Sälja häst=problem

S

solitza

Hej har en liten fråga till er övriga på Forumet. Har sålt en häst mkt billigt pga tidigare skada. Hon är ej triangelmärkt ej heller några reservationer på försäkringen. Nåväl var ärlig vid försäljningen upplyste om alla fel inklusive att jag överdrev hennes dåliga sidor allt för att inte få problem eller klagomål efteråt. Nu till saken valde den som verkade vettigast och mest intresserad. När väl köpet gått igenom började problemen endast efter 4dagar hörde köparen av sig hästen var för dyr, därefter har det fortsatt...Jag kan här vara ärlig och säga att det var tur att köpekontrakt fanns och att jag skrivit överdrivet mycket, men ALDRIG mer att jag säljer en häst.Man hör bara talas om dumma, oärliga säljare men hur är det egentligen med köpare? någon annan som har dåliga erfarenheter av köpare? :(
 
oja!!!
en kompis skulle sälja sin fjording som promenadhäst...
hon hade tidigare varit illa behandlad så hon behövde ta d lugnt och bli ompysslad...
hästen såldes till en familj där dottern på 12 år skulle rida den...
efter nån månad så ringer d köparna och vill lämna tebax hästen då hon börjat kasta av flickan utan anledning.
Vi blev misstänksamma eftersom hästen ALDRIG gjort nått sånt innan...
hästen fick komma hem igen...
hovarna var så nedslitna så att dom BLÖDDE!!
först så ville inte köparna veta om d...dom påstod att dom bara skrittat på skogstigar med henne...
sen kom det fram att pappan i familjen (som var rätt stor) ridit hästen i full gallop på grusvägen varje dag för att han tyckte att hon gick så långsamt. Han ville sätta lite fart i hästen...

Min kompis köpte tebax hästen med en gång....

:banana:Charlie :banana:
 
Det finns en hel del skumma människor som ringer på hästannonser, jag har upplevt de dyker speciellt upp om hästen i fråga är billig.
 
Jodå jag har nog insett att felet var att hon såldes billigt. Men för mig var meningen att hon skulle få det bra och att pengarna då ej var så viktiga.Angående att köpa tillbaks jodå det har jag sagt flera gånger åt dem att jag kan hämta hem henne och att de får tillbaka pengarna. Men detta har de ej gått med på. Min förhoppning är att hon trots allt får det bra och allt tjafs bara bottnar i att de har det dåligt ställt och försöker få ner priset därför.Kram alla :love:
 
Men - om köpet gått igenom har de väl betalt?

Ganska meningslöst att klaga på priset i efterhand...
 
Tyvärr ja.....Alla skyller på att det finns så många oärliga säljare, men tyvärr finns det minst lika många oärliga och oseriösa köpare!
Alla drabbas vi av dem någon gång! Tyvärr....men så är livets skola...
Hoppas hästen får det bra i alla fall, det är det mest väsentliga.
 
har sålt en häst och blev mycket nöjd :) Hon har det bra hos nya ägaren och har skolats om till westernhäst.
 
Usch då! Jag ska vissrligen köpa häst snart, men jag har inte ens vågat mig ut för att provrida någon än. Jag tycker det känns jättefel eftersom jag VET att jag inte ska köpa nån häst på minst 4-5 mån... Men det finns ju en del saluhästar som man kan provrida ändå! På ridskola (privatlektion) eller de som står i samma stall som medryttarhästen. ;)

Min fråga: Hur fort går en hästförsäljning för det mesta? Tar man hästen med hem samma dag, nästa vecka, nästa månad? Skulle ni som säljare tycka jag var underlig om jag inte ville ha hem hästen med en gång? (för att tex avsluta en utbildning osv först) Hur har ni gjort när ni köpt häst, har ni köpt hästen först och fixat stallplats sedan eller tvärtom? :confused:
 
Jag har haft stallplats ordnad när jag har köpt häst. Dock har jag aldrig tagit hem en häst samma dag som jag provridit :) Försök att titta på flera olika hästar innan du bestämmer dig!
 
Jag provred min häst på en torsdag. Åkte tillbaka på lördagen (med tränare), tingade hästen på kvällen, vet besiktade på måndagen, skrev kontrakt direkt efter och körde hem hästen. :) Denna häst hade då varit ute på försäljning sedan 2 dagar innan jag kom och provred. Förstod att jag var tvungen att handla snabbt om jag ville ha henne...
 
Jag har stallplats innan jag köper. Båda gånger jag köpt så har det tagit en vecka innan jag hämtat hästen, men när jag sålde en häst så tog det en månad innan dom hämtade den.
 
Min fråga: Hur fort går en hästförsäljning för det mesta? Tar man hästen med hem samma dag, nästa vecka, nästa månad? Skulle ni som säljare tycka jag var underlig om jag inte ville ha hem hästen med en gång? (för att tex avsluta en utbildning osv först)

Ok, som "hasthandlare" har jag en del erfarenheter fran manniskor som kommer och koper.
Det finns ett par olika sorters kopare:

De seriosa - dessa manniskor vill garna komma och rida varje dag i en vecka. Ta hem hasten pa prov en manad. De ar samma manniskor som garna rontgar hasten fran topp till ta, oavsett om priset for hasten ar 1,000kr eller 100,000kr. Det ar ALLTID de som vill ha extra saker inskrivna i kontraktet, om dolda fel...om temperamentforandringar osv. Dessa ar oftast de manniskor som sager att de ska tavla "hoga" klasser med hasten och menar da en LC, LB. Dessa manniskor vill ha en hast med kapacitet, men det ar inte sjalvklart att hasten ska fa anvanda sin kapacitet.
Dessa manniskor videofilmar garna nar de provrider hasten, visar videon sedan for ALLA. Det ar ocksa dessa manniskor som prutar pa priset, klagar nar de kommer och hamtar hasten att den gatt ner i vikt osv osv. De ar dessa manniskor som ringer efter 6 manader och sajer att hasten blivit svar att lasta, eller inte vill ta bettet i munnen. Dessa manniskor provar oftast fler hastar, tar MYCKET langre tid pa sej att bestamma sej, jamfort med kategori 2. Dessa manniskor kan aven ringa efter ett par ar och saga att de ska salja hasten och fraga om jag vill kopa tillbaka hasten for dubbla priset. Det har hant ett flertal ganger.

De snabba - dessa manniskor ringer pa morgonen, ar i stallet pa eftermiddagen med transport bakom bilen och pengar i planboken. De vet vad de letar efter och om hasten passar sa ar det inget trams. Veterinarbesiktning sker om hasten kostar mer an en viss summa, som de redan bestamt. I denna kategori finns ocksa de som kommer och tittar och bestammer sej medans dem ar dar, och hamtar hasten och betalar kontant efter att hasten vet bes.
Dessa manniskor brukar ringa lite da och da och beratta hur bra allting gar. Vad de upptackt hos hasten och hur de alskar den over allt annat.

Det finns fler kategorier, men nastan alla manniskor/kunder kan klassas in i en utav dessa 2 i olika grad och styrka.
Jag tycker att man ska vara noga nar man koper en hast, den ska vara frisk samt passa till det man vill ha den till.
En hast ska veterinarbesiktigas!! Inget ord om saken.

Men jag hade sjalv aldrig begart att fa en hast for under 30.000:- rontgad, blodprov taget osv.
Jag hade heller aldrig kopt en hast oriden, vilket jag salt 3 hastar i ar!! Dessa manniskor fragade efter en vet bes, men en provridning var inte av intresse. De sag nar hasten visades upp utav mej eller annan ryttare i stallet. Dessa manniskor var inte handlare!!

Nar jag sjalv koper hastar sa vet bes jag inte alltid. Det beror pa priset pa hasten, samt alder. Jag undersoker pa plats det jag tycker ar viktigt. Bojprov, lyssnar pa hjarta och andning, letar efter gallor, overben mm mm.

Ibland kommer jag med karran bakom bilen, ibland kommer jag bara for att titta. Men jag skulle aldrig aka och titta om jag inte var intresserad att kopa.
Det har aldrig gatt langre an ett par dagar fran att jag kopt en hast tills den var hemma i varat stall.

Om nagon skulle komma och provrida ett flertal hastar och sedan saga att jag vill inte ha hasten forrens om ett par manader hade jag tyckt att dessa manniskor varit "timewasters". Jag hade blivit lite forbannad!! Varfor tittar man pa en hast man inte vill kopa??

Nu ar det kanske lite annorlunda om man koper fran en privatperson, men de hastar som ar hos oss ar till forsaljning NU, inte om 5 manader.
 
Oja, vad mycket strul man kan få pga oseriösa köpare.
Jag har inte sålt så många hästar i mina dagar men jag har upplevt både oseriösa och seriösa köpare, detta hände:
Ponny 1 : Köpes av familj till barnen på prov en kort tid efter prövotidens utgång ringde mamman och sa att ponnyn blivit ilsken mm ( fast det under prövotiden gick utmärkt ) och att de inte ville ha kvar henne ( det var många turer fram och tillbaka ) eftersom jag känner ponnyn utan och innan visste jag att om hon nu var tjurig så protesterade hon mot något?! Jag köpte tillbaka henne och det visade sig att hon var som vanligt..det kröp fram att deras ena dotter inte längre var intresserad ( lilltjejen var 3år !!!! ), de hade dessutom köpt en ponny till strax efter de köpt min till deras 2 åring !!

Ponny 2 : Såldes med prövotid allt gick bra och de bestämde sig för att behålla henne. Efter ca 1,5 månader började problemen och tjejen ringde minst 2gr i veckan om än det ena än det andra ( klagomål ). Hon gjorde si och så.. var knäpp etc Sedan hade hon "plötsligt" fått patellaupphakning på ett bakben och hon ringde ett antal gånger och menade att jag måste vetat det innan, fast vetrinären sagt att det mkt väl kan komma under växtperioderna för att sedan försvinna. Hur som helst så sa jag att skulle jag försöka lura henne genom att dölja ett sånt fel skulle jag väl aldrig sålt henne med prövotid?
Jag erbjöd mig att köpa tillbaka henne då jag tyckte synd om hästen och blev stressad av att hon ringde varje vecka med nya problem ( trodde det var det hon ville? ) men gissa om min förvåning när hon sa - Neej, det vill jag inte :confused: :mad: Men hon fortsatte ringa och till slut ville hon sälja . När jag hämtade henne visade det sig att ponnyn stod själv i ett putte litet stall, mini hage och kördes knappt, åhh vad jag blev :cry: men :) för att hon skulle få komma hem. Hos mig går hon med kompisar, istora kuperade hagar, får b-vitam vår & höst + körs regenlbundet och hon har inte visat någon patella alls ( kom hem för ca 2år sedan ).
Häst 3 som såldes, flyttade till en underbar tjej i Norge och allt går perfekt.
Häst 4 Lånades ut på foder först i ca 6 månader, sedan köpte de henne och allt har gått perfekt där också.
Jag har kontakt med köparna och har även hälsat på och sett att de har det jätte bra och trivs.

De som förvånar mig är att jag försökte också vara så himla noggrann och trodde jag hittat jätte bra köpare men ack vad fel jag hade med de två första.

Ska jag sälja någon mer så vill jag helst låna ut henne på foder först för att se att det blir riktigt bra, fö ingen mår bra av ( allra minst hästen ) att nya ägaren och hästen inte trivs ihop.
 
Jag var inte runt och provred hästar innan jag säkert bestämt mig för att köpa häst. Det hade känts fel.

MEN! Det var mitt första hästköp nånsin och hade ingen aning om vad man egentligen får för pengarna. Därför provade jag ett par hästar som jag inte ville ha för att få mer "kött på benen". Några var för dyra och någon var för gammal. Har man inte möjlighet att åka land och rike runt så får man snällt provrida hästarna som finns till salu på närmare håll, ca 10 mils radie. Och det var inte så många med rätt utbildning och rätt storlek.

Vet också att många säljare klagar på att köparen ska hem och fundera och sedan höra av sig, men som inte gör det. Jag har själv gjort så. Och det betyder inte att hästen var ointressant eller att jag hittat en annan häst. Hästen kan ha varit helt ok och mycket väl en häst jag kan tänka mig, men jag vill fortsätta leta för att vara riktigt säker. Det kan ju dröja innan man hittar rätt, därför blir det att man inte hör av sig.

Jag hittade min häst efter drygt en månads provridningar och tog hem honom en vecka senare.
 
Jodå efter mycket om och men har de betalt. Eftersom jag nog är lite för "snäll"fick de ta henne på avbetalning trots att hon såldes billigt. Säkert kom köparen på att de ej egentligen hade råd och därför försökte få ner priset=slippa betala resterande. mvh Solitza
 
Ja du Carina tyvär är det nog livets hårda skola att man lär sig av misstagen.Jag tror och hoppas att hon får det bra. Samt som tur var krävde jag att få inskrivet i kontraktet att hon EJ får säljas vidare utan att jag har återköpsrätt för samma pris hon såldes=7000kr. Du som själv sysslar med araber det priset för en riden, trafiksäker arab är väll inte mycket att tjafsa om. mvh Solitza
 
Skönt att läsa ditt inlägg. Jag tyckte även att jag var nogrann. Pga av att hon såldes billigt var det många som var intresserade. Jag lät de som verkade"intressanta"träffa Damen och intervjuvade dem samt gjorde hembesök för att kika på stall och övriga hästar. Tyvärr kan folk visa upp en falsk bild av sig. Ett av villkoren för köp var att vi skulle hålla regelbunden kontakt, dels pga att jag haft damen sedan hon var liten men även det faktum att mina döttrar 6 och 7år är uppväxta med henne och för deras skull ville jag också hålla kontakten. Enda gångerna köparen hört av sig är för att bråka om pengar. När jag ringt har hon inte varit inne. När jag slutligen fick tag i henne och undrade vad hon höll på med, fick jag följande svar: Jag har lärt mig att man hör av sig om det är problem annars inte. Men så hade vi inte kommit överens. mvh Solitza :confused:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu ska tilläggas att jag inte är någon av ägarna men jag är berörd ändå eftersom en av personerna är en god vän till mig. En häst ägdes...
2
Svar
38
· Visningar
5 045
Senast: Smedholt
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 003
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik En bekant till mig har sålt sin häst i somras, en problemhästar till kraftigt reducerat pris (15.000:-) med tanke på hennes stam &...
Svar
9
· Visningar
3 783
Ekonomi & Juridik En vän till mig importerade och sålde en 5-åring till kunnig hästmänniska och hennes barn. Hästen var såld redan innan den importerades...
2
Svar
23
· Visningar
3 287
Senast: Kaching
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp