Sälja mängder av NWT barnkläder

Pellegnillot

Trådstartare
Jag är med i några säljgrupper på Facebook med inriktning barnkläder. Något jag inte begriper hur det är möjligt är när det kommer trådar med majoriteten sprillans nya kläder med lappar och allt kvar på. Jag är helt med på att man kan få saker i present som inte passar eller att barn vägrar vissa plagg men när folk lägger upp femtio helt nya plagg till försäljning blir jag lite fundersam. Varför har de så mycket nya kläder?

Jag har hört något om att folk utnyttjar klädföretags bonusar och "tag tre betala för två" och typ... får kläder gratis? Och att det är därför vissa märken inte har rea, typ newbie? Men jag förstår inte riktigt hur det går till eller hur det kan löna sig att pyssla med?

Eller är en del så otroligt shoppinggalna...? Är det risk att det är stöldgods?

Jag har verkligen funderat på det här de senaste dagarna så skulle uppskatta lite input i ämnet. 😅
 
Jag är med i några säljgrupper på Facebook med inriktning barnkläder. Något jag inte begriper hur det är möjligt är när det kommer trådar med majoriteten sprillans nya kläder med lappar och allt kvar på. Jag är helt med på att man kan få saker i present som inte passar eller att barn vägrar vissa plagg men när folk lägger upp femtio helt nya plagg till försäljning blir jag lite fundersam. Varför har de så mycket nya kläder?

Jag har hört något om att folk utnyttjar klädföretags bonusar och "tag tre betala för två" och typ... får kläder gratis? Och att det är därför vissa märken inte har rea, typ newbie? Men jag förstår inte riktigt hur det går till eller hur det kan löna sig att pyssla med?

Eller är en del så otroligt shoppinggalna...? Är det risk att det är stöldgods?

Jag har verkligen funderat på det här de senaste dagarna så skulle uppskatta lite input i ämnet. 😅
Jag är också med i en sådan grupp och där finns en tjej som säljer mycket nytt med lappar. Min kompis har handlat någon gång av den tjejen, som berättat att hon är shoppinggalen typ 🙈
 
Jag är också med i en sådan grupp och där finns en tjej som säljer mycket nytt med lappar. Min kompis har handlat någon gång av den tjejen, som berättat att hon är shoppinggalen typ 🙈
Men varför lämnar de inte tillbaka det om de inte ville ha det? Det är frågan.

Jag har undrat länge över en person i grannskapets säljgrupp som lägger ut mycket nytt och nästan nytt och nära oanvänt, jättefint! och man undrar varför i allsin dar hon gör så och om det nu var jättefint varför behöll hon det inte själv.

@Pellegnillot Jag har också undrat länge över sådant.
 
Har också funderat på detta. Men som jag förstått det så är det vissa som gör detta för att få bonus som du säger. Och då säljer allt till samma pris dom köpt för, eller i vissa fall dyrare när det varit limited Edition osv… eller köper på deras sommar eller vinterrea och sen säljer för ordinarie pris. Men man får ju va lite smått galen om man ska orka med 😅
 
Jag är också med i en sådan grupp och där finns en tjej som säljer mycket nytt med lappar. Min kompis har handlat någon gång av den tjejen, som berättat att hon är shoppinggalen typ 🙈

Jag blir alldeles orolig för vissa alltså, en del har sådana sjuka mängder. Och hur har de råd?! Det är ju inte Ullaredkläder utan det är ju ofta Polarn o pyret och liknande märken som ändå kostar ganska mycket pengar. 😳

Men varför lämnar de inte tillbaka det om de inte ville ha det? Det är frågan.

Jag har undrat länge över en person i grannskapets säljgrupp som lägger ut mycket nytt och nästan nytt och nära oanvänt, jättefint! och man undrar varför i allsin dar hon gör så och om det nu var jättefint varför behöll hon det inte själv.

@Pellegnillot Jag har också undrat länge över sådant.

Ja jag fattar inte heller. Det känns som en del har det som hobby att skriva annonser typ?
Har också funderat på detta. Men som jag förstått det så är det vissa som gör detta för att få bonus som du säger. Och då säljer allt till samma pris dom köpt för, eller i vissa fall dyrare när det varit limited Edition osv… eller köper på deras sommar eller vinterrea och sen säljer för ordinarie pris. Men man får ju va lite smått galen om man ska orka med 😅

Men hur går ekvationen ihop? 😅 Kan man _tjäna_ pengar på det viset med bonusarna? Eller går man i bästa fall plus minus noll?

Och varför köper folk "begagnade" saker till nypris?! Det är så märkligt tycker jag. Varför ska jag kolla igenom hundra inlägg på FB, tillslut hitta en vindfleece i rätt storlek och färg etc, kontakta en privatperson och med risk för att bli lurad och inte ens få varan betala nästan fullpris PLUS frakt på typ 66 kr?! När man kan gå in på företagets hemsida, välja precis vad man vill ha och ofta få gratis frakt och med möjlighet att returnera osv. Noll krångel och sparar massor med tid. Kan inte förstå detta, men jag menar, folk lär ju köpa för annars skulle säljarna väl inte fortsätta hålla på?
Det har jag också funderat på! Eller de som i barnklädesgrupper efterfrågar typ sommarkläder i en viss storlek men endast nya och oanvända? Då kan de väl köpa nya kläder själva?
Så otroligt konstigt. :confused:
 
Jag har alltid antagit att det är stöldgods. 🙈😂
Ja känslan är ju ibland att det är något som inte borde vara 100 % rätt, men jag vet inte. En del kanske bara tycker att det är jättekul att sälja grejer? 🤷‍♀️ Och andra som tycker det är värt att leta efter och köpa "begagnat" till nästan nypris... Det är ju ändå såpass vanligt så jag hoppas få något svar som klarar upp alla frågor!
 
Haha! Förlåt, tänkte förtydliga det i inlägget men Bamse höll på att ta slut på tvn så jag fick lov att posta. 😆 Det står tydligen för new with tags!
 
Vad gäller Polarn kan man t ex få tag på plagg till riktigt bra pris på rean/i outleten och sälja för upp emot dubbelt så mycket, men vissa köper helt enkelt på rean/från outleten och säljer till samma pris och håvar in bonuspoäng. Somliga tar på faktura och betalar den när de sålt plaggen vidare, andra kan förstås ligga ute med pengar. Själv förstår jag inte hur man kan tycka att det är värt tidsåtgången. För en bonus på 2000:- om året måste du köpa (och sälja) för 50 000 kr. Själv har jag några gånger köpt upp några ytterplagg från outleten och sålt dyrare, men då skäms jag lite efteråt 😄.
 
Jag har också funderat mycket över det!
Var tidigare med i i sådan grupp som man fick sälja ett par olika märken i, en utav admin i den gruppen sålde bara nya prylar. Och mängder utan dem.
Jag köpte en body jag inte fått tag i större storlek, och när den kom var den solklart stulen eftersom larmtaggen satt kvar 😂
Jag polisanmälde faktiskt henne och gruppen lades sen ner. (Eller så är jag blockad, för jag hittar inte den längre)

Har sålt en hel del av minsta barnets kläder nu men fick nog av alla som ska pruta sju spänn, glömmer betala, inte hämtar ut paketet så jag får skicka det igen när det kommit i retur, eller vill ha matchande strumpor på köpet osv så jag lämnade in allt till PoP’s second hand trots att det knappt betalar bensinen in till butik.
Newbiegrejerna vet jag inte var jag ska göra av.
 
Kan komma på många anledningar till att folk säljer oanvända kläder.
- köpt billigt på rea/outlet för att tjäna en slant
- köpt något extra (på rea) för att få fri frakt
- vill inte betala dyr returfrakt, kan sammanfalla med punkten ovanför
- köpt på rea säsongen innan och hinner bli för litet till nästa säsong, ytterkläder tex
- köper i större storlekar för framtiden men tröttnar på plagget innan det är lagom
- barnet har inte samma smak som förälder och säger nej

- en form av shoppingberoende där kläder överkonsumeras. Många faller nog in på denna punkten men förklarar det med någon av punkterna ovanför. För många är det säkert inte alls lönsamt men det är ett beteende mer än en strategi.
 
Kan komma på många anledningar till att folk säljer oanvända kläder.
- köpt billigt på rea/outlet för att tjäna en slant
- köpt något extra (på rea) för att få fri frakt
- vill inte betala dyr returfrakt, kan sammanfalla med punkten ovanför
- köpt på rea säsongen innan och hinner bli för litet till nästa säsong, ytterkläder tex
- köper i större storlekar för framtiden men tröttnar på plagget innan det är lagom
- barnet har inte samma smak som förälder och säger nej

- en form av shoppingberoende där kläder överkonsumeras. Många faller nog in på denna punkten men förklarar det med någon av punkterna ovanför. För många är det säkert inte alls lönsamt men det är ett beteende mer än en strategi.

Ja det finns ju absolut många sådana anledningar! Men det som refereras till här i tråden är ju mer såna som lägger upp tex en annons med 10 par leggings i samma storlek med lapparna kvar. Såna jag jag också förundrats över…
 
Vad gäller Polarn kan man t ex få tag på plagg till riktigt bra pris på rean/i outleten och sälja för upp emot dubbelt så mycket, men vissa köper helt enkelt på rean/från outleten och säljer till samma pris och håvar in bonuspoäng. Somliga tar på faktura och betalar den när de sålt plaggen vidare, andra kan förstås ligga ute med pengar. Själv förstår jag inte hur man kan tycka att det är värt tidsåtgången. För en bonus på 2000:- om året måste du köpa (och sälja) för 50 000 kr. Själv har jag några gånger köpt upp några ytterplagg från outleten och sålt dyrare, men då skäms jag lite efteråt 😄.
Var finns denna outlet?
 
Ja det finns ju absolut många sådana anledningar! Men det som refereras till här i tråden är ju mer såna som lägger upp tex en annons med 10 par leggings i samma storlek med lapparna kvar. Såna jag jag också förundrats över…
Tänker att de sannolikt faller in under den sista punkten; shoppingberoende.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp