Sälja häst - video på hantering, längd?

Jag ska sälja en häst jag rider sen en tid tillbaka och har filmat en hel del av hantering som t.ex. lastning, uppsittning, hovslagare, göra i ordning. Denna video är tänkt att vara separat från den vanliga säljvideon när han rids (som kommer att vara relativt kort, ca 2.5-3 min). Min fråga är, hur mycket vill potentiella köpare se? Att göra i ordning hästen tar 15 minuter, vill man se allt eller ska jag klippa ihop. Tror folk att man klipper bort det dåliga? Jag har även filmat när jag red ut på stubben i blåsten som jag tänkte ha med i annonsen, den filmen var drygt 12 minuter och en bekant tyckte att det var alldeles för lång. Min tanke var att visa en relativt oklippt video så eventuella köpare får en känsla för hur han är att sitta på när man rider ut. Man kanske är det för långt för att hålla intresse?
Att visa mer borde vara bra men har tyvärr haft motsatta reaktioner från människor tidigare. Min teori är att människor är så vana vid att se allt tillrättalagt att om man visar "allt" så verkar verkligheten dålig trots att det i detta fallet är en fantastiskt vänlig och okomplicerad häst.

För mig är allt det vardagliga otroligt viktigt!
Jag är harig av mig, och är oftast ensam i stallet så allt måste funka utan nån special treatment.

En häst jag var spekulant på fick jag ett snabbspolat klipp på hästen som tas in från hagen, ställs på gången ensam i stallet, får se alla moment när den görs i ordning och sen när ryttaren sitter upp.
Inte mer än 45 sekunder, men man kunde ju se att hästen var helt cool med allt från gå in själv, till lyfta alla ben och få på sadel.

Sägs den vara klar för msv b vill jag se film som styrker detta om det inte finns bra resultat.
Som några andra skrivit vill jag också ha bra bilder på hela hästar utan utrustning, samt redan i annonsen veta om det krävs något speciellt.
(T ex tittade jag på en som krävde en specialbyggd sadel för 65.000, ryggen var verkligen helt tokig, jag bad inte om fler bilder än de med sadel i annonsen… 80 onödiga mil!)

Kommer förmodligen aldrig titta på häst hos större förmedlare igen, de vet tråkigt lite om hästen och man kommer alltid till en sadlad och knoppad häst. Blir så opersonligt, jag köper ju en bästa kompis och inte en träningsmaskin…
 
För mig är allt det vardagliga otroligt viktigt!
Jag är harig av mig, och är oftast ensam i stallet så allt måste funka utan nån special treatment.

En häst jag var spekulant på fick jag ett snabbspolat klipp på hästen som tas in från hagen, ställs på gången ensam i stallet, får se alla moment när den görs i ordning och sen när ryttaren sitter upp.
Inte mer än 45 sekunder, men man kunde ju se att hästen var helt cool med allt från gå in själv, till lyfta alla ben och få på sadel.

Sägs den vara klar för msv b vill jag se film som styrker detta om det inte finns bra resultat.
Som några andra skrivit vill jag också ha bra bilder på hela hästar utan utrustning, samt redan i annonsen veta om det krävs något speciellt.
(T ex tittade jag på en som krävde en specialbyggd sadel för 65.000, ryggen var verkligen helt tokig, jag bad inte om fler bilder än de med sadel i annonsen… 80 onödiga mil!)

Kommer förmodligen aldrig titta på häst hos större förmedlare igen, de vet tråkigt lite om hästen och man kommer alltid till en sadlad och knoppad häst. Blir så opersonligt, jag köper ju en bästa kompis och inte en träningsmaskin…
Samtidigt är det en plats hästen är trygg och ingen garanti den är snäll och lugn när den flyttat hem till dig även om jag förstår hur du tänker med tanke på att du ofta är ensam i stallet. 🙂
 
Du menar att du skulle kommentera hästen som blir filmad? 🙈
Jag skulle avsky det. Jag vill enbart höra hästens hovar mot marken, det säger mkt när jag hör den röra sig samt jag vill höra så den inte är struppipare. Ingen musik, det går fetbort också.
Haha

Du har rätt, det vore nog lite too much! :rofl:

Musik tycker jag inte heller om. Det räcker om ryttaren är tyst och hästen hörs.

Men i övrigt kanske du håller med om att det är bra om man ser hästen lite mer i närbild än en prick längst bort i ett ridhus eller en hoppbana? :angel::crazy:
 
Samtidigt är det en plats hästen är trygg och ingen garanti den är snäll och lugn när den flyttat hem till dig även om jag förstår hur du tänker med tanke på att du ofta är ensam i stallet. 🙂
Och om en häst är stökig och besvärlig i hanteringen så kommer det ändå inte att visas på någon salufilm. ;)
 
Samtidigt är det en plats hästen är trygg och ingen garanti den är snäll och lugn när den flyttat hem till dig även om jag förstår hur du tänker med tanke på att du ofta är ensam i stallet. 🙂
Såklart. Men för mig känns det alltid lugnare att veta att hästen brukar vara trygg, det gör mig trygg också och så blir hästen oftast lite lugnare på sin nya plats när jag inte hispar runt 🤷🏼‍♀️
 
Haha

Du har rätt, det vore nog lite too much! :rofl:

Musik tycker jag inte heller om. Det räcker om ryttaren är tyst och hästen hörs.

Men i övrigt kanske du håller med om att det är bra om man ser hästen lite mer i närbild än en prick längst bort i ett ridhus eller en hoppbana? :angel::crazy:
Som jag skrev i ett tidigare inlägg så föredrar jag att se hästen riden i alla gångarter minst ett helt varv åt båda hållen och om det är en hopphäst hoppa en bana på nivån den är utbildad till. :) Så ja, självklart ska man se en tydlig bild av hästen när den filmas.
 
Och om en häst är stökig och besvärlig i hanteringen så kommer det ändå inte att visas på någon salufilm. ;)
Exakt.
Såklart. Men för mig känns det alltid lugnare att veta att hästen brukar vara trygg, det gör mig trygg också och så blir hästen oftast lite lugnare på sin nya plats när jag inte hispar runt ?🤷🏼‍♀️
Oj, är det så illa att du hispar runt själv 😅 Hur tar du dig igenom det?
 
Exakt.

Oj, är det så illa att du hispar runt själv 😅 Hur tar du dig igenom det?
Jag brukar säga att jag behöver en häst som tar mig i handen och berättar att postlådor inte äter upp människor.
Men jag får lätt lite puls ett par sekunder när hästarna börjar se spöken, så jag behöver en häst som inte känner in mig för mycket utan mer ”kan själv” och inte är så brydd om miljöstörningar.
Jag letar ju också efter en närmast bombsäker tanthäst så jag saknar inte självinsikt.
 
Hästen såldes fort. Det blev en vanlig video kompletterad med en kort snutt på byten och den långa när vi rider ut i storm.

Tycker att det är spännande att se hur olika alla tycker. Anledningen till att jag frågade från början var att jag läste en tråd på Facebook om hur en försäljningsvideo skulle se ut och läst en del i "vi som letar häst"-tråden här på Bukefalos där enligt min uppfattning flertalet ändå efterfrågade video på vardag och hantering.

Videon om någon är intresserad (ser att jag skrivit fel i slutet ska vara efter fram, inte före fram :crazy: )
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 446
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 326
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 514
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 120
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp