Sälja och köpa - hur i hela friden gör (/törs) man?

Vi sålde en bostad i Solna, ganska lätt ställe att sälja bostäder då i alla fall. Antar att det är samma nu. Mäklaren vi hade då rådde oss att sätta den som kommande så folk kunde börja spana på den. Vid ev försäljning tidigare kunde vi sätta ett tillträde för köparen en ganska bra bit fram i tiden, tror vi hade en sådär 5 månader eller nåt sånt, för att vi skulle ha lite mer tid på oss att få tag på nytt. Det kändes faktiskt tryggt ändå. Vi sålde snabbt som kommande, köparen ville ha tillträde så snabbt det gick men stod inte som hemlös om det dröjde så vi kunde släppa lägenheten så fort vi fick huset, alla glada och nöjda.

Visst, det satte ju viss press så man kunde ju inte leta bostad i 2 år som en i omgivningen gjorde innan hen hittade sin men varken jag eller partnern är såna som pallar med jakten hur länge som helst så vi blev rätt nöjda ändå och skulle antagligen sikta på något liknande nästa gång det är dags.
 
Se till att skriva kontrakt snabbt efter att ni accepterat högsta budet. Vi hade vid ett tillfälle fyra som bjöd och i slutändan ingen som ville köpa. Den som hade bjudit högst drog sig ur och de andra drog sig också ur. Så vi fick börja om med visningar och ny budgivning inte kul. Ingen kompensation får man heller innan det finns något skrivet. Nu hade vi inte kunnat göra något åt det för personen drog sig ur samma dag i det här fallet men klart stressande var hela situationen.
Ja, det sa mäklaren också! Bra råd :) :up:.
 
Tro bara INGET innan det är påskrivet. Min köpare ställde in samma morgon som vi skulle skriva. :banghead:

(Senare kom hon tillbaka, jag sa ok då, men precis innan vi skulle skriva dök en annan köpare upp. Samma bud men cash - samt tillfredsställelsen i att blåsa tillbaka :devil:)
Haha du, jag är en expert i katastroftänk. Ingen risk att jag slappnar av det minsta innan allt är 1000% klart.
 
Haha du, jag är en expert i katastroftänk. Ingen risk att jag slappnar av det minsta innan allt är 1000% klart.
Bra! En av mina kollegor sålde sin mammas lgh när mamman kom in på äldreboende. Det var segt som tusan, den låg ute i några månader. Men till slut såldes den - till en 94-åring! Hon ville inte ha tillträde förrän typ 2 månader framåt så min kollega var :nailbiting::nailbiting::nailbiting:

Men damen höll sig vid liv och hann flytta in. :D
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Vi ska egentligen inte alls flytta för vi bor bra på den gård vi har men nu har det kommit en gård på Hemnet som vi är mycket nyfikna på...
Svar
10
· Visningar
1 511
Senast: Narcissa
·
Hemmet Hittade ingen bra rubrik men denna får duga... Jag är uppväxt i villa men har på min höjd bott i BR-radhus själv. Jag gillar inte...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
13 157
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan Ja, hur gör man egentligen? Det finns nog många både säljare och köpare här inne som kanske har svar. Jag vill och behöver ha en ny...
2
Svar
31
· Visningar
4 001
Senast: Kiwifrukt
·
Äldre Mina föräldrar ska sälja sitt hus, eventuellt till min lillebror till ett förmånligt pris. Om detta sker kommer jag få motsvarande summa...
Svar
18
· Visningar
1 702
Senast: Verdandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp