Sälja häst - video på hantering, längd?

AW

Trådstartare
Jag ska sälja en häst jag rider sen en tid tillbaka och har filmat en hel del av hantering som t.ex. lastning, uppsittning, hovslagare, göra i ordning. Denna video är tänkt att vara separat från den vanliga säljvideon när han rids (som kommer att vara relativt kort, ca 2.5-3 min). Min fråga är, hur mycket vill potentiella köpare se? Att göra i ordning hästen tar 15 minuter, vill man se allt eller ska jag klippa ihop. Tror folk att man klipper bort det dåliga? Jag har även filmat när jag red ut på stubben i blåsten som jag tänkte ha med i annonsen, den filmen var drygt 12 minuter och en bekant tyckte att det var alldeles för lång. Min tanke var att visa en relativt oklippt video så eventuella köpare får en känsla för hur han är att sitta på när man rider ut. Man kanske är det för långt för att hålla intresse?
Att visa mer borde vara bra men har tyvärr haft motsatta reaktioner från människor tidigare. Min teori är att människor är så vana vid att se allt tillrättalagt att om man visar "allt" så verkar verkligheten dålig trots att det i detta fallet är en fantastiskt vänlig och okomplicerad häst.
 
Jag ska sälja en häst jag rider sen en tid tillbaka och har filmat en hel del av hantering som t.ex. lastning, uppsittning, hovslagare, göra i ordning. Denna video är tänkt att vara separat från den vanliga säljvideon när han rids (som kommer att vara relativt kort, ca 2.5-3 min). Min fråga är, hur mycket vill potentiella köpare se? Att göra i ordning hästen tar 15 minuter, vill man se allt eller ska jag klippa ihop. Tror folk att man klipper bort det dåliga? Jag har även filmat när jag red ut på stubben i blåsten som jag tänkte ha med i annonsen, den filmen var drygt 12 minuter och en bekant tyckte att det var alldeles för lång. Min tanke var att visa en relativt oklippt video så eventuella köpare får en känsla för hur han är att sitta på när man rider ut. Man kanske är det för långt för att hålla intresse?
Att visa mer borde vara bra men har tyvärr haft motsatta reaktioner från människor tidigare. Min teori är att människor är så vana vid att se allt tillrättalagt att om man visar "allt" så verkar verkligheten dålig trots att det i detta fallet är en fantastiskt vänlig och okomplicerad häst.
Ingen orkar kolla så länge, bättre att klippa ner till några minuter och ev erbjuda folk som vill se mer de oklippta filmerna.
 
Jag ska sälja en häst jag rider sen en tid tillbaka och har filmat en hel del av hantering som t.ex. lastning, uppsittning, hovslagare, göra i ordning. Denna video är tänkt att vara separat från den vanliga säljvideon när han rids (som kommer att vara relativt kort, ca 2.5-3 min). Min fråga är, hur mycket vill potentiella köpare se? Att göra i ordning hästen tar 15 minuter, vill man se allt eller ska jag klippa ihop. Tror folk att man klipper bort det dåliga? Jag har även filmat när jag red ut på stubben i blåsten som jag tänkte ha med i annonsen, den filmen var drygt 12 minuter och en bekant tyckte att det var alldeles för lång. Min tanke var att visa en relativt oklippt video så eventuella köpare får en känsla för hur han är att sitta på när man rider ut. Man kanske är det för långt för att hålla intresse?
Att visa mer borde vara bra men har tyvärr haft motsatta reaktioner från människor tidigare. Min teori är att människor är så vana vid att se allt tillrättalagt att om man visar "allt" så verkar verkligheten dålig trots att det i detta fallet är en fantastiskt vänlig och okomplicerad häst.
Kan du inte göra en spellista på youtube som du sedan länkar till i annonsen, där varje video i spellistan heter det den handlar om t.ex. lastning? Det har jag sett en gång och det tyckte jag var superbra. Så lägger du upp en kort video i annonsen och sen kan folk välja om de vill se mer.
 
Jag vill bara se hur hästen beter sig när den blir ledd, går in i ett stall, blir uppbunden, räcker med typ 30 sekunder. Man ser rätt snabbt.

Idén om en spellista på youtube med längre klipp är utmärkt.

Förresten, en bra bild från sidan utan sadel är något jag saknar i många annonser. Man vill ju gärna se ryggen 😅.
 
Egentligen är det inte så svårt att ta alla dessa bilder och videos, svårare är att välja vad en köpare faktiskt vill se.
Själv bestämmer jag mig ofta väldigt snabbt i en video om det är något jag är intresserad av.

Om ni skulle köpa en någorlunda utbildad häst som är snäll, är det något speciellt ni vill se? Förutom rygg utan sadel :D
 
Jag har bara sett fåtal filmer där hästarna hanteras och inget jag efterfrågar. Bra exteriörbild samt film där hästen rör sig och hoppar om den kan det. För mig räcker det att säljaren skriver att hästen är snäll att hantera, eller vad som är krångligt. Resten formar jag själv så det känns oviktigt med film. Sen vill jag gärna vara med lite snabbt i stallet innan eller efter bara för att se så den inte är hysterisk.

När jag sålde mitt halvblod hade jag en film som beskrivet. Men sen också 3-4 filmer till på min youtubekanal med lite annan ridning, typ längre film från en terränträning, nån där jag red ute på en åker, filmer från tävlingar. Och en där jag satt upp också 😄
Skulle jag gjort en med hantering så hade jag försökt korta ner så mycket som möjligt samt haft den som en egen film i en spellista. 😃
 
Det beror också på vad man säljer hästen som. Har sett annonser på dressyrhästar där man inte får se alla gångarter eller rörelser som den sägs kunna. Annonser på hopphästar där man inte får se hur den hoppar osv…

Jag tror också på idén om en youtube-lista så kan de som vill se längre göra det, den kan du antingen länka till i annonsen eller så ger du ut den vid kontakt med ev intressenter
 
Jag brukar se till att ha lite filmer på instagram och så länkar jag dit, har sidan offentlig under tiden jag har en häst att sälja. Så kan folk själv kolla runt. Man kan ju också skaffa ett konto för bara hästen om man vill det. Men enklast är ju att länka till sin egen sida om man redan har filmer o bilder uppe.
 
Jag brukar se till att ha lite filmer på instagram och så länkar jag dit, har sidan offentlig under tiden jag har en häst att sälja. Så kan folk själv kolla runt. Man kan ju också skaffa ett konto för bara hästen om man vill det. Men enklast är ju att länka till sin egen sida om man redan har filmer o bilder uppe.
Så har jag också gjort. Har bara hästarna på min Instagram. Då kan folk se hur mycket eller lite dem vill.
 
Jag ska sälja en häst jag rider sen en tid tillbaka och har filmat en hel del av hantering som t.ex. lastning, uppsittning, hovslagare, göra i ordning. Denna video är tänkt att vara separat från den vanliga säljvideon när han rids (som kommer att vara relativt kort, ca 2.5-3 min). Min fråga är, hur mycket vill potentiella köpare se? Att göra i ordning hästen tar 15 minuter, vill man se allt eller ska jag klippa ihop. Tror folk att man klipper bort det dåliga? Jag har även filmat när jag red ut på stubben i blåsten som jag tänkte ha med i annonsen, den filmen var drygt 12 minuter och en bekant tyckte att det var alldeles för lång. Min tanke var att visa en relativt oklippt video så eventuella köpare får en känsla för hur han är att sitta på när man rider ut. Man kanske är det för långt för att hålla intresse?
Att visa mer borde vara bra men har tyvärr haft motsatta reaktioner från människor tidigare. Min teori är att människor är så vana vid att se allt tillrättalagt att om man visar "allt" så verkar verkligheten dålig trots att det i detta fallet är en fantastiskt vänlig och okomplicerad häst.
Jag skiter totalt i när man gör vid hästen, lastar osv. Jag vill se hästen i tre gångarter i båda varven, inte bortklippt innan kortsidan, gärna hela varvet alltså.
Är det en hopphäst som är inhoppad vill jag se den hoppa en bana på nivån den är på.
Skulle aldrig lägga tiden på att titta på en video som är 12 min lång.
 
Skulle jag köpa trygg hobbyhäst till mig eller barnet så skulle video som visa hur snäll och trygg ponnyn/hästen är definitivt väcka extra intresse och göra en villig att resa längre för provridning. Men kanske är mindre intressant om man riktar sig mot tävlingsryttare/inte ’tant’/’barn’häst eller att det helt enkelt inte är en sådan typ av häst det gäller.

Ihopklippt så att det är max 20s per ’del’ som är med och sedan en notis om att längre filmer finns vid intresse/länk till youtubekanal.


Jag ska sälja en häst jag rider sen en tid tillbaka och har filmat en hel del av hantering som t.ex. lastning, uppsittning, hovslagare, göra i ordning. Denna video är tänkt att vara separat från den vanliga säljvideon när han rids (som kommer att vara relativt kort, ca 2.5-3 min). Min fråga är, hur mycket vill potentiella köpare se? Att göra i ordning hästen tar 15 minuter, vill man se allt eller ska jag klippa ihop. Tror folk att man klipper bort det dåliga? Jag har även filmat när jag red ut på stubben i blåsten som jag tänkte ha med i annonsen, den filmen var drygt 12 minuter och en bekant tyckte att det var alldeles för lång. Min tanke var att visa en relativt oklippt video så eventuella köpare får en känsla för hur han är att sitta på när man rider ut. Man kanske är det för långt för att hålla intresse?
Att visa mer borde vara bra men har tyvärr haft motsatta reaktioner från människor tidigare. Min teori är att människor är så vana vid att se allt tillrättalagt att om man visar "allt" så verkar verkligheten dålig trots att det i detta fallet är en fantastiskt vänlig och okomplicerad häst.
 
Jag skiter totalt i när man gör vid hästen, lastar osv. Jag vill se hästen i tre gångarter i båda varven, inte bortklippt innan kortsidan, gärna hela varvet alltså.
Är det en hopphäst som är inhoppad vill jag se den hoppa en bana på nivån den är på.
Skulle aldrig lägga tiden på att titta på en video som är 12 min lång.
Samma här, tycker det är helt ointressant med hanteringsvideor, och t ex 7 minuter film från en dressyrtävling där man har filmat på långt håll går också bort. Max ett par minuter där man får se hästen i alla gångarter räcker bra och då ska det absolut inte vara i slow motion.
 
Jag anlitade en försäljare när jag skulle sälja min häst. Hon lade ut några bra bilder i annonsen och en länk till ett youtube klipp. I klippet som var typ 2.45 min långt fick man se bilder utan sadel rakt uppställd från sidan och porträttbild (samma som i annonsen) och video på uppsittning, skritt på långa tyglar, trav och galopp i båda varven, hoppning av ett par hinder från båda hållen, löshoppning, galopp och skritt på långa tyglar ute på en grusväg, avspolning med en slang ute, lastning och urlastning. Denna film gjorde mig så övertygad om att jag inte skulle sälja hästen!
 
Jag anlitade en försäljare när jag skulle sälja min häst. Hon lade ut några bra bilder i annonsen och en länk till ett youtube klipp. I klippet som var typ 2.45 min långt fick man se bilder utan sadel rakt uppställd från sidan och porträttbild (samma som i annonsen) och video på uppsittning, skritt på långa tyglar, trav och galopp i båda varven, hoppning av ett par hinder från båda hållen, löshoppning, galopp och skritt på långa tyglar ute på en grusväg, avspolning med en slang ute, lastning och urlastning. Denna film gjorde mig så övertygad om att jag inte skulle sälja hästen!
Vilken ironi!

Jag håller med ovanstående, men med en liten vinkel.

Skulle jag göra en film på någon häst idag, så skulle jag göra som Helgstrand gör när de presenterar sina hingstar.

Alltså, en ordentlig film på hästens exteriör och kanske med kommentarer. En film där man ser att hästen är avspänd även när inget händer.

Sedan en film där hästen för det första fyller hela rutan (alltså relativt mycket i närbild), och i alla gångarter.

Kolla in Helgstrands hemsida, så vet ts vad jag menar.
 
Vilken ironi!

Jag håller med ovanstående, men med en liten vinkel.

Skulle jag göra en film på någon häst idag, så skulle jag göra som Helgstrand gör när de presenterar sina hingstar.

Alltså, en ordentlig film på hästens exteriör och kanske med kommentarer. En film där man ser att hästen är avspänd även när inget händer.

Sedan en film där hästen för det första fyller hela rutan (alltså relativt mycket i närbild), och i alla gångarter.

Kolla in Helgstrands hemsida, så vet ts vad jag menar.
Du menar att du skulle kommentera hästen som blir filmad? 🙈
Jag skulle avsky det. Jag vill enbart höra hästens hovar mot marken, det säger mkt när jag hör den röra sig samt jag vill höra så den inte är struppipare. Ingen musik, det går fetbort också.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 477
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 338
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 524
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 133
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp