Sälja ponny

Ni fick hem ponnyn i 2010 å har haft den i 8 år, men hur gammal är den? 😊 Om den kan starta i lättare klasser blir det dumt å triangelmärka av olika anledningar som redan nämnts. Köper man en fin läromästare vill man gärna kunna doppa tån i tävlings världen, tror du kan få lite fler seriösa spekulanter om du inte dömer ut.

Jag hade nog ställt in mig på att ha kvar ponnyn över vintern, motionerat och ridit den anpassat till dagens läge samtidigt som ni har en annons ute. Sållat ordentligt, tatt hand om ponnyn under tiden och hoppas att det läker ut när vi väntar på köpare/fodervärd.

Tror faktiskt att det kunde varit en bra idé om du hittat nån, inte allt för långt bort som ville haft den på foder. Om jag själv skulle haft den hade det blitt som en försäkring för mig själv, att ägaren vill ponnyns bästa, vi kan alla se hur det går med skadan och att man kanske på sikt kan få köpa. Du som ägare har mer kontroll och potentiell köpare kan försäkra sig om att dom inte köper en skadad ponny. För om den kan klara av träning och tävling på en lägre nivå, låter den som en väldigt fin ponny till en liten ryttare 😊
 
Ni fick hem ponnyn i 2010 å har haft den i 8 år, men hur gammal är den? 😊 Om den kan starta i lättare klasser blir det dumt å triangelmärka av olika anledningar som redan nämnts. Köper man en fin läromästare vill man gärna kunna doppa tån i tävlings världen, tror du kan få lite fler seriösa spekulanter om du inte dömer ut.

Jag hade nog ställt in mig på att ha kvar ponnyn över vintern, motionerat och ridit den anpassat till dagens läge samtidigt som ni har en annons ute. Sållat ordentligt, tatt hand om ponnyn under tiden och hoppas att det läker ut när vi väntar på köpare/fodervärd.

Tror faktiskt att det kunde varit en bra idé om du hittat nån, inte allt för långt bort som ville haft den på foder. Om jag själv skulle haft den hade det blitt som en försäkring för mig själv, att ägaren vill ponnyns bästa, vi kan alla se hur det går med skadan och att man kanske på sikt kan få köpa. Du som ägare har mer kontroll och potentiell köpare kan försäkra sig om att dom inte köper en skadad ponny. För om den kan klara av träning och tävling på en lägre nivå, låter den som en väldigt fin ponny till en liten ryttare 😊
Vi köpte henne 2014 för fyra år sedan - tidigare ägare köpte henne 2010! Hon är 12 så hon har ju många år kvar! Och visst hade hon varit en jättefin läromästare i lägre klasser - det är det vi har skrivit i annonsen vi hade ute! 😊
 
Men det jag är rädd för är ju att någon vill pressa henne att prestera mer och gå högre klasser och det vill vi inte. Så hur gör man?
då behåller du hästen.
Annars får ni förlika er med tanken att en ny ägare kommer få bestämma hur hästen ska skötas. Ni kan inte sälja hästen OCH behålla kontrollen.
 
då behåller du hästen.
Annars får ni förlika er med tanken att en ny ägare kommer få bestämma hur hästen ska skötas. Ni kan inte sälja hästen OCH behålla kontrollen.
Jamen så kan man tycka om man vill men eftersom det inte är ett alternativ så bad jag om förslag på hur jag skulle kunna tänka vilket jag har fått många jag är ytterst tacksam för! 😊
 
Jamen så kan man tycka om man vill men eftersom det inte är ett alternativ så bad jag om förslag på hur jag skulle kunna tänka vilket jag har fått många jag är ytterst tacksam för! 😊
Vill du kunna bestämma eller åtminstone se så hemmet är som tänkt finns bara olika fodervärdslösningar.

Skulle absolut inte triangelmärka. Det hindrar inte hur folk rider och risken är de inte har råd att betala veterinärvård när/om det behövs sen.
 
Jamen så kan man tycka om man vill men eftersom det inte är ett alternativ så bad jag om förslag på hur jag skulle kunna tänka vilket jag har fått många jag är ytterst tacksam för! 😊
Jag tror att detta är ett ämne som flitigt diskuterats i forumet genom åren. Flera har testat att skriva in klausuler i köpeavtalet hur hästen ska skötas men har svårt att få det att hålla juridiskt.
Fodervärd är bästa alternativet om du vill behålla kontrollen men samtidigt sitter du med risken att du rätt vad det är får hem en trasig eller felriden häst iallafall, jäkligt jobbig situation när man bara har box och ekonomi för En häst...
därför skrev jag som jag skrev. Håller med @Alexandra_W om att inte triangelmärka hästen om det inte är på veterinärens inrådan.
 
Jag tog själv över en flerfaldig mästerskapsponny pga en rörelsestörning på liten volt som visade sig vara en hovbensrotation. De hade inte möjlighet att ge henne den långa konvalescens som det innebar. Hon har bott hos oss i snart tre år tror jag det är och hon är fullt återställd sen länge MEN vi hade flera månader på box hos oss och ja det var en del pyssel. Hon har gått promenadridning med min dotter, jag har bla haft med henne på tömkörningsclinic och ja hon är nog Ölands lyxigaste pysselponny tror jag :) Tyvärr har dottern blivit lite för lång och ponnyn är turbo ute och dotterns intresse är mest lugna utritter så hon rids inte så mkt nu. Men hon har ett hem hos oss tills hon inte vill vara med längre dels iom det förtroende vi fick när hon flyttade hit och sen är hon en underbar ponny, vi har dessutom egen gård så här finns plats..
Det var en chansning och vi kunde lika gärna fått ta bort henne här hemma vilket tidigare ägare visste så man kan säga att vi delade på risken iom att vi fick henne mot att vi också hade ansvaret att vårda henne och ta bort henne om det inte hade fungerat. Hon har varit helt ohalt, i vardagen så att säga, hela tiden så jag tror att många inte hade rehabat henne som vi gjorde.. Det tog ett år innan någon satt på henne igen. Det var en klok veterinär som inte triangelmärkte för som sagt med tillräckligt mkt tid har hon nu blivit fullt återställd. Hon är 19 år nu och skulle säkert kunna tävla igen med ngn liten ryttare men hon kommer inte lämna vår gård såvida inget oförutsett händer, tycker att hon bytt människor tillräckligt många gånger. Jag hade inte varit intresserad av att ha tagit henne på foder då man också måste vända risken lite.. Tänk om vi hade lagt allt detta på henne och sen hade ägaren tagit hem henne när hon var helt återställd eller de fått ett bra bud på henne? Tar man hem en inte fräsch häst så vill iaf jag ha tryggheten i att jag har tiden på min sida och tryggheten i att jag inte gör en ekonomisk chansning som någon sen bara kan köra över när hästen förhoppningsvis är fräsch igen.
Med er ponny låter det som oavsett om hon triangelmärks eller ej så behöver hon sjukgymnastik för den rörelsestörning som finns, återhämtning och inte nöta böjt spår. Vet man att inget hänt med diagonala bakbenet som kan påverka henne fram?

Vi kommer titta efter större ponny eller häst till dottern sen med fokus på att det ska vara en väldigt snäll kompis för främst lugna utritter och då kommer vi titta efter typ pensionärer, ngn som inte håller för hårdare träning/tävling eller tjuren ferdinand hästar. Hon kan ju fastna i att skåda fåglar från hästryggen och då är det bra om hästen inte är högexplosiv.. Den behöver dock kunna åka med på ngn blåbärsdressyr ngn gång om det nu är så att tösen av sociala skäl vill göra ngt med andra ryttare :)
Vi har råd att ta väl hand om våra hästar, tänker att det måste väl finnas fler familjer som vår?
Som vill ha en bästa kompis och inte har höga tävlings och träningsambitioner men är noggranna?
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 966
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
2 944
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Hej Vi har nyligen köpt en B-ponny till vår 10-åring. Det är hennes första ponny men det är familjens femte häst. Denna 13-åriga Welsh...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
10 303
Senast: Oknytt
·
Hästvård För ett år sedan köpte vi vår 15-åriga d-ponny, som hopponny åt dottern. Hon var lite "bökig" redan från början, lite svårt i ridningen...
Svar
7
· Visningar
1 726

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp