Sälja ponny till ridskola-Erfarenheter och tips

KarinP

Trådstartare
Hej

Jag har fått erbjudande att sälja en av mina ponnyer till en ridskola.

Jag undrar om ni har några tankar och erfarenheter kring detta rent praktiskt?
(Alltså INTE huruvida det är rätt eller fel att sälja till ridskola eller inte.)

Kort om situationen:
Ridskolan i fråga har sett ponnyn på film. En av instruktörerna har hälsat på, sett mig rida samt provridit en gång i vår hemmamiljö, samt visat sin provridningsfilm för sin chef. Dom vill betala fullpris för ponnyn. Ponnyn är 7 år, stabil, bra psyke, jättegullig mot barn och arbetsvillig. Jag förutsätter med att ridskolan har kompetens att bedöma om individen är lämplig för att ingå i ridskoleverksamtet.

Ridskolan vill göra gårdsbesiktning och betala för den, men jag vill hellre göra klinikbesiktning då det är nära till kliniken och bättre förutsättningar där (hemma är ridhusbotten ojämn och frusen vid minusgrader, enda stället att göra böjprov på är bilväg som är ojämn).

Ridskolan vill göra en snabb affär. Dom har berättat hur dom introducerar ponnyerna, och hur dom utbildar dom. Om det blir aktuellt kommer jag så klart åka till ridskolan och titta. Jag har upplyst dom om allt i ponnyns historik (journalutdrag, besiktningar mm). Ponnyn är fullt försäkrad och utan reservationer i försäkringen. UA på böjprov på klinik i dec 2015.

Mina frågor:
Något speciellt jag ska skriva i kontraktet då jag som privatperson säljer till en ridskola?
Försäkring?
Skötselråd?
Skriva specifikt att ridskolan har gjort bedömningen att ponnyn kan vara lämplig för verksamhet och förutsättningar på ridskola?
Någon som har några erfarenheter att berätta om? Även intressant om ni tex lånat ut ponny på foder till ridskola eller verksamhet.

Tack så jättemycket för er hjälp! MVH Karin
 
Jag har sålt en häst till en ridskola och det gjordes inget annat än om jag sålt den till någon annan (jag kände till ridskolan rätt bra). Hästen besiktades på klinik. Hästen funkade super och blev kvar hela sitt liv.
 
Finns väl ingen anledning att göra någon skillnad på än om du sålt till privatperson. Köparen väljer hur den vill besikta, ni skriver på ett standardkontrakt.

När hästen är deras så bestämmer de själva hur den ska försäkras, fodras och skötas. Man får ju inte glömma att skillnaden mellan att ha en ryttare i genomsnitt en timma per dag är stor skillnad mot hur den kommer leva som ridskolehäst. Man får ju förutsätta att de kan bedöma bättre än du vad som kommer behövas i mat och skötsel o.s.v.
 
Hej

Jag har fått erbjudande att sälja en av mina ponnyer till en ridskola.

Jag undrar om ni har några tankar och erfarenheter kring detta rent praktiskt?
(Alltså INTE huruvida det är rätt eller fel att sälja till ridskola eller inte.)

Kort om situationen:
Ridskolan i fråga har sett ponnyn på film. En av instruktörerna har hälsat på, sett mig rida samt provridit en gång i vår hemmamiljö, samt visat sin provridningsfilm för sin chef. Dom vill betala fullpris för ponnyn. Ponnyn är 7 år, stabil, bra psyke, jättegullig mot barn och arbetsvillig. Jag förutsätter med att ridskolan har kompetens att bedöma om individen är lämplig för att ingå i ridskoleverksamtet.

Ridskolan vill göra gårdsbesiktning och betala för den, men jag vill hellre göra klinikbesiktning då det är nära till kliniken och bättre förutsättningar där (hemma är ridhusbotten ojämn och frusen vid minusgrader, enda stället att göra böjprov på är bilväg som är ojämn).

Ridskolan vill göra en snabb affär. Dom har berättat hur dom introducerar ponnyerna, och hur dom utbildar dom. Om det blir aktuellt kommer jag så klart åka till ridskolan och titta. Jag har upplyst dom om allt i ponnyns historik (journalutdrag, besiktningar mm). Ponnyn är fullt försäkrad och utan reservationer i försäkringen. UA på böjprov på klinik i dec 2015.

Mina frågor:
Något speciellt jag ska skriva i kontraktet då jag som privatperson säljer till en ridskola?
Försäkring?
Skötselråd?
Skriva specifikt att ridskolan har gjort bedömningen att ponnyn kan vara lämplig för verksamhet och förutsättningar på ridskola?
Någon som har några erfarenheter att berätta om? Även intressant om ni tex lånat ut ponny på foder till ridskola eller verksamhet.

Tack så jättemycket för er hjälp! MVH Karin
När jag i min verksamhet köpt hästar har det inte varit annorlunda mot när jag köpt hästar privat.

Jag avgör om jag tycker att hästen är lämplig i verksamheten eller ej och tar ansvar för detta. Sen försäkrning, skötsel foder sköter jag som jag anser blir bäst, köpt är köpt så att säga.
 
Vi sålde till en 4H gård, precis samma procedur som att sälja till en privatperson. Men de fick prova henne först i två veckor att hon funkade i verksamheten. Så i det fallet två veckors öppet köp. Allt bra just då, men sen visade det sig ändå att hon inte trivdes i verksamhet, så de sålde henne ganska fort vidare till en privatperson.

Jag tror att de inte är intresserade av att ha hästar som inte trivs hos dem. Har sett ibland på vår närmaste ridskola att de informerar att XX har sålt eftersom den inte trivdes som ridskoleponny.
 
Tack för svaren. Hade hoppats hitta svar från någon med lite konkreta exempel på vad jag ska tänka extra på eller inte behöver bry mig om.

Det jag är rädd för är att få tillbaka hästen (och att den då skulle vara avsevärt förändrad).
.........Dvs kanske inte så stor skillnad jmf m att sälja till privatperson -troligtvis till och med mindre risk att sälja till ridskola som är proffs samt företag.... Men ett stort stall med många hästar och människor kan påverka hästar mentalt, det har jag själv erfarenhet av.

De bästa svar jag fått har varit från ridlärare/ridskolechefer från ridskolorna jag var på när jag var yngre:
1 Filma provridning och spara så att det går att visa hur hästen var när den såldes (ifall den har ändrats mycket) OM köparen skulle vilja häva köpet så går det att visa hästens utbildningsnivå/skick när den såldes.
2 Skriv in i kontraktet att hästen ska hållas försäkrad av köparen (vet.vård+liv). Jag har haft hästen försäkrad hela hans liv. (även detta ifall jag får tillbaka hästen.... så att den även är försäkrad bakåt i tiden)

Imorgon ska jag åka och titta på ridskolan, och därefter bestämma mig. Spännande!
 
Varför valde du att sälja till 4H-gården? Kände du mnågon där? Vad kollade upp innan? (besök, referenser osv)

Hur utvärderade ni efter prövotiden (eftersom dom valde att behålla hästen?).
Ridlärare jag pratat med säger att det tar ca 1-2 år innan hästen är helt integrerad i verksamhet, flock osv. Kanske annorlunda/snabbare på 4H-gård där det oftast är lite färre personer i omlopp?

Vi sålde till en 4H gård, precis samma procedur som att sälja till en privatperson. Men de fick prova henne först i två veckor att hon funkade i verksamheten. Så i det fallet två veckors öppet köp. Allt bra just då, men sen visade det sig ändå att hon inte trivdes i verksamhet, så de sålde henne ganska fort vidare till en privatperson.

Jag tror att de inte är intresserade av att ha hästar som inte trivs hos dem. Har sett ibland på vår närmaste ridskola att de informerar att XX har sålt eftersom den inte trivdes som ridskoleponny.
 
Varför valde du att sälja till 4H-gården? Kände du mnågon där? Vad kollade upp innan? (besök, referenser osv)

Hur utvärderade ni efter prövotiden (eftersom dom valde att behålla hästen?).
Ridlärare jag pratat med säger att det tar ca 1-2 år innan hästen är helt integrerad i verksamhet, flock osv. Kanske annorlunda/snabbare på 4H-gård där det oftast är lite färre personer i omlopp?

De svarade på annonsen, var på jakt efter just en inkörd c-ponny. Vi tyckte det lät super, lite halvpension för ponnyn, lite ponnyridning, lite körning, mycket klapp och gos. Vi trodde det skulle bli super för henne. De hade henne på prov för att se att det funkade bra, och det gjorde det just då, men visade sig efter ytterligare lite tid att hon blev stressad av allt folk. Så de hittade en familj (som jag nu har kontakt med) där hon är halvpensionär, rids lite lagom av den lilla dottern, mest i skogen.
 
Tack för svaren. Hade hoppats hitta svar från någon med lite konkreta exempel på vad jag ska tänka extra på eller inte behöver bry mig om.

Det jag är rädd för är att få tillbaka hästen (och att den då skulle vara avsevärt förändrad).
.........Dvs kanske inte så stor skillnad jmf m att sälja till privatperson -troligtvis till och med mindre risk att sälja till ridskola som är proffs samt företag.... Men ett stort stall med många hästar och människor kan påverka hästar mentalt, det har jag själv erfarenhet av.

De bästa svar jag fått har varit från ridlärare/ridskolechefer från ridskolorna jag var på när jag var yngre:
1 Filma provridning och spara så att det går att visa hur hästen var när den såldes (ifall den har ändrats mycket) OM köparen skulle vilja häva köpet så går det att visa hästens utbildningsnivå/skick när den såldes.
2 Skriv in i kontraktet att hästen ska hållas försäkrad av köparen (vet.vård+liv). Jag har haft hästen försäkrad hela hans liv. (även detta ifall jag får tillbaka hästen.... så att den även är försäkrad bakåt i tiden)

Imorgon ska jag åka och titta på ridskolan, och därefter bestämma mig. Spännande!
Jag tror de flesta ridskolor har sina hästhandlare, dit de kan reklamera hästar som inte funkar. Köper de av privatperson och det inte funkar, säljer de vidare. Tror inte de kommer och ska lämna tillbaka. De är proffs.
 
Tack för svaren. Hade hoppats hitta svar från någon med lite konkreta exempel på vad jag ska tänka extra på eller inte behöver bry mig om.

Det jag är rädd för är att få tillbaka hästen (och att den då skulle vara avsevärt förändrad).
.........Dvs kanske inte så stor skillnad jmf m att sälja till privatperson -troligtvis till och med mindre risk att sälja till ridskola som är proffs samt företag.... Men ett stort stall med många hästar och människor kan påverka hästar mentalt, det har jag själv erfarenhet av.

De bästa svar jag fått har varit från ridlärare/ridskolechefer från ridskolorna jag var på när jag var yngre:
1 Filma provridning och spara så att det går att visa hur hästen var när den såldes (ifall den har ändrats mycket) OM köparen skulle vilja häva köpet så går det att visa hästens utbildningsnivå/skick när den såldes.
2 Skriv in i kontraktet att hästen ska hållas försäkrad av köparen (vet.vård+liv). Jag har haft hästen försäkrad hela hans liv. (även detta ifall jag får tillbaka hästen.... så att den även är försäkrad bakåt i tiden)

Imorgon ska jag åka och titta på ridskolan, och därefter bestämma mig. Spännande!

Du har ju fått väldigt konkreta exempel. Det står ju att du inte ska bry dig. Jag tror att du inte fick det du ville ha som svar kanske? Ville du få svar där man varnade eller sa att det var skillnad?
Har du läst svaren och förstått dem?

Det är ingen skillnad. Det är heller ingen skillnad på varken punkt ett eller två när du säljer till ridskola eller privat.
Du kan bara få tillbaka hästen om du är ett företag som säljer (som jag förstår det) annars är det ingen risk. Eller, om du har prövotid.
Om hästen inte passar i verksamheten får nya ägarna bestämma vilka de vill sälja till.

Att kräva att de ska ha hästen försäkrad kan man inte göra. Oavsett om du vill. Ny ägare, de bestämmer. Det gäller för privatpersonsförsäljning också. Man kan aldrig bestämma att någon annan ska försäkra sin egendom.
 
Jag har läst samtliga svar. Tack för svaren alla :)

Ganska svårt att svara på om jag -förstått- svaren eller ej. Inget av dom är särskilt djupgående eller spinner vidare åt något håll.

Självklart letar jag efter svar där säljare/köpare har gjort någon skillnad jmf med "standard". Annars hade jag inte startat en egen tråd. Om jag inte -brydde mig- skulle jag inte heller startat tråden.

Även erfarenheter från de av er som gjort på samma sätt som om ni skulle sålt till privatperson är värdefull för mig. Tråden är bara några dagar gammal så jag ville med mitt kompletterande inlägg bara förtydliga.

....Och ftr så finns det betydligt fler sätt att få tillbaka hästen på än de två du nämner...


Du har ju fått väldigt konkreta exempel. Det står ju att du inte ska bry dig. Jag tror att du inte fick det du ville ha som svar kanske? Ville du få svar där man varnade eller sa att det var skillnad?
Har du läst svaren och förstått dem?

Det är ingen skillnad. Det är heller ingen skillnad på varken punkt ett eller två när du säljer till ridskola eller privat.
Du kan bara få tillbaka hästen om du är ett företag som säljer (som jag förstår det) annars är det ingen risk. Eller, om du har prövotid.
Om hästen inte passar i verksamheten får nya ägarna bestämma vilka de vill sälja till.

Att kräva att de ska ha hästen försäkrad kan man inte göra. Oavsett om du vill. Ny ägare, de bestämmer. Det gäller för privatpersonsförsäljning också. Man kan aldrig bestämma att någon annan ska försäkra sin egendom.
 
....Och ftr så finns det betydligt fler sätt att få tillbaka hästen på än de två du nämner...

Du kanske kan redovisa dem för mig som inte vet?

Det jag vet är att det inte är bindande om man skriver i kontraktet att man vill ha tillbaka hästen om de inte vill ha den t.ex.

Jag ser tillbaka på dina frågor i inlägg nummer 1 och ser att du faktiskt fått svar på dem alla med både kunskap och egna erfarenheter så jag personligen har lite svårt att se att du inte fått svar ordentligt.

Det kan ju vara så att det faktiskt inte finns några djupare svar på frågor som dessa? Kanske omformulera dig?
 
Jag sålde min ponny till en handikappad ridskola. Det var inte annorlunda än att sälja till en privatperson. Han besiktigades hemma. Sen kom de och hämtade honom samma dag och betalade kontant.
De var innan dess ute två gånger har grejade och red honom.
 
Kompisen sålde sin förra till en ridskola. Chefen provred i 20 min, lade handpenning och hästen åkte efter 3 veckor. Ingen besiktning gjordes och det skrevs in i kontraktet. Hästen är kvar på samma ridskola nu 7 år senare.

Vill de bara göra gårdsbesiktning så tacka och ta emot.
 
När jag sålde en häst för några år sedan lånades han först ut till en ridskola för att se om det funkade. Det var mitt krav att de skulle låna först eftersom jag verkligen ville hitta rätt hem. De skulle vidareutbilda honom under tiden eftersom han var lite osäker i hoppningen. Han skötte sig jättebra på lektionerna och jag var och kollade på flera lektioner och var även och red honom själv några gånger under tiden.
Vi besiktade honom innan han lämnades och ridskolan betalade besiktning.
Tyvärr kom de på efter 1 1/2 månad att de behövde en utbildad hopphäst, förstår ju inte riktigt varför de då lånar en häst som är grön i hoppningen!
Tog hem honom och hade honom i 1 år innan jag satte ut honom på annons igen. Fick även då svar från en liten ridskola där de även har privatlektioner på ridskole hästarna.
De var och provred och hade både fått dressyr och hoppfilmer på honom. De ville ha en vanlig gårdsbesikning som de betalade.
Han såldes och har snart varit där i 2 år, funkar kanon och har fått höra att flera elever bara älskar honom.
De har även tränat upp hoppningen och startat lite lättare hopptävlingar med honom.

Var inte något annorlunda att sälja till verksamhet än till privatperson. Självklart förklarar man ju lite om hur hästen funkar, vad den har fått för foder, om den har några olater m.m, men det gör man ju även till privatperson.
Ridskolan övertog hans försäkring vid försäljningen men sen vet jag ju inte om de ändrat den.
Är man osäker på hur ponnyn kommer funka i en verksamhet kan man väll skriva med i kontraktet att säljaren inte vet hur den kommer funka i verksamheten.
Det enda vi skrev med var att jag vill bli underrättad om en ev. försäljning, inte för att jag vill köpa tillbaka utan mest för att veta var han hamnar!
 

Liknande trådar

Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
12
· Visningar
1 387
Senast: mamman
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
1 991
Senast: BornAgain
·
Foder & Strö Försöker få tag i ett lämpligt hö till vår ponny nu inför sommaren då hon inte ska gå på bete i år pga fångrisk. Det är inte många som...
2
Svar
20
· Visningar
2 007
Senast: tara
·
Hästmänniskan Finns många trådar på ämnet och jag har scrollat igenom dessa, men känner ändå att jag vill starta en egen om vår specifika situation...
2
Svar
22
· Visningar
3 366
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp