag kan väll besluta när hon får hämta? När jag har möjlighet att ta emot . Vill göra rätt därför vänta 2 veckor .
Ja vill ha kontant inte check dessutom.

Hm. Du kan välja att låta bli att sälja hästen. Det är det enda du kan göra. Men då lär du få betala för hennes omkostnader kring köpet.

Ni verkar vara virrpannor båda två!

Om du inte vill ta emot check, uatn bara kontanter, så kanske ni skall göra upp affären på banken? Där kan hon ta ut pengarna och du får dem i handen, alternativt att hon överför pengar till ditt konto när du är med.
 
Svenskregistrering av importerad häst med hästpass

Certificate of Ownership om hästen är importerad från Island. Certifikatet är i a4-format. Det kommer i en separat försändelse när frakten är betald.

Handling som styrker ägandeförhållande. Ägarbevis alternativt kopia på köpekontrakt eller kvitto. Om ni inte redan står som registrerad ägare till hästen i hästpass och ägarcertifikat och WorldFengur.
 
Köpeavtal saknas och ägarbevis. . Jag är så ny med detta och viste inte om allt . De ovanstående är regler för island allså utan dessa pappet= problem
 
Skrev Ang bet hur ja vill ha de innan idag fick nu svar att hon avbokar. Ja hade då rätt magkänsla .
 
Jag förstår att hon hoppade av. Jag skulle aldrig köpt en häst av någon som haft en häst i ett år men inte fått tummarna loss och ordnat med viktiga papper trots att de tänkt sälja.

Inte heller hade jag litat på att säljaren i fråga skulle ordnat allt på två veckor när inget hänt på ett år.

Och kontant betalt - varför i hela friden då? Det finns enklare och säkrare sätt när det handlar om såpass stora summor som hästar kostar.

Hoppas i alla fall du betalat köparen för hennes utlägg.
 
Ja fick ej dom av min säljare. De är i ett annat land. Och jag viste faktiskt inte vilka papper som behövdes de de är första gången för mig . . Hästen kostar inga stora summor bet själv Stor summa säljer för mindre än en normal månadslön
 
Ta kontakt med SIF, bör inte bli ett problem att reda ut för hästen har väl fått ett svenskt pass? Annars får du reda ut det med SIF, de kan ge dig de svar du behöver.
 
Skrev Ang bet hur ja vill ha de innan idag fick nu svar att hon avbokar. Ja hade då rätt magkänsla .
Din magkänsla, vad tyckte den då? Jag tycker att köparen varit ganska så tålmodig med dig. Och det är som sagt inte konstigt att man vill hämta sin häst snabbt eftersom det är bästa tiden att ha häst just nu i det här landet (tycker jag).

Jag ska precis köpa en häst till och då har vi gemensamt avtalat att han får gå kvar hos säljaren i en månad så hon hinner hämta hem sällskap till sin hemmagående häst, mot att han fick gå kvar så kör hon ner honom åt mig (ca 37 mil enkel resa). Jag har ingen direkt brådska då vi redan har ridhäst så det passade oss båda bäst. Men jag är ändå lite nervös att det ska bli något strul.

Hade redan köpt en häst egentligen, vi hade bestämt pris, bestämt dag den skulle hämtas när jag 2 h innan vi skulle köra fick sms att nej, säljaren ville ha mer pengar än vi bestämt. Och då fick hon behålla sin häst för så gör man inte. Hon har hört av sig igen nu och sänkt priset en bit under vad jag eg skulle köpa honom för och slänger in utrustning i priset men jag är inte intresserad. Tydligen var det inte så lätt att få ut mer pengar som säljaren trodde. Känns väldigt oseriöst.
 
Har hästen ett hästpass så är hästen också reggad.. bara tuta och tävla på.
Och har ju köpt en häst som inge pass har och inte är reggad är de du som är oseriös som inte uppgav detta innan provridningen.

Låt köparen köpa hästen och dra isf av för vad det kostar att regga hästen och skaffa pass(om den nu inte har detta)
Hur svårt kan de va??

Jag sålde ett föl där pappret från hingsten slarvats bort i flytt och där man behövde ta DNA test från hingsten och lysa papprena för att få regga fölet.
Denna kostnad för detta drog jag givetvis av från köpesumman och denna infon lades fram redan innan folk kom för att se fölet.

De lönar sig alltid att vara ärlig när man säljer saker och djur.. finns alltid köpare för alla hästar iaf=)
Vad i hela friden avser du med detta inlägg i denna tråd ?
 
Jag vill ju sälja utan strul . La ut intresse koll och de gick för fort först sa hon oktober skulle vi byta häst med varann sen ångrar hon o vill köpa istället direkt. Så om vi slulle bytt så skulle ja stå ut med o vänta tills okt men hon kan ej vänta 2 veckor. hämta när papper är klart. Jag kan väll besluta när hon får hämta? När jag har möjlighet att ta emot . Vill göra rätt därför vänta 2 veckor .
Ja vill ha kontant inte check dessutom.

Det fetade tror jag är problemet. Och det där med "intressekoll" är ett oskick. Endera vill man sälja, eller så vill man inte sälja. Inga jäkla kansken.

Fö så sjukt tålmodig köpare, och jag skulle på flera punkter och av flera anledningar dra öronen åt mig av en säljare som agerar såsom TS beskrivet.
 
Hon ville ju hämta nu utan papper och "betala"med check Ja sa nej till check då bakar hon .
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 576
Senast: Lhas
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
28 805
Senast: Elendil
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 328
Senast: Habina
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 715
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp