Sälja och köpa - hur i hela friden gör (/törs) man?

Ja, du betalar vid tillträdet:) och längre tillträde brukar vara enkelt, alla är ju i samma sits, man vill inte sälja om man inte har nånstans att bo.
Okej, super, tack för infon! :) Det är som sagt helt nytt för oss så vi har noll koll på hur saker och ting fungerar.

(Alltså jag har ju som sagt köpt en lägenhet men jag minns verkligen inga detaljer från det :o)
 
Vi har sålt ett hus och köpt ett annat - värsta jag gjort!! :D
Det gäller att ha tur och flyt!
I vårt fall fick vi inte lånelöfte till nya huset medan vi ägde det gamla pga vi inte skulle ro runt det med två hus ifall att det skulle dröja med försäljningen. Plus att vi hade låsta lån (ALDRIG MER!) vilket innebär att vi fick lösa ett och betala in en mindre summa och det andra var på 700’ så vi bestämde oss för att behålla det = dock fick vi inte köpa ett hus under 700’ pga det lånet.
Vi träffade en bekant på affären och av en slump sa han att han skulle sälja sitt hus och vi åkte och titta på det dagen efter och bestämde oss för att köpa. Vi la snabbt ut vårt hus på hemnet och det blev som tur va sålt innan visning och vi kunde då få nytt lånelöfte och skriva papper på det nya huset.
MEN - de som köpte vårt hus ville in snabbt och vi kunde inte direkt förhandla i det läget så jag, man, barn och hund fick flytta in hos min bror i en månad och katterna fick bo hos min mamma. Som tur var fick vi ställa in alla möbler i källaren i nya huset.
Så javisst går det! Men det är en process. :angel:
 
Letade hus i nästan tre år, har alltså varit på många visningar. Det finns många kassa mäklare. Gå på visning hos den/de mäklare ni funderar på att anlita!

Vår dåvarande bank ville inte ge oss något överbryggningslån och krävde att vi skulle sälja innan vi kunde köpa. Vi bytte bank, för hos flera andra banker var det inget som helst problem. (Och tur var det, eftersom det tog en evighet att hitta huset - och lägenheten var såld på en vecka.)
 
Sålde och köpte i Stockholm förra året. Hade aldrig sålt en lägenhet innan. Det gick så sjukt smidigt tack vare den extremt proffsiga och vassa mäklaren (tänk Fredrik Eklund i Million dollar listing). Hade två olika mäklare över på besök för värdering av bostaden samt snack om hur försäljningen skulle gå till.
Tyckte att den första verkade riktigt bra men sen när den som jag sedan valde klev innan för dörren var det sådan jäkla skillnad i proffsighet. Något jag inte ens funderat över om jag hade inte haft något att jämföra med.
Så precis som @Hyacinth skrev, ta in minst två stycken olika mäklare från olika firmor.
Kolla gärna upp dom på typ reco innan för att läsa recensioner.
Det kan också skilja sig något i hur mycket mäklararvode dom tar ut men det ska dom informera om på mötet (brukar ligga mellan 2,5-3% av försäljningspriset).

Min mäklare sålde min bostad när jag var på semester och inte hemma :D Hade en som kom på privat visning utan att jag ens hade städat särskilt ordentligt (det visste köparen om) och sedan ville ha den. Allt gick väldigt fort och jag hade inte ens haft en fotograf eller stylist där för att fota då lägenheten enbart låg ute som ”kommande objekt”. Fick långt mer än vad jag hade fått vid en evtl budgivning, detta var mitt i sommaren förra året när bostadsmarknaden typ var död och min granne i samma hus hade försökt sälja sin lägenhet 7 ggr utan att lyckats.
Himla skönt att slippa visning och budgivning också. Så mitt tips, skaffa en riktigt bra mäklare!
 
Håller med om att det viktigaste är att hitta en bra mäklare. Jag fick tag i en som var trevlig men slarvig och gjorde att jag till slut bytte mäklare.

Först hade hon en tråkig fotograf som tog typ 20 minuter på sig att fota 70 kvm. Både inför och under fotograferingen frågade jag om jag skulle styla eller fixa till något för bildernas skull men fick svaret att jag inte behövde det. Bilderna blev väldigt trista. Redan när jag anlitade henne frågade jag om jag skulle låta måla om några rum eftersom jag hade färgglada väggar. Fick svaret att det behövdes inte. Senare fick jag höra av henne att flera spekulanter sagt att de hade varit intresserade om det inte hade varit så mycket att måla. Den enda spekulant hon lyckades få fram gav ett skambud.

Så jag bytte till en som var mycket proffsigare. Jag fick råd inför fotografering och fotografen var noggrann och tog över en timme på sig. Jättesnygga bilder. Lägenheten såldes på typ en vecka.

Nästa gång jag säljer ska jag kolla runt bland flera firmor och välja noggrant. Har själv låtit bli att bjuda på ett intressant objekt eftersom mäklaren var så jobbig och slarvig och inte ingav något förtroende alls.
 
Äsch, jag tror inte det är värre att sälja i vår förort än någon annanstans i landet. Hetsen och trycket finns liksom inte här. Det här är inte innerstan.

Marknaden är relativt kall även i innerstan sen en tid tillbaka. Visst säljs lägenheter här, men det är inte alls lika galet som för ett par år sedan, då de flesta attraktiva objekt gick innan visning, budgivningarna var galna osv. Priserna har ju också dalat även på attraktriva adresser.
Numera tror jag ingen köper före de säljer och bankerna är mer restriktiva.
 
Marknaden är relativt kall även i innerstan sen en tid tillbaka. Visst säljs lägenheter här, men det är inte alls lika galet som för ett par år sedan, då de flesta attraktiva objekt gick innan visning, budgivningarna var galna osv. Priserna har ju också dalat även på attraktriva adresser.
Numera tror jag ingen köper före de säljer och bankerna är mer restriktiva.
Men det spelar ingen roll för mig, alls. Jag ska inte sälja eller köpa i innerstan. I do not care ;).
 
Jag vet, men svarade bara på att du verkade tro att innerstan var brännhett! ;)
Nej, är snarare helt ointresserad av marknaden i innerstan och ville inte att tråden skulle komma att handla om just innerstan. Så liksom, tack men nej tack.
 
Jag tror att rådet att välja mäklare noggrant är jättebra. När jag sålde var mäklaren helt ointresserad. Det var 45 skitfina kvadrat i attraktivt område men skulle ändå inte ge honom tillräcklig provision för att han skulle anstränga sig, en etta är ju ändå bara en etta.

Kanske är det bra att leta efter nån som tidigare gjort flera affärer i ditt område, så att du slipper nån som bara har innerstans provisioner i sikte.
 
Kanske är det bra att leta efter nån som tidigare gjort flera affärer i ditt område, så att du slipper nån som bara har innerstans provisioner i sikte.
Ja, så tänkte vi göra :). Det är flera mäklare som är på jakt efter lägenheter i vårt område att sälja så jag tänkte börja med någon som sålt flera lägenheter som ser ut exakt som min :).

Tack för tipsen! :)
 
Se till att skriva kontrakt snabbt efter att ni accepterat högsta budet. Vi hade vid ett tillfälle fyra som bjöd och i slutändan ingen som ville köpa. Den som hade bjudit högst drog sig ur och de andra drog sig också ur. Så vi fick börja om med visningar och ny budgivning inte kul. Ingen kompensation får man heller innan det finns något skrivet. Nu hade vi inte kunnat göra något åt det för personen drog sig ur samma dag i det här fallet men klart stressande var hela situationen.
 
Se till att skriva kontrakt snabbt efter att ni accepterat högsta budet. Vi hade vid ett tillfälle fyra som bjöd och i slutändan ingen som ville köpa. Den som hade bjudit högst drog sig ur och de andra drog sig också ur. Så vi fick börja om med visningar och ny budgivning inte kul. Ingen kompensation får man heller innan det finns något skrivet. Nu hade vi inte kunnat göra något åt det för personen drog sig ur samma dag i det här fallet men klart stressande var hela situationen.

20% backar vid kontraktsskrivning enl den mäklare vi hade.
 
Vi köpte hus före vi sålde lägenheten. Vi skulle få ett överbryggningslån, men banken krävde att vi hade kontrakt på såld lägenhet för att få det. Detta var Swedbank, det kanske skiljer. Det löste sig för oss ändå pga makens mamma ställde upp med kontantinsatsen till huset, men annars hade vi fått släppa huset eftersom vi inte hade lagt ut lägenheten till försäljning ännu, och vid kontakt med mäklare rådde de oss att vänta då detta var strax innan jul. Jag vet som sagt inte om det är ett vanligt krav gällande det lånet, men ville bara nämna det. Jag trodde liksom att det var ett lån man fick ha från köpt ny bostad tills sålt gamla, inte att det skulle vara kontrakt skrivet på den sålda..
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Vi ska egentligen inte alls flytta för vi bor bra på den gård vi har men nu har det kommit en gård på Hemnet som vi är mycket nyfikna på...
Svar
10
· Visningar
1 507
Senast: Narcissa
·
Hemmet Hittade ingen bra rubrik men denna får duga... Jag är uppväxt i villa men har på min höjd bott i BR-radhus själv. Jag gillar inte...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
13 012
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan Ja, hur gör man egentligen? Det finns nog många både säljare och köpare här inne som kanske har svar. Jag vill och behöver ha en ny...
2
Svar
31
· Visningar
3 990
Senast: Kiwifrukt
·
Äldre Mina föräldrar ska sälja sitt hus, eventuellt till min lillebror till ett förmånligt pris. Om detta sker kommer jag få motsvarande summa...
Svar
18
· Visningar
1 700
Senast: Verdandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp