Sälja halv häst?

PopcornPlayer

Trådstartare
Står i valet och kvalet och funderar på hur jag ska göra.
Har en fin häst, men mkt kapacitet, men som jag inte riktigt hinner lägga den tiden jag behöver på.
Står i valet och kvalet om jag ska sälja, låna ut etc
Jag skulle ju verkligen vilja behålla hästen för framtida avel.
Funderat på o sälja halva hästen för en låg peng? Någon som har erfarenhet av detta?
 
Skriv ordentliga avtal. Generellt tror jag på att det är bättre med en ägare men naturligtvis när prissumman för hästen kanske är stor så måste man samarbeta. Lycka till.
 
Inom travet förekommer det att man säljer tävlingsrätten på hästen. Där är det enklare för travhästarna har ju fasta åldrar när dom måste sluta tävla.
Problemet med en ridhäst och liknande upplägg är att om det blir en bra tävlingshäst av den räcker den karriären längre än bäst före datum för avel.
Är tanken att stoet med tiden ska i avel är det väldigt viktigt med bra avtal och att det sätts en ålder/tid på hur länge hästen får vara kvar som tävlingshäst.
 
Vad är syftet med att sälja halva hästen? Och till undepris?

Ska delägaren rida hästen själv eller ska ni dela på det. Ska hästen bo kvar eller flytta? Vad vill du ska hända om samarbetet behöver avbrytas?
 
Står i valet och kvalet och funderar på hur jag ska göra.
Har en fin häst, men mkt kapacitet, men som jag inte riktigt hinner lägga den tiden jag behöver på.
Står i valet och kvalet om jag ska sälja, låna ut etc
Jag skulle ju verkligen vilja behålla hästen för framtida avel.
Funderat på o sälja halva hästen för en låg peng? Någon som har erfarenhet av detta?

Undrar också vad syftet att sälja halva hästen till underpris kan vara.
 
Står i valet och kvalet och funderar på hur jag ska göra.
Har en fin häst, men mkt kapacitet, men som jag inte riktigt hinner lägga den tiden jag behöver på.
Står i valet och kvalet om jag ska sälja, låna ut etc
Jag skulle ju verkligen vilja behålla hästen för framtida avel.
Funderat på o sälja halva hästen för en låg peng? Någon som har erfarenhet av detta?

Jag vet att det finns en del hingstar som ägs i andelar bland islandshästarna. Då är det med stor sannolikhet riktigt fina hingstar med stort avelsvärde eller liknande.

För ston ser jag inte riktigt poängen. Kanske internationell nivå hoppning? Då är det ju potentiellt stora mängder pengar men då snackar vi hästar som tävlas och tränas av de stora namnen med tänker jag.
 
Jag vill nog säga att det är väldigr svårt att lyckas med samägande av häst
En bekant till mig lät en ryttare få halva hästen mot att ryttaren utbildade och tävlade den. När sen min bekanta ville sälja så ville ryttaren inte bli av med den fina hästen och låtsades som att den absolut inte var till salu när penningstarka presumtiva köpare frågade. (Ryttaren var givetvis erbjuden att lösa ut bekantens halva, men hade inte ekonomi till det)
Det blev en rätt lång historia i slutänden, med flera skruvade händelser... :/
 
Inom Galoppen leasar man hästar. Kanske ett alternativ? Jag leasar tex just nu ett avelssto, med ett mycket utförligt avtal. Vi har även leasat tävlingshäst
 
I travet leasar man också ut hästar antingen typ 80 -20 eller liknande. Men de är ju för att ägaren ska få 20 procent på insprungna pengar vilket inte är aktuellt här. Men vi leasade ut vårt sto en period när vi tyckte hon hade de bättre hos tränaren som hade henne.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 808
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Hej allesammans. Jag fick låna stallägarens häst att ta föl på. Nu är denna underbara fölunge 8 månader. Och jag känner att detta inte...
2
Svar
32
· Visningar
5 655
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 796
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp