Sälja lite "svår" häst

Tindra8

Trådstartare
Hej!
Jag kommer inom snar framtid att lägga ut min häst på försäljning. Det blir första gången jag ska sälja en häst och jag har några funderingar. Detta är en häst i lägre prisklassen.

Min häst är ett 8 årigt sto utan stam. Just nu är hon hur snäll som helst. Men det som gör det lite svårt är att hon har väldigt mycket attityd och har med tidigare ägare blivit oridbar. Hon hade fyra olika hem på ett år innan hon kom till mig. Jag har haft henne i ungefär 2 år och nu kan i princip alla rida henne. Men hon är fortfarande ett riktigt sto och kommer alltid att vara det.

Hon är utbildad ungefär LA i dressyren men är aldrig tävlad på grund av mitt ointresse. Hon är väldigt trevlig i dressyren, har bra gångarter och är mycket arbetsvillig. Hopptränar varje vecka och är fin på hinder. Hoppar allt man styr på, vägrar inte, har bra teknik och tycker det är roligt. Är bara hoppad i ca ett år eftersom vi började med att få bukt på dressyren. Hoppar nu banor på ca 90 cm. Har inte kapaciteten för att hoppa banor på mycket högre än 100, kanske 110 i framtiden. Aldrig varit halt. Just nu en väldigt bra hobbyhäst.

Hur säljer man en häst som för tillfället är hur okomplicerad som helst men som kommer testa de nya ägarna ordentligt? Folk som ser eller rider henne nu tror mig inte när jag säger att hon var jobbig i början. Fast de som känt henne från början är fortfarande skeptiska mot henne. Hur vet man om en spekulant kommer klara henne även i hennes jobbigare perioder? Älskar den här hästen och vill verkligen inte att hon får börja flytta runt igen. Den här hästen vet precis hur man skrämmer människor både på marken och på ryggen om hon känner sig osäker men snällare häst finns inte när hon är känner sig trygg.

Hur prissätter man en häst som för tillfället är okomplicerad i både ridning och hantering men som för inte jättelänge sedan var oridbar och jobbig i all hantering? Är rädd att hon hamnar hos någon som inte kan hantera hennes humör och vill helst att hon hamnar hos någon som fortsätter träna och om intresse finns tävla.

Vill verkligen inte sälja den här hästen men kommer behöva göra det och hoppas att finna ett riktigt bra hem till henne. Har ni några tips på vad jag ska tänka på får ni jättegärna berätta. :)
 
Hej!
Jag kommer inom snar framtid att lägga ut min häst på försäljning. Det blir första gången jag ska sälja en häst och jag har några funderingar. Detta är en häst i lägre prisklassen.

Min häst är ett 8 årigt sto utan stam. Just nu är hon hur snäll som helst. Men det som gör det lite svårt är att hon har väldigt mycket attityd och har med tidigare ägare blivit oridbar. Hon hade fyra olika hem på ett år innan hon kom till mig. Jag har haft henne i ungefär 2 år och nu kan i princip alla rida henne. Men hon är fortfarande ett riktigt sto och kommer alltid att vara det.

Hon är utbildad ungefär LA i dressyren men är aldrig tävlad på grund av mitt ointresse. Hon är väldigt trevlig i dressyren, har bra gångarter och är mycket arbetsvillig. Hopptränar varje vecka och är fin på hinder. Hoppar allt man styr på, vägrar inte, har bra teknik och tycker det är roligt. Är bara hoppad i ca ett år eftersom vi började med att få bukt på dressyren. Hoppar nu banor på ca 90 cm. Har inte kapaciteten för att hoppa banor på mycket högre än 100, kanske 110 i framtiden. Aldrig varit halt. Just nu en väldigt bra hobbyhäst.

Hur säljer man en häst som för tillfället är hur okomplicerad som helst men som kommer testa de nya ägarna ordentligt? Folk som ser eller rider henne nu tror mig inte när jag säger att hon var jobbig i början. Fast de som känt henne från början är fortfarande skeptiska mot henne. Hur vet man om en spekulant kommer klara henne även i hennes jobbigare perioder? Älskar den här hästen och vill verkligen inte att hon får börja flytta runt igen. Den här hästen vet precis hur man skrämmer människor både på marken och på ryggen om hon känner sig osäker men snällare häst finns inte när hon är känner sig trygg.

Hur prissätter man en häst som för tillfället är okomplicerad i både ridning och hantering men som för inte jättelänge sedan var oridbar och jobbig i all hantering? Är rädd att hon hamnar hos någon som inte kan hantera hennes humör och vill helst att hon hamnar hos någon som fortsätter träna och om intresse finns tävla.

Vill verkligen inte sälja den här hästen men kommer behöva göra det och hoppas att finna ett riktigt bra hem till henne. Har ni några tips på vad jag ska tänka på får ni jättegärna berätta. :)
Jag har haft en sån häst, han var lite speciell. Påminner lite om din i beskrivningen, jättesnäll och trevlig i rätt händer men en katastrof hos fel människor.

Pris är alltid svårt. Min häst var inte dyr när jag köpte honom och jag gick ner lite ytterligare när jag sålde (bor i Finland så ett par hundra euro rörde det sig om).

Jag var tydlig i annons att han krävde rutinerad ryttare då han kunde bli spänd, men att han samtidigt var en snäll och trevlig häst. Undvik att skriva alla små detaljer i hela hästens historia (blir lätt skräckhistorier som kan skrämma bort ev köpare) men nämn de detaljer som är viktiga, tycker jag. Vidare diskussion kan man ta med de som hör av sig.

Jag sållade bort en hel del personer som uppenbarligen inte hade passat min häst (bl.a ridskolor, han hade gått som ridskolehäst och det hade inte riktigt passat honom) och hittade ett trevligt par som köpte honom. De stormtrivs med hästen och det har fungerat utan större bekymmer hos dem. Men de är rutinerade hästmänniskor bägge två :)

Lycka till med försäljningen!
 
Hej!
Jag kommer inom snar framtid att lägga ut min häst på försäljning. Det blir första gången jag ska sälja en häst och jag har några funderingar. Detta är en häst i lägre prisklassen.

Min häst är ett 8 årigt sto utan stam. Just nu är hon hur snäll som helst. Men det som gör det lite svårt är att hon har väldigt mycket attityd och har med tidigare ägare blivit oridbar. Hon hade fyra olika hem på ett år innan hon kom till mig. Jag har haft henne i ungefär 2 år och nu kan i princip alla rida henne. Men hon är fortfarande ett riktigt sto och kommer alltid att vara det.

Hon är utbildad ungefär LA i dressyren men är aldrig tävlad på grund av mitt ointresse. Hon är väldigt trevlig i dressyren, har bra gångarter och är mycket arbetsvillig. Hopptränar varje vecka och är fin på hinder. Hoppar allt man styr på, vägrar inte, har bra teknik och tycker det är roligt. Är bara hoppad i ca ett år eftersom vi började med att få bukt på dressyren. Hoppar nu banor på ca 90 cm. Har inte kapaciteten för att hoppa banor på mycket högre än 100, kanske 110 i framtiden. Aldrig varit halt. Just nu en väldigt bra hobbyhäst.

Hur säljer man en häst som för tillfället är hur okomplicerad som helst men som kommer testa de nya ägarna ordentligt? Folk som ser eller rider henne nu tror mig inte när jag säger att hon var jobbig i början. Fast de som känt henne från början är fortfarande skeptiska mot henne. Hur vet man om en spekulant kommer klara henne även i hennes jobbigare perioder? Älskar den här hästen och vill verkligen inte att hon får börja flytta runt igen. Den här hästen vet precis hur man skrämmer människor både på marken och på ryggen om hon känner sig osäker men snällare häst finns inte när hon är känner sig trygg.

Hur prissätter man en häst som för tillfället är okomplicerad i både ridning och hantering men som för inte jättelänge sedan var oridbar och jobbig i all hantering? Är rädd att hon hamnar hos någon som inte kan hantera hennes humör och vill helst att hon hamnar hos någon som fortsätter träna och om intresse finns tävla.

Vill verkligen inte sälja den här hästen men kommer behöva göra det och hoppas att finna ett riktigt bra hem till henne. Har ni några tips på vad jag ska tänka på får ni jättegärna berätta. :)

Ett tips är faktiskt att inte sälja för billigt. Hellre skriva att priset kan sänkas för rätt hem. Många letar billiga klipp, utan att faktiskt ha kunskap att förvalta dem, alternativt köper billigt med planen att sälja dyrare.
 
Jag sålde en liknande häst för många år sedan, jag satte ett rätt högt pris eftersom han var häftig som individ och var väldigt fin med rätt ryttare, samtidigt var jag noga med att poängtera hans "problem". Det kom en intressent som var väldigt intresserad och fick honom lite billigare än utsatt eftersom jag kände att det här blir for life och även om hen kanske inte riktigt insåg prövningarna skulle denne nog reda ut det. Hen hade också med sig en duktig ryttare som förstod vad jag menade, så det kändes som att mina varningar gick fram. Det har gått bra för dem, en del test i början och hen fick lägga tid på att skapa relation och befästa ledarskap men så är det ju mer eller mindre med många hästar.
Jag tror man ska vara noga med vem man säljer till men också inse att det finns fler som kan klicka även om det ibland sker på andra sätt än en själv.
 
Sälj hästen som den är nu och inte som den var eller kan bli. För många hästar är det en färskvara det här med att vara en trevlig häst att hantera och det kan förändras fort oavsett vad det är för häst.

Var dock tydlig med vad hästen behöver för typ av uppstallning och träning och hantering för att fortsätta vara trevlig. Sen är det faktiskt så att hästar också mognar med åren, den kanske inte alls har lika lätt längre att falla tillbaka i sina gamla vanor som den hade som unghäst.
 
Vad som är svårt och jobbigt för en person är inte lika med detsamma för någon annan. Det du kan göra är att vara ärlig med historien med hästen. Lita på din känsla om du tror att spekulanten kan klara av hästen. Tycker man ofta får en känsla av att se hur personen är mot hästen på marken. Det finns aldrig några garantier när man säljer en häst. Låna ut hästen på foder först om du vill ha kvar kontrollen ett tag.
 
Om hästen känns stabil nu ska man inte prata FÖR mycket om tidigare problem, tycker jag (så länge det inte rör sig om skador förstås). Risken är att det blir "självuppfyllande profetior" med ryttare som fokuserar FÖR mycket på att hästen kan bli spänd och därmed blir spända själva etc. Självklart ska man vara uppriktig men, som sagt, det är ändå hästen som den är NU som du ska sälja.
 
Skriv inte en novell utan att hästen är okomplicerad och trevlig att rida men kräver en rutinerad ryttare för att inte ta över.
Det sållar förhoppningsvis bort de mest oerfarna. Resten kan du ta med spelulanter.

Sen kan man aldrig veta hur det blir. Jag sålde en häst som hos mig var så himla enkel, snäll och förlåtande. Det gick åt helvete hos nya ägaren, hästen tog över fullständigt och blev oridbar.
Då är inte jag någon överdrivet skicklig ryttare men jag hade tydliga ramar och det räckte för att hästen skulle känna sig trygg hos mig.
 
Som andra sagt. Sälj hästen som den är nu men var ärlig med vad den behöver och nämn (vid kontakt, inte i annons) hur den varit. Och se hur det tas emot.

Jag la ut en söt liten ponny på annons. Hur okomplicerad som helst. Dock fanns även där en historik av betydelse - stor betydelse då det handlade om aggression på en livsfarlig nivå i specifika situationer.
Jag beskrev hur han var, vad han behövde och sen i personlig kontakt berättade jag om den där historiken. De som ”viftade bort det” strök jag direkt, de som började ”oja sig” och oroa sig över den redan vid omnämnandet strök jag. De som ställde relevanta frågor om historiken och resonerade sunt pratade jag vidare med.

Han är inne på andra året som barnponny hos en kanonbra familj :)
 
Jag hade lagt ut hästen som den är, t ex som föreslagits: " hästen är okomplicerad och trevlig att rida men kräver en rutinerad ryttare för att inte ta över." Sedan hade jag på plats förklarat att den har en historik som vridbar, och visar det sig att provridning etc inte funkar hade jag varit snabb med att bryta alt. inte släppa upp på hästen om det verkar vara fel från början.

Vettigt pris, men inte för lågt - det lockar fel spekulanter.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 196
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Har provridit två eventuella medryttarhästar och skulle vara kul med lite input. Har som mål att tävla längre fram och kunna träna...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 016
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
943
Senast: linlar1
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 952
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • GVFÖ 2024
  • Ulvlek
  • Vad såg ni senast? Del 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp