Sälja och köpa - hur i hela friden gör (/törs) man?

R

Raderad medlem 6459

Jag och min make har nu seriöst börja titta på ny bostad och ska styra upp ett möte med banken i veckan. Ingen av oss har sålt en bostad tidigare, min make har bara hyrt och vi bor nu i den enda lägenhet jag köpt. Vi känner nog båda lite samma panik tror jag dock över hur i hela friden man administrerar själva säljandet och köpandet så att man inte blir typ hemlös. Hur gör man? Om vi hittar en lägenhet vi vill ha behöver ju sälja vår egen ASAP men tänk om det tar tid? Eller omvänt, vi säljer vår lya och sen letar nytt, då kanske det tar för lång tid innan vi hittar något nytt?

Vi bor utanför Stockholm i en förort som nog inte är svårsåld i sig men som inte har det där typiska stockholmstrycket på sig*. När jag tittar på Hemnet ser jag att det finns en lägenhet liknande vår som varit till salu nu i 20 dagar, den är dock fett overpriced om ni frågar mig.

Hur gör man? Snälla själar som kan komma med input uppskattas! :)

(* dvs historier i stil med "min lägenhet i innerstan såldes på en kvart" är inte särskilt hjälpsamma för mig ;))
 
Jag TROR att det är så att man kan skriva in en klausul om att man köper objektet X under förutsättning att ens eget objekt Y blir sålt (inom en viss tid)

Men jag ska hålla truten för alla här vet sånt bättre än jag.
 
Jag TROR att det är så att man kan skriva in en klausul om att man köper objektet X under förutsättning att ens eget objekt Y blir sålt (inom en viss tid)
Åh, det vore ju fantastiskt. Hoppas nån kommer in och bekräftar :D.

Usch, jag är inte skapt för såna har saker! Blir helt nipprig.
 
Åh, det vore ju fantastiskt. Hoppas nån kommer in och bekräftar :D.

Usch, jag är inte skapt för såna har saker! Blir helt nipprig.
Det går att skriva in en sådan klausul. Om säljaren accepterar är inte säkert. Det beror på hur attraktiv bostad man har, alltså snabbsåld. Men i Sthlm är det nog inga problem.
Jag skulle titta på lägenheter jag var intresserad av och i samband med visningen prata med mäklaren och förklara läget. Mäklaren är säkert intresserad av att sälja er lägenhet också. Då kan det bli enklare att få till en affär.
 
@gammalek Nä, en snabb googling säger att det är ovanligt att de går med på det.

Och tack för tipset! Vi ska på visning imorgon så vi ska prata med mäklaren då :). Vi har inte ens varit till banken än, eller värderat vår bostad, så förmodligen kommer vi missa lägenheterna imorgon även om vi gillar dem. Men det skadar ju inte att börja titta och höra sig för liksom :).
 
@gammalek Nä, en snabb googling säger att det är ovanligt att de går med på det.

Och tack för tipset! Vi ska på visning imorgon så vi ska prata med mäklaren då :). Vi har inte ens varit till banken än, eller värderat vår bostad, så förmodligen kommer vi missa lägenheterna imorgon även om vi gillar dem. Men det skadar ju inte att börja titta och höra sig för liksom :).
Man lär sig massor av att gå på visningar, så det är absolut inte bortkastad tid. 0ch man kanske upptäcker att det som var prio ett övertrumfas av något som man inte ens tänkt på. Så gå på så många visningar ni hinner!
 
Man lär sig massor av att gå på visningar, så det är absolut inte bortkastad tid. 0ch man kanske upptäcker att det som var prio ett övertrumfas av något som man inte ens tänkt på. Så gå på så många visningar ni hinner!
Det är sant :). Vi vet rätt bestämt exakt vad vi vill ha dock :D. Men vi ska absolut gå på så många vi kan :).

KL

En annan grej. Jag googlade lite och får fram att det säkraste sättet att göra det på är att köpa först och sälja sen. Men dum fråga då: hur i hela friden betalar man då det nya? Inte är vi väl de enda som planerar att använda vinsten från nuvarande boendet till kontantinsatsen på det nya? Jag tycker att det känns tryggare att sälja först, även om det också känns läskigt såklart.
 
Håller med om att det är det läskigt! :nailbiting: Vi letar hus och har i vårt lånelöfte även löfte om överbryggningslån, samt att banken räknar med att vi kan klara dubbla boendekostnader ett tag. Men katastroftankarna finns ju där, tänk om lägenheten inte blir såld...
 
Håller med om att det är det läskigt! :nailbiting: Vi letar hus och har i vårt lånelöfte även löfte om överbryggningslån, samt att banken räknar med att vi kan klara dubbla boendekostnader ett tag. Men katastroftankarna finns ju där, tänk om lägenheten inte blir såld...
Vad är överbryggningslån? Dubbla boendekostnader vore inget bekymmer för oss, däremot kan vi ju inte gärna hosta upp hela kontantinsatsen utan att få loss pengarna som vi har i boendet nu så att säga.

Men ja, skitläskigt. Blir så stressad bara av att tänka på det! Tur att vi inte har nån brådska :D

edit. Googlade överbryggningslån nu, vilken bra grej! Det verkar ju alltså vara det man ska köra på? Och då tänker ni alltså köpa först och sedan sälja, fattar jag rätt då? Jag vet inte om banken i dagsläget skulle ge oss ett sånt lån i och med att jag pluggar, men så snart jag är klar är det nemas problemas tror jag. Vilken bra grej!
 
Väldigt många tycker jag verkar antingen ha en flytt hem till föräldrar/vänner som ett mellanboende ifall det inte klaffar med köp-sälj. Men de flesta verkar köpa nyproducerat och då har de skrivit kontrakt kanske 1 år innan inflytt och har tid att sälja lägenheten. Men jag håller med om att det känns bra bökigt hela karusellen, har själv varit i samma tankar. Jag hade nog sålt först (då vet man vilka pengar man kan köpa för också) och köpt sen och haft en plan b om köpet drar ut på tiden.
 
Åh, det vore ju fantastiskt. Hoppas nån kommer in och bekräftar :D.

Usch, jag är inte skapt för såna har saker! Blir helt nipprig.

Vi hade en sån klausul. Vi fick köpa först och sälja sen, och fick vi inte sålt skulle köpet gå tillbaka. Vi sålde dock på söder och köpte på Österlen.

I övrigt: hitta en mäklare ni gillar. Ni kommer ha mycket kontakt. Att sälja och köpa lägenhet i Stockholm är typ det värsta som finns.
Homestyla. Ni ska attrahera så många som möjligt.
Jag tyckte fastighetsmäklarna var super.
 
Att sälja och köpa lägenhet i Stockholm är typ det värsta som finns.
Äsch, jag tror inte det är värre att sälja i vår förort än någon annanstans i landet. Hetsen och trycket finns liksom inte här. Det här är inte innerstan.

Jag förstår att man i ert fall gick med på en sån klausul men jag kan inte föreställa mig att man gör det i vårt fall. Tyvärr!
 
Äsch, jag tror inte det är värre att sälja i vår förort än någon annanstans i landet. Hetsen och trycket finns liksom inte här. Det här är inte innerstan.

Jag förstår att man i ert fall gick med på en sån klausul men jag kan inte föreställa mig att man gör det i vårt fall. Tyvärr!
När du googlade, såg du varför det var svårt att få en sån klausul? Min syster och svåger flyttade från liten ort till småstad men fick släppa första huset de köpt, eftersom de inte fick sålt sitt (de hade alltså sådan klausul). Därefter tog de ett år i hyreslägenhet medan de sålde och köpte.
 
När du googlade, såg du varför det var svårt att få en sån klausul? Min syster och svåger flyttade från liten ort till småstad men fick släppa första huset de köpt, eftersom de inte fick sålt sitt (de hade alltså sådan klausul). Därefter tog de ett år i hyreslägenhet medan de sålde och köpte.
Det stod att få går med på det om de kan undvika det, för att slippa riskera att behöva hitta en ny köpare igen. Att det helt enkelt är lättare för dem att bara sälja direkt till nån som inte vill ha en sån klausul. Typ.
 
Det stod att få går med på det om de kan undvika det, för att slippa riskera att behöva hitta en ny köpare igen. Att det helt enkelt är lättare för dem att bara sälja direkt till nån som inte vill ha en sån klausul. Typ.
Ja, så måste det ju vara förstås. Det behöver vara en säljare utan så många intressenter.
 
Ja, så måste det ju vara förstås. Det behöver vara en säljare utan så många intressenter.
Ja precis, och jag tror att de bostäder vi kommer vara intresserade av kommer att ha en hel del intressenter.

Gud, jag kan inte skriva ordentligt. Men du fattar.
 
Det stod att få går med på det om de kan undvika det, för att slippa riskera att behöva hitta en ny köpare igen. Att det helt enkelt är lättare för dem att bara sälja direkt till nån som inte vill ha en sån klausul. Typ.

Ja, och banker idag räknar i princip med att ingen säljer. Det jag skulle göra är att ha ett längre tillträde (beroende på var ni vill flytta då).
 
Ja, och banker idag räknar i princip med att ingen säljer. Det jag skulle göra är att ha ett längre tillträde (beroende på var ni vill flytta då).
Jaha oj är det så? Men sånt överbryggningslån, är det också svårt att få då av det skälet?

Längre tillträde är ju smart! Påverkar det när man ska ha betalat alltsammans?
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Vi ska egentligen inte alls flytta för vi bor bra på den gård vi har men nu har det kommit en gård på Hemnet som vi är mycket nyfikna på...
Svar
10
· Visningar
1 501
Senast: Narcissa
·
Hemmet Hittade ingen bra rubrik men denna får duga... Jag är uppväxt i villa men har på min höjd bott i BR-radhus själv. Jag gillar inte...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
12 878
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan Ja, hur gör man egentligen? Det finns nog många både säljare och köpare här inne som kanske har svar. Jag vill och behöver ha en ny...
2
Svar
31
· Visningar
3 963
Senast: Kiwifrukt
·
Äldre Mina föräldrar ska sälja sitt hus, eventuellt till min lillebror till ett förmånligt pris. Om detta sker kommer jag få motsvarande summa...
Svar
18
· Visningar
1 696
Senast: Verdandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Kämpa på
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Boräntorna

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp