Sälja katt, veta att det blev bra

Sparksfly

Trådstartare
Hej!
Sålde en katt. Haft magsår kring den där katten. Han ville inte vara innekatt. Såldes till någon som verkade vara en väldig kattälskare med stort intresse för katter och kattens beteende. Människan kunde inte låta bli att välja att köpa den. Då är man verkligen intresserad tänkte jag. Hade haft mycket katter redan innan. Men familjen ville inte hålla någon kontakt, som jag älskade att ha med uppfödaren. Jag vill bara få nån bild, nån berättelse, jag frågade om hur han trivs men fick vaga svar. Klart jag förstår att man ofta gärna vill göra sin katt till sin men tänk om... tänk om det hände nåt. Då vill jag rädda honom. Ville aldrig sälja honom. Det var han som längtade ut på äventyr. Jag bryr mig som om jag vore en kattmamma. Men det går i perioder. Ibland så tänker jag just det, att jag sålde honom som i att han flyttade hemifrån. Men redan där blir det ju svårt. En som flyttar hemifrån kan man förhoppningsvis ha kontakt med. Han hade fått allt han skulle, med id-märkning (färdigregistrerad minns jag inte säkert), kastrering, vaccin, besiktning utan anmärkning vid det laget han fick sin kastrering. Så min fråga till er på buke är väl helt "enkelt"; Ska jag glömma allt eller ska jag ta reda på allt för att jag bryr mig? Kan tilläggas att jag aldrig glömmer den kissen, blir ofta orolig så fort jag hör om försvunna katter och katthem. Jag är beredd att öppna mitt hem för honom igen, om han bara orkar bo med oss. Han var en i familjen hos mig. Och med det undrar jag; hur skulle du göra om det var din tidigare älskade pälskling? /Tvåbent kattmamma
 
Jag förstår inte. Far katten illa i sitt nya hem? Eller är det bara att du vill se att han har det bra?
Du kan ju aldrig kräva att nya ägaren vill ha kontakt, säljer du så säljer du. Många uppfödare tappar kontakten med åtminstone några av sina avkommor, det är nått som ingår i att vara uppfödare. Alla vill inte ha bibehållen kontakt, det får man acceptera tyvärr.

Visst kan du höra av dig och fråga hur det är, om det funkar osv. Men det är fortfarande upp till köparen huruvida de vill ha kontakt.
 
Allt det där förstår jag redan. Då vet jag hur du skulle ha gjort; sålt är sålt. Ja, allt jag vill se är att han fick det bra. Annars skulle jag ha varit mer övervägande vid försäljningen. Det finns flera anledningar att jag undrar, men jag drar det inte i ett forum. Då blir det däremot svårt att få råd då också, det blir tydligt. Jag gillar inte djurförsäljningar, märker jag.
 
Jag förstår att du vill veta, men du kan ju inte göra så mkt mer än du redan gjort. Om du har hört av dig och frågat hur han trivs och de inte verkar vara så sugna på kontakt så får du nog bara försöka gå vidare. Tänk på att du sålde katten av en anledning och att katten säkert har det jättebra nu när han får gå ute.

Ibland får man bara blunda, övertala sig själv om att allt är bra och gå vidare.
 
Allt det där förstår jag redan. Då vet jag hur du skulle ha gjort; sålt är sålt. Ja, allt jag vill se är att han fick det bra. Annars skulle jag ha varit mer övervägande vid försäljningen. Det finns flera anledningar att jag undrar, men jag drar det inte i ett forum. Då blir det däremot svårt att få råd då också, det blir tydligt. Jag gillar inte djurförsäljningar, märker jag.

Finns det misstankar om att katten missköts så får du gå vidare men annars så släpp det. Köparna vill uppenbarligen inte ha kontakt.
 
Allt det där förstår jag redan. Då vet jag hur du skulle ha gjort; sålt är sålt. Ja, allt jag vill se är att han fick det bra. Annars skulle jag ha varit mer övervägande vid försäljningen. Det finns flera anledningar att jag undrar, men jag drar det inte i ett forum. Då blir det däremot svårt att få råd då också, det blir tydligt. Jag gillar inte djurförsäljningar, märker jag.

Jag gillar inte heller försäljning av djur, det är därför jag slutat föda upp. Man tappar all kontroll över djuret, vilket jag inte gillar. Alltså kontroll i att kunna agera direkt om djuret far illa. Majoriteten av djuren får det ju bra, men visst är det oron som vinner över förnuftet oftast när det gäller djur.
Men oavsett vad man tycker, så är det så det är.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 342
Senast: jemeni
·
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
1 971
Senast: Otherside
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 271
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 874
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp